Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Systemlösning med kulvertsystem  (läst 8674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #105 skrivet: 17 oktober 2023, 19:58:18 »
Hm, ska kolla, tror det kan vara sÃ¥ att när pumpen värmer kör den upp värmebärarpumpen till 100%?  Vad tycker du jag ska ställa den pÃ¥ om det är sÃ¥?

Jo, jag laddar mot volymen i tanken.
Helst auto, DVUT-inställningen ska påverka hur pumpen går. Golvvärme och radiator-läge ska påverka också.

Testa DVUT -40 och se hur den reagerar på det om inget ser bra ut. Vet inte om det har andra bieffekter.

Tänker att den ska hålla runt 6-7 i differens hela året. Se vad det blir on du sätter den på 1% i manuell.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #106 skrivet: 19 oktober 2023, 12:39:35 »
Har kollat nu och Värmebärarpumpen står i Auto, gränsvärdena är satta till Lägsta tillåtna 1%, Högsta tillåtna 100%, Vid stand by 1 %.
Jag har även testat att ställa högsta tillåtna värdet till 50% (vilket är det lägsta valet).
Har även kollat vad som händer om jag ställer DVUT -40.  Oavsett läge sÃ¥ väljer värmebärarpumpen alltid att maxa mot högsta tillÃ¥tna, det verkar vara köldbärarpumpen som varierar sitt flöde.
Är det någon inställning jag missar, eller är det helt enkelt så den jobbar?

Jag kan såklart välja ett fast läge som är lägre än 50% om jag väljer manuellt. Men jag får magkänslan av att köldbärarpumpen började att korrigera då jag ställde ned värmebärarpumpen på 50%, kan det vara så att Nibe vill att delta T ska ligga runt 1-2grader?
Köldbärarpumpen är satt i intermittent och auto.

Jag ska testa att ställa ned pumpen på 1% i manuellt läge.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #107 skrivet: 20 oktober 2023, 20:09:27 »
Jag satte värmebärarpumpen på intermittent drift, då stänger den av sig helt när VP laddat klart, den reglerar även hastigheten, så nu går den inte på 100%, den lägger sig på 73%, men det känns ändå högt. Skiktningen blev bättre iaf under urladdningen av tekniktanken. nu har vi även haft hyfsat kallt, isen har lagt sig på sjön. Har även ställt ned kurvan till 4. Verkar fungera.

Jag testade att ställa värmebärarpumpen på 1% och fick ett delta på ca 15grader, vid 22% låg delta på ca 8grader, efter ett tag så började skillnaden öka igen så då kände jag att jag inte vågade lämna den på ett fast läge. Kan det hända något skadligt för pumpen?

Ha en trevlig helg!


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #108 skrivet: 21 oktober 2023, 00:44:55 »
Nu börjar driften se lite bättre ut.

Testa radiatorläge i auto, antar det borde funka bäst som autoläge? ÅÅHHH varför har de inte delta-läge bara? (För och nackdelar med alla, men här klockrent).

Verkningsgraden blir sämre vid hög diff, ofarligt. Under 5 kan det bli skadligt, men förmodligen inte av "andra skäl".



185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #109 skrivet: 23 oktober 2023, 08:00:22 »
Nu börjar driften se lite bättre ut.

Testa radiatorläge i auto, antar det borde funka bäst som autoläge? ÅÅHHH varför har de inte delta-läge bara? (För och nackdelar med alla, men här klockrent).

Verkningsgraden blir sämre vid hög diff, ofarligt. Under 5 kan det bli skadligt, men förmodligen inte av "andra skäl".

Det går att ju att mata in ett eget dT, men det är vid valt DUT. Så jag vet inte om det fungerar? Du tänker mer att man skulle kunna välja ett konstant dT?

Från Manualen.

"

MENY 7.1.6.2 - FLÖDESINSTÄLLNING,
KLIMATSYSTEM
Förinställning
Alternativ: radiator, golvvärme, rad. + golvvärme, DUT
°C
Inställningsområde DUT: -40,0 – 20,0 °C


Egen inställning
Inställningsområde dT vid DUT: 0,0 – 25,0
Inställningsområde DUT: -40,0 – 20,0 °C

Här ställer du in vilken typ av värmedistributionssystem
värmebärarpumpen arbetar mot.


dT vid DUT är skillnaden i grader mellan fram- och retur

"

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #110 skrivet: 25 oktober 2023, 16:42:42 »
Hej,

Nu kör jag pÃ¥ intermittent drift pÃ¥ värmebärarpumpen samt manuell hastighet (22%). DÃ¥ ser driften ut enligt grafen nedan.  Ca 4starter/dygn och kompressorn jobbar mellan 20 och 40 Hz. Ser ni nÃ¥got som jag bör justera?
Hacken i framledningen (bt2) kommer från köldbärarpumpens gång, är dom för stora?

Tips mottages!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #111 skrivet: 25 oktober 2023, 23:44:08 »
Jag frågade Nibe om det hela, för jag känner inte till att det upp för sig som ett problem. Men de gjorde inte de heller. De rekommenderade manuellt läge om auto inte funkar.

Experimentera lite med delta vid DVUT. Testa 7 och sätt den DVUT du har och se vad som händer.

Känns som för högt och för låg flöde om vartannat när kompressorn byter hastighet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #112 skrivet: 26 oktober 2023, 20:41:40 »
Har testat att ändra dT vid DVUT, men så länge jag kör på intermittent läge är valt så händer det ingenting med flödet. Antar att jag måste ha läget i auto, och då går ju värmebärarpumpen ned till 1% istället för att stänga av. Finns det någon anledning till varför nibe valt att autoläget inte ska kunna stänga av pumpen?

Ska jag välja att köra i auto läge och acceptera omblandningen som blir i tanken? Eller måste det byggas en bypass med styrning för att få det att lira?

Ska snart börja koppla ihop bagarstugan med systemet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #113 skrivet: 26 oktober 2023, 22:44:31 »
Känns som det inte verkar bättre än att det är dags att modda produkten. Du kanske kan lösa en PLC? PWM VS två egna fram och returlednings givare så du får rätt delta?
En lookuptable för PWM i förhållande till utomhustemperatur. Så startvärdet efter strömavbrott blir hyfsat bra.
Finns massa trix som är bra på ON/OFF, men på din inverter blir det inte bättre än lägga krut på en bra PID-regulator misstänker jag.

Kör manuell och intermittent idag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #114 skrivet: 27 november 2023, 09:59:36 »
Hej,

Tänkte uppdatera tråden lite.

Jag har nu vattenkonverterat Bagarstugan (där vi idag bor)

Elmätaren i Boningshuset säger att vi förbrukar ca 30kwh/dygn(den mäter VP).
Totalt köper vi ca 50kWh/dygn. Det som inte mätaren i boningshuset mäter är hushållström + varmvattenberedaren i Bagarstugan.

Efter att Bagarstugan blev påkopplad så fick pumpen lite mer att arbeta mot.
Bifogar 2 loggar, en då det är lite varmare och en då det är lite kallare. När tempen är varmare så verkar det som att kompressorn jobbar mer oroligt. Är det något jag kan göra för att minska detta?
Vi får in ca 3grader från sjövärmen och skickar ut ca -0,2grader, har haft svårt att hitta vad sjövärmeanläggningar brukar ligga på, dom flesta har ju jordvärme eller bergvärme.

Bifogar även en print på årets och förra årets inköp i november, vilket även var en varmare månad förra året, men då gick allt på direktverkande el.
Vi håller idag ca 310m2 15grader och 60m2 20grader.
Jag verkar klara detta på kurva 4, samt att jag förskjutit kurvan 1 snäpp upp.

NÃ¥gra synpunkter?


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #115 skrivet: 27 november 2023, 10:51:17 »
Ser fint ut! Skönt med så mycket billigare drift vid kallare utetemp.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!