Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: förbrukning  (läst 995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad absorbater

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
förbrukning
« skrivet: 04 mars 2018, 15:47:56 »
Hur räknar du fram att den inte borde förbrukat mer än 1500kWh?

Den förbrukning jag skrev där tex feb låg på 4197kWh gäller alltså endast själva bervärmepumpen. Det är den inbyggda mätaren i bergvärmepumpen jag läst av. Den totala elförbrukningen ligger gissningsvis lite högre än den.

Mvh Carl


Kompressorn ska gå hela tiden när husets värmebehov är större än pumpens minimieffekt. Eftersom det är vinter är husets värmebehov större än den minsta effekt den kan ge så det är helt i sin ordning att pumpen går dygnet runt.

Pumpen producerar 8,1 kW om 14,7 L/min är värmebärarflödet. Med tanke pÃ¥ oljeförbrukningen är det en rimlig siffra  när det är -12 grader ute förutsatt att den värmde huset vid det tillfället. Det verkar ocksÃ¥ som om pumpen fungerar som den ska med tanke pÃ¥ att inkommande köldbärare är 2,6 grader varmare än utgÃ¥ende. Värmepumpen borde inte ha förbrukat mer än 1500 kWh i januari. Lägg till 500 kWh hushÃ¥llsel och det blir 2000 kWh. Elförbrukningen borde ha varit hälften av vad den var.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!