Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Programvara för att läsa och analysera usbloggar frÃ¥n Nibe 1126  (läst 5882 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag ska börja logga min Nibe 1126 med usb-sticka.

Vilken programvara använder ni för att läsa och analysera er data?
Ser att många använder Nibe UpLink, funkar det även på USB-loggar eller måste pannan vara uppkopplad på nätet för att kunna använda Nibe UpLink?
Finns UpLink endast som webbaserat verktyg eller går det att ladda ned som programvara till PC?

Mvh/

Enzo
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Nibe log manager, annars går det att se i anteckningar eller excel, men är lite mer svårtytt innan man lärt sig

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag brukar köra med open office calc man ser bra mycket bättre där hur vp gått än i Nibes log wiever men kan säkert vara lite pyssligt första gången.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag brukar köra med open office calc man ser bra mycket bättre där hur vp gått än i Nibes log wiever men kan säkert vara lite pyssligt första gången.
Funkar Open Office  fortfarande? gick över till Libre Office för nÃ¥gra Ã¥r sedan...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Funkar hur bra som helst  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Har loggat några dagar nu. Förhoppningen om att någon vänlig själ hör på forumet vill ge sitt utlåtande så undrar jag hur stor logg som är lämplig. Räcker det med några dagar där utetemp varierar mellan -5 till +5?

Löst något tidigare om filformat, vad gäller?

Tack på förhand.
Enzo
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det blir en logfil per dag så några filer räcker nog bra. Du måste byta fil ändelse annars godtar inte forumet filen .txt funkar bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det blir en logfil per dag så några filer räcker nog bra. Du måste byta fil ändelse annars godtar inte forumet filen .txt funkar bra.

Tackar!
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Då har jag lyckats få ut några loggar.
Skulle vara superglad om någon av er kunde ta en liten titt och se om det ser bra eller dåligt ut.
Jag har inte gjort några justeringar på pumpen ännu.

Tack på förhand!
Enzo
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är väldigt lågt delta på varma sidan dvs liten skillnad mellan in ut på vp så prova sänk cirkpumpen lite så du får en skillnad på ca 7 grader om du har radiatorer har du golvvärme vill man ofta ha mindre skillnad. Gradminuterna styr hur ofta vp ska starta stoppa och jag skulle ändra dom från -60 till kanske -100 så kommer antalet starter minska jag skulle även minska start differans tillsats till kanske 800 så inte elpatron går in i onödan utan kompressorn får lite mera tid på sig. Ser i loggen att det är många vv laddningar och även mitt i natten när ni troligtvis sover och inte tappar vv är beredaren dåligt isolerad ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är väldigt lågt delta på varma sidan dvs liten skillnad mellan in ut på vp så prova sänk cirkpumpen lite så du får en skillnad på ca 7 grader om du har radiatorer har du golvvärme vill man ofta ha mindre skillnad. Gradminuterna styr hur ofta vp ska starta stoppa och jag skulle ändra dom från -60 till kanske -100 så kommer antalet starter minska jag skulle även minska start differans tillsats till kanske 800 så inte elpatron går in i onödan utan kompressorn får lite mera tid på sig. Ser i loggen att det är många vv laddningar och även mitt i natten när ni troligtvis sover och inte tappar vv är beredaren dåligt isolerad ?

Hej och tack för svar!
Varmvattenberedaren är en thermia 200L från 2007. Jag sparade den gamla beredaren när jag bytte pump för en månad sedan. Jag var tvungen att byta givaren i dykröret men tror att jag fick till isoleringen minst lika bra som den var innan. Är det här med många VV-laddningar kritiskt?

Ang hastighet på cirkpumpen, ska jag bara ställa ner hastigheten för värme eller även för varmvatten? Cirkpumpen är idag ställd på 70%, vad bör jag ställa den på?

Hur tycker du det ser ut med antal starter och gångtid på kompressorn?

Tack på förhand
Enzo
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är ingen katastrof med många vv laddningar men höga temperaturer sliter på vp i onödan men spillvärmen kommer säkert huset till godo så allt är ju inte i onödan. Deltat är lågt även vid vv beredning men det tror jag är ok så ändra bara cp för värmen. Starterna såg ok ut men det var ju rätt kallt i den loggen jag kollade så vp gick mycket risken är att starterna drar i väg vid varmare väder och därför tror jag gm-100 blir ok till att börja med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När man ska mäta  :dt: över radiatorerna, vilket  :dt:  strävar man efter? Är det även där 7grader?

Enzo
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
7 grader ska funka bra även där men då vid framledningen du har vid dut är det lägre framledning blir deltat lägre. Det är viktigt att inte nån radiator släpper igenom vattnet för snabbt dvs nästan 0 i delta men det tror jag inte du har eftersom det brukar synas i loggen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!