Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktkonvektor  (läst 18027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Fläktkonvektor
« skrivet: 05 september 2004, 23:00:45 »
Skall skaffa fläktkonvektor och tar gärna mot tips om fabrikat, för och nackdelar, ja allt av intresse i detta ämne. Tack på förhand

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Fläktkonvektor
« Svar #1 skrivet: 05 september 2004, 23:49:03 »
Ska du kombinera den med bef. radiatorer??

En väldimensionerad skall du ha, då kan man köra fläkten på låga varv, då slipper du störande ljud.

Vet inte om det finns tester, nån annan?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Fläktkonvektor
« Svar #2 skrivet: 06 september 2004, 00:03:54 »
Jag undersökte nogrannt fläktkonvektorer när jag skulle konvertera, men kom fram till att det blev lika dyrt som "riktiga" radiatorer.

Fördelen med riktiga radiatorer är att de inte har några rörliga delar och att de inte bullrar.

I ett garage kan det eventuellt vara en fördel med fläktradiator eftersom den får fart på luften och kan torka upp bilar och annat lite snabbare.

Sen finns det ju en anledning som inte går att komma från... - frikyla, då krävs det fläktradiatorer.

Om du inte måstye ha fläktradiatorer så tycker jag att du lägger till de tusenlappar som krävs för att få vanliga radiatorer.

Kan du förklara närmare vilka anledningen/anledningarna är till varför du har tänkt sätta in fläktradiatorer.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Re:Fläktkonvektor
« Svar #3 skrivet: 06 september 2004, 10:23:43 »
När jag konverterade från direkt-el bytte jag ut samtliga element mot vattenradiatorer utom i hallen vid ytterdörren. Där fanns sen tidigare golvvärme (elslingor) så där valde jag en fläktkonvektor (Airmec UL 26). Jag tänker köra den på låg fläkthastighet och hoppas att golven inte blir kalla även om inte slingorna ligger på. Ytterligare en fördel tror jag blir att när dörren öppnas vintertid så värms den kalla uteluften upp snabbare med en fläktkonvektor än med en vanlig radiator.
En bra egenskap med Airmec är att fläkten inte hörs på lägsta hastigheten ändå ger den ca: 1700w.
Vi för se till vintern om jag har tänkt rätt,,,
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Magbac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Re:Fläktkonvektor
« Svar #4 skrivet: 02 november 2004, 22:06:53 »
kolla www.pyrox.se. De har en fläktkonvektor som ser intressant ut.

Har ni andra någon erfarenhet av dessa?

De ser ut som ett intressant alternativ till konventionella radiatorer.

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Fläktkonvektor
« Svar #5 skrivet: 10 november 2004, 10:30:58 »
Såg på Pyrox att det finns fläktkassetter att använda till befintliga radiatorer.

http://www.pyrox.se/pdf/flkproduktblad.pdf

Nu var dessa för höga för att funka hos oss, men det kanske finns andra fabrikat. Info mottages tacksamt...

Idén är ju inte dum, fast just Pyrox fläkt kanske inte var den snyggaste man sett...

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Fläktkonvektor
« Svar #6 skrivet: 10 november 2004, 16:37:53 »
Såg på Pyrox att det finns fläktkassetter att använda till befintliga radiatorer.

http://www.pyrox.se/pdf/flkproduktblad.pdf

Nu var dessa för höga för att funka hos oss, men det kanske finns andra fabrikat. Info mottages tacksamt...

Idén är ju inte dum, fast just Pyrox fläkt kanske inte var den snyggaste man sett...

kanske skulle ta o mintera in en egen fläckt i radiatorerna i garaget...
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Hardly

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vlösa
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Fläktkonvektor
« Svar #7 skrivet: 11 november 2004, 10:16:00 »
Jag har tittat på Aircoils sortiment. Det var den tystaste konvektorn jag hör, dessutom finns den både som den gamla vanliga dator grå plast lådan och i en designad variant som faktiskt ser riktigt bra ut.
se på www.aircoil.se
Nibe 1215-8,5, 165 m, 180 kvm 1 & 1/2 plans villa från -77 + 100 kvm garage. Golvärme på bottenvåningen och radiatorer på andra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Fläktkonvektor
« Svar #8 skrivet: 11 november 2004, 12:09:02 »
Hur kopplar folk i fläktkonvektorer om de vill köra både värme och kyla?

Var och en för sig är ju inga problem, värme -> radiatorkrets, kyla -> brine.

Eller används värmeväxlare så man enbart kör vatten?

Jag har ett par rum på övervåningen som blir fruktat varma på sommaren, och jag har funderat på att dra en avstickare på brinekretsen, med en separat liten cirkpump, över ett par vindar och bort till änden där rummen finns.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Erik_D

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Re:Fläktkonvektor
« Svar #9 skrivet: 25 november 2004, 08:12:54 »
Jag har satt en värmeväxlare i ett stick från brineslingan som växlar in kylan till en fläktkonvektor. Med 4 ventiler och en cirkpump så kan man då växla mellan frikyla och värme.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktkonvektor
« Svar #10 skrivet: 02 maj 2005, 11:55:18 »
Du kör alltså endera brine eller radiatorvatten i konvektorn?

Kommer du inte då blanda in brine i radiatorslingan och tvärtom varje gång du växlar mellan kyla och värme?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fläktkonvektor
« Svar #11 skrivet: 02 maj 2005, 19:40:22 »
Jag kommer att bygga ett nytt rum i sommar, i det skall jag sätta en fläktkonvektor med separata kretsar för frikyla och värme, man kan då köra kyla eller värme utan att blanda KB-vätska med värmebäraren. Kostar mer, men det blir lättskött.

De priser jag fått hamnar på ca 8000 kr med avancerad rumsgivare som styr både värmen och kylan.

Kanske man kan få lite rabatt på det priset, men där ligger ordinarie ca-pris.

F.ö var det Kinnan som hade de konvektorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: Re:Fläktkonvektor
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2006, 12:39:20 »
När jag konverterade från direkt-el bytte jag ut samtliga element mot vattenradiatorer utom i hallen vid ytterdörren. Där fanns sen tidigare golvvärme (elslingor) så där valde jag en fläktkonvektor (Airmec UL 26). Jag tänker köra den på låg fläkthastighet och hoppas att golven inte blir kalla även om inte slingorna ligger på. Ytterligare en fördel tror jag blir att när dörren öppnas vintertid så värms den kalla uteluften upp snabbare med en fläktkonvektor än med en vanlig radiator.
En bra egenskap med Airmec är att fläkten inte hörs på lägsta hastigheten ändå ger den ca: 1700w.
Vi för se till vintern om jag har tänkt rätt,,,

Har du nån bra sida som visar vilka som säljer AIRMEC? Är utblåsen på dessa riktade neråt?

Hur fungerar konvektorn idag?
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad mikpa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktkonvektor
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2006, 07:33:40 »
Fläktkonvektor AERMEC säljs av AIRCOIL i Årgäng (www.aircoil.se). Då kallas den för Omnia UL-C/HL-C (C står för elektronisk termostat). En annan återförsäljare är CLIMATEC i Östergötland (www.climatec.se). Även THERMIA (www.thermia.se) säljer dessa konvektorer. Det finns säkert fler.
Någon påstod att AERMEC skulle vara den tystaste konvektorn. Men faktum är att CARRIER 42NM25 är tystare (3-4 dB) än UL/HL26. Dessutom ger NM25 ca 300 W högre värmeeffekt. CARRIER 42NMXX säljs även av IVT (www.ivt.se)

/Mikael

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Fläktkonvektor
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2006, 21:34:01 »
Har själv 2 st Veneto 54+1 fyr rörs system 3 radigt kyl batteri och ett 1 radigt värme batteri funkar otroligt bra kör på låg hastighet har en i tv rummet bakom soffan stör inte alls. Funderar på en mindre till sovrummet Skulle vara skönt på sommaren :)
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!