Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solceller, har jag missat nÃ¥got?  (läst 23354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Solceller, har jag missat något?
« skrivet: 11 maj 2017, 00:25:23 »
Emellanåt funderar man på att försöka tjäna lite pengar på något roligare sätt än jobbet eller spekulation på börsen etc. Sätta upp en radda solceller på taket låter som ett kul alternativ tyckte jag och började försöka sätt mig in i det.

Tyvärr blir jag bara mer och mer undrande till hela idén med solceller i Sverige när jag försöker begripa hur man ska tjäna något på att sätta upp det. Har jag missat något som gör att man får ihop det nu eller i framtiden??

Mina tankar och problem:
När vi behöver som mest el ger solceller som minst. Under årets kallaste och mest energikrävande fyra månader ger solceller sammanlagt cirka 10% av hela årets produktion, dvs nästan inget användbart bidrag till vår energiförsörjning när det behövs som mest.
http://www.svensksolenergi.se/upload/pdf/Solceller-snabbguide-rev20110503.pdf

Hur ska samhället kunna fortsätta uppmuntra installation av solceller i framtiden när de inte kommer minska vårt behov av installerad effekt alls? Alla konventionella kraftverk behöver vara kvar om vi inte ska frysa. Och hur ska man kunna få betalt för den el man producerar sommartid när fler och fler satt upp solceller och det finns ett överskott på el?

Lagra energin från solcellerna i batterier då? Teslas powerwall 2 lagrar 14 kWh och kostar 61000 kr plus installation. Det känns som en hopplös kalkyl att räkna hem, ska jag kunna ladda det fullt en solig dag i januari måste jag ha tiotals m2 solceller och ändå räcker det bara till kanske en tredjedel av hushållets förbrukning om det är strax under nollan, sparar typ 20 spänn per bra soldag!?

Har jag missat något i mina tankar eller är det så att solceller bara är för drömmaren eller de som tror på fortsatta eller höjda bidrag? I min värld känns solceller som en tveksam idé ur ett privatekonomiskt perspektiv och helt värdelöst ur ett nationalekonomiskt perspektiv om bidragen fortsätter. Tänker jag fel?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2017, 02:30:14 »
Jag tror du har upptäckt några sanningar som aldrig kommer fram i den massiva propaganda som vi utsatts för nu i ett par decennier. Solceller kan bara bli ett tillskott på våra breddgrader. Vindkraft är ett kostsamt experiment som redan passerat sitt bästföredatum - när subventionerna försvinner går snurrorna i konkurs.
Solceller är utmärkt för den enskilde, om han kan få skattebetalarna att stå för en stor del av notan, och sedan verkligen sälja producerad el. På sommarn har vi redan har ett överskott, som bara kan bli större ju mer det byggs ut. Troligen blir det marknaden som styr upp det, och då kan priset rentav bli negativt, som redan hänt i Danmark och Tyskland, dvs bolagen fick betala för att bli av med överskottet. Hur ska den enskilde då kunna få betalt? Detta sägs det inget om i EONs eller Vattenfalls reklam.
Och vettiga lagringslösningar ligger troligen decennier i framtiden.
Jag har besökt ETCs solanläggning i Katrineholm. De som kommer dit har väl en snittålder på 60. Solenergi är en rolig hobby för pensionärer med hyfsad ekonomi. En del tror att de ska rädda världen också. :)
« Senast ändrad: 11 maj 2017, 16:12:56 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2017, 05:50:23 »
Jag önskade en artikel om just solceller i min elnätsleverantörs tidning som sänds ut. Artikeln kom och i den stod det precis som jag också räknat, att med dagens elpris är det inte ekonomiskt, men om man själv sover bättre om nätterna då man känner att man gör nåt "bra" så är det kanske värt det.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2017, 07:35:31 »
Solceller är bra i sydliga länder där effektbehovet för luftkonditionering är som störst just när solcellerna ger mest. Där kan man minska behovet av dyr toppeffektel. I Sverige är det som jag ser det mest en symbolhandling. Över året räknat kan det inte bli så stor andel solel innan det blir problem med för hög produktion sommardagar. Då går priset ner och lönsamheten är borta.

Men i Sverige är det som du skriver inte så.
Solenergi är en rolig hobby för pensionärer med hyfsad ekonomi.
Jag tror det stämmer rätt bra. Även jag funderade ett tag på solceller. Intressant teknik och bra höjd på den. Men det blir växthus i stället. Det är ju också ett sätt att utnyttja solenergi.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2017, 16:19:33 »
Jag tyckte att både sol och vind var utmärkt, tills jag satte mig in i det lite mer. ???
Snurrorna var också roliga att titta på, när de var några få.
Musk ska börja sälja sina elproducerande takpannor i Sverige och överallt, priset blir 2000 kr/m2
https://www.byggahus.se/forum/solenergi-vindkraft/295804-tesla-oppnar-orderboken-solceller.html
Åtminstone blir det inte lika fult som med paneler. Undrar om de är frostsäkra?
Men Powerwall funkar inte bra med solceller http://www.idg.se/2.1085/1.624441/teslas-batteri-fungerar-daligt-med-solceller
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2017, 18:13:33 »
Räknade lite pÃ¥ detta. Sveriges elförbrukning under en stor del av Ã¥ret är 10-15 GW. Antar vi att det installeras solceller i Sverige som kan ge motsvarande 12 GW kommer de att  leverera 100 % av Sveriges elförbrukning mitt pÃ¥ dagen ett antal dagar sommartid. Under ett Ã¥r kommer de att kunna leverera 11 TWh el (900 kWh/kW installerad effekt enligt solcellsleverantörerna). Sveriges elförbrukning är ca 140 TWh/Ã¥r vilket betyder att 8 % av Ã¥rsförbrukningen blir solel.

Som jag ser det kommer solel aldrig att kunna bli annat än ett komplement. Vindkraft är bättre ur den synpunkten, det blåser även vintertid och på nätterna.

Tillägg: Gjorde ett tankefel i kalkylen. Installeras det solceller med sammalagt 12 GW maximal effekt kommer de ytterst sällan att ge 12 GW. Molnighet skulle göra att inte alla celler samtidigt kan ge maximal effekt. Det skulle förmodligen behövas 15-20 GW installerad effekt för att få 12 GW. Effkekttopparna för de enskilda anläggningarna sprids ut över tiden. Det gör att solceller som ger 100 % av en sommardags elbehov kanske ger 10-12 % av årsförbrukningen.
« Senast ändrad: 11 maj 2017, 19:31:37 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #6 skrivet: 11 maj 2017, 21:06:59 »
Om man köper en ny Smålandsvilla, så finns tillvalet: solceller på taket...

..kul idé.....tycker jag,

....när man iaf lägger ut ett antal miljoner på ett sprillans nytt hus.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #7 skrivet: 11 maj 2017, 21:24:05 »
Räknade lite pÃ¥ detta. Sveriges elförbrukning under en stor del av Ã¥ret är 10-15 GW. Antar vi att det installeras solceller i Sverige som kan ge motsvarande 12 GW kommer de att  leverera 100 % av Sveriges elförbrukning mitt pÃ¥ dagen ett antal dagar sommartid. Under ett Ã¥r kommer de att kunna leverera 11 TWh el (900 kWh/kW installerad effekt enligt solcellsleverantörerna). Sveriges elförbrukning är ca 140 TWh/Ã¥r vilket betyder att 8 % av Ã¥rsförbrukningen blir solel.

Som jag ser det kommer solel aldrig att kunna bli annat än ett komplement. Vindkraft är bättre ur den synpunkten, det blåser även vintertid och på nätterna.

Tillägg: Gjorde ett tankefel i kalkylen. Installeras det solceller med sammalagt 12 GW maximal effekt kommer de ytterst sällan att ge 12 GW. Molnighet skulle göra att inte alla celler samtidigt kan ge maximal effekt. Det skulle förmodligen behövas 15-20 GW installerad effekt för att få 12 GW. Effkekttopparna för de enskilda anläggningarna sprids ut över tiden. Det gör att solceller som ger 100 % av en sommardags elbehov kanske ger 10-12 % av årsförbrukningen.
Du har kalkylerat med Sveriges solelsförsörjning Roland, och finner att vi kan försörja Sverige med 12% av årsbehovet. Gäller din kalkyl även för det enskilda hushållet?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2017, 21:28:29 »
Jag tackar för era kommentarer, det är alltså som jag själv kommit fram till. Solceller i Sverige är mest ett jippo som lever på våra skattepengar tills någon har förnuft att ta bort bidragen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2017, 08:24:27 »
Vi kommer att behöva ett batteri av miljövänliga alternativ till olja, kol och kärnkraft.
Pengar finns i överflöd, så att det går lite bidrag till solceller (även om de börjar vara lönsamma även utan bidrag) ser jag inte som ett problem, tvärt om - det bidrar till ökad sysselsättning, tillväxt och skatteintäkter som säkert med råge blir större än vad bidragen är.

Energibalansen i Sverige måste man se lite som principfrågor som danmarksbron, de store Europavägarna, järnvägen och annan infrastruktur.
Vi bestämmer helt enkelt vart vi vill komma (100% förnybar energi) och ser till att pengarna finns för att komma dit.
Visst, skatterna på energi måste höjas, mest på fossil energi, men på sikt på all energi - för att staten måste kompensera sig för de förlorade intäkter de tidigare haft på olja, bensin och diesel.
Jag gissar att de flesta som dragit av sig täcket de senaste 5 åren inser att vi inom en generation kommer att ha en fordonsflotta som går helt fossilfritt, med undantag från rena entusiastbilar och veteranbilar.
Energiproduktion, och lagring, både nationellt, och i hemmen, kommer att vara en utmaning för den kommande generationen, men det är även en fråga som kommer att bidra till arbete och skatteintäkter som bygger upp en ny form av "basindustri" i stora delar av världen.

Att stoppa huvudet i sanden, och tro att bara sånt som är billigare än olja kan vara en lösning är inte ett realistiskt sätt att se på denna fråga.
« Senast ändrad: 13 maj 2017, 08:31:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2017, 13:54:00 »
I Sverige tror jag inte vi har mycket att vinna på att lägga bidrag på att bygga ut solceller. Det kommer bara ge oss svajigare elpriser och minska vår konkurrenskraft globalt. De som tjänar pengar på det idag inom våra gränser torde vara en handfull människor som importerar och monterar grejerna.
Ska vi ge bidra till något så är det åtgärder som minskar energianvändningen när den är som högst. Typ bättre isolering, värmepumpar som dimensioneras för 100% effekttäckning, pelletseldning(!), kanske batterier för att kunna ta effekttoppar även om det ännu känns avlägset.

Kan vi göra det kan vi få en mindre genomsnittlig elförbrukning och med lägre effekttoppar. Det bör kunna leda till vi kan ladda våra framtida elbilar utan att knäcka nätet eller bli ruinerade på att elbolagen bygger ut det och skickar räkningen till oss som är abonnenter igen.

Vad gäller skatteintäkterna så finns det nog mycket att göra där framöver. Staten ska väl ha in sina pengar även om det inte säljs någon bensin och diesel så vi får nog snart en kilometerskatt eller liknande på bilar beroende på vikt eller något.

Den dagen vi kan skicka elenergi runt jordklotet på ett effektivt och billigt vis så vi kan förbruka el som produceras i Australien kommer detta att förändras men jag tror tyvärr det är långt borta.

// Magnus 
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #11 skrivet: 15 maj 2017, 14:31:14 »
Du har kalkylerat med Sveriges solelsförsörjning Roland, och finner att vi kan försörja Sverige med 12% av årsbehovet. Gäller din kalkyl även för det enskilda hushållet?

Vi kan försörja Sverige med mer än 12 % men då blir det problem sommardagar med överskottseffekt som måste exporteras (vart?, om andra länder också bygger ut solel).

Det är svÃ¥rt att säga nÃ¥got om ett enskilt hushÃ¥ll men i mitt fall är elförbrukningen en sommardag nÃ¥gra hundra W till fläktar, dator, kyl och frys. Värmepumpens varmvattenberedning är korta perioder sÃ¥ den bortser jag frÃ¥n. Antar vi att elförbrukningen som minst är 300 W och solel aldrig ska täcka mer än 100 % av förbrukningen, dvs installerad solelseffekt ocksÃ¥ är 300 W, kommer de solcellerna att leverera 250-300 kWh/Ã¥r. Det är ungefär 5 % av ett normalhushÃ¥lls elförbrukning. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2017, 15:24:43 »
Så länge vattenkraften kan lagra energi så är det den perfekta lagringen av överskottsenergi från småskalig elproduktion.
Kolla in jämtkrafts hemsida t.ex. - de erbjuder sig att lagra all energi du producerar i sina vattenkraftsmagasin, och du får hämta hem elen när du behöver den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #13 skrivet: 15 maj 2017, 15:30:30 »
Vi kan försörja Sverige med mer än 12 % men då blir det problem sommardagar med överskottseffekt som måste exporteras (vart?, om andra länder också bygger ut solel).

Det är svÃ¥rt att säga nÃ¥got om ett enskilt hushÃ¥ll men i mitt fall är elförbrukningen en sommardag nÃ¥gra hundra W till fläktar, dator, kyl och frys. Värmepumpens varmvattenberedning är korta perioder sÃ¥ den bortser jag frÃ¥n. Antar vi att elförbrukningen som minst är 300 W och solel aldrig ska täcka mer än 100 % av förbrukningen, dvs installerad solelseffekt ocksÃ¥ är 300 W, kommer de solcellerna att leverera 250-300 kWh/Ã¥r. Det är ungefär 5 % av ett normalhushÃ¥lls elförbrukning. 
Tack Roland.  tummenupp
Det kokar ner till var man ska kunna lagra överskott både nationellt och privat. Om man t.ex vill driva VV-tillverkning med värmepumpen så behöver den 2kW. Det skulle alltså behövas rejält med paneler för direktdrift. Ett batteri med den effekten annars. Men kanske en tank med elpatron direktkopplad till solcellerna är smartast, då behövs inte så hög effekt...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Solceller, har jag missat något?
« Svar #14 skrivet: 15 maj 2017, 17:17:46 »
Jag tror att solen har en lysande framtid  8)
egentligen kommer all vår energi från solen, frågan är bara hur den bäst ska konverteras
Bland entusiasterna för det som kallas grönt, förnybart osv finns det en inställning att det får kosta vad som helst, eftersom det ska rädda planeten. Ekonomiska realiteter bortser man från. Lagring i vattenmagasin räcker inte långt.
Många hack i kurvan lär det bli. Tyskland hade sin solar peak 2010-12 och sysselsatte 130000, idag nere i 32000. alla de stora tillverkarna har gått i kk och fou har gått till Kina https://global.handelsblatt.com/companies-markets/the-dark-side-of-the-sun-764548
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!