Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SverigePumpen?  (läst 24051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NisseN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SverigePumpen?
« skrivet: 19 januari 2006, 20:01:03 »
Hej!!
Jag läste i senast numret av vi i villa och där en annons om sverigepumpen och de
"varnade" för paralellimporterade pumpar. Är det någon här som vet skillnaden.
Är det något att fästa sej vid?

Jag har CU-E9DKE som jag köpt av ett större företag i vitvaror.

Tack på förhand
nisse?

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: SverigePumpen?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2006, 20:31:18 »
Du kan lungt sova vidare!
Sverige är en piss sjön när det gäller aircond i världen och om det varit något speciellt svenskt med pumpen så hade det inte varit engelska i fjärren!
Tänk själv att panasonic skulle tillverka en norgepump en sverigepump en finlandspump en danmarkspump osv,osv,osv!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad torkelsnorkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar emellanÃ¥t!
SV: SverigePumpen?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2006, 10:07:42 »
"Varna" för parallellimporterade värmepumpar? "Värna" var ordet, sa' Bull! Generalagenterna har hård konkurrens från parallellimportörerna, och de värnar om sina marknadsandelar. Så enkelt är det!
« Senast ändrad: 16 februari 2006, 18:19:09 av torkelsnorkel »

Utloggad bstrand

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: SverigePumpen?
« Svar #3 skrivet: 04 september 2008, 17:24:22 »
Talade med en lokal firma idag om "Sverigepumpen" och frÃ¥gade vad modellen heter egentligen. Fick till svar att den heter E9-SPP, SPP som  i Sverigepumpen. Den var speciellt framtagen för nordiskt klimat och precis som trÃ¥dstartaren säger sÃ¥ varnade han för internetpumpar. Han pÃ¥stod ocksÃ¥ att det var svÃ¥rt att fÃ¥ delar till andra pumpar än SPP och att jättemÃ¥nga haft problem med detta.

Vad skiljer egentligen Sverigepumpen från de andra modellerna som man hittar på nätet? Vilken modell är SPP i grunden?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: SverigePumpen?
« Svar #4 skrivet: 04 september 2008, 17:48:10 »
-SPP står för Sverigepumpen Prima Scroll
Det är egentligen NE9GKE eller om vissa återförsäljare har börjat med NE9HKE
Sverigepumpen är ett koncept där man köper maskin + installation tillsammans, man har lite bättre garantier så det kostar då en del extra.
-SPF står för Sverigepumpen Folkvärmen och är en CE9GKE eller nu kanske CE9HKE
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bstrand

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: SverigePumpen?
« Svar #5 skrivet: 04 september 2008, 18:41:46 »
Så Nettovärmepumpars (t.ex.) NE9GKE är alltså samma som mitt lokala företag säljer som E9SPP, och som de vill ha 21 000:- för inklusive installation? Det innebär också att det bara är bullshit att det skulle vara svårare med delar till en internetpump, än till deras SPP?

Detta med Scrollkompressor, är det nåt som är unikt för denna pump, eller har alla kvalitetspumpar detta idag? Försäljaren jag pratade med påstod nämligen att det var nåt utöver det vanliga med just scrollkompressorn.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: SverigePumpen?
« Svar #6 skrivet: 04 september 2008, 22:39:17 »
Man vet inte om ska skratta eller gråta.
Den enda skillnaden som finns mellan sverigepumpen och den pump som exv. CitCop säljer är följande, Sverigepumpen har vintervärme inkopplad som original samt att dom har 5 Ã¥rs garanti pÃ¥ hela pumpen, detta kostar dÃ¥ allt mellan 18000:- och 25000:- i Norrbotten med installation. Om man köper en exakt, typbeteckningen är identisk, likadan pump frÃ¥n exv. CitCop sÃ¥ har dom för det mesta ett paketpris där allt följer med för runt 7500:- inkl. moms men dÃ¥ gäller följande. Dom säljer bara till företag, 1 Ã¥rs normalgaranti och 5 Ã¥r pÃ¥ kompressorn. Jag har själv köpt monterat och haft kompressorhaveri utan nÃ¥gra som helst problem med reparation, dom stod för alla kostnader. Grannarna,17 st, köpte av den lokala handlaren för 21000:-  och hÃ¥nade mig och sa att om det hände nÃ¥tt sÃ¥ fanns nog ingen garanti. Skulle dom inte gjort, samma fel drabbade dom ocksÃ¥ + att innefläkten lade av.
Nä köp ni pumpar, vad gäller panasonic så är garanterat alla gjorda i malasya, och precis som ett tidigare inlägg kan vi nog konstatera att Sverige är en piss i Missisippi.
Lev väl.
/Alli

Utloggad ceekey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: SverigePumpen?
« Svar #7 skrivet: 06 november 2008, 09:41:38 »
Som återförsäljare av SverigePumpen kan jag försöka svara på detta:

De pumpar som säljs billigt på nätet är tillverkade för medelhavsländerna, framför allt Italien, Spanien och Frankrike. SverigePumpen är tillverkad med slutdestination Sverige och är bättre vinteranpassad från början.

"Medelhavspumparna" har trågvärmare/värmeslingor, det behövs inte i SP då dessa pumpar har så bra avfrostning från början.

Eftersom SP är kvalitetssäkrad för det här klimatet kan man lämna långa garantier. Det kan man inte göra på pumpar som egentligen hör hemma i varmare länder.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: SverigePumpen?
« Svar #8 skrivet: 06 november 2008, 10:22:47 »
Jag räds inte att köpa nÃ¥ge paralellimporterat, är jättenöjd (trots alla skriverier om "fulpumpar" en gÃ¥ng i tiden) med min Panasonic CU-E12CKP5 inköpt hos Citcop jan-04. Av 4st inköpta knallar alla pÃ¥ fint fortfarande. De värmer bra och avfrostar fint. Monterade trÃ¥gvärmarna, men de kopplades snart bort. Lagrena i innerdels fläktmotorn är bytta, (det var enkelt och billigt fixat) men det är man ju inte ensam om.  Det är inte alltid lätt att veta vad som är sant, och jag är väl lite reserverad till pÃ¥stÃ¥endet medelhavspumpar. De´ klart, numera tycker jag kanske inte att det finns skäl att gÃ¥ via nÃ¥gon som har ett företag för att fÃ¥ handla av firmor som enbart säljer till företag, det finns ju de som deltar här i forat som säljer och de verkar ju vettiga.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: SverigePumpen?
« Svar #9 skrivet: 06 november 2008, 10:37:51 »
Som återförsäljare av SverigePumpen kan jag försöka svara på detta:
De pumpar som säljs billigt på nätet är tillverkade för medelhavsländerna, framför allt Italien, Spanien och Frankrike. SverigePumpen är tillverkad med slutdestination Sverige och är bättre vinteranpassad från början.
"Medelhavspumparna" har trågvärmare/värmeslingor, det behövs inte i SP då dessa pumpar har så bra avfrostning från början.
Eftersom SP är kvalitetssäkrad för det här klimatet kan man lämna långa garantier. Det kan man inte göra på pumpar som egentligen hör hemma i varmare länder.

Hej Ceekey!  Det här med att pumpar endast skulle vara lämpade för medelhavsländer, södra Europa, varmare länder mm mm, det har vi hört talas om tidigare sÃ¥ att det räcker här du, sÃ¥ det där sk*tsnacket det kan du ju skippa direkt alltsÃ¥.
I vanlig ordning så hade du ju inga vettiga argument eller svar på detta utan presterar bara som vanligt rena väskdängarfasonerna till förmån för dina AVT-pumpar. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad galghumor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra gejer!
SV: SverigePumpen?
« Svar #10 skrivet: 06 november 2008, 10:38:57 »
Ceekey, du som tycks kunna detta: Kan du inte skriva vilka modeller som är tillverkade för för Sverige och vilka som är medelhavspumpar?
Panasonic E9EKEB. GÃ¥r som en klocka.

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
SV: SverigePumpen?
« Svar #11 skrivet: 06 november 2008, 17:16:11 »
alli  nu fÃ¥r du väl ändÃ¥ ge dej. :)


En NE9GKE kostar på citcoop med 1 års garanti

9900+moms = 12375

Installation inkl.installationsmaterial ca 5000 inkl moms

Summa:17375 kr + frakt 890kr = 18265

Det bör inte vara omöjligt att få en "sverigepump" NE9GKE för ca 19900 kr med 5 års garanti

prisskilnaden är nog lite mer försvarbar än avt pumpen


Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: SverigePumpen?
« Svar #12 skrivet: 06 november 2008, 18:07:58 »
alli  nu fÃ¥r du väl ändÃ¥ ge dej. :)


En NE9GKE kostar på citcoop med 1 års garanti

9900+moms = 12375

Installation inkl.installationsmaterial ca 5000 inkl moms

Summa:17375 kr + frakt 890kr = 18265

Det bör inte vara omöjligt att få en "sverigepump" NE9GKE för ca 19900 kr med 5 års garanti

prisskilnaden är nog lite mer försvarbar än avt pumpen


Ursäkta mig, vad har ditt inlägg att göra med mitt. Först och främst avsåg jag inte en NE och vad är AVT pumpen i sammanhanget. Sedan avsågs ej heller att man skulle betala 5000 kr för installation, men har man tummen mitt i handen så var så god. Kom du till Norrbotten och försök få någon som säljer och monterar en NE för 19900 kr eller tipsa mig.
Man kan fortfarande som företag köpa en pump hos Citcoop för 7500 kr + frakt.
/alli

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: SverigePumpen?
« Svar #13 skrivet: 06 november 2008, 22:52:45 »

"Medelhavspumparna" har trågvärmare/värmeslingor, det behövs inte i SP då dessa pumpar har så bra avfrostning från början.


Mig veterligen sÃ¥ har ett antal Sverigepumpsmodeller  trÃ¥gvärmare/värmeslingor !!!

Utloggad Reas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: SverigePumpen?
« Svar #14 skrivet: 12 april 2009, 13:11:26 »
Hej,

Är något av en nybörjare men tänkte försöka skapa mig en helhetsbild av diskutionen om skillnader mellan Sverigepumpen och "medelhavspumpar, fulpump, icke föranpassade för svenskt klimat-pumpar"..

Som jag har förstått det hela kan man göra följande sätt om man ska satsa på en värmepump:
Vill man hitta det billigaste på marklanden och få samma standard som ex. Sverigepumpen nu säger att de har, kan man köpa via mindre företag och eller internet baserade återförsäljare. Dock ska man ha i åtanke att dessa enligt flera tidningsartiklar och om man har tillgång till statistik på reklamationer osv (ex. Råd & Rön, ARN) se att det finns en klar och tydlig röd tråd här.
Mindre företag/ÅF är billigare och man kan få samma prestanda (exkl. installation) men när priset sjunker tar du också en större risk
på garantin och vad du egentligen får ut av affären.

Säg till alla de som blivit rakt av blåsta och lurade av dessa oseriösa företag som är så "billiga" när saker och ting börjar gå sönder eller behöver servas. Vill man köpa en "trisslott" ska man naturligvis vara införstådd med att det kan leda till ett dåligt köp och inte ge någon "vinst". Likaså att det kan vara en bra affär, chansen är väl något man får leva med då.

Säkra köp gör man fortfarande av seriösa företag som ger den service och garanti du betalar för.
Om man köpt en värmepump med samma prestanda som Sverigepumpen fast till ett lägre pris och är nöjd med detta är det bara att gratulera.
Vad jag fått erfara är då baksidan genom några vänner och bekanta då mindre företag gått i konkurs osv
Jag betalar gladeligen 2-3000kr mer för att vara säker då detta är en långtidsinvestering.

Mvh
Reas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!