Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.  (läst 4192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag ville bara upplysa er om vikten av rätt flöde i radiatorerna så man kan få så låg framledningstemp så möjligt. Efter att jag monterat flödesmätare och cirkpump med steglös inställning och räknat på effekten mina radiatorer ger så har jag lyckas sänka framledningen från 46 grader vid noll ute till 43 grader vid noll ute.
Mina radiatorer ska ge tillsammans 10500 watt vid 55/45/20. Det ger ca 900 liter i timmen. Eftersom jag har arbetstank och vill ha så låg framledning så möjligt så räknade jag med 9 graders delta vid 55 fram istället för 10. Det ger ca 1000 liter i timmen. Jag har ställt in det på det nu. Det har gjort att framledningen kunde sänkas med ca 3 grader vid nollan. Jag har helt enkelt haft för lågt flöde innan. Vid 43 fram har jag ca 38-39 i retur. Hoppas det blir riktigt kallt nu så man får se hur det fungerar vid närmre 50 graders framledning.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.
« Svar #1 skrivet: 25 november 2013, 17:40:48 »
Finns det flödesmätare till rimligt pris?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.
« Svar #2 skrivet: 25 november 2013, 17:44:05 »
Rätt och rätt delta? OK 9 °C men varför inte 8 °C? dvs öka flödet 13% till. Och så vidare.
Har du arbetstank så kan du väl fortätta den storyn tills du har delta nära noll dvs sänkt framledning med 5 °C (hälften av 10 som du börjar med). Gränsen sätts av CP kapaciteten... Sc:,h
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.
« Svar #3 skrivet: 25 november 2013, 18:56:09 »
Jag skulle ha ett :dt: över radiatorerna som är strax under det för värmepumpen med arbetstank.
VP:n ska ha ett :dt: på ca 7-8 °C så då blir det ca 6-7 °C :dt: över radiatorerna.
Grejen är att det vatten som värmepumpen värmer ska ta ett varv via radiatorerna och göra nytta innan värmepumpen värmer upp vattnet igen.
Om :dt: över radiatorerna är högre än över värmepumpen så kommer värmepumpen till slut värma vatten som den tidigare värmt men som blivit kvar i arbetstanken.

Värmeavgivningen på radiatorerna ökar med högre flöde vid en viss framledningstemp, dock stör man skiktningen i tanken och framledningen blandas med returvatten om :dt: över radiatorerna är lägre än över värmepumpen, då får man lägre temp till radiatorerna än vad värmepumpen skickar ut och då vinner man inget på ett högre flöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.
« Svar #4 skrivet: 25 november 2013, 19:20:41 »
Finns det flödesmätare till rimligt pris?
Ja det tycker jag. Jag kör med kamstrups värmemätare. Det dyker upp på blocket ibland för några hundra lappar. Jag har en på vp och en på radiatorkretsen och en på min vattenmantlade kamin.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.
« Svar #5 skrivet: 25 november 2013, 19:25:30 »
Rätt och rätt delta? OK 9 °C men varför inte 8 °C? dvs öka flödet 13% till. Och så vidare.
Har du arbetstank så kan du väl fortätta den storyn tills du har delta nära noll dvs sänkt framledning med 5 °C (hälften av 10 som du börjar med). Gränsen sätts av CP kapaciteten... Sc:,h
Nä det finns väl kanske inget som är rätt. Men man brukar ju ange 10 grader vid 55 fram. Jag angav 9 mest för att verkligen utnyttja radiatorerna. Visst kan jag ha 8 också. Jag har en 4 meters wilo yonos pico. Den klarar få upp mitt system i 1300 liter i timmen. Det skulle ge ett delta på 7 grader vid 55 fram. Men vill inte stressa mina gamla järnrör i onödan. Även om det absolut inte susar när jag kör på Max. Mer än i pannrummet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.
« Svar #6 skrivet: 25 november 2013, 19:43:03 »
Carl n har rätt att man måste avväga i förhållande till vad vp har för effekt. Min radiator retur är T kopplad nere på tanken så att förutsättningarna för att vp ska få så kallt vatten så möjligt är den bästa. Nu är det ganska svårt med en luft vatten om man inte vill ändra cp hastighet under året för vp. Min vp vill ha 1200 liter i timmen enligt tillverkaren. Så egentligen ligger jag lite lågt på rad sidan för att undvika att vp cp pressar in redan uppvärmt vatten. Egentligen skulle man kunna sänka hastigheten på vp cp när det är kallt ute eftersom en luft vatten tappar så mycket i effekt. Men jag har en grej till som komplicerar detta. Jag har en elkassett som sitter på framledningen mellan vp och tank. Den har hög effekt och den används stegvis under nollan och ganska rejält under 10 minus då min vp stannar helt. Den kassetten kräver också sina ca 1200 liter i timmen för att gå något sånär tyst utan att det kokar runt elpatronerna. Därför kör jag den cp på samma hastighet året runt. Numer även cp för radiatorerna. Mitt inlägg var mer tänkt som en upplysning om att det är hyfsat enkelt att sänka sin framledning några grader med hjälp av korrekt flöde. Det är dock mer komplicerat om man kör vp rakt på rad slingan.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.
« Svar #7 skrivet: 25 november 2013, 20:04:17 »
Det är dock mer komplicerat om man kör vp rakt på rad slingan.
I det fallet sätts ju gränsen för delta neråt av vad VP trivs bäst med, eller hur skull man kunna trixa med det?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.
« Svar #8 skrivet: 25 november 2013, 20:19:27 »
I det fallet sätts ju gränsen för delta neråt av vad VP trivs bäst med, eller hur skull man kunna trixa med det?
Det är ju tyvärr så. Så har man bra effekt i vp så den orkar hålla 7-8 graders delta vid 55 fram så är det ju jättebra.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.
« Svar #9 skrivet: 25 november 2013, 20:29:47 »
Varför skulle det vara svårt att hålla ett delta på 8 °C vid 55 °C på framledningen?
Min VP har alltid 8-9 °C delta. Men jag kan inte öka det heller, CP går på lägsta fart
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.
« Svar #10 skrivet: 25 november 2013, 21:42:52 »
Carl n har rätt att man måste avväga i förhållande till vad vp har för effekt. Min radiator retur är T kopplad nere på tanken så att förutsättningarna för att vp ska få så kallt vatten så möjligt är den bästa. Nu är det ganska svårt med en luft vatten om man inte vill ändra cp hastighet under året för vp. Min vp vill ha 1200 liter i timmen enligt tillverkaren. Så egentligen ligger jag lite lågt på rad sidan för att undvika att vp cp pressar in redan uppvärmt vatten. Egentligen skulle man kunna sänka hastigheten på vp cp när det är kallt ute eftersom en luft vatten tappar så mycket i effekt. Men jag har en grej till som komplicerar detta. Jag har en elkassett som sitter på framledningen mellan vp och tank. Den har hög effekt och den används stegvis under nollan och ganska rejält under 10 minus då min vp stannar helt. Den kassetten kräver också sina ca 1200 liter i timmen för att gå något sånär tyst utan att det kokar runt elpatronerna. Därför kör jag den cp på samma hastighet året runt. Numer även cp för radiatorerna. Mitt inlägg var mer tänkt som en upplysning om att det är hyfsat enkelt att sänka sin framledning några grader med hjälp av korrekt flöde. Det är dock mer komplicerat om man kör vp rakt på rad slingan.
Min radiator retur går direkt till tanken vilket gör att returen till vp ofta är kallare än vad returen som kommer från radiatorerna är framförallt när vp gått en stund antar jag. Skillnaden i temp är så pass stor så den känns med handen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.
« Svar #11 skrivet: 25 november 2013, 22:15:16 »
Varför skulle det vara svårt att hålla ett delta på 8 °C vid 55 °C på framledningen?
Min VP har alltid 8-9 °C delta. Men jag kan inte öka det heller, CP går på lägsta fart
om tex vp inte är full effekt dimensionerad. Har du tex en vp på 8 kW och ett effektbehov på huset på 10 kW och även radiatorerna är dimensionerade för det så orkar ju inte vp upp i 55 grader utan tillskott. Med tillskott ökar ju delta.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Rätt flöde gav betydligt lägre framledninstemp.
« Svar #12 skrivet: 25 november 2013, 23:09:37 »
Alright, det läget hade jag till att börja med men med tilläggsisoleringen så behöver jag inte eltillskott längre. Avstängd.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!