Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gjutjärnsrör  (läst 10518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Gjutjärnsrör
« skrivet: 16 december 2010, 22:27:25 »
Behöver tips av nån proffsröris!
Håller på och renoverar ett källarutrymme och behöver tillfälligt ta ner ett avloppsrör som hänger under innertaket och går bort till stammen. Har tagit upp och frilagt allt runt golvbrunnen i våningen ovanför, men...... det förb... gjutjärnsröret sitter som berget in i stammen! huvuddunk Svärgubben tror det är fastgjutet med bly, tycker själv det ser ut som betong eller nåt liknande, hur få isär skiten?? Tips nån! //gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Gjutjärnsrör
« Svar #1 skrivet: 16 december 2010, 23:00:17 »
Lättast är att kapa röret 5-6 cm innan muffen. Sätt en Von-roll eller Fernco koppling eller liknande. Annars får du knacka/spräcka ur resterna. Passa så du inte spräcker muffen då bara. Lätt hänt. Lycka till.


Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Gjutjärnsrör
« Svar #2 skrivet: 16 december 2010, 23:21:44 »
Lättast är att kapa röret 5-6 cm innan muffen. Sätt en Von-roll eller Fernco koppling eller liknande. Annars får du knacka/spräcka ur resterna. Passa så du inte spräcker muffen då bara. Lätt hänt. Lycka till.



Ok tack för snabbt svar! Misstänkte nästan att det blir lite tigersÃ¥g och vÃ¥ld --/, det sitter bara sÃ¥ jäv.. bökigt till! //gulag 
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Gjutjärnsrör
« Svar #3 skrivet: 17 december 2010, 06:42:00 »
Dom är jävulskt hårda att såga i, köp ett diamantblad till tigersågen.
Vinkelslip går fortare men är lite vanskligt att använda inomhus.
Om du känner nån röris kolla om du kan låna en kedjebrytare, då får du ett rakt snitt på fem minuter.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Gjutjärnsrör
« Svar #4 skrivet: 17 december 2010, 08:59:32 »
Dom är jävulskt hårda att såga i, köp ett diamantblad till tigersågen.
Vinkelslip går fortare men är lite vanskligt att använda inomhus.
Om du känner nån röris kolla om du kan låna en kedjebrytare, då får du ett rakt snitt på fem minuter.
Jävulskt var ordet! Har bränt 3 blad till tigern och bara hunnit halvägs fiR:, vinkelslipen sprutar lite mycket gnistor när man har spån i väggar å tak. Trodde det skulle vara liiiite "murket" efter 58 års bruk, men icke, skulle tro att avloppsrören är det enda som kommer stå inakt efter A-bomben ;D //gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gjutjärnsrör
« Svar #5 skrivet: 17 december 2010, 11:16:10 »
Jävulskt var ordet! Har bränt 3 blad till tigern och bara hunnit halvägs fiR:, vinkelslipen sprutar lite mycket gnistor när man har spån i väggar å tak. Trodde det skulle vara liiiite "murket" efter 58 års bruk, men icke, skulle tro att avloppsrören är det enda som kommer stå inakt efter A-bomben ;D //gulag
Med rätt blad till tigern går det fint att skära i gjutjärn. Köp såna. Jag gjorde det och skarvade 5-6cm över muffen som Perak skriver. Knacka inte sönder nåt, bitarna kan falla ner i stammen och då får du problem, ganska mycket värre än nu.
Nu ser det ut som på bifogad bild hos mig. Gjutjärnsstammen var lite klenare än plaströret, så standardfixen, silvertejp fick fixa det.
/Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Gjutjärnsrör
« Svar #6 skrivet: 17 december 2010, 18:18:31 »

Med rätt blad till tigern går det fint att skära i gjutjärn. Köp såna. Jag gjorde det och skarvade 5-6cm över muffen som Perak skriver. Knacka inte sönder nåt, bitarna kan falla ner i stammen och då får du problem, ganska mycket värre än nu.
Nu ser det ut som på bifogad bild hos mig. Gjutjärnsstammen var lite klenare än plaströret, så standardfixen, silvertejp fick fixa det.
/Bo
[/quote]

SÃ¥g ju smidigt ut! :o  "GÃ¥re´inte Ã¥ laga med silvertejp ere´trasigt!)   men..... godkänner försäkringsbolaget silvertejp?? :,v( //gulag 
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Gjutjärnsrör
« Svar #7 skrivet: 17 december 2010, 19:49:18 »
silvertejp?? :o näh, nu vet jag inte... --/

prova en sådan här så sover du nog bättre om natten
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Gjutjärnsrör
« Svar #8 skrivet: 17 december 2010, 22:12:17 »
silvertejp?? :o näh, nu vet jag inte... --/

prova en sådan här så sover du nog bättre om natten

Tack! Sover nog bättere på nätterna med en sån lösning inbyggd i väggen. Thumbsup //gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gjutjärnsrör
« Svar #9 skrivet: 17 december 2010, 23:18:57 »
silvertejp?? :o näh, nu vet jag inte... --/

prova en sådan här så sover du nog bättre om natten

Tack! Sover nog bättere på nätterna med en sån lösning inbyggd i väggen. Thumbsup //gulag

Ja ja, min har oxå en gummimanchett inuti stålklämman fast det skiljde bara nån mm i diameter mellan rören, sitter som berget.
Sover som en stock.....  8)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!