Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dold skarv pÃ¥ inkommande vatten  (läst 11995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Dold skarv på inkommande vatten
« skrivet: 09 juli 2005, 21:48:43 »
Hjälp !!!

Jag måste flytta ett vattenrör på vinden, det är inkomande vatten som ligger där (under all issolering)
det ser ut att vara ett 28mm pluspresoll, om det inte fins nått liknande det är ialla fall 20 & issolerat.

det ända man får andvända är väll klämkopplingar?
när man klämer såna så får man väll inte ha stödhylsa & man får väll inte kläma mjuka kopparrör. Om det nu är presom som ligger på vinden så är väl det ett mjukt kopparr rör?
Fast rörena på vinden är helt raka, kan det vara några andra rörsom är issolerade (huser byggt 69)
eller får jag pressa presol= då behöver jag inte ta reda på vad det är som ligger där, eller fins det andra tillåtna skarvar
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #1 skrivet: 09 juli 2005, 22:39:13 »
jag har grävt fram fören och mätt dom.

inkomande rör är 36mm & rörena är helt spikraka så dom kan ej ha varit rullade som presolrör brukar vara.
tittar i rinkaby rörkatalogen & det finns övegångar i klämkopplingar som är 35x28. så det måste väll vara 35 rör, eller har det funits 36?
det andra röret som jag ska till längre bort är lika dant fast 28mm.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #2 skrivet: 09 juli 2005, 22:53:00 »
Jag varnar dig att förr angavs allt i tum och nu i mm. Rör som tidigare var ca 16mm innan 1970 är nu 15 mm som standard.

Fråga en kvalificerad rörläggare så klarar han ut det. det är mitt råd. Mitt råd är också mät med skjurmått rören och gå till en VVS butik så kan de ge dig råd.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #3 skrivet: 09 juli 2005, 23:12:54 »
Jag varnar dig att förr angavs allt i tum och nu i mm. Rör som tidigare var ca 16mm innan 1970 är nu 15 mm som standard.

Fråga en kvalificerad rörläggare så klarar han ut det. det är mitt råd. Mitt råd är också mät med skjurmått rören och gå till en VVS butik så kan de ge dig råd.

jag brukar mäta med skjutmått, men jag har en digital & nu är batteriet slut >:(, man kan mäta endå, man det fins ingen riktig skala.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #4 skrivet: 09 juli 2005, 23:15:58 »
då finns förståss inte presskopplingar i dom där tum måtten Sc:,h  eller?

är det tillåtet att skarva på vinden med ått annat om man har en inspektions "lucka" i issoleringen
« Senast ändrad: 09 juli 2005, 23:17:29 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #5 skrivet: 09 juli 2005, 23:22:29 »
Man pratade om 1/2 , 3/4,1 tum, 1 1/4 , 1 1/2 och 2 tums rör förr.   1 tums var 30mm invändigt  1 1/4 var 39mm så troligen har du 1 tums rör. Men mät och fråga i VVS butik. Nu kör vi med mm mått på rör.
« Senast ändrad: 10 juli 2005, 08:28:54 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad tapen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #6 skrivet: 11 juli 2005, 10:57:40 »
.........inkomande rör är 36mm & rörena är helt spikraka så dom kan ej ha varit rullade som presolrör brukar vara.
tittar i rinkaby rörkatalogen & det finns övegångar i klämkopplingar som är 35x28. så det måste väll vara 35 rör, eller har det funits 36?....

Det stämmer säkert att röret är 36 mm eftersom huset är byggt på 60-talet. Jag stod själv inför samma problem nyligen när jag skulle ändra på rördragningen för kallvattnet!
 
Det finns förminskningsatser 42->36 mm att köpa bl.a. hos Sigro (se länk). Men det blir rätt dyrt att köpa alla delar som behövs för att fixa övergången från 36 till 28 mm. Själv så valde jag att riva bort 36 mm röret och i stället dra 28 mm hela vägen. Det kostade obetydligt mer att köpa 7 m 28 mm rör inkl. kopplingar, än vad det hade gjort att köpa delarna till övergången 36->28 mm! Känns väldigt skönt att slippa framtida problem med 36mm-rör om man vill ändra något!
   
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/koppar/klamringskoppling.html.
 Â       
Nibe 1215-10 (12kW vid 0/35) + 200l tank mot knackningar.  Installationsdatum: 2005-01-09.
Aktivt borrdjup: 175m.   2-plans suterränghus, 240kvm, Stockholm, byggår 1968.
Tidigare förbrukning - med oljeeldning: 4,5m3, med elpanna: 42000kWh (inkl HH). 
Förbrukning med VP:  V+VV=7900kWh,  HH=7500kWh dvs totalt 15400kWh!
Ingen tillskottsel har behövts hitintills. Är väldigt glad för att jag valde en betydligt kraftigare vp än vad "experterna" rekommenderade!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #7 skrivet: 11 juli 2005, 13:04:04 »
.........inkomande rör är 36mm & rörena är helt spikraka så dom kan ej ha varit rullade som presolrör brukar vara.
tittar i rinkaby rörkatalogen & det finns övegångar i klämkopplingar som är 35x28. så det måste väll vara 35 rör, eller har det funits 36?....

Det stämmer säkert att röret är 36 mm eftersom huset är byggt på 60-talet. Jag stod själv inför samma problem nyligen när jag skulle ändra på rördragningen för kallvattnet!
 
Det finns förminskningsatser 42->36 mm att köpa bl.a. hos Sigro (se länk). Men det blir rätt dyrt att köpa alla delar som behövs för att fixa övergången från 36 till 28 mm. Själv så valde jag att riva bort 36 mm röret och i stället dra 28 mm hela vägen. Det kostade obetydligt mer att köpa 7 m 28 mm rör inkl. kopplingar, än vad det hade gjort att köpa delarna till övergången 36->28 mm! Känns väldigt skönt att slippa framtida problem med 36mm-rör om man vill ändra något!
   
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/koppar/klamringskoppling.html.
 Â       
Den typen av koppling är väll inte godtjänd som dold?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #8 skrivet: 11 juli 2005, 13:45:55 »
Inga klämringskopplingar är godkända för dolt montage. Endast hårdlödda skarvar samt presskopplingar gäller.

Går det inte att byta ut mer av röret så att du får skarven på ett bättre ställe?

Att skarva med annat gÃ¥r säkert om du kan ordna sÃ¥ att skarven hamnar fri frÃ¥n isoleringen. En större plastlÃ¥da med lock skulle säkert fungera bra som droppskÃ¥l. Gör hÃ¥l i gavlarna pÃ¥ lÃ¥dan för rören och täta  och sedan ett fuktlarm som tjuter om det mot förmodan börjar läcka. Kanske till och med en avrinning frÃ¥n lÃ¥dan ner genom undertaket.

/Johan


Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #9 skrivet: 11 juli 2005, 15:21:33 »
Inga klämringskopplingar är godkända för dolt montage. Endast hårdlödda skarvar samt presskopplingar gäller.

Går det inte att byta ut mer av röret så att du får skarven på ett bättre ställe?

Att skarva med annat går säkert om du kan ordna så att skarven hamnar fri från isoleringen. En större plastlåda med lock skulle säkert fungera bra som droppskål. Gör hål i gavlarna på lådan för rören och täta  och sedan ett fuktlarm som tjuter om det mot förmodan börjar läcka. Kanske till och med en avrinning från lådan ner genom undertaket.

/Johan

Får man hårdlöda dålda skarvar?
 sÃ¥ här ser det ut hoss mig.
vatnet kommer in mitt under huset mitt i huset, redan där har dom lyckats om nÃ¥got skulle hända  :)
sen sitter vattenmätaren i en klädkammare & från den går röret rakt upp på vinden, där paserar röret en liten toa & har då en lödskarv iform av ett T-kors, sen går röret vidare & förgrenas vid nästa toalett & till sist ner till vvb. sen komer varmvattnet & gör samma sväng tillbaka, fast siste svängen på vinden är det presol så den har färre lödskarvar. kalvatten röret har lödskarv på varje 90graders böj också, det är 2 eller 3 sånna.

så vist skulle jag kunna löda även denna skarv, det blir ju bara en i mängden, eller är det dumt?



Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #10 skrivet: 11 juli 2005, 16:10:55 »
Varför har du inte lagt denna tråd på "Installationsforum"!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #11 skrivet: 11 juli 2005, 23:45:29 »
Varför har du inte lagt denna tråd på "Installationsforum"!

mäst för att det inte har nått med värmepumpar att göra, men vist kanske den kunat legat där utan att nån störtsig.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #12 skrivet: 12 juli 2005, 09:00:57 »
Jag tror att du hade fått ett större genomslag där.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #13 skrivet: 12 juli 2005, 09:59:16 »
hej

Anser du  har 2 alternativ.

1. lägg om röret till nytt plussprisolrör färdigisolerat och bra och gör sen egna klämkopplingar i bostaden på synliga ställe. Detta blir snyggt och relativt billigt alternativ och håller sen för all framtid.

2 låt en rörläggare komma och fixa det åt dig. Det gör bra säkert kopplingarar men kanske ej det billigaste.
Rör läggaren har sen alla möjligheter att skarva med godkända presskopplingar även uppe på vinden.

Är man ej riktigt säker på sin sak anser jag låt fackmän gör arbetet. Det kan annars kosta mer än det smakar om den senare börjar läcka.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Dold skarv på inkommande vatten
« Svar #14 skrivet: 12 juli 2005, 10:24:52 »
hej

Anser du  har 2 alternativ.

1. lägg om röret till nytt plussprisolrör färdigisolerat och bra och gör sen egna klämkopplingar i bostaden på synliga ställe. Detta blir snyggt och relativt billigt alternativ och håller sen för all framtid.

2 låt en rörläggare komma och fixa det åt dig. Det gör bra säkert kopplingarar men kanske ej det billigaste.
Rör läggaren har sen alla möjligheter att skarva med godkända presskopplingar även uppe på vinden.

Är man ej riktigt säker på sin sak anser jag låt fackmän gör arbetet. Det kan annars kosta mer än det smakar om den senare börjar läcka.



allternetiv 1 inebär då att jag måste riva det andra badrumet som ligger tidigare än deta för att inte få dold skar där...
allternativ 2 rörisen kan inte göra nån presskoppling då det inte finns till mina rör.

Nu blir det en lödning (jag har ju ändå 3 eller 4 lödninger på detta rör som är dolda, så en till skadar väll inte) Den komer att hamna så till så att det mycket snabbt komer att synas i innertaket om det läcker. inte skoj, men man får ju bara åka 90 på lansvägen & vem gör det ;)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!