Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?  (läst 30800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bulanb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« skrivet: 07 april 2010, 20:10:15 »
Hej söker efter någon som vet på ett ungefär vad det kan kosta att installera ett vattenburet radiator system i ett hus på ca 200-250 m2. Kan tillägga att bergvärme är tänkt som värmekälla

Huset är alltså ett gammalt trähus från tidigt tidigt 1900 så när det gäller fuktskador osv är riskerna stora för skador när huset stått "fruset" i många år på vintrarna och bebott på sommaren?

MVH Tom

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #1 skrivet: 08 april 2010, 06:35:40 »
Hej!
Räkna med ca 6.000kr per radiator minus 1.500kr i ROT avdrag.
Blir det knölig rördrgning och mycket besvärlig håltagning så blir det lite dyrare..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #2 skrivet: 08 april 2010, 10:32:03 »
Beror ju väldigt mycket på...

hur huset är byggt. Dessutom är det ju ganska stort och kan vara dåligt isolerat. Men mycket grovt kanske man får räkna med 150.000 för radiatorsystemet och lika mycket för bergvärmen. Sannolikt behöver du en ganska stor VP och det är frågan om ett borrhål räcker.

Om huset är byggt för att "stå kallt" så behöver det inte farit illa. Värre med tex läckor i tak och grund.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bulanb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #3 skrivet: 08 april 2010, 18:09:11 »
Okej så minst 300 000 för allt då
om jag får huset för 200 000 i runda svängar brukar det vara några problem då men att få in dom där 300 000 för värme systemet in i bolånet sen när det är färdigt?

MVH Tom

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #4 skrivet: 09 april 2010, 12:00:54 »
Det beror helt på husvärderingen. Om du köper till marknadspris för 200 000:- så får du nog problem att låna upp ytterligare 300 000. Hur som helst så blir hela kalaset ett toplån.

/raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #5 skrivet: 09 april 2010, 15:27:38 »
Fast efter installationen borde det ju gå att få en högre värdering och lägga det mesta som bottenlån..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #6 skrivet: 10 april 2010, 09:07:28 »
Ett hus inkl tomt för 200.000 SEK?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #7 skrivet: 10 april 2010, 10:59:29 »
Om du installerar själv kan du nog halvera priset på radiatorsystemet, det gjorde jag, tog mindre än en vecka - har nog aldrig tjänat så bra.
Det är ju inte direkt någon större ingenjörskonst som krävs för att fixa det.
Dessutom är det nog större chans att du får ett väldimensionerat system om du dimensionerar själv än om gängse VVS:are gör det, tyvärr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #8 skrivet: 10 april 2010, 16:14:59 »
Hej,

Konverterade själv vårt hus 2008, kostade ca 125'(Med F2025 10kW Luft/vatten+ specialbygd tank 420 liter, ser ut som en vitvara, dvs inga synliga rör) Krav från min sambo ;D
Gjorde allt jobb själv, så man har bra betalt för att göra jobbet själv.

Antal radiatorer ca12 st radiatorer (lågtemp)

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #9 skrivet: 10 april 2010, 20:56:56 »
Jag tycker inte heller om det smyg röris hat som finns pÃ¥ detta forum.  Jag sätter 1000 spänn pÃ¥ att jag och C-C fixar en bättre anläggning än de flesta som inte gillar rörisar.  Trist att ni har dem erfarenheterna men alla rörisar är inte värdelösa.  Vad säger du Rickard, jag och C-C mot dig och vem du vill ha med dig

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #10 skrivet: 12 april 2010, 07:06:56 »
Jag har aldrig påstått att det inte finns rörisar som kan dimensionera ett radiatorsystem, det finns naturligvis - antagligen främst bland yngre förmågor....
Det jag sagt, och det står jag för, är att de flesta inte ens använder sig av ett dimensioneringsprogram för att räkna ut radiatorkretsen vid konvertering, de väljer iställer radiatorer efter fönsterstorlek och "på ett ungefär" vilken temp systemet skall arbeta med.

Om ni vill kan vi starta en omröstning för att utreda hur många av de som konverterat som har fått se ett dimensioneringsprotokoll över radiatorsystemet?
Alltså ett protokoll över effektbehov, flöden och temperaturer.
Jag är rätt säker på att det är ytterst ovanligt i ett vanligt egnahem.

I större fastigheter är det nog betydligt vanligare då det krävs en riktig dimensionering för att få till ett väl fungerande system.

Det finns allt för många bevis på att min uppfattning stämmer om man följt med i forumet några år.

Men som sagt, det finns de som kan sin sak och som är seriösa i alla sina installationer, även om det inte kan anses vara en "gängse VVS:are".
I vart fall inte i mina ögon.

På samma sätt finns det heller inte många VVS:are som kan (eller vill) göra en adekvat beräkning på värmepumpsdimensioneringen, t.ex. med tanke på framledningstemp, bergets värmeledningstal mm, de allra, allra flesta som kör en dimensionering använder sig av default förutsättningar, alltså 55/45 grader, och 3.0 i W/mK för bergets ledningsförmåga.
Även detta ett bevis på att de inte vet, eller bryr sig om, vad de håller på med fullt ut.

Jag drar därför inte alla över en kam, pÃ¥ samma sätt som jag inte avskyr alla centerpartister bara för att jag mÃ¥ste byta kanal pÃ¥ TV:n när jag ser en intervju med Maud Olofsson.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #11 skrivet: 12 april 2010, 08:14:48 »
Citatinfogande: När du skriver ett nytt inlägg kan du scrolla ned till de föregående, och klicka på länken "infoga citat".
Ställ först cursorn i textfönstret på de plats du vill att citatet skall infogas.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #12 skrivet: 12 april 2010, 13:41:21 »
Jag tror det är mindre en prisfråga och mer frågan om slöhet, girighet och okunskap.
Hur kommer det sig annars att ALLA som köper värmepump och golvvärme får en offert på trådlösa givare och styrdon till alla slingor i huset när alla vet att en värmepump fungerar bättre med helt fast flöde och en centralt placerad rumsgivare?
Vore det en prisfråga skulle väl NÅGON kunnig VVS-installatör rekommendera ett enklare och billigare, men bättre fungerande system?

Jag skulle vilja sträcka mig så långt att påsta att de flesta som monterar/installerar värmepumpar inte ens vet hur de fungerar, och därför blir också reparations och försäkringskostnaderna så höga.

Om det inte är okunskap det beror på så är det försäkringsbedrägeri, och det är ju inte ett dugg bättre det, att folk gör sig dummare och mer okunniga än de är för att lura kunden och försäkringsbolagen på pengar.

De flesta rörfirmorna har "expert/er" som är mer insatta i funktionen på värmepumpar, och beräkning av radiatorer/golvvärme, men min erfarenhet av kunskapsnivån på dessa experter är inte heller den speciellt imponerande.
Med största sannorlikhet är du C-C en av de mer kunniga på området, och det har du ju bevisat många gånger i forumet, så jag ifrågasätter absolut inte dig och ditt kunnande, men läser man de inlägg som gemene man i forumet skriver så skiner det ju genom i flertalet av fallen att anläggningen är felaktigt dimensionerad och injusterad, och min slutsats är alltså inte samma som din, att det uteslutande beror på prislappen.

Jag talar då och då på telefon med andra medlemmar i forumet, som är lite av experter bland sina bekanta, och ofta hör man historier där firmorna inte har kunnat lösa problemen, men felen har varit rätt lätta

Det finns ju dessutom hur många exempel som helst där kunder har haft servicepersonal på plats ett antal gånger utan att de hittar/löser problemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #13 skrivet: 12 april 2010, 13:49:51 »
Min son fick en IVT bv pump installerad i sept 2009.
Säljaren var mycket lugn o trevlig och allt verkade frid o fröjd..............

....tills det behövdes riktig värme..

"VVS-proffsen...dvs rörisarna" verkade också mycket kompetenta och tog betalt därefter. En justering efteråt debiterades med 1000 SEK+moms i timmen, så det var riktiga proffs.

Det konstiga är dock att de inte verkar verkar veta att klena 3/8" rör till radiatorna kräver mycket högframledningstemperatur i gamla hus(tidigare oljepanna), att gamla cirkulationspumpar som sitter kvar i serie........skall tas bort, etc......

Min slutsats är att rörisarna är bra på vissa grejer och mindre bra på vissa......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #14 skrivet: 12 april 2010, 14:13:07 »
Problemet är väl framförallt att man som kund inte vet om man träffar på en kompetent och seriös leverantör, eller bara en som uppträder så.

Inte tu tal om att det finns många kunniga installatörer, men det finns förvånansvärt många som inte bemödat sig att hänga med i utvecklingen, t.ex. när det gäller värmepumpar, det är bara nåt de installerar - lite som en kran i badrummet, utan att veta hur de fungerar och vad som krävs för att anläggningen skall fungera bra.

Konstigt att inte du C-C som är i branschen har upptäckt detta, du borde väl ha fått vara och städa upp efter andra som inte vetat vad de gör?

T.o.m jag har ju blivit utringd ett antal gånger av värmepumpsägare, lokalt här kring Piteå, som inte kan få den hjälp de behöver av sina installatörer utan tvingats krångla med nya anläggningar tills de lessnat...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!