Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Appliance AAC1000A isar igen totalt  (läst 28829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ncc1701d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Appliance AAC1000A isar igen totalt
« skrivet: 19 december 2009, 23:12:21 »
Har kört pumpen utan problem i ett år. I höstas när det började bli lite kyligare märkte jag att det bildades lite is i aggregatet.
Tänkte inte så mycket på det då, men nu när tempen är under 0 (-5 till -10) så har den isat igen totalt. Både på sidan, baksidan och framsidan. Den värmer o fungerar fortfarande, men jag har stängt av den för jag är rädd att den ska gå sönder.

Har den till mitt garage (betongbunker under jord) så den går rätt mycket. Behöver köra den rätt hårt nu då jag behöver uppåt 18 grader ett tag (för lackering).

Antingen fungerar inte trågvärmaren eller så är den långt ifrån tillräcklig.

Värmekabeln ligger bara i nederkant ser det ut som, men kan den då verkligen värma upp hela aggregatet?

Var köper jag annars en ny bättre kabel, och kan jag koppla in den där original sitter?


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #1 skrivet: 19 december 2009, 23:56:46 »
Hej Ncc1701d!  Kolla in den här trÃ¥den om Appliance-pumparna, det finns visst nÃ¥gon switch som skall stÃ¥ i ett visst läge för att avfrostningarna skall fungera pÃ¥ ett bra sätt sÃ¥ testa gärna detta. :) http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16307.msg183085#msg183085

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #2 skrivet: 20 december 2009, 23:21:58 »
Min garage pump började med att isa igen i år vilket den inte gjorde förra året.
Slutade använda follow me och tog väck plast nätet bakom sen gick den hur bra som helst trots vi fått 5dm snö på 3 dagar där jag bor som den sugit in i lammelerna.
Jag har inte min värme kabel inkopplad för smältvattnet försvinner iaf.
Kör 3 pumpar utan värme kabel utan problem men nu har jag lutat alla lite bakåt och åt vänster för att underlätta av riningen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #3 skrivet: 21 december 2009, 18:55:21 »
Den jag monterade i år isade igen totalt fastän det inte var så kallt ute.
Däremot hög luft fuktighet. Efter omstart och reset har det inte varit någon
anmärkningsvärd is. De mesta går bort vid avfrostningarna. Kört den fast det har varit - 10
i ett par dagar nu . Konstigt nog har den fungerat. Enligt bruxen ska den inte fungera
när det är kallare än -  Det kan vara sÃ¥ att du ställt temperatren sÃ¥ lÃ¥gt att värmen i garaget inte räcker till att avfrosta.(Pumpen tar värmen ur luften när den gÃ¥r i avfrostningsläge) När vi ökade temperaturensom pumpen gav slutade kompisens pump att isa igen. TrÃ¥gvärmen är till för att kondensvattnet inte ska frysa. Inte för att avfrosta pumpen.
Ska åka ikväll och kolla på Appliance pumpen och ta en bild så Du får se isbildningen.
Just nu -8,5 i stockholm . Satte på ett avledningsrör till tråget men den frös och blev igensatt.
Ska montera en isolerad slang med värmekabel i.  Vill slippa ha is eller vatten nära huset utan
leder bort kondensvattnet.  Besparingen att ta bort trÃ¥gvärmen är ju löjeväckande. Förmodligen förlorar man mer pÃ¥ isbildning. 

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #4 skrivet: 21 december 2009, 19:42:44 »
Jag har ingen is bildning i tråget eller på lammelerna efter av frostning utan tråg värmaren iom den lutar som den gör.
Löjeväckande vill jag inte kalla det att köra utan tråg värmare för den drar trots allt 70watt kontinuerligt från några plus grader och neråt dvs 1680watt om dygnet eller 52kw i månaden per pump.
Det blir totalt 200kr i besparing på mina 3 pumpar i månaden som man kan ha roligare för.
Min 4:e pump är den ända som står i våg och har tråg värme och den isar igen halvägs upp på lamellerna från 0 grader och ner till 5 minus.
Pumpen ska fungera ner till 15 minus men det stÃ¥r -7 i manualen och om man läser noga sÃ¥ stÃ¥r det sen citat " Obs! Optimal effekt erhÃ¥lls inom dessa driftstemperaturer"  slut citat http://fasongrafik.se/appliance/Bruksanv%20AAC1100A-PTC_.pdf
Jag har kört min pump i 17 minus och tyckte den funkade förvånatsvärt bra i förhållande till priset.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #5 skrivet: 21 december 2009, 23:58:35 »
Ditt behov av trågvärme är mindre i Skåne än i Stocholm , helt andra gradtimmar och med
idealiska förhållanden för luft/luft värmepumpar . Ska mäta trågvärmen . Kanske har jag fel,
Får väl göra en beräkning med hänsyntagande till gradtimmar
Prisvärd är apppliancen iaf, Borde kanske läst bruxen lite nogrannare . Just nu -11 och
pumpar på och verkar trivas. Lite is är det , tog en bild,

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #6 skrivet: 22 december 2009, 01:05:57 »
Här där jag bor är det tuft för värme pumparna för temperaturen ligger ofta runt 0 gr med hög luft fuktighet så det gäller att avfrostningen funkar annars har man snart ett is paket.
Tror jag hittade uppgiften om att pumpen hade garanterad drift ner till minus 15 grader i en dansk bruksanvisning men inte säker för det var ett år sen.
Prisvärda är dom men frågan är hur länge håller dom.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #7 skrivet: 22 december 2009, 07:28:49 »
Min garage pump började med att isa igen i år vilket den inte gjorde förra året.
Slutade använda follow me och tog väck plast nätet bakom sen gick den hur bra som helst trots vi fått 5dm snö på 3 dagar där jag bor som den sugit in i lammelerna.
Jag har inte min värme kabel inkopplad för smältvattnet försvinner iaf.
Kör 3 pumpar utan värme kabel utan problem men nu har jag lutat alla lite bakåt och åt vänster för att underlätta av riningen.
Vad är "follow me"för något? Aldrig hört begreppet i vp sammanhang.
Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #8 skrivet: 22 december 2009, 08:18:49 »
Hej det är när inne temperaturen känns av utav fjärkontrollen istället för av inne delen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #9 skrivet: 22 december 2009, 08:43:57 »
Follow me funktions knappen ska du inte använda. . Detta verkar bara ställa tilll problem. Sen kan man strunta i vad det står för
temp i displayen. Själv kör jaginställd på 24 GRADER . Då blir det ca 20 grader inomhus .
Har gjort jämförelser med grannen . De har visserligen ungefär samma elräkning , men svinkallt
inomhus och knappt någon lampa tänd. Så nog gör pumpen nytta. Beträffande hållbarheten.
Jag kollade inuti, Får man inga fel på det elktriska kan man väl alltid byta någon fläkt eller
kompressor, Tycker det verkar vara rätt lika grejor i andra pumpar, Håller pumpen 2 år har den
betalat sig flera gånger.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #10 skrivet: 22 december 2009, 10:40:38 »
Follow me funktions knappen ska du inte använda. . Detta verkar bara ställa tilll problem. Sen kan man strunta i vad det står för
temp i displayen. Själv kör jaginställd på 24 GRADER . Då blir det ca 20 grader inomhus .
Har gjort jämförelser med grannen . De har visserligen ungefär samma elräkning , men svinkallt
inomhus och knappt någon lampa tänd. Så nog gör pumpen nytta. Beträffande hållbarheten.
Jag kollade inuti, Får man inga fel på det elktriska kan man väl alltid byta någon fläkt eller
kompressor, Tycker det verkar vara rätt lika grejor i andra pumpar, Håller pumpen 2 år har den
betalat sig flera gånger.

Låter bra! När jag hade LL pump Panasonic så satte jag dit en strömbrytare till trågvärmen. Så när jag såg att fukthalten i luften orsakade för mycket is i tråget så satte jag på strömmen. För det mesta gick det bra utan trågvärmare och 70watt i onödan är väldigt onödigt....

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #11 skrivet: 22 december 2009, 11:53:04 »
Om den drar 70 W kontinuerligt har jag totalfel. Resonerade så här att det är ganska litet
mellanrum mellan lammellerna ner till tråget . Börjar isen bygga upp för att trågvärme saknas
går verkningsgraden ner rätt fort. Att slå på trågvärmen i det läget är ju redan försent.
Även om trågvärmen drar 70 W borde man ha någon nytta av den. - Det man förlorar på
karusellen... Tyckte att trågvärmen var en kort sladd och förstod inte att den drog 70W.
Emellertid är det ju lätt att lossa på den tunna kabeln från inomhusdelen (till trågvärmen och
prova, dels hur mycket den drar. Har energimätare på uttaget. Och se effekten. Egentligen
borde man göra beräkning hur mycket relativ liten isbildning försämrar pumpens effekt.
Trågvärmen är den tunna svarta kabeln .Jag har lagt på extraisolering runt slangarna ända
fram och över slutändena pÃ¥ rören . Inte för jag vet om det hjälper nÃ¥gon effekt borde de väl ha . 
« Senast ändrad: 22 december 2009, 12:03:33 av Raketaren »

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #12 skrivet: 23 december 2009, 13:59:56 »
hej!!

jag har också väldiga problem med avfrostningen på min appliance 11000a-ptc. den avfrostar inte allt. samlas is bara på ett ställe på utedelen sen byggs det bara på utåt sett. switchen på innedelen är omställd till mitten läget "mono". jag bifogar här en bild på problemet. vad beror detta på ni som är proffs på detta. p.s ett kanon forum.

mvh Mange

Utloggad mange83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #13 skrivet: 23 december 2009, 14:03:14 »
hej igen!!

jag har kortat ner rören vi installationen. rören är 2.30 långa nu. jag har ringt och pratat med service killarna i osby och dom sa att det berodde på ett övertryck i systemet pga jag har kortat ner rören så mycke. kan det beror på för mycke gas?? jag har vacumm pumpat den vid installation. vad ska jag börja o felsöka förnånstans??

mvh Mange

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Appliance AAC1000A isar igen totalt
« Svar #14 skrivet: 23 december 2009, 17:52:59 »
Det där fenomenet känner jag igen.
Det värkar som pumpen "missar" att frosta av om man har väldigt lågt värme behov och när den väl frostar av så räcker det inte till så det bildas is på lamellerna.
Nu vet jag inte var den sitter, men misstänker att den sitter där det är lågt värme behov och lågt ställd temperatur.
För mycket gas köper jag inte för förångnings temperaturen blir högre inte lägre vid överfyllt system.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 662
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!