Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktbyte CS-E12DKEW  (läst 6412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tullaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Fläktbyte CS-E12DKEW
« skrivet: 16 februari 2008, 09:28:48 »
Hej
Har fått oljud från fläktmotorn på våran CS-E12DKEW. Har fått en ny motor på garantin. Skulle precis ge mig på att byta denna, med servicemanualen till hjälp. Stötte på problem med en gång!! Försöker få av "Discharge Grille" och den släpper i vänster kant men till höger sitter den som berget. I manualen står att man först ska ska dra ut Drain Hose innan man lossar Discharge Grille, men den verkar omöjlig att komma åt. Någon som vet hur man kommer åt denna?

MVH
Fredrik

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Fläktbyte CS-E12DKEW
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2008, 22:40:32 »
Du behöver inte ta lös slangen, lossa skruvarna till kondensorn och lyft den lite uppåt så får du lös uppsamlingskärlet om du bänder litegrann.

Lycka till  :)

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktbyte CS-E12DKEW
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2010, 17:59:06 »
Jag har beställt motor till min innedel idag och undrar om det är samma förfarande med den här modellen som det är på dom andra Panasonic varianterna
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad zenzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Fläktbyte CS-E12DKEW
« Svar #3 skrivet: 30 november 2010, 20:27:36 »
Jag har beställt motor till min innedel idag och undrar om det är samma förfarande med den här modellen som det är på dom andra Panasonic varianterna

Det här var intressant, jag har fått massor av oljud i min innedel... var kan man beställa en ny motor? Eller finns det nått annat som rimligen kan börja låta tjutande?
L/L-pump och ska ha in en L/V-pump på nått smart sätt mot tillsammans med min el-panna som jag vill ha kvar för 15kW är inte fel att ha kalla januarinätter :-)

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktbyte CS-E12DKEW
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 00:29:46 »
Jag plockade ner motorn och bytte lager i den. Blev som ny till en brÃ¥kdel av kostnaden för en ny motor  Thumbsup
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktbyte CS-E12DKEW
« Svar #5 skrivet: 01 december 2010, 12:46:49 »
Jag plockade ner motorn och bytte lager i den. Blev som ny till en brÃ¥kdel av kostnaden för en ny motor  Thumbsup
Blev det billigare än gratis?
Bjuder inte pannasonic på motorn även efter garanti tiden. Fick min motor bytt (inkl arbete) när pumpen var 3 år gammal.
Har för mig att de bjöd på motorn men man fick stå för jobbet själv när den passerat 3 (upp till 5 år tror jag det var)

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktbyte CS-E12DKEW
« Svar #6 skrivet: 01 december 2010, 23:48:25 »
Panasonic ville inte bjuda mig på någon motor eftersom jag inte hade några papper på inköpet av värmepumpen.
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Fläktbyte CS-E12DKEW
« Svar #7 skrivet: 02 december 2010, 07:16:53 »
Panasonic ville inte bjuda mig på någon motor eftersom jag inte hade några papper på inköpet av värmepumpen.

Hur långt efter om du hade haft papper?

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktbyte CS-E12DKEW
« Svar #8 skrivet: 02 december 2010, 16:06:03 »
Panasonic ville inte bjuda mig på någon motor eftersom jag inte hade några papper på inköpet av värmepumpen.

Hur långt efter om du hade haft papper?

Enl grossisterna osv ska det vara att de utför jobbet och byter om den är < 3 år. (läses installerad för mindre än 3 år sen)
Upp till 5 år så bjuder de på motor och man får stå för jobbet.

Utloggad zenzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Fläktbyte CS-E12DKEW
« Svar #9 skrivet: 07 december 2010, 00:24:48 »
WOW!

Nu har jag skruvat sönder hela innedelen,  sprättat upp motorn och bytt lagren, dessutom lyckats sätta tillbaka allt igen, och ljudet är ju som en dröm :-)

Håller med dom som skriver att den aldrig varit tystare, klart högre kvalitet på dom lagren jag petade i nu än original...

Tog några timmar... men nästa gång går det nog på en timme... fast man måste vänta lite på epoxylimmet att torka med...
L/L-pump och ska ha in en L/V-pump på nått smart sätt mot tillsammans med min el-panna som jag vill ha kvar för 15kW är inte fel att ha kalla januarinätter :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!