Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)  (läst 24981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« skrivet: 08 juli 2007, 12:30:50 »
Som Ni säkert vet, sÃ¥ vinner den som har flest prylar när man dör, sÃ¥ jag har nu bättrat pÃ¥ mina odds en aning  :) En HDTV-dekoder, Kathrein UFS910, den första HDTV-dekodern som det utvecklas mjukvara i samma stil, som den som finns till Dreambox. SÃ¥ äntligen finns det nÃ¥t nytt Ã¥ roligt att leka med, för oss som giller att hÃ¥lla pÃ¥ med Sat-Tv Ã¥ allt kring det. Jag/Vi ska försöka att fylla Kathrein avdelningen hos digitalsat.nu med sÃ¥ mycket ny info som möjligt om den här boxen. Men det här är ännu bara nÃ¥gra dagar gammalt, sÃ¥ det finns inte sÃ¥ mycket att skriva om. Själv tycker jag det ska bli riktigt kul att följa utvecklingen frÃ¥n början, precis som jag har gjort med Dreambox.....

mvh humlan.
« Senast ändrad: 08 juli 2007, 22:06:01 av humlan57 »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2007, 12:34:32 »
Varför köpte du inte en DM8000 HDTV Dreambox när de släpptes till fotbolls-VM???  *roflmao* *roflmao*
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2007, 12:45:10 »
Varför köpte du inte en DM8000 HDTV Dreambox när de släpptes till fotbolls-VM???  *roflmao* *roflmao*

Har gett upp hoppet om en DM8000, dom (DMM) bara skjuter pÃ¥ datumet när den ska börja säljas. Nu är det sagt i september, men fan tro´t, sÃ¥ därför hakar jag pÃ¥ utvecklingen av Kathrein-boxen istället. Den är billig dÃ¥ man slipper betala för nÃ¥t integrerat krypteringssätt, t.ex det meningslösa Dreamcrypt, som knappt används av nÃ¥gon. Nu kan jag själv välja fritt (CAM), Ã¥ naturligtvis kommer det EMU:s som fixar resten  :)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2007, 22:12:27 »
Jo förresten, boxen är inte alls dyr, jag gav 2880 sek inkl allt. Men den finns att fÃ¥ för nÃ¥n 100-lapp lägre pris, fast dÃ¥ var/är leverans-datum mer osäkert... Att priset är sÃ¥ lÃ¥gt (antar jag), beror pÃ¥ att det inte finns nÃ¥t inbyggt krypteringssätt, alltsÃ¥ inga dyra licenspengar att betala. Mycket vettig lösning tycker jag. Nu kan alla helt fritt välja vilken kryptering den ska kunna hantera i första hand, genom valet av CAM  :)

mvh humlan.

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #4 skrivet: 08 juli 2007, 22:17:35 »
Låter intressant..Börjar ju kännas lite jobbigt med dm500 nu när man äntligen fått hem en 42"lcd som bara väntar på lite högre kvalitet på signalerna. Kommer att följa dina inlägg ang denna box i digitalsat.nu
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #5 skrivet: 08 juli 2007, 22:35:47 »
Låter intressant..Börjar ju kännas lite jobbigt med dm500 nu när man äntligen fått hem en 42"lcd som bara väntar på lite högre kvalitet på signalerna. Kommer att följa dina inlägg ang denna box i digitalsat.nu

Kul  Thumbsup Ja jag instämmer med dig, har själv en 50" Sony, som jag ännu bara kunnat se HD genom DVD:n med. Ã… den här boxen har jag hÃ¥llit tummarna för, sedan den först sÃ¥g ljuset, Ã¥ hoppats det skulle komma mjukvara till den. Tydligen har programmakarna Ã¥xÃ¥ gillat boxen, dÃ¥ dom nu börjat skriva användbar mjukvara till den. Här finns en hel tester m.m: http://www.testberichte.de/test/produkt_tests_kathrein_ufs_910_p102768.html Ã… som Du ser är den testvinnare ett flertal ggr  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #6 skrivet: 08 juli 2007, 23:36:23 »
HÃ¥ll oss uppdaterade!

Jag orkar inte snöa in pÃ¥ ytterligare ett forum...  ::)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #7 skrivet: 09 juli 2007, 00:24:02 »
HÃ¥ll oss uppdaterade!

Jag orkar inte snöa in pÃ¥ ytterligare ett forum...  ::)

Lär knappast behövas, det här kommer att bli STORT  :)

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #8 skrivet: 09 juli 2007, 16:24:59 »
Allt sånt där kommer att stoppas inom en rätt snar framtid, dreambox m.fl pirat-TVanläggningar har haft sin smekmånad färdigt snart, tror jag, och så kommer "gratis" TV att vara en Utopi än en gång.

Fast jag kan ju ha fel, men än så länge har jag inte sett något som funkat så pass bra att jag varit beredd att satsa tusentals kronor och hundratals timmar på det för att titta på TV.

Jag kör Boxer och tycker det räcker mer än väl för mig.

Fast det är klart, hade jag mindre att göra eller kunde tjäna en slant pÃ¥ det hela (eller hur Humlan  ;)) sÃ¥ kanske det vore en annan sak.

Det måste vara världens enklaste sak att spåra var servrarna står...
« Senast ändrad: 09 juli 2007, 16:26:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #9 skrivet: 09 juli 2007, 17:20:39 »
Allt sånt där kommer att stoppas inom en rätt snar framtid, dreambox m.fl pirat-TVanläggningar har haft sin smekmånad färdigt snart, tror jag, och så kommer "gratis" TV att vara en Utopi än en gång.

Fast jag kan ju ha fel, men än så länge har jag inte sett något som funkat så pass bra att jag varit beredd att satsa tusentals kronor och hundratals timmar på det för att titta på TV.

Jag kör Boxer och tycker det räcker mer än väl för mig.

Fast det är klart, hade jag mindre att göra eller kunde tjäna en slant pÃ¥ det hela (eller hur Humlan  ;)) sÃ¥ kanske det vore en annan sak.

Det måste vara världens enklaste sak att spåra var servrarna står...

Du har helt fel.., skulle räcka med att svara sÃ¥. Men att tro att Dreambox fortfarande bara är nÃ¥t för pirat-Tv, är väldigt lÃ¥ngt ifrÃ¥n vad som är sanning idag. Utvecklingen av programvara har hunnit otroligt mycket längre än sÃ¥. Det är numera..., vad ska Vi kalla det  Sc:,h förstadiet till den kompletta multimedia-maskinen. Pengar.., för oss entusiaster finns inga pengar inblandade, mer än som persoliga förluster, för all hÃ¥rdvara man köpt genom Ã¥ren. SpÃ¥ra servrarna för kortdelningen  ;D, inte sÃ¥ lätt när Du inte vet vad Du ska spÃ¥ra för nÃ¥t. Det gäller ju att hitta nÃ¥t bland allt "svammel" pÃ¥ Internet, Ã¥ veta vilka krypterade bytes som innehÃ¥ller den info Du är ute efter. Har nÃ¥n sen lyckats hitt rätt, sÃ¥ behövs en dekryptering av datan + en del annat. Kan inte det där sÃ¥ bra, nöjer mig med att ha nÃ¥t att leka med  :) Nää Rickard, det har hänt mycket sen Du knappade in koder med fjärren, Ã¥ kunde kolla in Ylva Maria Thompson pÃ¥ Tv1000 pÃ¥ nätterna  ;D ;)

mvh humlan.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #10 skrivet: 09 juli 2007, 21:56:03 »
HD-TV  och tavel-TV i all ära , men vi kör ännu med vanligbildrörs-TV och vanliga digitalboxar och det är vi nöjda med !  :) Thumbsup Thumbsup
Hoppas min bildrörs-TV håller länge än , jag sörjer den dagen den pajjar , för alla taven-TV som jag sett har dålig bild tycker jag , allt för lite pixlar ser det ut som !??
Varför är det så dåligt med tekniken , att det blir sämre , eller är det så att en tavel-TV kräver HD-signal för att bli sebart !??
Kör man en tavel med analog signal sÃ¥ är det ju riktigt shitt!!  --/ >:D       :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #11 skrivet: 09 juli 2007, 22:46:01 »
HD-TV  och tavel-TV i all ära , men vi kör ännu med vanligbildrörs-TV och vanliga digitalboxar och det är vi nöjda med !  :) Thumbsup Thumbsup
Hoppas min bildrörs-TV håller länge än , jag sörjer den dagen den pajjar , för alla taven-TV som jag sett har dålig bild tycker jag , allt för lite pixlar ser det ut som !??
Varför är det så dåligt med tekniken , att det blir sämre , eller är det så att en tavel-TV kräver HD-signal för att bli sebart !??
Kör man en tavel med analog signal sÃ¥ är det ju riktigt shitt!!  --/ >:D       :D

För lite pixlar, ja det beror väl i så fall vilken upplösning Du kollat på. Å jag tvivlar Du rattat in hur bilden ska vara, när Du dömmer ut dagens Tv-burkar. Visst finns det mycket skit, precis som med allt annat, men även mycket bra. Be å få testa en Sony, så tror jag att Du kommer att bli fullkomligt nöjd. Sen har ju CRT sin begränsning i bildyta, har själv en vanlig bildrörs-Tv, Grundig 33" å det är väl max-storlek som finns, om jag inte minns fel. Så för att komma upp i storlek på bilden behövs annan teknik. Å går man över 43" då behövs högre upplösning än den "vanliga", annars blir bilden väldigt rutig, eller usel i allmänhet...

mvh humlan.
« Senast ändrad: 09 juli 2007, 23:20:09 av humlan57 »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #12 skrivet: 10 juli 2007, 11:43:18 »
Sen har ju CRT sin begränsning i bildyta, har själv en vanlig bildrörs-Tv, Grundig 33" å det är väl max-storlek som finns, om jag inte minns fel.

Sony gjorde en 45" TV i slutet på 80-talet (tror det var -87) men den största CRT monitorn som finns idag är nog Mitsubishis 42".
EDIT: Mitsubishis 42" gick ur produktion vid årskiftet 06/07
Men det är ingen TV utan en monitor. Fast med dagens digitalboxutveckling så är det ju inte en TV man ska köpa utan en ren bildskärm. Sen kan man byta ut sin HDTV mottagre koppla in den senaste SuperDuperHDTV++++++ mottagaren när den släpps.

Det visades en 50" CRT monitor på någon mässa för ett par år sen men den kom nog aldrig ut på marknaden.

/Johan
« Senast ändrad: 10 juli 2007, 11:46:03 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #13 skrivet: 10 juli 2007, 11:48:58 »
Sen har ju CRT sin begränsning i bildyta, har själv en vanlig bildrörs-Tv, Grundig 33" å det är väl max-storlek som finns, om jag inte minns fel.

Sony gjorde en 45" TV i slutet på 80-talet (tror det var -87) men den största CRT monitorn som finns idag är nog Mitsubishis 42". Det visades en 50" CRT monitor på någon mässa för ett par år sen men den kom nog aldrig ut på marknaden.

Men det är ingen TV utan en monitor. Fast med dagens digitalboxutveckling så är det ju inte en TV man ska köpa utan en ren bildskärm. Sen kan man byta ut sin HDTV mottagre koppla in den senaste SuperDuperHDTV++++++ mottagaren när den släpps.

/Johan

Precis..., en skärm alltsÃ¥. Men tyvärr är skärmar dyrare än en Tv, sÃ¥ det är ännu inte lönsamt att göra sÃ¥. Själv är min 50" Sony inte ansluten till annat än satellit Ã¥ DVD, sÃ¥ den används alltsÃ¥ som skärm, precis som min förra 43" som jag aldrig ens kollade om Tv delen fungerade  :)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ny leksak beställd (HDTV-dekoder)
« Svar #14 skrivet: 10 juli 2007, 13:57:58 »
DNS hanteras nu av mjukvaran, Ã¥ extern usb-kortläsare fungerar Ã¥xÃ¥. Ännu ett par viktiga steg, är avklarade  Thumbsup

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!