Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IdiotfrÃ¥ga  (läst 6055 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trollkula

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Idiotfråga
« skrivet: 09 december 2004, 11:54:48 »
Jo inga frågor är väl dumma så länge man får bra svar..
Har en panasonic E9, fulpump som en del kallar den, men trots alla inlägg om dessa så funkar den...
Bra dessutom, vid +-0 gör jag av med ca35kwh inkl. hushållsel och hör och häpna den funkar även vid -16, den till och med frostar av sig som den ska.
NÃ¥ja nu till min undran.
Fjärrkontrollen, behöver den kontakt med innerdelen hela tiden pÃ¥ nÃ¥t sätt, det är ju inte sÃ¥ att jag tar med den till jobbet eller sÃ¥ men den sitter bakom en bokhylla och när jag ska ändra nÃ¥got sÃ¥ fÃ¥r jag lyfta fram den  ???
Panasonic e9ckp5 (skrotad), numera en mitsubichi Q-Heat, braskamin, undertryck i 2 rum, direktel 2st element, 115kvm, Dalarna

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Idiotfråga
« Svar #1 skrivet: 09 december 2004, 12:09:13 »
Nu har jag ingen panasonic utan en Toshiba men jag törs med 100 % säkerhet ändå svara att det spelar ingen roll var den befinner sig när du inte ändrar inställningar.
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Idiotfråga
« Svar #2 skrivet: 09 december 2004, 13:03:22 »
Citera
Har en panasonic E9, fulpump som en del kallar den, men trots alla inlägg om dessa så funkar den...

jag har 2 kompisar som samtidigt köpte sig en "fulpump".
Den ena frös igen ordentligt, is i botten och is även där kompressorn sitter.
Den andra helt ren....
Nu har dom ändrat värmekabeln, det viktigaste är nog att den gÃ¥r ut genom hÃ¥let en bit.... annars fryser det nog igen.  Sen flyttade dom upp tempgivaren en bit den lÃ¥g ocksÃ¥ nere i isen..

Pumparna har kämpat på sen inst för nån månad sen... det var lite drygt -20 här som kallast, båda tuffade på snällt.
Men inte ger dom så mycket när det är -20 men det är ju ett litet bidrag även då.

Tyvärr loggas det för dÃ¥ligt innan inköp!!!!  funderar ni pÃ¥ en VP sÃ¥ läs av elmäteran och ute/rumstemp vid olika utetemperaturer.  Sen fortsätter ni efter installation.
Då kan man ju ha koll på att den rackarn ger vad den ska.
Inge kul om den tappar "orken" det kanske inte man ser förrän sluträkningen från elbolaget kommer, det är inge smart/kul

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Idiotfråga
« Svar #3 skrivet: 09 december 2004, 13:32:52 »
Vi hade en Panasonic i förra huset, fjärrkontrollen pratar bara med innerdelen när du vill.
Det ska med andra ord inte vara något problem med att förvara dosan på ett barnsäkert ställe. Har för mig att vi hade våran liggande i en byrålåda.
Lycka till med "utblåset".
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Idiotfråga
« Svar #4 skrivet: 09 december 2004, 16:11:15 »
Vad menar ni med "fulpumpar" egentligen? Jag har köpt min Panasonic av Värme- och Kylgrossisten och inte av generalagenten Kinnan men det är ju ingen som helst skillnad på pumparna. Det är som att köpa en Volvo av Bilia eller åka direkt till Torslanda och hämta en "fulvolvo" från fabriksbandet.

Jag förstår inte begreppet fulpumpar ???
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Idiotfråga
« Svar #5 skrivet: 09 december 2004, 21:48:16 »
Fulöl finns ju oxÃ¥ men det smakar helt ok  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Marre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
Re:Idiotfråga
« Svar #6 skrivet: 09 december 2004, 22:36:14 »
Med "fulpump" menas att den är direktimporterad från företrädesvis Asien o har ingen som helst utrustning som trågvärme, kompressorförvärmning och avfrostningsteknik dvs kretskort som är anpassat för det speciella klimat som vi faktiskt har i detta land.
De flesta generalagenter o importörer som säljer maskiner med "kända" namn har dessa kravspecar o säljer naturligtvis "svenskt vinterutrustade maskiner".Dessa maskiner fÃ¥r du betala ca 20000 spänn för. Om sedan ser en pump som säljs pÃ¥ bensinmacken eller i Gretas korvkiosk för ca 7-12000 spänn sÃ¥ kan du utgÃ¥ ifrÃ¥n att den knappast har vinterutrustning eller inverterstyrning (varvtalsreglering).De har dessutom namn som man aldrig hört talas om alternativt outalbara namn.Dessa pumpar fÃ¥r man köpa pÃ¥ egen risk.I spannet mellan dessa pumpkategorier ligger "fulpumparna" som har snarlika modellbeteckningar som exvis  Panasonic Sharp Mitsubishi osv dessa pumpar är menade för den övriga jättemarknaden i sydligare breddgrader.Dessa parallellimporteras till ett billigare pris av den enkla anledningen att de masstillverkas i större antal. VÃ¥ran "lilla" nordeuropeiska marknadsandelar är nog förvinnande lÃ¥g sett hos dessa tillverkare. Klart en specialanpassad produkt kostar lite mer.Har exvis hört att Nordic Air har just avfrostnigsproblem o det byts krettskort för glatta livet av intallatörerna. Tror dock att du David Q kan sova gott om natten.Kyl ovärmegrossisten är nog seriösa men man kan nog aldrig veta säkert. Kolla med Kinnan om de säljer pumpar till dem. Detta är vad jag tror kännetecknar olika kategorier av luft/luft vp o prisspann.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Idiotfråga
« Svar #7 skrivet: 09 december 2004, 22:49:24 »
Vad menar ni med "fulpumpar" egentligen?

Fulpumpar blev det, som jag förstod det, när ryktet spreds att dessa pumpar (fr Citcop m.fl.) parallellimporterades från länder som Italien, Spanien till ett lägre pris. Dessa pumpar skulle vara anpassade för ett helt annat klimat med skillnad i avfrostningsintervall bl.a. De kan dessutom köpas exkl installation, vilket ofta leder till "olaglig" (obehörig) installation.

Det där med parallellimport kan man ta med en nypa salt, men en egenhändigt installerad pump, utan riktig garanti, kommer nog fortsättningsvis kallas fulpump.  Därmed inte sagt att den behöver fungera sämre och den blir ju ca 10-15000 kronor billigare.  :)
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Idiotfråga
« Svar #8 skrivet: 09 december 2004, 23:54:24 »
Med "fulpump" menas att den är direktimporterad från företrädesvis Asien o har ingen som helst utrustning som trågvärme, kompressorförvärmning och avfrostningsteknik dvs kretskort som är anpassat för det speciella klimat som vi faktiskt har i detta land.
De flesta generalagenter o importörer som säljer maskiner med "kända" namn har dessa kravspecar o säljer naturligtvis "svenskt vinterutrustade maskiner".Dessa maskiner fÃ¥r du betala ca 20000 spänn för. Om sedan ser en pump som säljs pÃ¥ bensinmacken eller i Gretas korvkiosk för ca 7-12000 spänn sÃ¥ kan du utgÃ¥ ifrÃ¥n att den knappast har vinterutrustning eller inverterstyrning (varvtalsreglering).De har dessutom namn som man aldrig hört talas om alternativt outalbara namn.Dessa pumpar fÃ¥r man köpa pÃ¥ egen risk.I spannet mellan dessa pumpkategorier ligger "fulpumparna" som har snarlika modellbeteckningar som exvis  Panasonic Sharp Mitsubishi osv dessa pumpar är menade för den övriga jättemarknaden i sydligare breddgrader.Dessa parallellimporteras till ett billigare pris av den enkla anledningen att de masstillverkas i större antal. VÃ¥ran "lilla" nordeuropeiska marknadsandelar är nog förvinnande lÃ¥g sett hos dessa tillverkare. Klart en specialanpassad produkt kostar lite mer.Har exvis hört att Nordic Air har just avfrostnigsproblem o det byts krettskort för glatta livet av intallatörerna. Tror dock att du David Q kan sova gott om natten.Kyl ovärmegrossisten är nog seriösa men man kan nog aldrig veta säkert. Kolla med Kinnan om de säljer pumpar till dem. Detta är vad jag tror kännetecknar olika kategorier av luft/luft vp o prisspann.

Har sett fler än dig som verkar tro att Inverter pumpar är något hight tech som endast de dyrare fabrikaten har. Inverter teknik har funnits i många år och är inget high tech alls. Nordic air NORDIC AIR NA9000I tex säljs på Elgiganten för 8900:- och har dessa tillbehör du nämner som trågvärme, kompressorförvärmning och Inverterteknik. Problemen du nämner är på NA4000 och har med felande installation att göra.

Inte bara vi som bor på dessa breddgrader, Canada, Ryssland t.ex.

Värme & kylgrossisten importerar sina pumpar själv.

Utloggad trollkula

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Idiotfråga
« Svar #9 skrivet: 10 december 2004, 08:18:59 »
Tydligen ett lika hett ämne här som på passagen.
Hittade en tråd som jag inte vet om någon testat men det kanske kan bringa lite klarhet i frågan om det inte är någon som gjort sig lustig.
Har dock en E9 från citcop med kompressor och trågvärme....
Som verkar fungera som den ska... och jag är väldigt glad att jag inte köpte en nordic air med tanke på de problem som de råkat ut för.

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3000000000000009&conference=10500000000000156&posting=19500000002020652
« Senast ändrad: 10 december 2004, 08:25:07 av trollkula »
Panasonic e9ckp5 (skrotad), numera en mitsubichi Q-Heat, braskamin, undertryck i 2 rum, direktel 2st element, 115kvm, Dalarna

panasonic e9

  • Gäst
panasonic e9
Re:Idiotfråga
« Svar #10 skrivet: 12 december 2004, 01:14:40 »
Med tanke på att Citcop snittar på "30.000 sålda enheter per år" :o så tycker jag det är förhållandevis lite klagomål på dem. Säljer ens Kinnan så många?

nikson

  • Gäst
nikson
Re:Idiotfråga
« Svar #11 skrivet: 12 december 2004, 11:40:51 »
"Snittar 30000 sÃ¥lda enheter/Ã¥r"? Ursäkta att jag frÃ¥gar, men tror du pÃ¥ tomten ocksÃ¥? Eller det kanske är sant, för det stÃ¥r väl pÃ¥ deras hemsida?  :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!