Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert bergvärme_NIBE eller IVT  (läst 13453 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ã…dala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert bergvärme_NIBE eller IVT
« Svar #30 skrivet: 20 februari 2011, 19:33:55 »
Försök få en offert på Thermias G2.a också, verkar vara en bra pump.

Jag har försökt. Det är dock ingen som behagat sig komma hit och titta...

Utloggad Ã…dala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert bergvärme_NIBE eller IVT
« Svar #31 skrivet: 20 februari 2011, 20:04:13 »
Jag tycker att det låter rätt med volymtank/arbetstank, samtidigt som jag är lite av den åsikten att man inte ska installera/köpa något innan man vet om det behövs. Eller är det svårt att i efterhand komplettera med en sådan tank?

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert bergvärme_NIBE eller IVT
« Svar #32 skrivet: 20 februari 2011, 23:34:10 »
Att IVT alltid vill ha en mellantank beror på följande: IVT har extremt små värmeväxlar i sin värmepump, vilket i sin tur gör att de har en väldigt liten cirkulationspump i värmepumpen , detta för att vattnet skall gå väldigt långsamt över växlarna för att hinna utvinna energin. Detta får till följd att den lilla cirkpumpen inte orkar att dra runt värmesystemet så de måsta alltid montera in en extern cirkulationspump, det man är rädd för då är att bränna cirkulationspumpen och därför monterar man alltid in mellantanken och en sk bypass.
 
Egentligen så är det ju bara dumt, fabriken tjänar pengar på mindre värmeväxlare och du får istället betala energin för en extra cirkpump...men det är ju aldrig med i några kalkyler...

Jag är alltid skeptisk till företag som pratar illa om komkurrenter.
Nu jobbar jag själv dock med IVT så kan vara lite partisk men det Nibe killen pratar om har jag aldrig hört talas om!
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert bergvärme_NIBE eller IVT
« Svar #33 skrivet: 21 februari 2011, 00:44:14 »
Jag har nu ställt frågan om volymtank/arbetstank till en NIBE-installatör. Jag berättade vad IVT-installatören hade för förslag och vad jag kommit fram till när jag mätt upp min vattenvolym i systemet. Här kommer hans svar:
Att IVT alltid vill ha en mellantank beror på följande: IVT har extremt små värmeväxlar i sin värmepump, vilket i sin tur gör att de har en väldigt liten cirkulationspump i värmepumpen , detta för att vattnet skall gå väldigt långsamt över växlarna för att hinna utvinna energin. Detta får till följd att den lilla cirkpumpen inte orkar att dra runt värmesystemet så de måsta alltid montera in en extern cirkulationspump, det man är rädd för då är att bränna cirkulationspumpen och därför monterar man alltid in mellantanken och en sk bypass.
 
Egentligen så är det ju bara dumt, fabriken tjänar pengar på mindre värmeväxlare och du får istället betala energin för en extra cirkpump...men det är ju aldrig med i några kalkyler...


Frågan är vem man ska lita på...

Det här smakar illa hÃ¥ller helt och hÃ¥llet med Mr Energi, det här lÃ¥ter som dÃ¥liga politiker som har inget att komma med.  Jag jobbar inte med nÃ¥gon märke är helt oberoende.

FrÃ¥gan är vem man ska lita pÃ¥.….    inte alla fal den installatören.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Offert bergvärme_NIBE eller IVT
« Svar #34 skrivet: 21 februari 2011, 00:51:30 »
På min IVT x11 offert står det:

2st steglösa cirkpumpar på köld- värmebärarsidan

I övrigt inget om volymtank eller extra cirkpump, bypass m.m.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ã…dala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert bergvärme_NIBE eller IVT
« Svar #35 skrivet: 02 maj 2011, 11:07:40 »
Tänkte bara för ordningens skull skriva hur vårat val blev. Vi valde IVT-alternativet (offert 2). Vi valde att lägga till 25 meter på borrhålet och vi tog även tillvalet med container för borrmjöl. Vi valde att inte installera nån radiator i pannrummet (vi ska göra om lite så de fick förbereda ett avstick bara). Vi tog även bort bortforslingen av gamla pannan. Den fick jag sålt via blocket på nolltid. IVT hade även ett erbjudande som gav oss 10000:- i rabatt (exkl. ROT-avdrag) på pumpen. Slutpriset hamnade på 110 000:-. Installationen är nu klar och det känns riktigt bra! Saknar inte vedpannan ett dugg :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Offert bergvärme_NIBE eller IVT
« Svar #36 skrivet: 02 maj 2011, 13:44:26 »

Jag har nu ställt frågan om volymtank/arbetstank till en NIBE-installatör. Jag berättade vad IVT-installatören hade för förslag och vad jag kommit fram till när jag mätt upp min vattenvolym i systemet. Här kommer hans svar:
Att IVT alltid vill ha en mellantank beror på följande: IVT har extremt små värmeväxlar i sin värmepump, vilket i sin tur gör att de har en väldigt liten cirkulationspump i värmepumpen , detta för att vattnet skall gå väldigt långsamt över växlarna för att hinna utvinna energin. Detta får till följd att den lilla cirkpumpen inte orkar att dra runt värmesystemet så de måsta alltid montera in en extern cirkulationspump, det man är rädd för då är att bränna cirkulationspumpen och därför monterar man alltid in mellantanken och en sk bypass.
 
Egentligen så är det ju bara dumt, fabriken tjänar pengar på mindre värmeväxlare och du får istället betala energin för en extra cirkpump...men det är ju aldrig med i några kalkyler...


Frågan är vem man ska lita på...

Det finns mycket fantasi i den Nibe-säljarens hjärna.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Offert bergvärme_NIBE eller IVT
« Svar #37 skrivet: 02 maj 2011, 14:05:36 »
Hmm. Läser man databladen så står det så här om nominellt flöde i värmebärarkretsen:

IVT Greenline HTPlus C7/E7: 0,25 l/s
Nibe F1245-8:                   0,18 l/s

IVT har alltså ett högre flöde än Nibe. Förutom att säljaren rent allmänt verkar försöka lura dig så har han fel...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Offert bergvärme_NIBE eller IVT
« Svar #38 skrivet: 02 maj 2011, 14:15:24 »

0,25 l/s ger ett deltaT om 7° vid 7,3 kW

0,18 l/s ger ett deltaT om 10,6° vid 8 kW.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Offert bergvärme_NIBE eller IVT
« Svar #39 skrivet: 02 maj 2011, 16:10:56 »

Jag har nu ställt frågan om volymtank/arbetstank till en NIBE-installatör. Jag berättade vad IVT-installatören hade för förslag och vad jag kommit fram till när jag mätt upp min vattenvolym i systemet. Här kommer hans svar:
Att IVT alltid vill ha en mellantank beror på följande: IVT har extremt små värmeväxlar i sin värmepump, vilket i sin tur gör att de har en väldigt liten cirkulationspump i värmepumpen , detta för att vattnet skall gå väldigt långsamt över växlarna för att hinna utvinna energin. Detta får till följd att den lilla cirkpumpen inte orkar att dra runt värmesystemet så de måsta alltid montera in en extern cirkulationspump, det man är rädd för då är att bränna cirkulationspumpen och därför monterar man alltid in mellantanken och en sk bypass.
 
Egentligen så är det ju bara dumt, fabriken tjänar pengar på mindre värmeväxlare och du får istället betala energin för en extra cirkpump...men det är ju aldrig med i några kalkyler...


Frågan är vem man ska lita på...

Det finns mycket fantasi i den Nibe-säljarens hjärna.


Men inte så mycket kunskap om IVT-pumpar och värmeväxlare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Offert bergvärme_NIBE eller IVT
« Svar #40 skrivet: 02 maj 2011, 16:24:32 »

Men inte så mycket kunskap om IVT-pumpar och värmeväxlare.

Nej, tyvärr.

Hoppas det inte fattas kunskap om det egna märket Nibe.
En volymtank är aldrig fel även på Nibe, trots möjligheten att skruva på gradminutrarna.

---------------------------------


Eftersom jag ser en viss osäkerhet angående benämningen på tankar, så tar jag tillfället att namnge de olika tankarna:

100 liter = knäpptank
200-300 liter = volymtank
300-500 liter = arbetstank

Knäpptank och volymtank ansluts med två rör.
Arbetstank ansluts med fyra rör och en cirkulationspump.



Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Offert bergvärme_NIBE eller IVT
« Svar #41 skrivet: 04 maj 2011, 06:00:33 »
Tack Lexus,
Ytterligare en tumregel att stoppa i fickan for framtida behov.
Jag haller pa att bli ifragasattande konsult for mina bekanta och alla sana har kunskaper ar valkomna.
Raknar inte med att forsta tillrackligt for nagon expertis men goda rad till kompisar ar aldrig fel.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!