Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Direktverkande el med ftx Hur förbättra?  (läst 7202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Direktverkande el med ftx Hur förbättra?
« Svar #15 skrivet: 07 september 2015, 12:18:49 »
Jag betvivlar att den fungerar med så låga förångningstemperaturer, så det gör sig väl självt.

Med en roterande växlare och en luft/luftare, fÃ¥r du en ordentlig hög med gratisenergi. 
Dessutom finns inget kompressorljud som leds via spiron till sovrummet.

Med låga förångningstemperaturer... menar du luft luftaren då? Enligt energimyndighetens test ska den kunna leverera vinster en bra bit under nollan iaf.

När ska man kolla temperaturverkningsgraden för att förstå hur dålig/bra man har? Riktigt kallt eller typ höstnatt? Kollade nu igårkväll och kunde räkna fram en verkningsgrad till 75%

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Direktverkande el med ftx Hur förbättra?
« Svar #16 skrivet: 07 september 2015, 12:36:23 »
Nej, med luft/luftaren skrev jag att du skulle spara energi.

Det är termaventen jag påstår inte fungerar med låga förångningstemperaturer typ -15°.

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Direktverkande el med ftx Hur förbättra?
« Svar #17 skrivet: 07 september 2015, 16:00:52 »
Nej, med luft/luftaren skrev jag att du skulle spara energi.

Det är termaventen jag påstår inte fungerar med låga förångningstemperaturer typ -15°.

Okay.... men du verkar ha lite koll.

Har alltså placerat luft/luft ovan dörr i nedre plan som mer eller mindre är en korridor med ca två meters bredd. Värmepumpen har således för lite luft att jobba med egentligen men fick bli den placeringen då alla andra placeringar på nedre plan var mkt svåra att få till.

Ventilationen i badrummen är lite lustig då där finns två frånlufts don och ett tilluftsdon i själva badrummet. Således kommer inte luften cirkulera in/ut från detta rum. Har funderat på att dra ut tilluften i hallen för att få omrörning, men har också tänkt att det vore smart att få in lite luft i utsug också då detta skulle "spridas" med VVX.

Som det är nu kör pumpen på i kanske 30-40 minuter och sedan uppnår den sin temperatur stannar tills tempen sjunker och börjar om på nytt efter kanske 20 minuter,.. Känns inte optimalt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!