Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ny eier av nocria 14  (läst 19407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2010, 11:03:45 »
Tomas på TS comfort sa jag skulle kolla bygling mellan L och L1, om det var missat från fabrik.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #16 skrivet: 12 januari 2010, 11:11:17 »
Hej,tyvärr så har min digitalkamera sagt upp sig men jag är ganska övertygad att elapplikationerna är gjorda på fabriken i Kina där dom tillverkas och att dom ska ha missat nåt på fabriken är för mig obegriplig,däremot så läste jag nån annanstans på forumet att dom numera plockas ihop i Polen? Rätta mig om jag har fel,
//Rolle Sc:,h
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad trekko

  • Hertig
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: østfold Norge
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #17 skrivet: 12 januari 2010, 11:24:25 »
På baksidan av pumpen står det "Made in P.R.C" Alltså Peoples Republic of China.
Så denna Nocrian är alltså en kinapump, haha :-X

Jag snackade med min leverantör idag, han vet inte hur man gör detta, han säger att det vet installatörerna om, men det är mycket viktigt att det utförs.
Det låter ju helt sjukt detta att (som det framkommit i en annan tråd) pumparna skickas till polen för norden anpassning och nån självlärd småfull elektriker drar ledningarna lite på känn och pressar på ett par kabelskor.
Och sen har de mage att kalla den för Norden anpassad /Arctic utan att jobbet är färdigt. huvuddunk huvuddunk

Ingenstans i medföljande dokumentation står det att detta måste göras.

PÃ¥ svenska generalagentens sida fgnordic ser det ut som att det finns info om det men bara för inloggade Ã¥terförsäljare 
http://www.fgnordic.se/page.php?id=203

Är det nån som har tillgång till denna sidan som vill lägga upp filen publikt?
Om du inte vill så ta gärna kontakt vi pm.

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #18 skrivet: 12 januari 2010, 11:36:34 »
Hej,jag anser att du bör kontakta din säljare,han i sin tur bör kontaka installatören som i sin tur rättar till problemet med säljarens vetskap för det är GIVETVIS inte så att du som kund ska gå in och behöva koppla in kablar när du köpt en version som är anpassad för Norden OM dom nu inte mot all förmodan har informerat dig om detta vid försäljningstillfället vilket jag betvivlar. Rättar dom inte till detta så finns det ju en konsumetköplag som gäller för dig,
//Rolle
« Senast ändrad: 12 januari 2010, 11:38:19 av rolle46 »
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #19 skrivet: 12 januari 2010, 12:11:49 »
Maskinen tillverkas i Kina men värmekablarna monteras i Polen på deras förmodade huvudlager.
Man måste bygla mellan L och L1 om det inte är gjort, har dock inget bra svar på varför det inte görs direkt när värmekablarna monteras.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #20 skrivet: 12 januari 2010, 13:27:40 »
Hej,så här ser det ut i realiteten när det gäller en Å F,http://www.vpgr.se/Exego.aspx?p_id=274&pr_id=192&c_id=160 ,försök själva komma i kontakt med dom. Jag lyckas ivf inte via deras hemsida där jag köpte min pump för snart 3 år sedan men som tur är så har jag inte haft några problem med min v.pump än så länge. Ska bli intressant och se vad som händer om pumpen börjar krångla inann garantin gått ut! :'( Den dagen den sorgen,
//Rolle
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #21 skrivet: 12 januari 2010, 14:16:30 »
Bäst om man kan slippa trågvärmen, isar det igen så det kopplas in..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad trekko

  • Hertig
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: østfold Norge
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #22 skrivet: 12 januari 2010, 20:26:53 »
Maskinen tillverkas i Kina men värmekablarna monteras i Polen på deras förmodade huvudlager.
Man måste bygla mellan L och L1 om det inte är gjort, har dock inget bra svar på varför det inte görs direkt när värmekablarna monteras.

Tack!, har då varit ute och byglat över!
Återstår bara att vänta på att värmen gör sin verkan.

Nej det är inte ditt fel som ÅF att det inte är inkopplat, men jag hoppas att det informeras i dokumentationen att det behöver göras vid idriftsättnig.
Min Åf skyddar sig med att ... -Det vet installatörerna om...
Hur skulle min installatör kunna veta det, han jobbar inte med Fujitsu i vanliga fall.

Nej nu ska jag inte vara bitter utan att glädja mig åt att pumpen går bättre och att denna saken nästan är utredd.
Skulle vilja ha den officiella dokumentationen från FGNordic.

Utloggad trekko

  • Hertig
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: østfold Norge
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #23 skrivet: 12 januari 2010, 20:32:35 »
Hej,jag anser att du bör kontakta din säljare,han i sin tur bör kontaka installatören som i sin tur rättar till problemet med säljarens vetskap för det är GIVETVIS inte så att du som kund ska gå in och behöva koppla in kablar när du köpt en version som är anpassad för Norden OM dom nu inte mot all förmodan har informerat dig om detta vid försäljningstillfället vilket jag betvivlar. Rättar dom inte till detta så finns det ju en konsumetköplag som gäller för dig,
//Rolle

Jag har snackat med min installatör, vi är ganska eniga om att han inte ska behöva köra 4 mil för att dra 10 cm kabel.

Utloggad Runis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #24 skrivet: 12 januari 2010, 21:30:25 »
hei igjen,jeg koblet min pump for ca et år siden.min var ikke koblet mellom L og L1 fra fabrikk.

Utloggad trekko

  • Hertig
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: østfold Norge
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #25 skrivet: 12 januari 2010, 22:42:38 »
Ja det var ett riktigt trådlyft jag fick till.

Är hemma med pappapermission och har inte helt koll på datumen.
Visst ikke på åren heller med nytt år och allt nu.


Utloggad NeMoo

  • Panasonicskeptiker...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #26 skrivet: 13 januari 2010, 14:08:33 »
Jag fÃ¥r en nocria installerad om 7 dagar.  Jag kan kolla hur det ligger till med byglingen dÃ¥.
e9-dkew är lite som en fransk bil. Den har inga brister, den har karaktär....  personlighet, det är inte fel pÃ¥ den, den är bara inte pÃ¥ humör för att fungera korrekt.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #27 skrivet: 13 januari 2010, 14:53:19 »
Fick min imorse, ska upp ikväll..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #28 skrivet: 13 januari 2010, 17:35:33 »
Fick min imorse, ska upp ikväll..

Grattis!
DÃ¥ vill vi ha en första driftsrapport ikväll dÃ¥  Thumbsup

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ny eier av nocria 14
« Svar #29 skrivet: 13 januari 2010, 17:41:32 »
Fick min imorse, ska upp ikväll..

 bytte du till 1/2 tums rör ?
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!