Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är detta kalk?  (läst 912 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Är detta kalk?
« skrivet: 25 mars 2023, 20:17:11 »
Hej.
Det var nog en 10 år sen jag hängde här en hel del. Hoppas allt är bra med alla ”stammisar”. Även du Rickard som drivit detta så många år. Jag har en fråga till er experter.

Jag bytte värmepump för några veckor sen. I samband med denna installationen så kortade jag kallvattenröret i pannrummet. Det är ett 1 tum galvat stålrör från 60-talet när huset byggdes.
När jag fick syn på hur det såg ut invändigt blev jag lite nervös. Stora klumpar invändigt som ni kan se på bifogade bilder. Jag blir inte klok på vad det är. Jag tog ca 2 dm och slitsade med vinkelslipen för att kunna se invändigt på en större yta. Klumparna sitter ganska löst. Med stämjärn och hammare lossnar det lätt. Tar man två klumpar och gnider mot varandra så är det mjukt och svart. Typ som bly. Kan det vara kalk då? Eller finns det andra ämne det kan vara som finns i inkommande dricksvatten. Det är kommunalt vatten och har alltid varit. Vad jag vet har vi i denna kommunen alltid haft bra dricksvatten utan hög kalkhalt. Dock tycker jag det hög om man tittar på duschväggar och diskbänk. Men vad kan det vara tror ni? Nu har jag lite delar som står i ett glas med superstark kalklösning. Tänkte det skulle få stå under natten.
Finns det något medel en riktig rörläggare kan använda för att spola och rensa kallvettenrören? Tänkte om man lossnar rören vid tappställena och spolar runt från inkommande till ett tappvattenställe åt gången med någon syra?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta kalk?
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2023, 20:18:40 »
En till bild
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta kalk?
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2023, 20:19:51 »
Den ena halvan har fått en liten rengöring
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är detta kalk?
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2023, 20:45:00 »
Hej

Ser ut som rostiga rör med avlagringar av magnetit, känns inte orimligt i 60 år gamla rör. Dricksvatten innehåller syre som orsakar korrosion och magnetitbildning. Är tveksam till medel som tar bort detta då det lär vara redigt starkt och inget man vill ha i en dricksvattenledning. Då återstår att ta bort det på mekanisk väg som man gör med avloppsrör (fräsning) före relining, men vet inte om det används öht i detta sammanhang, antagligen lättast att byta ur rören stället. Möjligen att högtrycksspolning skulle få bort en del, dock bara fram till första 90-böjen, sen kommer inte spolslangen längre.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Är detta kalk?
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2023, 20:46:39 »
Kolla i "nästa" kopparör eller plast, se om du har någon likhet där.

Tycker man ska ta bort allt järn ur tappvattnet, för det ger ju oundvikligt tråkiga järnmissfärgningar på alla fina ytor som utsätts för vatten. Eller slutar det efter allt blir III-oxid?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta kalk?
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2023, 23:28:14 »
Ok. Jag trodde magnetit bara fanns i radiatorvattnet. Vi satte nämligen ett magnetitfilter nu till den nya värmepumpen. Fräsning var vi också inne på innan idag om det kanske skulle gå. Men det är bara i början det är 1 tum. Sen redan efter en meter i bjälklaget så kommer ett T. Så då lär man inte komma vidare. Dessutom går dimensionen ner efter hand. Tänkt lossna en gammal utkastare i garaget och där röret kommer upp från golvet. Då kan man se hur det ser ut där.
Så ni tror inte på kalk?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta kalk?
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2023, 23:58:40 »
Testade nyss med en magnet. Och det är magnetiskt. Googlar man så verkar det finnas lösningar.
https://cleansys.se/tjanster/orsaker-och-amne/magnetit
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är detta kalk?
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2023, 12:25:07 »
Inte kalk, nej. De flesta av dessa rengöringsmetoder går ut på att tillsätta rengöringsvätska, låta det cirkulera, och sen spola ur. Inte optimalt i en dricksvattenledning.
Luft/vattenspolning kanske skulle få bort en del. Har aldrig testat själv, men principen verkar rimlig:
https://www.rensman.se/tjanster/luftvatten/
Går ju att bygga ihop något på egen hand om du är lite händig. Rosten som troligtvis sitter fast mer blir svårare att få bort på detta sätt.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta kalk?
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2023, 17:07:32 »
Jag var väl mest lite rädd att helt plötsligt blir det stopp nånstans. Då är det ännu svårare att spola. Drömmen hade ju varit att lossna en kran åt gången och spola mot större rördimension som det är i början. Och där ha helt öppet ut mot brunn. Att byta rören är ett monsterprojekt. Det blir att såga upp betonggolven i halva huset. Och ha utanpåliggande nya rör är varken snyggt eller enkelt. Så spola  eller hälla i någon vätska i hela rörsystemet med pluggade ändar och låta stå ett dygn för att sen spola ur👍
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta kalk?
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2023, 17:54:14 »
Låt det vara tills rören ger upp av rost. Det skadar ingen när det sitter där, men börja du riva i det lär det garanterat sätta igen något som det inte borde.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Är detta kalk?
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2023, 18:00:05 »
Jag var väl mest lite rädd att helt plötsligt blir det stopp nånstans. Då är det ännu svårare att spola. Drömmen hade ju varit att lossna en kran åt gången och spola mot större rördimension som det är i början. Och där ha helt öppet ut mot brunn. Att byta rören är ett monsterprojekt. Det blir att såga upp betonggolven i halva huset. Och ha utanpåliggande nya rör är varken snyggt eller enkelt. Så spola  eller hälla i någon vätska i hela rörsystemet med pluggade ändar och låta stå ett dygn för att sen spola ur👍

Jag skulle byta ut alla rör.  Det är endast en tidsfråga innan du får problem.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta kalk?
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2023, 20:34:49 »
Låt det vara tills rören ger upp av rost. Det skadar ingen när det sitter där, men börja du riva i det lär det garanterat sätta igen något som det inte borde.

// Magnus

Med den godstjockleken hinner jag nog dö först innan dom är upprostade😀. Det konstiga är att det släpper ganska lätt och under denna magnetit eller vad det nu är så är röret väldigt fint.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!