Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ecoel 1550 inställningar endast elpatron  (läst 7470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad phildy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #15 skrivet: 01 januari 2011, 19:47:14 »
Tack för alla svar, har hjälpt mig en hel del.

Dock undrar jag om någon kan förklara detta=

Driftinfo:

Framledning grader: 52 (30)

Vad är det som gör denna skillnaden och vad påverkas den av?

Gott nytt år!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #16 skrivet: 01 januari 2011, 19:53:07 »
Du verkar mera intresserad av att tjabba om funktionen borde finnas eller inte, det kan nog ingen annan än CTC svara på.
erp

Eftersom du personligen inte har behov av större mängder varmvatten sÃ¥ anser du personligen att du att funktionen är onödig.  Det fÃ¥r stÃ¥ för dig och jag lägger ner diskussionen dÃ¥ jag inte har nÃ¥gon personlig vinning att driva den vidare. Om nÃ¥gon som bara har EcoElen och saknar varmvatten sÃ¥ driv gärna frÃ¥gan gentemot CTC Ã¥ att dom rättar till felet.

På en ecoel kan man ha tempen högt hela tiden utan att det kostar mer därför saknas funktion. Men om man har vp kan man inte köra hög temp därför är det andvändbart ibland.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #17 skrivet: 02 januari 2011, 02:35:58 »
Du verkar mera intresserad av att tjabba om funktionen borde finnas eller inte, det kan nog ingen annan än CTC svara på.
erp

Eftersom du personligen inte har behov av större mängder varmvatten sÃ¥ anser du personligen att du att funktionen är onödig.  Det fÃ¥r stÃ¥ för dig och jag lägger ner diskussionen dÃ¥ jag inte har nÃ¥gon personlig vinning att driva den vidare. Om nÃ¥gon som bara har EcoElen och saknar varmvatten sÃ¥ driv gärna frÃ¥gan gentemot CTC Ã¥ att dom rättar till felet.

På en ecoel kan man ha tempen högt hela tiden utan att det kostar mer därför saknas funktion. Men om man har vp kan man inte köra hög temp därför är det andvändbart ibland.

Hade det varit den mista sanningshalt i detta så hade ECOEl o ECO air ALLTID sett till att vattnentempen i ECO Elen var så högt som det var möjligt året runt oberoende av värmebehovet.


Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #18 skrivet: 02 januari 2011, 05:11:28 »
Tack för alla svar, har hjälpt mig en hel del.

Dock undrar jag om någon kan förklara detta=

Driftinfo:

Framledning grader: 52 (30)

Vad är det som gör denna skillnaden och vad påverkas den av?

Gott nytt år!

har du shunten i "automatiskt" läge? hur mycket är den öppen?
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #19 skrivet: 02 januari 2011, 10:16:19 »
Du verkar mera intresserad av att tjabba om funktionen borde finnas eller inte, det kan nog ingen annan än CTC svara på.
erp

Eftersom du personligen inte har behov av större mängder varmvatten sÃ¥ anser du personligen att du att funktionen är onödig.  Det fÃ¥r stÃ¥ för dig och jag lägger ner diskussionen dÃ¥ jag inte har nÃ¥gon personlig vinning att driva den vidare. Om nÃ¥gon som bara har EcoElen och saknar varmvatten sÃ¥ driv gärna frÃ¥gan gentemot CTC Ã¥ att dom rättar till felet.

Är väl bara att ställa tempen på övre eller nedre patron högt på en ecoel så får du bra med vv och det kostar lika som låg temp eller Sc:,h Vilket är problemet förklara för jag har dålig koll på ctc.
.
På en ecoel kan man ha tempen högt hela tiden utan att det kostar mer därför saknas funktion. Men om man har vp kan man inte köra hög temp därför är det andvändbart ibland.

Hade det varit den mista sanningshalt i detta så hade ECOEl o ECO air ALLTID sett till att vattnentempen i ECO Elen var så högt som det var möjligt året runt oberoende av värmebehovet.



Är väl bara att ställa nedre eller övre patron högt på ecoel så finns det vv så det räcker lär ju inte kosta mer med elpanna. Eller har jag missat nåt är inte så hemma på ctc men förklara gärna.


inlägget försvann så jag skrev en gång till.
« Senast ändrad: 02 januari 2011, 12:02:09 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #20 skrivet: 02 januari 2011, 11:45:17 »
PÅ EcoEl fungerar övre pannan som varmvattenberedare och nedre pannan som radiatorvärmare.
Vad jag känner till brukar det inte finnas någon funktion för extra varmvatten på några andra fabrikat av elpannor heller, och på vanliga elektriska varmvattenberedare finns väl inte heller någon sådan funktion, utan man ställer in en temperatur som ger önskad varmvattenkomfort.

Varför skulle just CTC tvunget ha denna funktion på sin elpanna, när knappast någon annan har det? Det finns ju knappast något att tjäna på en sån funktion.

erp
« Senast ändrad: 02 januari 2011, 12:21:54 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!