Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: PelleBertilsson
« skrivet: 07 mars 2011, 11:32:25 »

Är det flera som har problem med sina Panasonic?

Om det bara är 2-3 st så kan det ju vara Måndags ex/Installationsproblem eller liknande... är det många så blir jag onekligen mer intresserad av andra märken...

/ Pelle
Skrivet av: lindejo
« skrivet: 06 februari 2011, 11:09:19 »

Jag måste hålla med de som tycker att manualerna kunde vara ännu bättre. Min manual beskriver på ett teoretiskt sätt mycket väl alla inställningar men ett litet avsnitt som beskrev de verkliga konsekvenserna av olika inställningar hade ju också varit bra, inklusiver hur man borde prova sig fram. Första vintern körde jag allt på auto samtidigt som jag hittade detta forum och nu kör jag alltid full fläkt och vingen/luckan rakt ut. Passar bäst hos mig. Temperaturinställningen får man nog också ta med en nypa salt och även där prova sig fram. Numera ställer jag pumpen på 24 grader. Sensorn sitter ju i pumpen och inte mitt i rummet.

På min pump stannar luckan kvar i detta läge även vid avfrostning. Har dock inte kunnat notera att det blir något ökat kallras jämfört med autoläget där luckan går igen. Fläkten stannar ju nämligen i båda fallen och den lilla plastluckan är ju knappast särskilt tät. Det är nog mera en känsla kring detta.

M V H

Johan
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 februari 2011, 09:39:19 »

Jag har personligen informerat många värmepumpsägare om diverse saker de bör tänka på, och förundras över hur lite de minns av vad jag sagt till dem...
Jag har full förståelse för de installatörer som inte satsar så mycket tid på sånt, om de bedömer att kunden inte kan tillgodogöra sig informationen.
Till detta skall läggas alla kunder som inte ens är hemma när installationen görs, utan lagt "nyckeln under mattan" så att installatören skall kunna göra sitt jobb.
Ansvaret för handhavandet ligger helt på kundens ansvar, och för att kunden skall kunna ta det ansvaret krävs en manual på Svenska (i Sverige).

Jag har också köpt några nya bilar, och har aldrig upplevt att säljaren "utbildat mig på bilen" mer än så pass att jag kunnat köra ut från butiken.
Visst, sånt som är kända saker som kunderna rapporterar som "fel" fast det är handhavandefel, sånt går de nog igenom, och det är väl i.o.f.s. bra, men i övrigt har de legat väligt lågt med info om produkten.

Dock, och detta är viktigt, så är det naturligvis väldigt BRA om installatören tar sig tid att informera om alla fällor som finns, och hur man bäst skall använda sin värmepump för att den skall ge maximal besparing.

Du skriver att det krävs en manual på Svenska, då skall det vara en manual värt namnet, eller har jag fel i mitt påstående?

I manualen står det att du har att välja mellan olika lägen, inget som förklarar varför installatören ställer in fläkt på manuellt istället för automat, riktar utblåset i ett fast läge, så när det är dags för avfrostning så bli kallraset därefter för att vingen står i öppet läge istället för stängt som det bli när autoläge är inställt.

Man pratar även komfort, och det är för mig när något är bekvämt, det tycker jag inte att det blir om du är tvungen att vara på alerten och ställa om pumpen för att få ett behagligt inomhusklimat.

Ja jag är slutanvändare och använder detta för forum för att ta del av andras tankar och erfarenheter, så det är synd att man blir uppläxad av vissa på detta forum.

Tack för mig

Direktorn

De svenska manualerna, om/när de finns - brukar nog ofta bara avse fjärrkontrollen/manövreringen av maskinen, helt kort.
De rikitga manualerna är sällan översatta i sin helhet, och detta är naturligvis en brist som gör det svårt för ägarna att sätta sig in i produkten.

Att vissa installatörer ställer spjällen i manuellt läge har nog att göra med att maskinerna ger bäst uteffekt om man har maximalt luftflöde genom innerdelen, spjällen rakt ut, rakt fram ger alltså högsta flöde och högsta effekt.
Men som du säger så framgår det troligen inte i någon manual, och då bör man som kund få en muntlig info om skälen till den typen av inställningar.

Står spjällen verkligen öppna vid avfrostning när man har dem i manuellt läge?
Jag har ju ingen luftvärmepump, så jag vet inte, men det känns som att jag sett spjäll stänga vid avfrostning, även när ägarna satt spjällen i manuellt läge?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att bli uppläxad?

Om andras tankar och ideer inte överensstämmer med de egna behöver det inte innebära att man får sig en uppläxning, utan är ju själva grunden i att forum av denna typ finns.
Om alla tyckte likadant skulle det inte bli mycket skrivet i ett forum som detta.
Skrivet av: Lyckan
« skrivet: 06 februari 2011, 08:38:27 »

Sen är ju problemet att långt ifrån alla installatörer besitter kompetensen med att kunna alla funktionerna och handhavandet på alla olika märken och modeller.
De flesta är nog specialiserade på det rent mekaniska med att installera.
Ännu mindre vet dom vilka inställningar som passar bäst för just det induviduella huset, man måste nog som kund i slutänden prova ut sånt själv för att få luftflöde och cirkulation där det bäst behövs.
Bästa sättet att lära sig tycker jag är egen praktik i kombination med manual, brukar sällan funka om någon rabblar genom något i all hast.

/ Lyckan
 
Skrivet av: direktorn
« skrivet: 06 februari 2011, 07:43:09 »

Jag har personligen informerat många värmepumpsägare om diverse saker de bör tänka på, och förundras över hur lite de minns av vad jag sagt till dem...
Jag har full förståelse för de installatörer som inte satsar så mycket tid på sånt, om de bedömer att kunden inte kan tillgodogöra sig informationen.
Till detta skall läggas alla kunder som inte ens är hemma när installationen görs, utan lagt "nyckeln under mattan" så att installatören skall kunna göra sitt jobb.
Ansvaret för handhavandet ligger helt på kundens ansvar, och för att kunden skall kunna ta det ansvaret krävs en manual på Svenska (i Sverige).

Jag har också köpt några nya bilar, och har aldrig upplevt att säljaren "utbildat mig på bilen" mer än så pass att jag kunnat köra ut från butiken.
Visst, sånt som är kända saker som kunderna rapporterar som "fel" fast det är handhavandefel, sånt går de nog igenom, och det är väl i.o.f.s. bra, men i övrigt har de legat väligt lågt med info om produkten.

Dock, och detta är viktigt, så är det naturligvis väldigt BRA om installatören tar sig tid att informera om alla fällor som finns, och hur man bäst skall använda sin värmepump för att den skall ge maximal besparing.

Du skriver att det krävs en manual på Svenska, då skall det vara en manual värt namnet, eller har jag fel i mitt påstående?

I manualen står det att du har att välja mellan olika lägen, inget som förklarar varför installatören ställer in fläkt på manuellt istället för automat, riktar utblåset i ett fast läge, så när det är dags för avfrostning så bli kallraset därefter för att vingen står i öppet läge istället för stängt som det bli när autoläge är inställt.

Man pratar även komfort, och det är för mig när något är bekvämt, det tycker jag inte att det blir om du är tvungen att vara på alerten och ställa om pumpen för att få ett behagligt inomhusklimat.

Ja jag är slutanvändare och använder detta för forum för att ta del av andras tankar och erfarenheter, så det är synd att man blir uppläxad av vissa på detta forum.

Tack för mig

Direktorn
Skrivet av: direktorn
« skrivet: 06 februari 2011, 07:30:00 »

Direktören,,


Ja precis,

Installatören skall ge dig en fullständig genomgång av hur pumpen fungerar och hur alla inställningar på fjärrkontrollen görs, samt hur man rengör filter och filterbyte!

Har du inte fått detta, så kan heller inte säljaren åberopa handhavandefel! Det är min åsikt!
På en värmepump finns inget du kan göra fel så att pumpen kan gå sönder! Så länge du inte börjar skruva i den.

MVH/Fidusen

Säljaren behöver inte ge dig en genomgång, hans enda ansvar är att ge dig en manual på Svenska.

Exempel:
Kunden ringer och klagar, värmepumpen värmer inte!, det visar sig att kunden har värmepumpen i läge A/C...
Kunden som byggt in utedelen i en helt tät låda för att den inte skall synas.
Kunden som ställt ned fläkthastigheten på minvarv för att den inte skall bullra.
Kunden som har alla radiatorer på, som vanligt, och klagar på att värmepumpen inte sparar några pengar.
Kunden som har ett mer eller mindre oisolerat hus, och tror att värmepumpen skall kunna värma ett hus med 8 kW effektbehov vid -15 grader utan tillskott från något annat.
Kunden som anser att det är nåt fel på värmepumpen då den plötsligt, typ 1 gång/timme slutar värma (för att avfrosta)
Kunden som kombinerar två eller fler av ovanstående handhavandefel, och åberopar garanti.

Att påstå att det inte finns handavandefel på en luftvärmepump är som att säga att det aldrig snöar i Piteå. (Vi har snart 1 meter snö).

Jag ser bara ett handhavande fel i ditt inlägg: Kunden ringer och klagar, värmepumpen värmer inte!, det visar sig att kunden har värmepumpen i läge A/C...  >:D

Direktorn
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 februari 2011, 23:42:29 »

Du har helt rätt Colder, om alla installatörer informerade tillräckligt, och om alla kunder kunde tillgodogöra sig informationen, så skulle forumet inte vara lika välbesökt.
Det faktum att installatörerna inte informerar, eller får chansen att informera, och att många kunder inte är så "tekniska" att de kan tillgodogöra sig en kort info vid installationen är säkert en tungt vägande anledning till detta forums popularitet.
Skrivet av: colder
« skrivet: 05 februari 2011, 23:16:04 »

Hej. da blir ett forum som dette viktig att folk som har frågor og kan få svar på frågor om inställningar andvändarsfrågor etc som dom funderar på så slepper dom maila tlfnera til installatörer försäljare etc.Seker på att forumet har detta som hovedsyfte og att här ska vi hjälpe hvärandra . Thumbsup god kväll.
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 05 februari 2011, 23:09:53 »

Rickard,

Du skrev:
"Dock, och detta är viktigt, så är det naturligvis väldigt BRA om installatören tar sig tid att informera om alla fällor som finns, och hur man bäst skall använda sin värmepump för att den skall ge maximal besparing."

Tack, det värmde i hjärtat :)

MVH/Fidusen
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 februari 2011, 23:05:48 »

Jag har personligen informerat många värmepumpsägare om diverse saker de bör tänka på, och förundras över hur lite de minns av vad jag sagt till dem...
Jag har full förståelse för de installatörer som inte satsar så mycket tid på sånt, om de bedömer att kunden inte kan tillgodogöra sig informationen.
Till detta skall läggas alla kunder som inte ens är hemma när installationen görs, utan lagt "nyckeln under mattan" så att installatören skall kunna göra sitt jobb.
Ansvaret för handhavandet ligger helt på kundens ansvar, och för att kunden skall kunna ta det ansvaret krävs en manual på Svenska (i Sverige).

Jag har också köpt några nya bilar, och har aldrig upplevt att säljaren "utbildat mig på bilen" mer än så pass att jag kunnat köra ut från butiken.
Visst, sånt som är kända saker som kunderna rapporterar som "fel" fast det är handhavandefel, sånt går de nog igenom, och det är väl i.o.f.s. bra, men i övrigt har de legat väligt lågt med info om produkten.

Dock, och detta är viktigt, så är det naturligvis väldigt BRA om installatören tar sig tid att informera om alla fällor som finns, och hur man bäst skall använda sin värmepump för att den skall ge maximal besparing.
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 05 februari 2011, 22:56:15 »

Rickard,

Ja, där gav du en rad sk. handhavandefel som självklart är ett problem för säljaren och ett ännu större problem för köparen.

Så går det när man negligerar att informera kunden om hur produkten fungerar och hur den skall användas. :)

Jag köper nya bilar vart tredje år, och har aldrig någonsin varit ute för att säljaren inte informerat om alla detaljer i bilen, A/C stereo, navigator, elstolar etc.!
Ibland tom så noga, att jag blivit irriterad.

Köper man däremot en brödrost, eller en Micro så vore det vara hänt.
Jag tycker att det är en självklarhet att informera kunden, inte bara ta för givet att alla är insatta och har all kunskap om hur  värmepumpar fungerar och vad som är bästa ekonomi!?

Men det är bara min enkla åsikt  :D

MVH/Fidusen
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 05 februari 2011, 22:18:50 »

Ja ett mkt bra inlägg här Rickard med detta mindre urval av vad som kan upplevas som problem med pumparna men som förekommer av helt naturliga orsaker. Thumbsup

Mvh Raffen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 februari 2011, 22:11:10 »

Direktören,,


Ja precis,

Installatören skall ge dig en fullständig genomgång av hur pumpen fungerar och hur alla inställningar på fjärrkontrollen görs, samt hur man rengör filter och filterbyte!

Har du inte fått detta, så kan heller inte säljaren åberopa handhavandefel! Det är min åsikt!
På en värmepump finns inget du kan göra fel så att pumpen kan gå sönder! Så länge du inte börjar skruva i den.

MVH/Fidusen

Säljaren behöver inte ge dig en genomgång, hans enda ansvar är att ge dig en manual på Svenska.

Exempel:
Kunden ringer och klagar, värmepumpen värmer inte!, det visar sig att kunden har värmepumpen i läge A/C...
Kunden som byggt in utedelen i en helt tät låda för att den inte skall synas.
Kunden som ställt ned fläkthastigheten på minvarv för att den inte skall bullra.
Kunden som har alla radiatorer på, som vanligt, och klagar på att värmepumpen inte sparar några pengar.
Kunden som har ett mer eller mindre oisolerat hus, och tror att värmepumpen skall kunna värma ett hus med 8 kW effektbehov vid -15 grader utan tillskott från något annat.
Kunden som anser att det är nåt fel på värmepumpen då den plötsligt, typ 1 gång/timme slutar värma (för att avfrosta)
Kunden som kombinerar två eller fler av ovanstående handhavandefel, och åberopar garanti.

Att påstå att det inte finns handavandefel på en luftvärmepump är som att säga att det aldrig snöar i Piteå. (Vi har snart 1 meter snö).
Skrivet av: lindejo
« skrivet: 05 februari 2011, 19:42:55 »

vart har tryckfelsnisse varit framme ?

Då det vimlar av hemsidor med info så lär det nog finnas tryckfel lite här och var !

När det gäller garantier så är det ett frivilligt åtagande av respektive försäljare fortfarande om det inte är ändrat  Sc:,h
Jag kan välja att ge 6 månader eller 10 år om jag skulle vilja det

OK förtydligande. Den garanti som är lämnad av GA oavsett var den är inköpt inom EU gäller inom hela EU.

Det här kan man nog inte vara så säker på.

1) Garantier är frivilliga och kan lämnas av säljare eller av tidigare led. Garantierna gäller ju då givetvis bara den produkt som passerat dessa led. En generalagent ger ju bara garantier för den produkt som han/hon tagit in. Tillverkaren med världsgaranti kan ju ge för alla produkter. Man får hoppas bara att man inte köpt en piratkopia.
2) Garantier kan vara geografiskt begränsade, t ex bara Sverige
3) Garantier kan vara begränsade till att bara gälla för den som köpt produkten ny, d v s den upphör vid begagnatköp.
4) Garantier kan vara kopplat till att man måste göra särskilt underhåll på varan eller hantera den på ett särskilt sätt

Bilar har ofta rätt bra garantier och de övergår också till en ny ägare vid överlåtelse.
Nybilsgaranti
Vagnskadegaranti
Rostskyddsgaranti (om dessa egentligen är bra kan nog diskuteras)

Finns det någon värmepumpstillverkare som har världsgaranti? Tror inte det.
Jag misstänker att de kostnader som Panasonic Sverige (eller om det var generalagenten) tog på sig med H16 problemen i de flesta fall fick skrivas av på good-will kontot.
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 05 februari 2011, 19:03:04 »

direktorn,

Det är ganska enkelt att upptäcka om det finns problem om man kör pumpen i AC läge! Vilket går alldeles utmärkt när det är plusgrader. Dock kan man inte se om det är ett programfel som visar sig endast när det är vissa minusgrader :(

Men jag lovar dig att det blir kallt igen denna vinter, kanske detta bara var förvarningen av vad som komma skall  >:D

MVH/Fidusen
Skrivet av: direktorn
« skrivet: 05 februari 2011, 18:54:07 »

Har haft en tekniker hemma för kontroll av eventuella fel som jag upplever med pumpen,men han kunde inte hitta något.

Synd bara att det inte var minus grader ute så att felen uppenbarar sig.

Så nu får man väl vänta till nästa vinter innan jag kan ringa och påtala samma saker igen.

Direktorn
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 05 februari 2011, 18:48:05 »

Direktören,,


Ja precis,

Installatören skall ge dig en fullständig genomgång av hur pumpen fungerar och hur alla inställningar på fjärrkontrollen görs, samt hur man rengör filter och filterbyte!

Har du inte fått detta, så kan heller inte säljaren åberopa handhavandefel! Det är min åsikt!
På en värmepump finns inget du kan göra fel så att pumpen kan gå sönder! Så länge du inte börjar skruva i den.

MVH/Fidusen
Skrivet av: direktorn
« skrivet: 05 februari 2011, 18:34:01 »

Är det då som säljarna talar om för kunden att det skall ställas in manuellt istället för automatiskt läge på pumpen?

För att sedan kalla det för handhavande fel utav kund.

Bara en undran bland alla andra frågor.

Direktorn
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 05 februari 2011, 17:50:35 »

Ja när det gäller Konsumentköplagen på 3 år så är det ju heller ingen riktig garanti utan endast en möjlighet för kunden att kunna reklamera ett ursprungligt fel på en vara.
Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
När det gäller garanti på en vara så finns det inget krav heller på någon bestämd tid även om den vanligaste garantitiden ligger väl mellan ca 1-2 år. Här lite vad som gäller: :)
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/
http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-garanti/?WT.ac=int-lagr%c3%a4tt-artikelpuff-garanti

Mvh Raffen.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 februari 2011, 17:30:31 »

Det är väl då väldigt sällan den huvudansvariga i landet skriver något om garantier ?

Tittar man på tex Panasonic, Philips eller vilket märke det nu kan handla om så står det väl ingenting om garantier  Sc:,h
Åtmindstånde inte när det gäller värmepumpar vad jag vet !

Konsumentköplagen är 3 år för privatpersoner och ska gälla i dom fall man kan påvisa att det är ett ursprungligt fel på varan från fabrik vilket inte är det lättaste för en privatperson om det inte finns något stort fel som uppmärksammats som tex H16 felet

Har för mig att Norge har 5år och Finland 2år som jämförelse till våra 3år, men Norge räknas inte som ett EU land

Tror det finns en hel dröse med trådar om garantier och konsumentköplagen som kanske innehåller betydligt bättre svar än mitt :)
Börjar till och med tvivla när jag skrev konsumentköplagen då jag börjar få för mig att den heter något annat egentligen !!!
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 05 februari 2011, 17:17:20 »

hokanp  Thumbsup

MVH/Fidusen
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 05 februari 2011, 17:15:05 »

TS Comfort AB

vart har tryckfelsnisse varit framme ?

Då det vimlar av hemsidor med info så lär det nog finnas tryckfel lite här och var !

När det gäller garantier så är det ett frivilligt åtagande av respektive försäljare fortfarande om det inte är ändrat  Sc:,h
Jag kan välja att ge 6 månader eller 10 år om jag skulle vilja det

Jag är nästan övertygad om att det var i Produktbladet från LMG i fina färger, men inte 100% säker då jag läst produktblad från många länder på HE9LKE, i bla den engelska versionen har det hela tiden stått 1720 watt!

Vad gäller garanti så är det den svenska konsumentlagstiftningen som gäller och ingen kan frånskriva sig den, 2 år om den inte ändrats ganska nyligen? Detta har handlarna protesterat emot, men som lösning så färsöker man att sälja på kunden en försäkring! Som i det flesta fall är helt onödig  fiR:


MVH/Fidusen
Eller ingår som en del i hemförsäkringen.
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 05 februari 2011, 17:06:47 »

TS Comfort AB

vart har tryckfelsnisse varit framme ?

Då det vimlar av hemsidor med info så lär det nog finnas tryckfel lite här och var !

När det gäller garantier så är det ett frivilligt åtagande av respektive försäljare fortfarande om det inte är ändrat  Sc:,h
Jag kan välja att ge 6 månader eller 10 år om jag skulle vilja det

Jag är nästan övertygad om att det var i Produktbladet från LMG i fina färger, men inte 100% säker då jag läst produktblad från många länder på HE9LKE, i bla den engelska versionen har det hela tiden stått 1720 watt!

Vad gäller garanti så är det den svenska konsumentlagstiftningen som gäller och ingen kan frånskriva sig den, 2 år om den inte ändrats ganska nyligen? Detta har handlarna protesterat emot, men som lösning så försöker man att sälja på kunden en försäkring! Som i det flesta fall är helt onödig  fiR:

MVH/Fidusen
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 05 februari 2011, 17:03:54 »

vart har tryckfelsnisse varit framme ?

Då det vimlar av hemsidor med info så lär det nog finnas tryckfel lite här och var !

När det gäller garantier så är det ett frivilligt åtagande av respektive försäljare fortfarande om det inte är ändrat  Sc:,h
Jag kan välja att ge 6 månader eller 10 år om jag skulle vilja det

OK förtydligande. Den garanti som är lämnad av GA oavsett var den är inköpt inom EU gäller inom hela EU.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 februari 2011, 16:58:11 »

vart har tryckfelsnisse varit framme ?

Då det vimlar av hemsidor med info så lär det nog finnas tryckfel lite här och var !

När det gäller garantier så är det ett frivilligt åtagande av respektive försäljare fortfarande om det inte är ändrat  Sc:,h
Jag kan välja att ge 6 månader eller 10 år om jag skulle vilja det
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 05 februari 2011, 16:57:16 »

Återstår att fixa!

Att maskinen inte bibehåller sin effekt då spänningen sjunker! Skall klara angiven värmeeffekt ner till 207 Volt.

Dom långa avfrsotningstiderna vid +2 till -10 grader som nu ligger vid ca 20 minuter.

One task solved, two more to go, then mission Completed.

MVH/Fidusen
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 05 februari 2011, 16:52:58 »



Gällande CE märkning; Det är importören av produkten som är skyldig till att CE märka denna. Om någon importerar en produkt utanför EU så måste denna CE märka den innan den säljs eller används inom EU. Beträffande garantier så gäller garantier på samma vilkor inom hela EU. Dock får man vända sig till generalagenten om man själv importerat en produkt från ett land inom EU. Vissa tillverkare har även Världsomfattande garanti. En Ipad inköpt i USA har generellt ingen garanti i Sverige. Importerade själv en bil från Belgien. Pratade med generalagenten om garantier för bilen, Svaret var att alla garantier gäller på min importerade bil förutom avgasrelaterade fel. Varför detta är borttaget vet jag inte.
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 05 februari 2011, 16:38:25 »

Uppdatering,

Ser att produktbladen nu är ändrade från tidigare 1072 Watt till 1720 Watt!!
Och helt plötsligt stämmer då SP testets angivelse av COP vid -7 grader.

Kan det vara så att tryckfelsnisse varit i farten? Och man nu upptäckt det.  ;D

MVH/Fidusen
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 februari 2011, 14:57:20 »

Fidusen har en HE9LKE
SP testet som set skrivs kommentarer är även det för HE9LKE
Skrivet av: tbatba
« skrivet: 05 februari 2011, 14:52:01 »



lite svårt att hitta rätt o sp tester vilken gäller det ?


är det olika maskiner då är det inte konstigt att resultaten är olika

eller har jag missat något

http://www.lmg.nu/sve/tips-raad/undvik-att-koepa-vissa-modeller.html
Skrivet av: Mike
« skrivet: 05 februari 2011, 00:24:51 »

Hej Rickard,

Jag menar att om en vara är märkt med en så kallad märkeffekt så skall inte den kräva mycket mer!
Absolut inte 80% mer i förbrukning.

Köper du ett strykjärn som står märkeffekt 1000 W och dina 6 Amp säkringar går så har tillverkaren rätt att säga du måste ha 10 Amp för det är så mycket strykjärnet kan förbruka?

Låter konstigt i mina sloköron :)

MVH/Fidusen
Min Toshiba drar 2590W som mest och märkeffekten är avsevärt lägre än så, så är det på värmepumpar.
De anger dock vilken säkring som krävs och den stämmer bra med den maxeffekt som min tar.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 04 februari 2011, 23:28:51 »

Ja jag har svarat i dina trådar. Men kom igen.  Bara för att SP får fram 5 i cop vid en viss temp så innebär det ju inte att du automatiskt får det.
Så pass smart vet jag att du är. Och varför pratar vi om ngt alls, innan vi vet om och vad det är för fel på din pump.
Det kanske var en läcka efter monteringen, och då ska du ha en Nocria ??? Innan du vet om det är ngt fel.

Känns som om du överdriver liite.  

Felsöka först, gnälla sen Thumbsup

Hur som helst, så hoppas jag att det löser sig. *vinkar*
Skrivet av: Lyckan
« skrivet: 04 februari 2011, 23:18:48 »

Rickard ,

Må så vara, men om en konstruktion som HE9 LKE är, har en avfrostning på 20 minuter och en hel cykel på 50 minuter så kan man enkelt förstå att COP inte någonsin kan vara inräknat i detta med en utblås temp på 36 -38 grader.

Motbevisa mig gärna.

MVH/Fidusen

Nu använder du ett exempel med egna värden från en pump som du inte vet om den fungerar som den ska.
Om man istället använder Colders värden, en pump som istället verkar normal, kan man då kanske dra en annan slutsats?

/ Lyckan
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 04 februari 2011, 23:06:31 »

VP-Oraklet,

Du skriver:
"Är det så konstigt om du får lite mindre effekt än reklamen säger. "

Har inget att tillägga, du har själv gett svar på Trådarna och ursprunget till dom.

MVH/Fidusen
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 04 februari 2011, 22:53:44 »

Håller med Rickard. De flesta har nog liknande Lamellavstånd.  Mig veterligen är det bara Ecozon LV som verkligen sticker ut vad gäller lamellavståndet. Fast den VP:n passar ju inte här.


Du köpte en LL pump  inte en fastighets LV pump.  Är det så konstigt om du får lite mindre effekt än reklamen säger.  

Så är det väl med allt, åtminstone för mig. ::)
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 04 februari 2011, 22:52:01 »

Rickard ,

Må så vara, men om en konstruktion som HE9 LKE är, har en avfrostning på 20 minuter och en hel cykel på 50 minuter så kan man enkelt förstå att COP inte någonsin kan vara inräknat i detta med en utblås temp på 36 -38 grader.

Motbevisa mig gärna.

MVH/Fidusen
Skrivet av: Lyckan
« skrivet: 04 februari 2011, 22:50:52 »

Rickard,

Det största problemet är lamellavståndet, ju mindre lamellavstånd ju fortare måste en avfrostning ske!
Jag upplever det så att de flesta tillverkare har en optimerad kondensor för AC, men när den skall användas som värmepump är det förkastligt.
En värmepumps förångare måste ha större lamellavstånd om den skall klara COP och fungera väl som värmepump.

MVH/Fidusen

Problemet är att det är ur dessa lameller du hämtar energin ur luften, tar du bort hälften så försämras energiupptaget mycket kraftigt.
Och blir dom belagda med för mycket is så försämras också energiupptaget pga isens mycket sämre ledningsförmåga än kopparen.
Så resonemanget kanske är enkelt, men inte verkligheten.

/ Lyckan
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 februari 2011, 22:46:19 »

Kanske det, men du har ju inte köpt ett lamellavstånd, du har köpt en värmepump med en (av SP) bevisat bra prestanda.
Eller hur?
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 04 februari 2011, 22:43:53 »

Rickard,

Det största problemet är lamellavståndet, ju mindre lamellavstånd ju fortare måste en avfrostning ske!
Jag upplever det så att de flesta tillverkare har en optimerad kondensor för AC, men när den skall användas som värmepump är det förkastligt.
En värmepumps förångare måste ha större lamellavstånd om den skall klara COP och fungera väl som värmepump.

MVH/Fidusen
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 04 februari 2011, 22:37:17 »

Zelda,

Det får bli antingen en FUJITSU NOCRIA 14 LBC INVERTER eller en MITSUBISHI ELECTRIC FD35 VABH I SEE NORDENANPASSAD INVERTER

Har inte bestämt mig till 100%
Först skall den gamla felsökas!

MVH/Fidusen
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 februari 2011, 22:35:07 »

Fidusen:

När det gäller värmepumpar är det faktiskt så att det är rätt komplicerat.

Många anser och tror att "en värmepump är en värmepump", men faktum är att det antagligen krävs (borde krävas) ett antal år av utveckling och optimering av en (A/C) värmepump för att få den att fungera optimalt i det klimat vi har.

Märkeffekt är en standardiserad benämning av vad en produkt förbrukar vid ett "normalt varvatal", nominell effekt, den effekt som en värmepump förbrukar vid maximal belastning är något helt annat...

Vissa tillverkare utnyttjar alla möjligheter att kombinera olika "benämningar" som t.ex märkeffekt, COP och uteffekt för att marknadsföra sina produkter på bästa sätt.
Jag ser inget direkt fel i detta, men inser att det finns en massa människor som kan bli lurade av detta.
Skrivet av: Zelda
« skrivet: 04 februari 2011, 22:24:41 »

Findusen vad får du förpump nu då? Antar att Panasonic ligger högt på önskelistan  :)
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 04 februari 2011, 22:17:54 »

Hej Rickard,

Jag menar att om en vara är märkt med en så kallad märkeffekt så skall inte den kräva mycket mer!
Absolut inte 80% mer i förbrukning.

Köper du ett strykjärn som står märkeffekt 1000 W och dina 6 Amp säkringar går så har tillverkaren rätt att säga du måste ha 10 Amp för det är så mycket strykjärnet kan förbruka?

Låter konstigt i mina sloköron :)

MVH/Fidusen
Skrivet av: lindejo
« skrivet: 04 februari 2011, 22:13:23 »

Ja, litegrann har du nog fått det på hjärnan ^-^.

Jag hoppas att det löser sig för dig. Det som är bra är ju att det är fel på pumpen redan från början och att det inte är något problem som dykt upp efter en tids användning. Jag tycker däremot att det är fel att direkt hänga ut tillverkaren för att en vara jag köpt varit behäftad med ett fel. Först måste ju säljaren ta sitt ansvar och åtgärda felet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 februari 2011, 22:07:21 »

Fidusen: Kommentarer på mitt svar?
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 04 februari 2011, 22:00:39 »

lindejo

Jag har säkert någon bokstavskombination, PANASONIC

MVH/Fidusen
Skrivet av: lindejo
« skrivet: 04 februari 2011, 21:53:40 »

VP ORAKLET, tbatba

När jag köpte pumpen tog jag förgivet att den kom från den svenska generalagenten Panasonic Sverige.
Det finns massor med företag som säljer dessa pumpar, hur skall man hålla reda på vilka som parallell importerar?

Jag har beställt en logger 2020 för IP inkoppling. Då slipper man spekulationer :)

MVH/Fidusen

Fidusen,

jag undrar om det är så att du inte vill förstå. Det spelar egentligen ingen roll huruvida en vara är importerad via en generalagent eller ej. Ditt avtal är ingånget mellan dig (privatperson) och det företag (näringsidkare) som sålt pumpen. Vissa företag kanske ger en garanti, men det är helt frivilligt. Konsumentköplagen gäller dock och den reglerar förhållandet mellan den som köpt en produkt och näringsidkaren. Fel i varan skall avhjälpas av säljaren, inte tillverkaren.

Vissa tillverkare kanske också ger någon form av garanti. Jag har för mig att Canon t ex har någon form av världsgaranti på kameror. Jag har dock aldrig hört talas om att Panasonic har en sådan på värmepumpar. Om Panasonic Sverige har en egen garanti för Sverige så bör ju det framgå när man köper produkten. Upplystes du om någon sådan garanti vid ditt köp?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 februari 2011, 19:46:10 »

Märkeffekt är effekten vid nominell uteffekt, nominell uteffekt kan väljas fritt av tillverkaren (tror jag), men ligger rätt ofta på den uteffekt som värmepumpen har vid 50hz.
En kompressor i en luftvärmepump styrs ofta i intervallet 30 - 80 hz, ibland ännu högre, på t.e.x Toshiba tror jag att de varvar upp till 100 hz när det är riktigt kallt ute.
Varvtalet och driveffekten vid låga utetemperaturer blir därför högre än märkeffekten vid nominell uteffekt.

Detta är också skälet till att t.ex. Mishubishi Electric kan ha reklam som säger "Bibehållen (nominell) uteffekt ned till -15C"
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 04 februari 2011, 19:40:14 »

Hej Rickard,

-7°C = 2.55
Det skulle innebära att kompressorn behöver minst 1,6 kW för att prestera!

Men Märkeffekten är 1,072 kwh ?

MVH/Fidusen
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 februari 2011, 19:31:00 »

Nu får ni ge er grabbar, det finns inget spel alls!

SP testen säger COP = 2,0 vid -7 grader om jag inte minns fel. I databladet anges märkeffekt till 1,072 kwh vad blir då värmeeffekten i kWh ?
Presentera svaret!

MVH/Fidusen


SP-testen säger 4.08 kW uteffekt och COP 2.55 vid -7°C med avfrostningarna inräknade.
Den säger även 3. 4 kW uteffekt vid -15°C med COP på 2.14.
Effektförbrukningen vid dessa temperaturer var vid testtillfället:
Vid -7 grader,  1611 W
Vid -15 grader, 1596 W

Avfostningarna räknas från den tid som en värmecykel avlsutas tills nästa värmecykel påbörjas.

En driftscykel tog följande tid:

Vid +2 °C, 43 minuter
Vid -7°C, 52 minuter
Vid -15°C, 53 minuter

Driftcykel definieras som tiden från att en avfrostningssekvens upphört, och tills nästa avfrostningssekvens upphört.

Efter att ha granskat SP-testen lite mer ser jag egentligen bara en tveksamhet.

COP Ligger på följande värden:
-15°C = 2.14
-7°C = 2.55
+2 °C = 3.04
+7°C = 5,26

Vid +7 grader har man alltså tweakat styrningen så att max driveffekt ligger på 587 W (runt 1600 W vid alla andra temperaturer), vilket ger ett optimalt utnyttjande av förångare och kondensor, och ett otroligt högt COP vid denna temperatur, som används i reklamen...

I.o.f.s kan man säkert försvara sig med att värmepumpen normalt bara går på dellast vid så höga utetemperaturer.

Nätspänningen vid testtillfället var mellan 232 och 235 Volt.

Sammantaget kan man väl säga att testresultaten är fantastikt bra med tanke på de rätt täta avfrostningsintervallerna.
Kanske är det så att avfrostningarna inte kostar så mycket som man kan tro, det som kan förklara detta är:

1. En stor del av energin som förs ut i utedelen vid avfrostning "återvinns" när värmeproduktionen återupptas.
2. En väl avfrostad förångare ger högre uteffekt och COP under drift än en delvis påfrostad förångare.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!