Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Marknadsandelar  (läst 2012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Marknadsandelar
« skrivet: 21 mars 2023, 10:58:27 »
Undrar

1) om det finns fakta om marknadsandelar per varumärke av VP i Sverige
- varumärke
- typ (Berg, Luft, mm)
- nyförsäljning
- installerad bas
- trender
https://skvp.se/statistik/varmepumpsforsaljning

2) Rickard, om du gjort någon analys av detta forum?
- varumärke
- typ (Berg, Luft, mm)
- trender

Den här känns kanske lite gammal?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62.0;viewresults

Man kan tänka sig analys:
- antalet trådar
- intensitet i varje tråd
- användares signatur
- mm

Går naturligtvis att invända massvis om analysen. Exvis att vissa varumärken har fler behov än andra osv, men man måste ju börja någonstans...
« Senast ändrad: 21 mars 2023, 21:54:38 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Marknadsandelar
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2023, 21:51:24 »
Har att göra med ganska många hus.

Min bedömning ser ut så här.

I nya hus är frånluftsvärmepumpar vanligast följt av bergvärmepumpar.

De vanligaste märken (enl. min bedömning) är:

1. Nibe, 2. IVT och 3. Thermia.

Övriga vanligt förekommande fabrikat är: ComfortZone (frånluftsvärmepumpar), CTC, Bosch och Mitsubishi (luft/vatten värmepumpar).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Marknadsandelar
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2023, 23:36:39 »
Och nÃ¥gra till Bosch,  Daikin ,  Fujitsu, LG , Panasonic , Toshiba , Vaillant, Weissman, + nÃ¥gra till.
Söker man pÃ¥ värmepumpar sÃ¥ kommer det till 90 % bara upp dom stora drakarna i Sverige , det verkar som att det är pÃ¥ väg eller är ett liknande monopol pÃ¥ att sälja VP. NÃ¥gra av dom är inte sÃ¥ kända men har lika prestanda och i bland bättre,  det kan skilja rätt stora belopp mellan dom. Det talas nästan alltid om dom 3 giganterna + nÃ¥gon till i reklamer. Ingen nämnd ingen glömd. Lika pÃ¥ detta forum sÃ¥ existerar det inte andra än de 3 ( ni vet själva vilka )
Vid förfrÃ¥gan som kommer det alltid upp frÃ¥n en del verksamma pÃ¥ detta forum just dessa 3. Samt att i ett fall med nya hus sÃ¥ finns det nästan bara ett fabrikat som framhävs och dom är sÃ¥ bra med alla fineseer som finns i dom. Om man läser lite rakt av i reklam sÃ¥ sägs, köp av oss, installera och starta , nu börjar ett bekymmersfritt liv med värmen i huset. Pytsan varje hus är sin egen individ och ska behandlas efter det. 
En stilla undran, har de som svarar i detta forum  invensterat i aktier i dessa företag och sitter och räknar kronor när dom läser aktiekurser.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Marknadsandelar
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2023, 14:05:23 »
Har pillat med lite Weissmann, men de är galet tidskrävande att sätta sig in i. Manualen har ingen bra struktur, den går all in åt alla håll samtidigt. Så man vet inte om man läser rätt kapitel ens om det man undrar. Men en av de mest kompetenta pumparna. Hade varit kul att kika på andra tysken någon gång.

Jag skulle skylla på att det är lätt att fästa sig i de stora drakarna, för de gör minst fel.
Edit, det kostar kunden pengar att sätta sig in i systemen. Det upprepar sig varje gång ny personal kommer ut. Det ska inte vara "jag vet vad jag vill, men kommer inte på hur jag får svaret utan kika i manualen i en hel timma".

Det är lite mer avancerade Wiessmann-system jag kollat på, multikulvert, multienergikällor, prioriteringar osv.
« Senast ändrad: 22 mars 2023, 14:10:56 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Marknadsandelar
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2023, 15:49:04 »
Om Panasonic, Mitsubishi, Wiessmann eller någon av de andra hade kommit med en luft/vattenvärmepump som hade varit riktigt bra så hade de nog blivit storsäljare.
Min bild av det hela är att dessa "uddamärken" som ligger 15 år efter de tre stora Svenska tillverkarna i sin utveckling genererar mer eller mindre oändliga trådar om samma fel "som inte går komma tillrätta med", jag har väldigt svårt för att rekommendera något som jag uppfattar som sämre än det som de stora drakarna levererar - även om de är billigare.

Ett exempel är Daikins bergvärmepump, säkert bra, bra pris, rätt effekt för de flesta Svenska egnahem, men många trådar om samma problem med flöde/cirkpump/difftryck som irriterar många av kunderna.
Kanske får man en snedvriden bild av det hela när man bara läser i ett forum, men jag kan i alla fall inte tolka det på annat sätt än att Daikin inte anser att det är några problem, och vägrar därför åtgärda det hela.
Den typen av inställning hatar jag innerligen, och jag har därför problem att rekommendera dem även om de till 97% säkert är väl i nivå med de tre stora drakarnas maskiner.
Det hjälper ju liksom inte om det susar i rören sÃ¥ att de som köpt dem inte kan sova.  dontknow
Skulle Daikin ta detta problem på allvar så att det löstes så skulle jag absolut rekommendera deras maskin då den är typ 20 000 kr billigare, och i övrigt lika bra som de bästa.

Wiessmann har även jag uppfattat som en i grunden bra maskin, men att man behöver vara specialutbildad för att förstå sig på dem, även det är något som jag har svårt för - då jag anser att det är mycket viktigt att man som ägare av en värmepump rätt enkelt skall kunna förstå vilka parametrar man kan behöva skruva på under 1-2 år innan värmepumpen går så bra som den kan gå i just det hus där den är monterad.
Är det för svårt så är risken stor att:
1. Den som installerar inte förstår sig, och lämnar pumpen med värdelösa inställningar redan direkt efter installation.
2. Kunden själv ser direkt han öppnar manualen är det är omöjligt att begripa sig på hur saker och ting fungerar och ska justeras.

Luft/vattenvärmepumpar som bygger på "vanliga luftvärmepumpsutedelar" är ju helt uppenbart inte lika stora och gedigna som Nibe, CTC och Thermias alternativ, man kan väl anta att det finns en anledning till att dessa är dubbelt så stora som konkurrenternas, t.ex. att det behövs större lamellavstånd för att inte få så frekventa avfrostningar, och större förångare för att kunna utvinna värme när det är riktigt kallt ute.

Rent generellt tycker jag t.ex. inte att det är smart att sätta in en luft/vattenvärmepump där DUT är lägre än värmepumpens driftsområde, inte när vi vet att elen troligen kommer att vara dyr under överskådlig framtid, och att det kommer effekt-taxor hos alla energibolag senast 2027, det här är frågor som de flesta inte skänker en tanke, men som i vart fall ligger till grund för de tankar jag har, och de förslag jag lämnar.
Sen är det ju alltid så, att kan man hitta något som är lika bra, uppfyller systemkraven och de funktioner man vill ha, men av annat fabrikat så står det absolut alla fritt att välja det.
Jag räknar kallt med att t.ex. Panasonic skulle ha otroligt lätt att slå sig in på luft/vattenvärmepumpsmarknaden om de kunde leverera en produkt som konkurrerade med t.ex. Nibe fullt ut.
Det gäller för övrigt alla mer kända fabrikat.
Orsaken att de inte slagit igenom tror jag helt enkelt är att de inte fått så nöjda kunder.
Vi kan nämna Sanyo CO2 som exempel på något som hade kunnat vara en av marknadsledarna idag, om de fungerat.

När det kommer till att försöka sortera fram statistik så är nog branschens egen statistik den mest trovärdiga, även om de kanske inte ens har med flera av de fabrikat som finns på Svenska marknaden, många av "uddamärkena" är nog oerhört små jämfört med de 5 största, typ.

Tror det är svårt att med hjälp av forumet få fram någon vettig statistik.
« Senast ändrad: 22 mars 2023, 15:54:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Marknadsandelar
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2023, 18:45:59 »
Vi kan nämna Sanyo CO2 som exempel på något som hade kunnat vara en av marknadsledarna idag, om de fungerat.

Vet du varför de inte har fungerat? Var det tekniska problem eller att de inte var lämpade för att värma hus?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Marknadsandelar
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2023, 20:12:14 »

När det kommer till att försöka sortera fram statistik så är nog branschens egen statistik den mest trovärdiga, även om de kanske inte ens har med flera av de fabrikat som finns på Svenska marknaden, många av "uddamärkena" är nog oerhört små jämfört med de 5 största, typ.

Tror det är svårt att med hjälp av forumet få fram någon vettig statistik.

1) vet du var man hittar branchens statistik om varumärken/marknadsandel? Över tiden?

Kollar man på antalet anställda idag så är Nibe dubbelt så stora som IVT, som i sin tur är dubbelt så stora som Thermia. När var de jämnstora?

Svårt att jämföra vinst med utlandsägda bolag, men Nibe verkar ha enormt mycket högre lönsamhet också.

2) vore ju lite kul med statistik frÃ¥n trÃ¥darna.  ;)
« Senast ändrad: 22 mars 2023, 20:14:53 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Marknadsandelar
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2023, 07:23:17 »
Vet du varför de inte har fungerat? Var det tekniska problem eller att de inte var lämpade för att värma hus?

Tror det var en kombination av saker, dels behövde dom ha typ 30 graders deltaT på värmebäraren för att få bra COP, och jag tror det var många som aldrig lyckades ställa in styren så det blev bra.
Sen innebär ju CO2 höga tryck, runt 80 bar om jag inte minns fel, så man kan ju tänka sig att det funnits problem med läckage också.
Tror det var en gedigen satsning i alla fall, har för mig att Ahlsell var involverade (kan vara helt fel) så det borde ha kunnat finnas bra stöd för eftermarknaden, men jag tror de insåg rätt fort att det nog aldrig skulle bli en hit.
De maskiner som trots allt snurrade på ett antal år har nog inte gett så hög COP, så kunderna har nog inte varit direkt nöjda heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Marknadsandelar
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2023, 16:14:46 »
Tror det var en kombination av saker, dels behövde dom ha typ 30 graders deltaT på värmebäraren för att få bra COP,

Det var det jag reagerade pÃ¥ när jag ritade upp arbetscykeln i ett logP-entalpidiagram. Värmen avges över ett väldigt stort temperaturintervall och det gÃ¥r det inte att komma ifrÃ¥n. Termodynamiken är sÃ¥dan. I ett hus med golvvärme där man vill ha rätt liten temperaturdifferens fram/retur är en sÃ¥dan pump helt misslyckad. De ska användas i applikationer där man behöver värme över hela intervallet frÃ¥n 10-50 grader, t.ex. kontinuerlig beredning av varmvatten.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!