Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För högt DeltaT när elpatrongen är pÃ¥...  (läst 933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Villaägare med Thermia Classic bergvärmepump.
Jag har - enligt VP:ens panel - ett DeltaT-värde mellan 8-9C när temperaturen ute ligger mellan 0 och -5C.

Fast nu medan utetempen ligger på -12C och elpatrongen är på ser jag en framledningtemp på 48C och retur på 35-36C. Alltså DeltaT beräknas till12-13C !!!

Är der normalt?

Jag måste nämna att nyligen (i lördags 30/1) har jag strypat några äldre elementer på två sovrum som ligger närmare pumpen. De var helt öppna och ställdes in på 2 för 7 graders Delta över varje element, då när utetempen var -5C bara.

Börde man öppna fullt strypningarna igen?
« Senast ändrad: 05 februari 2021, 10:27:23 av Dimitris76 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För högt DeltaT när elpatrongen är på...
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2021, 10:48:58 »
Det du kallar strypningar, är det termostater eller grundflödesinställningen?

Det låter på din beskrivning som att du har för hög kurva och därför måste strypa flödet till radiatorerna för att inte få för varmt inne, det ger i sin tur hög deltaT och kan då också stoppa kompressorn i förtid om vissa inställningar inte har ändrats från default. (Tror det är så både på Nibe och Thermia i alla fall, även om jag är lite osäker på Thermia).
Det du bör göra är att sänka kurvan och försöka köra med öppna termostater i alla rum så länge du trimmar in din anläggning.
I rum som blir för varma stryper du sedan grundflödet, och i rum som blir för kalla ökar du grundflödet (om det går).
När du är färdig skall "de kallaste rummen" ha höga grundflöden för att du skall få ut maximal värme ur dem, och i de "varmaste rummen" skall grundflödet vara strypt så mycket att temperaturen blir den önskade.
När du hittar rätt kurva och rätt grundflöden kan du sedan aktivera termostaterna i några av de rum som påverkas mest av t.ex. solljus, TV-apparater och liknande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt DeltaT när elpatrongen är på...
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2021, 11:49:43 »
Hej Rickard och Tack för svaret!

Termostaterna är helt öppna - jag strypade med den lilla ringen som ligger under.
Vitsen är vi hade det varmt på sovrummen tidigare och jag ville ytterligare optimera inställningar. Jag läste någonstans här att äldre tunna elementen (villan hade oljepanna tidigare) kan kortsluta systemet och att de borde strypas ner till 7 graders delta.
Nu gnäller frun att hon fryser och jag inte vet om detta beror pÃ¥ mitt lilla "ingrepp" eller pÃ¥ svinkyllan som vi har de senaste dagarna....  ::)
Fast 13 graders delta vid VP:en? Är det normalt?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: För högt DeltaT när elpatrongen är på...
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2021, 11:58:13 »
Det beror på var deltat är någonstans. Kompressorn bör ha ungefär 7 grader. Om elpatronen spetsar efter kompressorn gjort allt den kan så gills det inte som ett problem. Har kompressorn för högt delta med elpatronen på så är det ett problem. Kika vad du har för delta mellan retur/kondensor in och kondensor ut med andra ord.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt DeltaT när elpatrongen är på...
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2021, 13:22:17 »
Är det inte kompressorns ut/in temperatur samma som framlednings-/returtemperatur som visas på reglerdators skärm?
Där ser jag dessa siffror tyvärr...


Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt DeltaT när elpatrongen är på...
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2021, 13:48:01 »
Låter helt normalt, effekten ökar med elpatron men flödet är det samma och då ökar deltat.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För högt DeltaT när elpatrongen är på...
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2021, 07:49:54 »
Så pass högt deltaT indikerar ändå att du har rätt stor strypning i ditt system totalt sett.
Kanske kan du öka flödet i de kallaste rummen och då få:
1. varmare i de rummen
2. Lägre deltaT
3. möjligen kunna sänka kurvan ett snäpp och få högre uteffekt och COP

Har du redan låg deltaT över radiatorerna i de kallaste rummen så verkar allt vara optimerat så bra det kan vara efter de förutsättningar som finns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: För högt DeltaT när elpatrongen är på...
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2021, 13:34:40 »
Jag tycker att du skall börja med att kolla vart i flödet dina två temperaturgivare sitter.

Är det som på min gamla IVT där Värmebärare in (GT9) sitter före värmeväxlaren och Värmebärare ut (GT8) sitter efter såväl värmeväxlaren som elpatronen så måste deltaT mellan GT8 och GT9 öka när elpatronen går in och stöttar upp. I alla fall om du menar deltaT över värmepumpen (dvs ut till elementen och in från elementen) och det borde väl bli samma sak som deltaT över "alla" elementen. Dock inte nödvändigtvis över enskilda element.
« Senast ändrad: 06 februari 2021, 13:43:19 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!