Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch compress 7000i lwm, gör värme även fast börvädet är uppnÃ¥tt?  (läst 2412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jevlar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
La märke till en grej nu när jag kört igång och stod o kikade i displayen, det verkar som den alltid kör värme längre än vad som behövs typ.

Som nu är börvärde T0 40 grader men den går rullar fortfarande på med 55% trots att T0 aktuell är uppe i 51 grader och stiger.
Den verkar ge sig när T0 är ungefär 55grader
Ska det funka såhär eller är det nån annan parameter som styr också som jag missat?

Är monterad med arbetstank på knappt 300liter och T0 mäts i toppen på den.
Har en elementslinga VK1 och en golvvärmeslinga VK2


















Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Den startar en bit under börvärdet, så då måste den gå till en bit över för att det i genomsnitt ska hamna på börvärdet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Du har två rör kopplade mellan värmepump och tank. Värmepumpens rör till tanken är monterade med ett avstånd på 30-40 cm.

Från tanken har du ytterligare två rör till/från radiatorerna som matas med en cirkulationspump. På den framledningen före cirkulationspumpen har du ett t-rör och ett rör som leder till shunten för golvvärmen.

Är det så det är byggt?

Vilket effektbehov har huset när problemet uppstår. Vilken effekt har värmepumpen? 8, 12 eller 16?


Utloggad jevlar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FrÃ¥n VP 1 rör  in i topp pÃ¥ tanken,
1 annat rör i toppen går till shunt/pumpför golvkrets o elementkrets
Retur från dessa in i botten
Till sist 1 rör i botten som retur till vp


en 3-12kw pump.

Det har bara varit igång några veckor och tempen har legat mellan typ -2 och +4 så inga stora variationer.






Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Okej, det är bra. Jag trodde det var en 300 liters Bosch-tank.

Om värmepumpen stannar så har du lägre effektbehov än värmepumpens min-effekt 3kW. Men är börvärdet 40° och den stannar på 55°, så borde det gå snabbt mellan dom temperaturerna d.v.s. gradminutrarna betas bort genom att tiden är kort och tempskillnaden är stor.

Att det skulle vara så, är heller inte troligt, speciellt när du har en 300 liters arbetstank.

Har du poolstyrningen igång? Är MP100 installerad, så kanske den triggar värmepumpen att producera värme.

Utloggad jevlar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mp100 är installerad men börvärdet är satt lågt så den är inte aktiv.

Igår kväll provade jag välja bort arbetstank bara för o testa och först såg det inte ut som det ändrade beteendet nåt när jag kollade imorse men nu helt plötsligt har den ändrat beteende och går i vad som ser ut låg kontinuerlig drift, för stunden 34%

Tänkte den får gå såhär ett tag o så ska jag kolla elförbrukningen före/efter.

Utloggad jevlar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alltså , jag fattar inte varför den gör som den gör, det verkar inte vettigt att bränna på en massa värme som inte behövs egentligen för att sen stå o vila tills det är för lågt och sen gasa på 100% igen.

Gjorde en fabriksåterställning och körde igång den igen men det blir precis likadant, börvärde framledning pendlar några grader runt 40-45 men den kör ändå tills den är uppe runt 60 grader, står sen o vilar tills den är nere mot 35.

2 gånger har jag sett att den av nån anledning går på en lägre konstant fart och då ser man hur den håller ärvärde nästan prick på börvärdet, kompressorn ligger på 30-40% då.

Båda gångerna har det varit så några timmar tills det har kommit varmvattenbehov och den har börjat göra vv istället och efteråt har den återgått till att åka jojo.


Är säkert nån liten inställning jag helt missat?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Har du felaktigt angett att du har en bypass, så vill den stanna den förvärma värmebäraren innan växlingsventilen växlar mor beredaren.

Men var det så att problemet uppstod efter att den kört en varmvattenladdning, så känns det inte som att det är bypass-inställning som är orsaken till problemet.

Kan du kolla vilken inställning växelventilen har när den är på väg mot 55°-60°. Två av de tre pilarna på växelventilen motor ska peka på AB och B när den värmer arbetstanken. Den ska peka på AB och A när den värmer varmvattnet. Kan du avlägsna sprine

n som sitter mellan motor och ventil, för att lyfta ut motorn och kolla så axeltappen inte gått av.

Kolla också i displayen så att givaren i arbetstanken verkligen registrerar de höga temperaturerna. Det kan ju vara så att den givaren felaktigt inte registrerar den höga temperaturern.

Utloggad jevlar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Blev lite skillnad när jag bytte ut givaren i tanken, hade råkat sätta den som var medskickad Mp100'an där istället för den som var med pumpen, det står i manualen att de har samma resistanskurva men det verkar skilja lite i verkligheten, kanske snabbheten att reagera på tempförändring?

Växelventilen funkar, satte cp på 100% och körde ventilen manuellt o den växlar flödet mycket tydligt, även indikeringen på ställdonet visar korrekt.

Men den uppvisar ett tydligt återkommande mönster i regleringen, den jagar vilt börvärdet några cykler innan den landar rätt och håller börvärdet stabilt tills nåt stör som en vv körning tex.

Bild på dagens kurvor.
« Senast ändrad: 15 januari 2021, 20:41:27 av jevlar »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!