Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Älvsbyhus eller annat ?  (läst 27368 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #30 skrivet: 06 februari 2011, 09:16:02 »
Apan, att ha klinker och kakel i ett trähus som från början inte är byggt för klinker och kakel måste jag starkt avråda från. Det blir mycket dyrt för lite fåfänga, man måste öppna golv och vägg för att förstärka bjälklag så att det blir stumt. Rörelserna man har i ett "normalt" bjälklag är för stora för att man ska kunna garantera att det inte spricker i fogar och plattor. Klinker och kakel i trähus är lite riskabelt, det ska helst vara betongstomme i kaklade våtrumsutrymmen. En riktigt utförd våtrumsmatta är mycket säkrare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #31 skrivet: 06 februari 2011, 13:02:12 »
Håller med, men många med mig vill ha snygg kakel och klinkers i nytt hus/badrum, kanske därför inte älvsbyhus gör det själva? Smålandsvillan tog hutlöst betalt för att kakel och klinkers, man måste regla upp golvet med tätare reglar för det ej skall röra på sig.

Men oavsett, bara att alla är nöjda så är allt bra, alla är olika och har olika krav och bakgrunder..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #32 skrivet: 06 februari 2011, 13:37:49 »

  Utseende är tycke och smak , men det som är säkert i längden är DuschskÃ¥p som vi köpte till genast till vÃ¥rt ÄLVSBYHUS . Endast nÃ¥n droppe vatten pÃ¥ golvet när man kliver ur
   kabinen . Vattnet gÃ¥r först ner i kabinens egen golvsil , därefter genom ett rör DIREKT ner i husets egen golvsil .    Thumbsup
  Exakt sÃ¥ har ochsÃ¥ en jobbarkompis fastän han har kakel-klinkkers i ett hus som EJ är Ä-hus .

           :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 632
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #33 skrivet: 06 februari 2011, 13:49:44 »
BiggerDigger, du vet väl att man kan sätta på en "gummi damask" på spikpistolen, då slipper man "hål" i panelen.



tyvärr sÃ¥ syns det direkt om ett hus har maskinspikad panel. Ã…tminstone pÃ¥  hus som jag sett sÃ¥ syns det goa kratrar pÃ¥ vissa bräder. Har själv spikat med maskin när jag byggde Ã¥t A-hus en gÃ¥ng i tiden för mÃ¥nga Ã¥r sen. Lika sÃ¥ isolering i mellanväggar. Behövs det?  JA. Kolla om det finns att köpa till annars. Ã…tminstone till sovrum o toalett.

Man får det man betalar för och det måste man vara medveten om. Var det 34 mm i stommen på huset? Om det är 34, så är det en bräda.


Kan ha varit så tidigare i allafall, då vi skulle göra ett taklyft på en sån byggnad, men det visadesig att stommen var klen. 34mm virke utan infälld planka under hammarbandet.

A-hus körde 45 virke med infälld 45x170 under hammarbandet
« Senast ändrad: 06 februari 2011, 14:03:52 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #34 skrivet: 06 februari 2011, 16:33:23 »

  Har Ä-hus infälld plankka under hammarband eller ej ?  Det borde väl vara en självklarhet !  SÃ¥ har jag i.a.f pÃ¥ Garagebyggnad jag själv gjort !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #35 skrivet: 06 februari 2011, 16:43:59 »

  Har Ä-hus infälld plankka under hammarband eller ej ?  Det borde väl vara en självklarhet !  SÃ¥ har jag i.a.f pÃ¥ Garagebyggnad jag själv gjort !

Om man ser till att placera takstolarna över reglarna funkar det säkert utan plankan. Även jag har en infälld planka på det jag byggt själv men jag jobbar gratis *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #36 skrivet: 06 februari 2011, 18:15:11 »
PÃ¥ det Älvsbyhus jag färdigställde förra sommaren var stommen utförd av 45 mm virke och takstolarna vilade pÃ¥ ett hammarband. Dock var avstÃ¥ndet mellan nÃ¥gra takstolar C/C 1400 men dom allra flesta satt pÃ¥ C/C 1200. Att avstÃ¥ndet inte kan vara C/C1200 är en följd av husets längd och i stället för att sätta en extra takstol pÃ¥ ca C/C 50 cm har man valt att dra ut avstÃ¥ndet pÃ¥ tvÃ¥ ställen. Med taklutningen och läktens dimensioner är det helt OK. Dock blir det lite merarbete när man ska göra luftspalten mellan isolering och yttertak. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 632
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #37 skrivet: 06 februari 2011, 19:07:02 »
ok, då har de bättrat sig sen tidigare angående stommen
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #38 skrivet: 06 februari 2011, 20:46:21 »
PÃ¥ det Älvsbyhus jag färdigställde förra sommaren var stommen utförd av 45 mm virke och takstolarna vilade pÃ¥ ett hammarband. Dock var avstÃ¥ndet mellan nÃ¥gra takstolar C/C 1400 men dom allra flesta satt pÃ¥ C/C 1200. Att avstÃ¥ndet inte kan vara C/C1200 är en följd av husets längd och i stället för att sätta en extra takstol pÃ¥ ca C/C 50 cm har man valt att dra ut avstÃ¥ndet pÃ¥ tvÃ¥ ställen. Med taklutningen och läktens dimensioner är det helt OK. Dock blir det lite merarbete när man ska göra luftspalten mellan isolering och yttertak. 

 Jo , jag minns det där med cc -avstÃ¥nd takstolar när ochsÃ¥ jag gjorde luftspalt och därefter isoleringen. Tyckte det var "udda" avstÃ¥nd mellan takstolar . Kanske ochsÃ¥ det berodde pÃ¥
  daglyktan/placering !?? .

  Det som jag förundras över är daglyktan pÃ¥ Ä-hus byggda 2009 ? och nyare varför fönster pÃ¥ vindsvÃ¥ningen ej är infällda utan är jäms med ytterpanelen !??!
   Jag tycker det ser märkligt ut . SÃ¥ där är det ju inte pÃ¥ äldre Ä-hus .   Sc:,h     Sc:,h
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #39 skrivet: 07 februari 2011, 21:09:32 »
Apan, att ha klinker och kakel i ett trähus som från början inte är byggt för klinker och kakel måste jag starkt avråda från. Det blir mycket dyrt för lite fåfänga, man måste öppna golv och vägg för att förstärka bjälklag så att det blir stumt. Rörelserna man har i ett "normalt" bjälklag är för stora för att man ska kunna garantera att det inte spricker i fogar och plattor. Klinker och kakel i trähus är lite riskabelt, det ska helst vara betongstomme i kaklade våtrumsutrymmen. En riktigt utförd våtrumsmatta är mycket säkrare.

Men är det inte så idag om man skall vara riktigt säker att man först sätter våtrumsmatta på både väggar och golv och sedan kaklar resp klinkrar
man väl utepå/ovanpå våtrumsmattan eller?? :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 07 februari 2011, 21:30:55 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #40 skrivet: 07 februari 2011, 21:50:46 »
Man får i inget system som jag känner till ha en våtrumsmatta som tätskikt, ligger det en våtrumsmatta river man ut den. Ingen vill garantera att mattan behåller sina egenskaper om man använder den som underlag. Man vet helt enkelt inte hur den reagerar på fix, spackel och fogmassa.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #41 skrivet: 07 februari 2011, 21:59:36 »
Jo det där har jag hört talas om också, men såvitt jag förstår så är väl en våtmatta det allra bästa tätskikt som man kan ha. Pratade med en mattläggare och han sa just det jag nämnde att om man vill vara riktigt säker vid kakling och klinkring i våtutrymmen så behåller man våtmattan alt lägger dit en ny, slipar av den lite lätt i ytan och lägger ett vanligt tätskikt utanpå denna och sätter sedan dit kaklet och klinkersen som vanligt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #42 skrivet: 07 februari 2011, 22:14:11 »
Där jag fördriver dagarna har vi 4 st "gubbar" som under många år fortlöpande "utbildats" på hur man ska och får göra. Dom får lära sig lite olika system (man blir certifierad på olika sortiment/fabrikat) och dom är rörande eniga om att plastmattan ska bort. Att man vill behålla mattan kan jag förstå, det kan vara lite jobbigt att få bort dom. Man måste även armera och spackla golven "hönsnäten" som användes tidigare duger inte längre. Och som jag skrev tidigare ingen (vad jag vet) tillverkare av fix, tätskikt mm godkänner plastmatta som underlag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #43 skrivet: 07 februari 2011, 22:50:43 »
Jodå jag tror dig helt och fullt, och jag vet dessutom att det är som du säger. Men fördelarna med en våtmatta som en extra säkerhet kanske inte har gått upp för alla berörda parter ännu så länge, och spec gäller detta då givetvis utrymmen i trähus som man vill kakla och klinkra och som därmed kan röra sig en del. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #44 skrivet: 07 februari 2011, 23:16:38 »
Jo, Raffen har rätt. Det är tillåtet att använda plastmatta (av godkända fabrikat) under kakel. GVK tar särskilt upp det i sina regler och rekommenderar mycket riktigt att rugga upp ytan innan plattsättning. Godkänd är t ex Forbo Onyx, om man vill ha ett snyggt underlag innan man kaklar ;D
Intressant är även att kartongklädd gips är tillbaka (okt 2010) som godkänt underlag till kakel i våtrum. Så länge man i våtzon 1 använder ett tätskikt av plastmatta eller folietyp . I våtzon 2 får det även användas under vätskebaserade tätskikt som rollas eller penslas ut.

Man hinner inte med i regel ändringarna...

citat GVK branschregler okt 2010:

Traditionell gipsskiva med kartong
är godkänd att användas i både
våtzon 1 och våtzon 2...


...Om plastmatta, som är avsedd att fungera som tätskikt under
keramiskt ytskikt inte levererats med en färdigpräglad yta,
ska följande åtgärder vidtas före applicering av fästmassa:
􀏅 Rugga ytan lätt med ett slippapper nr 80.
􀏅 Dammsug eller vÃ¥ttorka ytan.


http://www.gvk.se/upload/kompletteringsregel-avseende-vatzoner-i-badrum-oktober-2010.pdf
http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2009JuniUtgava2.pdf
« Senast ändrad: 07 februari 2011, 23:22:54 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!