Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Älvsbyhus eller annat ?  (läst 27287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Älvsbyhus eller annat ?
« skrivet: 04 februari 2011, 19:36:53 »

   Hej !

     Eftersom ämnet Älvsbyhus blev ett intresant ämne i en annan trÃ¥d sÃ¥ startar jag en trÃ¥d om detta .

         Vad tycker jag själv dÃ¥ ?  Tja , prisvärda hus för "vanliga" familjer är det nog .
          Om nÃ¥n frÃ¥gar mig om jag kunde tänka mig att köpa ett till Ä-hus sÃ¥ blir nog svaret : Ja
             De e klart att de finns nackdelar men det finns det med allt . 

                     :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2011, 20:16:38 »

Själv är jag inte mycket för byggbaracker med takstolar.  --/
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2011, 20:25:04 »
En jobbarkompis köpte ett älvsbyhus i sommras och han är helnöjd jag har inte varit in i huset så jag vet inte mer än det han berättat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2011, 21:22:48 »

  Det jag har svÃ¥rt att förstÃ¥ nu är varför fönstrena pÃ¥ vindsvÃ¥ningen nuförtiden är i linje med ytterpanelen ???

   Enligt mitt tycke ser det för j....gt ut !   Sc:,h
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2011, 09:09:27 »
Det går att att komma billigt undan med Älvsbyhus, men i vår sits, säljer ett hus från -71, med mycket högre standard, och vi ville bygga nytt, då är det inget alternativ, golvkyla istället för golvvärme..sommarstuge grund, och att det ej går att köpa till kakel och klinkers är kasst..! Vi vill ha nyckelfärdigt hus..sen finns ingen möjlighet till att ändra planlösningen eller att få typ av villavarm koncept..

Men i billigare hus så är det oftast så, men bygger man nytt hus kräver man mycket mer än så, och i sammanhanget är det relativt små pengar, och kan få huset precis som jag vill ha det, isoleringklass, planlösning, golvvärme, snygga snickerier.

Vi var nära att köpa en Smålandsvilla, bygger på samma koncept, men dyrare.! Bara ett upphottat Älvsbyhus, men de kändes så billigt, och när vi hade lagt till allt vart det dyrare än detta hus, men ändå mycket högre standard, samt att ovanvånigen är inredd och villavarm golvvärme mm mm.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2011, 09:26:26 »
Ett älsvbyhus köper man för att det är billigt men det behöver inte vara dåligt men i ett enklare utförande på lister och sånt. Menar du att Älvsbyhus har dåligt isolerade golv Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2011, 09:30:50 »
Prisvärda hus tycker jag.
Badar man i pengar finns det säkert många bättre alternativ, men för vanliga knegare som inte ärvt pengar är ju Älvsbyhus en av de villor som man kan bygga utan att det blir just dyrare än att bo i en skapligt stor lägenhet.

Att låna flera miljoner för att bo skulle jag aldrig i livet göra, då skulle jag hellre bo i en barack UTAN takstolar.

Vi köpte vårt Älvsbyhus (byggt -74) för 300 000 kr 1993 och har "hottat" upp det löpande under åren, har nog satsat runt 600 000 kr på Pool, konvertering av radiatorsystemet, värmepump, bastu, utbyggnad, mm, mm.
Tack vare våra låga boendekostnader har vi haft råd att göra investeringarna löpande för egna pengar, och dessutom är vi snart helt skuldfria.

Hur och till vad man använder sina pengar, och om det vettiga med att låna massiva summor eller ej på ett bolån finns det många olika synsätt på.

Vill man ha en chans att någon gång i livet bli skuldfri är Älvsbyhus, eller andra "lågprishus" ett bra alternativ, både när man köper nytt och begagnat.

Största risken i konceptet är väl torpargrunden, men gör man markavtäckningen/markarbetet under huset minutiöst, och avfuktar utrymmet så skall det inte vara någon fara.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2011, 09:47:07 »
Tycker det känns ganska B att ha en avfuktare som stÃ¥r och gÃ¥r under golvet,  självklart billiga hus, men nej tack.

Men Rickard, du bor väl bland Sveriges billigaste områden.! Där köper man 3hus för samma priset av 1 här, vårt hus kommer att kosta ca 2.7 milj, och värderat till 3.3-3.5 milj, och sålt vårt gamla hus till relativt bra vinst..

Och med låg förbrukning kommer vi att leva billigare än de flesta, och vi är suupernöjda med vårt nya hus! Valmat tak och snudd på fullt stor övervåning och underbara golvvärme.!

Har en kollega som har ett Älvsbyhus från -95, raggsockar på! Vid -25 ute så är golven svinkalla! Grunden kanske blivit bättre, men ändå som från en sommarstuga!!
« Senast ändrad: 05 februari 2011, 09:59:35 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2011, 09:50:46 »
Det finns lika många fördelar som nackdelar med torpargrund.

Som nu t.ex. när vi skall göra om toaletten, "skitlätt" att dra om avloppsrören och flytta golvbrunnar som man vill.
Även lätt att fixa vattenskador mm som faktiskt händer då och då.

Visst är husen billiga kring Piteå, men närmare stan kostar nog en bra kåk ungefär lika mycket som att bygga ett nytt älsvbyhus.
Vi bor ju 2 mil utanför.

Tänk vad mycket kul man kan göra för 2.8 miljoner, istället för att bo.  :D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2011, 09:52:50 »
   En av mÃ¥nga fördelar med Ä-hus är att de sen X antal Ã¥r sedan har vattenburet uppvärmningssystem .  MÃ¥nga hus byggda för 5-20 Ã¥r sedan t.e.x har ELslingor ingjutna i plattan .
   Komfortabelt men dyrt i drift !  Med vattenburet blir byte av uppvärmningssystem betydligt billigare/enklare.  Vill man byta till t.e.x bergvärme som är erkänt populärt idag är det
    Relativt enkelt att fÃ¥ slangarna frÃ¥n "bergsbrunnen" till bergpumpen installerad .    Thumbsup  
« Senast ändrad: 05 februari 2011, 09:56:14 av Rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2011, 09:53:02 »
För en vanlig knegare kan det inte vara så himmla stor skillnad till alternativen. Konkurrenterna är väl inte miljoner kronor dyrare?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2011, 09:57:24 »
Skulle jag bygga nytt i dag skulle jag troligen bygga ett Älvsbyhus, för mina ändamÃ¥l passar det fint, jag bara bor i mitt hus och behöver inget att visa upp för mina bekanta. Jag tror även att jag efter ett helt liv i byggsvängen kan pÃ¥stÃ¥ att jag fÃ¥r betydligt mer för pengarna om jag väljer ett Älvsbyhus. Att standarden skulle vara sÃ¥ mycket bättre i vissa andra hus att det kan motivera dubbla priset för ett lika stort hus är bara skitsnack. Vill man däremot ha ett hus att skryta med kan man köpa ett som folk vet är dyrt, fullt med detaljer som inte gör nÃ¥n nytta men drar upp priset och kostar pengar. Men som sagt man är ju olika vissa av oss vill bara bo bra medan andra vill visa att dom har rÃ¥d ( varför kommer jag att tänka pÃ¥ ryska turister i Turkiet och Egypten  Sc:,h Sc:,h ).
Ps
 Kalla golv och fukt i torpargrunden beror pÃ¥ att man lejt in nÃ¥gon att göra grunden som inte är seriös, Kantbalken SKA isoleras pÃ¥ insidan och marken/gruset SKA täckas med plast (som tÃ¥l att ligga pÃ¥ marken), gör man det utan att fuska fÃ¥r man inga problem med futskador i grunden eller kalla golv. Avfuktaren kan dÃ¥ ses som en säkerhetsÃ¥tgärd som möjligen kommer att gÃ¥ nÃ¥gon mÃ¥nad pÃ¥ sommaren
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2011, 10:04:14 »
 Kalla golv har jag alldrig upplevt i vÃ¥rt hus .  En nackdel med golvet är väl dÃ¥ golvmattan  i sig själv , ser sliten ut genast frÃ¥n ny . Borde väl ha valt en finsk matta istället   ;)
  Däremot har vi plast under huset pÃ¥ marken samt isolerat kantbalken !  
  Och samma här , jag gillar ej att skryta med vÃ¥r egendom som huset eller bilen . Jag är nöjd med det "lilla"  s.a.s . Men folk är ju sÃ¥ olika .   :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2011, 10:05:03 »
För en vanlig knegare kan det inte vara så himmla stor skillnad till alternativen. Konkurrenterna är väl inte miljoner kronor dyrare?


Nja, alternativ som skiljer sig på några avsevärda sätt kostar nog från 1-2 miljoner mer.
Nu är jag inte helt uppdaterad på priset, men jag gissar att man bygger ett skapligt stort Älvsbyhus för en dryg miljon.

Citera
Tyr4 Rum o kök
Bostadsyta 121,4 m²
Taklutning 27°
Läs mer om Tyr

Pris: 1151700 SEK

Med tomt, vatten/avlopp/el blir det i Piteå Kommun ca 1.4 miljoner när gräsmattan och den asfalterade infarten är inräknad.

Garage tillkommer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2011, 10:05:24 »
Därför att prisskillnaden är stor är för att i Älvsbyhus är precis allt extra! Skulle vi köpa ett Älvsbyhus och göra alla tillägg, samt leja in för kakel och klinkerläggningi entren och bägge badrummen och tvättstuga, ändå fulare hus med 1.5 plan, samt ingen golvvärme eller villavarm, och inte ens gjuten platta i garaget..!! Där är det grus..!!

För skanska och Peab funkar det, men ingen som har lite högre krav än hyresrätt.

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!