Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Älvsbyhus eller annat ?  (läst 27327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Älvsbyhus eller annat ?
« skrivet: 04 februari 2011, 19:36:53 »

   Hej !

     Eftersom ämnet Älvsbyhus blev ett intresant ämne i en annan trÃ¥d sÃ¥ startar jag en trÃ¥d om detta .

         Vad tycker jag själv dÃ¥ ?  Tja , prisvärda hus för "vanliga" familjer är det nog .
          Om nÃ¥n frÃ¥gar mig om jag kunde tänka mig att köpa ett till Ä-hus sÃ¥ blir nog svaret : Ja
             De e klart att de finns nackdelar men det finns det med allt . 

                     :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2011, 20:16:38 »

Själv är jag inte mycket för byggbaracker med takstolar.  --/
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2011, 20:25:04 »
En jobbarkompis köpte ett älvsbyhus i sommras och han är helnöjd jag har inte varit in i huset så jag vet inte mer än det han berättat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2011, 21:22:48 »

  Det jag har svÃ¥rt att förstÃ¥ nu är varför fönstrena pÃ¥ vindsvÃ¥ningen nuförtiden är i linje med ytterpanelen ???

   Enligt mitt tycke ser det för j....gt ut !   Sc:,h
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2011, 09:09:27 »
Det går att att komma billigt undan med Älvsbyhus, men i vår sits, säljer ett hus från -71, med mycket högre standard, och vi ville bygga nytt, då är det inget alternativ, golvkyla istället för golvvärme..sommarstuge grund, och att det ej går att köpa till kakel och klinkers är kasst..! Vi vill ha nyckelfärdigt hus..sen finns ingen möjlighet till att ändra planlösningen eller att få typ av villavarm koncept..

Men i billigare hus så är det oftast så, men bygger man nytt hus kräver man mycket mer än så, och i sammanhanget är det relativt små pengar, och kan få huset precis som jag vill ha det, isoleringklass, planlösning, golvvärme, snygga snickerier.

Vi var nära att köpa en Smålandsvilla, bygger på samma koncept, men dyrare.! Bara ett upphottat Älvsbyhus, men de kändes så billigt, och när vi hade lagt till allt vart det dyrare än detta hus, men ändå mycket högre standard, samt att ovanvånigen är inredd och villavarm golvvärme mm mm.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2011, 09:26:26 »
Ett älsvbyhus köper man för att det är billigt men det behöver inte vara dåligt men i ett enklare utförande på lister och sånt. Menar du att Älvsbyhus har dåligt isolerade golv Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2011, 09:30:50 »
Prisvärda hus tycker jag.
Badar man i pengar finns det säkert många bättre alternativ, men för vanliga knegare som inte ärvt pengar är ju Älvsbyhus en av de villor som man kan bygga utan att det blir just dyrare än att bo i en skapligt stor lägenhet.

Att låna flera miljoner för att bo skulle jag aldrig i livet göra, då skulle jag hellre bo i en barack UTAN takstolar.

Vi köpte vårt Älvsbyhus (byggt -74) för 300 000 kr 1993 och har "hottat" upp det löpande under åren, har nog satsat runt 600 000 kr på Pool, konvertering av radiatorsystemet, värmepump, bastu, utbyggnad, mm, mm.
Tack vare våra låga boendekostnader har vi haft råd att göra investeringarna löpande för egna pengar, och dessutom är vi snart helt skuldfria.

Hur och till vad man använder sina pengar, och om det vettiga med att låna massiva summor eller ej på ett bolån finns det många olika synsätt på.

Vill man ha en chans att någon gång i livet bli skuldfri är Älvsbyhus, eller andra "lågprishus" ett bra alternativ, både när man köper nytt och begagnat.

Största risken i konceptet är väl torpargrunden, men gör man markavtäckningen/markarbetet under huset minutiöst, och avfuktar utrymmet så skall det inte vara någon fara.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2011, 09:47:07 »
Tycker det känns ganska B att ha en avfuktare som stÃ¥r och gÃ¥r under golvet,  självklart billiga hus, men nej tack.

Men Rickard, du bor väl bland Sveriges billigaste områden.! Där köper man 3hus för samma priset av 1 här, vårt hus kommer att kosta ca 2.7 milj, och värderat till 3.3-3.5 milj, och sålt vårt gamla hus till relativt bra vinst..

Och med låg förbrukning kommer vi att leva billigare än de flesta, och vi är suupernöjda med vårt nya hus! Valmat tak och snudd på fullt stor övervåning och underbara golvvärme.!

Har en kollega som har ett Älvsbyhus från -95, raggsockar på! Vid -25 ute så är golven svinkalla! Grunden kanske blivit bättre, men ändå som från en sommarstuga!!
« Senast ändrad: 05 februari 2011, 09:59:35 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2011, 09:50:46 »
Det finns lika många fördelar som nackdelar med torpargrund.

Som nu t.ex. när vi skall göra om toaletten, "skitlätt" att dra om avloppsrören och flytta golvbrunnar som man vill.
Även lätt att fixa vattenskador mm som faktiskt händer då och då.

Visst är husen billiga kring Piteå, men närmare stan kostar nog en bra kåk ungefär lika mycket som att bygga ett nytt älsvbyhus.
Vi bor ju 2 mil utanför.

Tänk vad mycket kul man kan göra för 2.8 miljoner, istället för att bo.  :D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2011, 09:52:50 »
   En av mÃ¥nga fördelar med Ä-hus är att de sen X antal Ã¥r sedan har vattenburet uppvärmningssystem .  MÃ¥nga hus byggda för 5-20 Ã¥r sedan t.e.x har ELslingor ingjutna i plattan .
   Komfortabelt men dyrt i drift !  Med vattenburet blir byte av uppvärmningssystem betydligt billigare/enklare.  Vill man byta till t.e.x bergvärme som är erkänt populärt idag är det
    Relativt enkelt att fÃ¥ slangarna frÃ¥n "bergsbrunnen" till bergpumpen installerad .    Thumbsup  
« Senast ändrad: 05 februari 2011, 09:56:14 av Rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2011, 09:53:02 »
För en vanlig knegare kan det inte vara så himmla stor skillnad till alternativen. Konkurrenterna är väl inte miljoner kronor dyrare?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2011, 09:57:24 »
Skulle jag bygga nytt i dag skulle jag troligen bygga ett Älvsbyhus, för mina ändamÃ¥l passar det fint, jag bara bor i mitt hus och behöver inget att visa upp för mina bekanta. Jag tror även att jag efter ett helt liv i byggsvängen kan pÃ¥stÃ¥ att jag fÃ¥r betydligt mer för pengarna om jag väljer ett Älvsbyhus. Att standarden skulle vara sÃ¥ mycket bättre i vissa andra hus att det kan motivera dubbla priset för ett lika stort hus är bara skitsnack. Vill man däremot ha ett hus att skryta med kan man köpa ett som folk vet är dyrt, fullt med detaljer som inte gör nÃ¥n nytta men drar upp priset och kostar pengar. Men som sagt man är ju olika vissa av oss vill bara bo bra medan andra vill visa att dom har rÃ¥d ( varför kommer jag att tänka pÃ¥ ryska turister i Turkiet och Egypten  Sc:,h Sc:,h ).
Ps
 Kalla golv och fukt i torpargrunden beror pÃ¥ att man lejt in nÃ¥gon att göra grunden som inte är seriös, Kantbalken SKA isoleras pÃ¥ insidan och marken/gruset SKA täckas med plast (som tÃ¥l att ligga pÃ¥ marken), gör man det utan att fuska fÃ¥r man inga problem med futskador i grunden eller kalla golv. Avfuktaren kan dÃ¥ ses som en säkerhetsÃ¥tgärd som möjligen kommer att gÃ¥ nÃ¥gon mÃ¥nad pÃ¥ sommaren
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2011, 10:04:14 »
 Kalla golv har jag alldrig upplevt i vÃ¥rt hus .  En nackdel med golvet är väl dÃ¥ golvmattan  i sig själv , ser sliten ut genast frÃ¥n ny . Borde väl ha valt en finsk matta istället   ;)
  Däremot har vi plast under huset pÃ¥ marken samt isolerat kantbalken !  
  Och samma här , jag gillar ej att skryta med vÃ¥r egendom som huset eller bilen . Jag är nöjd med det "lilla"  s.a.s . Men folk är ju sÃ¥ olika .   :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2011, 10:05:03 »
För en vanlig knegare kan det inte vara så himmla stor skillnad till alternativen. Konkurrenterna är väl inte miljoner kronor dyrare?


Nja, alternativ som skiljer sig på några avsevärda sätt kostar nog från 1-2 miljoner mer.
Nu är jag inte helt uppdaterad på priset, men jag gissar att man bygger ett skapligt stort Älvsbyhus för en dryg miljon.

Citera
Tyr4 Rum o kök
Bostadsyta 121,4 m²
Taklutning 27°
Läs mer om Tyr

Pris: 1151700 SEK

Med tomt, vatten/avlopp/el blir det i Piteå Kommun ca 1.4 miljoner när gräsmattan och den asfalterade infarten är inräknad.

Garage tillkommer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2011, 10:05:24 »
Därför att prisskillnaden är stor är för att i Älvsbyhus är precis allt extra! Skulle vi köpa ett Älvsbyhus och göra alla tillägg, samt leja in för kakel och klinkerläggningi entren och bägge badrummen och tvättstuga, ändå fulare hus med 1.5 plan, samt ingen golvvärme eller villavarm, och inte ens gjuten platta i garaget..!! Där är det grus..!!

För skanska och Peab funkar det, men ingen som har lite högre krav än hyresrätt.

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #15 skrivet: 05 februari 2011, 10:07:32 »
Man får mycket betong och klinker för 1.4 miljoner.

Men visst, har man råd, och vill prioritera boendet så har jag inga problem med det.
Och sen är det ju bra att det byggs!

Arbete Ã¥t alla.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #16 skrivet: 05 februari 2011, 10:45:26 »
Älsbyhus är ju ett billigt alternativ, men som Apan skrev, vill man ha allt det som andra hus har som standard så blir ju skillnaden inte så stor.

Själv tycker jag att de är alldeles för "billigt" uppbyggda med någon slags plast på taket istället för skivor/råspont och torpargrund med avfuktare.... nää, jag skulle nog ändå slanta upp mellanskillnaden till något mer gediget.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #17 skrivet: 05 februari 2011, 10:49:59 »
Om jag skulle lägga så mycket pengar som ett nytt hus kostar skulle jag absolut bygga lösvirkes hus själv och leja in för vissa saker då får man som man vill.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #18 skrivet: 05 februari 2011, 11:48:56 »
bygger de enligt bygg-ama? Brukar stå i kontrakt i så fall. Om man hamnar i tvist, så gäller bygg-ama som riktlinje i domstol, om man skriver i kontrakt att de inte gör det, så har man sällan nått att hämta vid tvist.

Jobbar inom bygg med just hus o är därför partisk, sÃ¥ jag ger mig inte in i debatten. Är dock inte konkurent, dÃ¥ vi är inriktade pÃ¥ lite exklusivare och mer gedigna  hus.

Typ all panel handspikad, så att man slipper hål i fasaden av spikar för djupt inslagna
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2011, 13:36:04 »

  Det där med att "allt extra" kostar extra i Älvsbyhus kan jag väl  till viss del hÃ¥lla med om . Men dÃ¥ ska man ochsÃ¥ kunna svänga pÃ¥ frÃ¥gan och frÃ¥ga sig om man faktiskt Behöver allt extra ?    Sc:,h
   
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2011, 16:29:23 »
BiggerDigger, du vet väl att man kan sätta på en "gummi damask" på spikpistolen, då slipper man "hål" i panelen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #21 skrivet: 05 februari 2011, 16:32:41 »
Har ju ploppat upp lite konkurrenter  till Ä-hus. Björklidenhus, LB-hus classicserie m fl.

Personligen skulle jag inte bygga med Ä-hus, men skulle kunna tänka mig andra billiga hustillverkare så länge det är platta på mark, råspont och gips på väggarna inomhus.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #22 skrivet: 05 februari 2011, 16:47:24 »
Det skulle vara kul att veta hur många som tycker att Älvsbyhusen är dåliga har relevant kunskap att bedöma kvaliteten, och hur många tycker det därför att dom "hört" det och själv bara har en begränsad sakkunskap.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #23 skrivet: 05 februari 2011, 17:02:59 »
Har ju ploppat upp lite konkurrenter  till Ä-hus. Björklidenhus, LB-hus classicserie m fl.

Personligen skulle jag inte bygga med Ä-hus, men skulle kunna tänka mig andra billiga hustillverkare så länge det är platta på mark, råspont och gips på väggarna inomhus.

Finns det nån som bygger utan gips Sc:,h Varför vill du ha råspont tycker plast är kanon så länge man inte ska bygga om då är det skit.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #24 skrivet: 05 februari 2011, 22:26:28 »
Jag gillar Älvsbyhus filisofi.

Bygg så billigt som möjligt, med en normal standard som kan accepteras av majoriteten av befolkningen.

Exempel:

Inte grövre rör än vad som krävs.
Inte kraftigare takstolar än vad som krävs.
Inte tjockare isolering än vad som krävs.
Inte dyrare kök än vad som krävs.
Inte lyxigare toaletter/vitvaror än vad som krävs.
Inte dyrare grund än vad som krävs.
Inte dyrare panel än vad som krävs.
Inte dyrare dörrar än vad som krävs.
Inte dyrare fönster än vad som krävs.
Inte dyrare grund än vad som krävs.
Inte kraftigare elkablar än vad som krävs.
Inte dyrare tapeter än vad som krävs.
Inte dyrare golv än vad som krävs.
Inte dyrare uppvärmningssystem än vad som krävs.
o.s.v.

Vad som krävs är en kombination av lagar, regler och kundernas krav.
Det som krävs för att sälja mest i Sverige bör ge en produkt som är precis så bra, billig, och lyxig som en tillräckligt stor andel av befolkningen anser nödvändigt för att välja dem som leverantör.

Till detta skall läggas att de köpt upp produktion av kök, panel, stomvirke mm, mm som gör att de tjänar i alla led, och att de därför kan erbjuda en lagom bra produkt till ett mycket attraktivt pris, men ändå tjäna bra med pengar.

Att husen tillverkas inomhus är ytterligare en fördel som gör att risken för fuktskador vid bygge/montering minimeras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #25 skrivet: 06 februari 2011, 00:13:11 »
Det skulle vara kul att veta hur många som tycker att Älvsbyhusen är dåliga har relevant kunskap att bedöma kvaliteten, och hur många tycker det därför att dom "hört" det och själv bara har en begränsad sakkunskap.

Man får vad man betalar för varken mer eller mindre som richard skriver
Lite lustigt är det att Ä-hus får skit för att de bygger med stor block precis som många andra hustillverkare
tror snarare att det är skiftande kunskaper hos montörerna som ställer till det

Höll på att köpa ett Ä-hus i början av 90talet men det stupade på att övervåningen inte var inredd när fick ett nyckelfärdigt med inredd övervåning hos annan tillverkare för samma pengar.
Då hade Ä-hus lite lustiga materialval som tex. galvade hängrännor och rör
hållbart javisst men snyggt ?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #26 skrivet: 06 februari 2011, 08:21:08 »
Jag byggde Älvsbyhus 02. Det var väl inte ett aktivt val att ta dom, Älvsbyhus hade en tomt där jag ville bo.

Fördelar: det är ett Älvsbyhus.
Nackdelar: det är ett Älvsbyhus.

Nån frågade om Älvsbyhus följer hus AMA, det gör dom inte. Takstolarna har längre avstånd än 1.20m. man har sparat in på en takstol helt enkelt.
Våtrumstapet på spånskiva lär väl inte heller vara enligt våtrumsnormerna heller.

Men kåken funkar och man bor billigt.

Och jag kan ju i efterhand tycka att det var bra att man tog ett standard hus och inte vräkte på med alla options man ville ha.
Man hade ju tusentals ideer om man ville ha sitt hus och vilka grejer man skulle göra, men efter man bott ett par år så ser bilden helt annorlunda ut.
Nu vet jag vad jag vill förbättra, och har råd att göra det.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #27 skrivet: 06 februari 2011, 08:28:44 »
Ja självklart är det så..! Ingen bjuder på nåt..!! Men är en avvägning, men tycker Älvsbyhus ser billiga ut och känns billiga, som det visserligen är, tråkig och ful panel på fasad, och vet ej om de inreder vinden nu? Annars tror jag att många drar sig ur redan där, småbarnsfamiljer, och det är dem som köper hus..!!

Smålandsvllan inredde ej vinden, och tydligen mycket mer jobb än väntat, med för lågatakstolar som måste salas på, och kostar tom extra om man köper Smålandsvilla i Norrland med 15-20' för fler takstolar för tåla snön..! Tala om att pruta på precis allt, inte ens fönster och trapp ingår på övre plan, ej heller tvätt och diskmaskin.

Och på hemsidan är alla priser, ovan grund.! Sen till kommer 300' för grund, plus mängder av tillval..valet blir mycket lätt, annan tillverkare där allt är standard.

Så väljer då hellre Älvsbyhus, men synd att de ej kan kakla och klinkra och ej ens grund garaget, prisvärda hus, men mycket låg standard, även kollat på Hjältevadshus, de tog 450' för att inreda vinden..Och då ganska dyrt hus som saknar riktig grund.

Vi betalade 1,9milj för vårt hus, då ingår precis ALLT.!! Platta med golvvärme, rostfritt kök med fläktkåpa, fullhöjdskök, induktionsspis, ekinrening med massa skåp i badrum, kakel och klinker i bägge badrum och tvättstuga, kakel i entre, och fullt inred övervåning, med stor skjutgarderob i ek i vårt sovrum, samt villavarm väggar betalade vi extra för, 25', och med valmat tak, snudd på fullt stor övervåning, och mycket snygga snickerier både invändigt och
utvändigt, samt ekgolv i hela huset.

Vi är mycket nöjd, och tycker att det vart prisvärt.!!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #28 skrivet: 06 februari 2011, 08:36:51 »
Min sambos arbetskollega byggde Älvsbyhus för 4 år sedan, dags att göra om badrummet redan, mattan släpper i duschen och fuktskadan kom direkt.!! Billiga hus är tråkiga och kanske inte så billiga? Totalrenovering av badrummet med kakel och klinkers..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #29 skrivet: 06 februari 2011, 08:59:56 »
Jag gjorde övervåningen själv och kan väl i efterhand säga att det var mycket jobb för liten yta.
Skulle jag bygga nytt idag skulle jag välja enplan utan tvekan.

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #30 skrivet: 06 februari 2011, 09:16:02 »
Apan, att ha klinker och kakel i ett trähus som från början inte är byggt för klinker och kakel måste jag starkt avråda från. Det blir mycket dyrt för lite fåfänga, man måste öppna golv och vägg för att förstärka bjälklag så att det blir stumt. Rörelserna man har i ett "normalt" bjälklag är för stora för att man ska kunna garantera att det inte spricker i fogar och plattor. Klinker och kakel i trähus är lite riskabelt, det ska helst vara betongstomme i kaklade våtrumsutrymmen. En riktigt utförd våtrumsmatta är mycket säkrare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #31 skrivet: 06 februari 2011, 13:02:12 »
Håller med, men många med mig vill ha snygg kakel och klinkers i nytt hus/badrum, kanske därför inte älvsbyhus gör det själva? Smålandsvillan tog hutlöst betalt för att kakel och klinkers, man måste regla upp golvet med tätare reglar för det ej skall röra på sig.

Men oavsett, bara att alla är nöjda så är allt bra, alla är olika och har olika krav och bakgrunder..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #32 skrivet: 06 februari 2011, 13:37:49 »

  Utseende är tycke och smak , men det som är säkert i längden är DuschskÃ¥p som vi köpte till genast till vÃ¥rt ÄLVSBYHUS . Endast nÃ¥n droppe vatten pÃ¥ golvet när man kliver ur
   kabinen . Vattnet gÃ¥r först ner i kabinens egen golvsil , därefter genom ett rör DIREKT ner i husets egen golvsil .    Thumbsup
  Exakt sÃ¥ har ochsÃ¥ en jobbarkompis fastän han har kakel-klinkkers i ett hus som EJ är Ä-hus .

           :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #33 skrivet: 06 februari 2011, 13:49:44 »
BiggerDigger, du vet väl att man kan sätta på en "gummi damask" på spikpistolen, då slipper man "hål" i panelen.



tyvärr sÃ¥ syns det direkt om ett hus har maskinspikad panel. Ã…tminstone pÃ¥  hus som jag sett sÃ¥ syns det goa kratrar pÃ¥ vissa bräder. Har själv spikat med maskin när jag byggde Ã¥t A-hus en gÃ¥ng i tiden för mÃ¥nga Ã¥r sen. Lika sÃ¥ isolering i mellanväggar. Behövs det?  JA. Kolla om det finns att köpa till annars. Ã…tminstone till sovrum o toalett.

Man får det man betalar för och det måste man vara medveten om. Var det 34 mm i stommen på huset? Om det är 34, så är det en bräda.


Kan ha varit så tidigare i allafall, då vi skulle göra ett taklyft på en sån byggnad, men det visadesig att stommen var klen. 34mm virke utan infälld planka under hammarbandet.

A-hus körde 45 virke med infälld 45x170 under hammarbandet
« Senast ändrad: 06 februari 2011, 14:03:52 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #34 skrivet: 06 februari 2011, 16:33:23 »

  Har Ä-hus infälld plankka under hammarband eller ej ?  Det borde väl vara en självklarhet !  SÃ¥ har jag i.a.f pÃ¥ Garagebyggnad jag själv gjort !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #35 skrivet: 06 februari 2011, 16:43:59 »

  Har Ä-hus infälld plankka under hammarband eller ej ?  Det borde väl vara en självklarhet !  SÃ¥ har jag i.a.f pÃ¥ Garagebyggnad jag själv gjort !

Om man ser till att placera takstolarna över reglarna funkar det säkert utan plankan. Även jag har en infälld planka på det jag byggt själv men jag jobbar gratis *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #36 skrivet: 06 februari 2011, 18:15:11 »
PÃ¥ det Älvsbyhus jag färdigställde förra sommaren var stommen utförd av 45 mm virke och takstolarna vilade pÃ¥ ett hammarband. Dock var avstÃ¥ndet mellan nÃ¥gra takstolar C/C 1400 men dom allra flesta satt pÃ¥ C/C 1200. Att avstÃ¥ndet inte kan vara C/C1200 är en följd av husets längd och i stället för att sätta en extra takstol pÃ¥ ca C/C 50 cm har man valt att dra ut avstÃ¥ndet pÃ¥ tvÃ¥ ställen. Med taklutningen och läktens dimensioner är det helt OK. Dock blir det lite merarbete när man ska göra luftspalten mellan isolering och yttertak. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #37 skrivet: 06 februari 2011, 19:07:02 »
ok, då har de bättrat sig sen tidigare angående stommen
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #38 skrivet: 06 februari 2011, 20:46:21 »
PÃ¥ det Älvsbyhus jag färdigställde förra sommaren var stommen utförd av 45 mm virke och takstolarna vilade pÃ¥ ett hammarband. Dock var avstÃ¥ndet mellan nÃ¥gra takstolar C/C 1400 men dom allra flesta satt pÃ¥ C/C 1200. Att avstÃ¥ndet inte kan vara C/C1200 är en följd av husets längd och i stället för att sätta en extra takstol pÃ¥ ca C/C 50 cm har man valt att dra ut avstÃ¥ndet pÃ¥ tvÃ¥ ställen. Med taklutningen och läktens dimensioner är det helt OK. Dock blir det lite merarbete när man ska göra luftspalten mellan isolering och yttertak. 

 Jo , jag minns det där med cc -avstÃ¥nd takstolar när ochsÃ¥ jag gjorde luftspalt och därefter isoleringen. Tyckte det var "udda" avstÃ¥nd mellan takstolar . Kanske ochsÃ¥ det berodde pÃ¥
  daglyktan/placering !?? .

  Det som jag förundras över är daglyktan pÃ¥ Ä-hus byggda 2009 ? och nyare varför fönster pÃ¥ vindsvÃ¥ningen ej är infällda utan är jäms med ytterpanelen !??!
   Jag tycker det ser märkligt ut . SÃ¥ där är det ju inte pÃ¥ äldre Ä-hus .   Sc:,h     Sc:,h
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #39 skrivet: 07 februari 2011, 21:09:32 »
Apan, att ha klinker och kakel i ett trähus som från början inte är byggt för klinker och kakel måste jag starkt avråda från. Det blir mycket dyrt för lite fåfänga, man måste öppna golv och vägg för att förstärka bjälklag så att det blir stumt. Rörelserna man har i ett "normalt" bjälklag är för stora för att man ska kunna garantera att det inte spricker i fogar och plattor. Klinker och kakel i trähus är lite riskabelt, det ska helst vara betongstomme i kaklade våtrumsutrymmen. En riktigt utförd våtrumsmatta är mycket säkrare.

Men är det inte så idag om man skall vara riktigt säker att man först sätter våtrumsmatta på både väggar och golv och sedan kaklar resp klinkrar
man väl utepå/ovanpå våtrumsmattan eller?? :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 07 februari 2011, 21:30:55 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #40 skrivet: 07 februari 2011, 21:50:46 »
Man får i inget system som jag känner till ha en våtrumsmatta som tätskikt, ligger det en våtrumsmatta river man ut den. Ingen vill garantera att mattan behåller sina egenskaper om man använder den som underlag. Man vet helt enkelt inte hur den reagerar på fix, spackel och fogmassa.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #41 skrivet: 07 februari 2011, 21:59:36 »
Jo det där har jag hört talas om också, men såvitt jag förstår så är väl en våtmatta det allra bästa tätskikt som man kan ha. Pratade med en mattläggare och han sa just det jag nämnde att om man vill vara riktigt säker vid kakling och klinkring i våtutrymmen så behåller man våtmattan alt lägger dit en ny, slipar av den lite lätt i ytan och lägger ett vanligt tätskikt utanpå denna och sätter sedan dit kaklet och klinkersen som vanligt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #42 skrivet: 07 februari 2011, 22:14:11 »
Där jag fördriver dagarna har vi 4 st "gubbar" som under många år fortlöpande "utbildats" på hur man ska och får göra. Dom får lära sig lite olika system (man blir certifierad på olika sortiment/fabrikat) och dom är rörande eniga om att plastmattan ska bort. Att man vill behålla mattan kan jag förstå, det kan vara lite jobbigt att få bort dom. Man måste även armera och spackla golven "hönsnäten" som användes tidigare duger inte längre. Och som jag skrev tidigare ingen (vad jag vet) tillverkare av fix, tätskikt mm godkänner plastmatta som underlag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #43 skrivet: 07 februari 2011, 22:50:43 »
Jodå jag tror dig helt och fullt, och jag vet dessutom att det är som du säger. Men fördelarna med en våtmatta som en extra säkerhet kanske inte har gått upp för alla berörda parter ännu så länge, och spec gäller detta då givetvis utrymmen i trähus som man vill kakla och klinkra och som därmed kan röra sig en del. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #44 skrivet: 07 februari 2011, 23:16:38 »
Jo, Raffen har rätt. Det är tillåtet att använda plastmatta (av godkända fabrikat) under kakel. GVK tar särskilt upp det i sina regler och rekommenderar mycket riktigt att rugga upp ytan innan plattsättning. Godkänd är t ex Forbo Onyx, om man vill ha ett snyggt underlag innan man kaklar ;D
Intressant är även att kartongklädd gips är tillbaka (okt 2010) som godkänt underlag till kakel i våtrum. Så länge man i våtzon 1 använder ett tätskikt av plastmatta eller folietyp . I våtzon 2 får det även användas under vätskebaserade tätskikt som rollas eller penslas ut.

Man hinner inte med i regel ändringarna...

citat GVK branschregler okt 2010:

Traditionell gipsskiva med kartong
är godkänd att användas i både
våtzon 1 och våtzon 2...


...Om plastmatta, som är avsedd att fungera som tätskikt under
keramiskt ytskikt inte levererats med en färdigpräglad yta,
ska följande åtgärder vidtas före applicering av fästmassa:
􀏅 Rugga ytan lätt med ett slippapper nr 80.
􀏅 Dammsug eller vÃ¥ttorka ytan.


http://www.gvk.se/upload/kompletteringsregel-avseende-vatzoner-i-badrum-oktober-2010.pdf
http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2009JuniUtgava2.pdf
« Senast ändrad: 07 februari 2011, 23:22:54 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #45 skrivet: 07 februari 2011, 23:21:32 »
Ja men se där ja, där är den ju och helt klockrent alltså, stort tack för den 2000. Thumbsup Thumbsup

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #46 skrivet: 08 februari 2011, 05:52:14 »

Jag föredrar nog plastmatta på golv och vägg utan klinkers.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #47 skrivet: 08 februari 2011, 06:18:13 »
Vi skall göra om vår toalett snart, och vi kommer att gå från klinker till plastmatta.
Dels är klinkern ohygienisk (ungar (och andra) som pissar utanför) och dels är den kall på sommarn - om man inte kör värme året runt.
Och dessutom, när man vet hur blött det blir under plattorna, så är det alltid en olustkänsla när man ser att någon lämnat en vattenpöl någonstans på golvet, eller om någon glömt en kran liiite på, så man haft dropp typ i ett dygn...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #48 skrivet: 08 februari 2011, 06:33:14 »
Samma här.Jag struntade i kakel och satte plastmatta i våra badrum.
Känns bra mycket tryggare än kakel
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #49 skrivet: 08 februari 2011, 07:06:28 »
Jag lurar pÃ¥ plastmatta nästa gÃ¥ng oxÃ¥, har kakel & klinkers nu som är "felmonterad" enligt grannen, dock fuktsäkert peppar peppar. Försäkringskillen som var här för 2,5 Ã¥r sen sa att kakel & klinkers i vÃ¥tutrymme byggs för en livslängd pÃ¥ 30 Ã¥r men har oftast livslängd pÃ¥ 11Ã¥r!!  Plast matta 15-20 Ã¥r & den hÃ¥ller den tiden oxÃ¥.

//SCOUTMAN
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #50 skrivet: 08 februari 2011, 10:00:43 »
Hur mycket fukt pratar vi om? Måste ju vara atomer.! Plastmatta säkert bättre, men never! Vi har haft klinker med har aldrig värme på golvet, varken på sommaren eller vintern, men dock så sitter luftvärmepumpen utanför, och dörren öppen med värmepumpen som blåser rakt ned i golvet..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #51 skrivet: 08 februari 2011, 10:15:12 »
Kakel/klinker på övervåning i hus med regelstomme borde vara förbjudet ;)

eller åtminstone borde inga försäkringar gälla

problemet skulle lösas om duschutrymme gjordes med duschkar som leder vattnet direkt i avloppet
som någon föreslog
men folk gillar ju klinker det e så 'lyxigt'

(vi har f ö klinker i 15 m2 badrum pÃ¥ övervÃ¥ningen fint e det  ::))
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #52 skrivet: 08 februari 2011, 10:18:11 »
Vårt hus under uppbyggnad har det med, de har flytspaklat bägge badrummen och tvättstugan förra veckan..vi kommer att ha badkar nere och duschhörna/vikvägg på övre plan..
« Senast ändrad: 08 februari 2011, 10:19:59 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #53 skrivet: 08 februari 2011, 10:56:52 »
   Kanske du hinner ändra dig ännu Apan och köpa en sÃ¥dan här !   http://www.ido.se/www/swe/idowwwswe.nsf/sp?open&cid=Content9AD85-3-2&template=mallivaihtoehdot&prod=Shower%20cabin%207-5%20&cat=Showers&model=IDO%20Showerama

  Vi har nämligen sÃ¥dant duschskÃ¥p - Kanske nÃ¥got dyr ?  Ja , men kvalitet - JA !

       Thumbsup    
« Senast ändrad: 08 februari 2011, 10:58:33 av Rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #54 skrivet: 08 februari 2011, 12:51:54 »
Man får i inget system som jag känner till ha en våtrumsmatta som tätskikt, ligger det en våtrumsmatta river man ut den. Ingen vill garantera att mattan behåller sina egenskaper om man använder den som underlag. Man vet helt enkelt inte hur den reagerar på fix, spackel och fogmassa.

Om man lägger tätskikt enligt tillverkarnas specifikation blir det som en matta. Det handlar väl som det mesta andra om noggrannhet. Ordentligt städat och primat, remsa och manschetter på alla ställen det ska vara, och REJÄLT med smet i ett par omgångar, noggrannt påsmetat med penslar och roller, sen skulle inte jag oroa mig. Och se för tusan till att plattsättarna tar av sig dojorna när de går in och lägger klinkern/sätter kakel.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #55 skrivet: 08 februari 2011, 15:40:30 »
Rollster, duschhörnet på övreplan var det enda som ej ingick i husköpet, sen vart det istället mycket nya möbler etc.. :)

Kanske inte är så dumt med en sån som du föreslog ändå..! I förra huset hade vi en sådan.

http://net-vvs.se/shop/duschhorn-726s.html

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!