Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa Classic, givarfel eller annat fel?  (läst 3526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
Thermia Villa Classic, givarfel eller annat fel?
« skrivet: 27 november 2017, 22:33:03 »
15+ år gammal bergvärme har börjat bete sig märkligt
Har enl. givare kring 9 grader på ink KB och efter en bra stunds drift (>20min) över 50 grader på utgående.
På varma sidan styr den ut nu ikväll när det är på nollan ute ca 54 grader på tilloppet men har bara drygt 20 på returen.
Trodde på luft på varma sidan då jag nyligen hade systemet trycklöst och tömt pga en läcka (som visade sig inte vare en läcka på värmesystemet utan på en varmvattenledning). Åtgärdat. Har avluftat efter konstens regler i ett par dygn nu. Dvs stängt av pump och gått runt och luftat på raddisarna i flera omgångar. Ingen luft kvar.

Trodde på nån stängd ventil på returen ett tag men alla ventiler är dubbelkollade och står öppna.

Det enda jag inte kollat är smutssilen på returledningen men vad är oddsen att den plötsligt fått för sig att sätta igen typ fullständigt?

Sugledning och tryckledning på kompressorn är varm resp kall precis som de ska vara vid drift av kompressorn.
På den heta ledningen är det lite "Kladdigt" - tänker nån slags läckage. HUrt känns R404a när det läcker? Oljigt?
Hur yttrar sig fel som lågt med köldmedia och luft på brinesidan? Hur kollar man?

NÃ¥gra tips?

Ser nu att jag frågade något liknande för 10 år sedan och då var det bara att byta givarna på KB-sidan så såg allt bra ut igen. Nu verkar dock som att något är knas eftersom delta t på varma sidan är extremt hög oxå.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15499.msg154005#msg154005

(Inser oxå att frågan visst hamnade i fel del av forumet. Borde ligga under Thermia...)
« Senast ändrad: 27 november 2017, 22:41:58 av jonasmj »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Villa Classic, givarfel eller annat fel?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2017, 06:51:24 »
Det är ganska stor risk att det lossnar skit i rören som sätter igen filtret om man gör ingrepp i systemet, så en bra början är smutsfiltret.
Givarna är väl ganska enkla att kontrollera om man mäter temperaturen på samma ställe med någon annan termometer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Thermia Villa Classic, givarfel eller annat fel?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2017, 06:59:40 »
Smutsfiltret eller defekt värmebärarpump. Kan också bara vara luft kvar i själva vb-pumpen trots att slingorna är luftade.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Thermia Villa Classic, givarfel eller annat fel?
« Svar #3 skrivet: 28 november 2017, 15:13:20 »
Tempgivarna för KB brukar ofta krångla eftersom de utsätts för kondensvatten och är fuktiga nästan jämnt. De här mätvärdena låter ju som om de är helt uppåt väggarna.
Prova att stänga av värmepumpen, låt skåpet stå öppet någon timme och kolla sedan vad den visar för KB-temperaturer, de borde då vara ungefär lika med rumstemperaturen i pannrummet om givarna är i ordning.

För att kolla mätkretsen på styrkortet kan man koppla in ett fast motstånd med samma resistans som givarnas nominella värde (troligen 10 eller 22 kohm) istället för en givare i taget, då ska den visa +25 °C på aktuell givare.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Thermia Villa Classic, givarfel eller annat fel?
« Svar #4 skrivet: 28 november 2017, 17:05:06 »
Ena givaren kass. Ska försöka beställa en ny. KB retur visar 39 grader trots att röret är rumstemp.

Har kört på tillsats hela dagen idag men ingen bra värme ut i huset ändå. Väldigt stort delta t på värmen. Ska testa de givarna oxå mer nogrannt. Hittar ingen mer luft. Varmt och fint på radiatorerna fast bara ibland. Känns som det pendlar. Ända förklaringen är väl luft trots allt. Eller möjligen cirk.pumpen. Kan de ge lite flöde när de pajjar? Ska rensa silen ikväll.
« Senast ändrad: 28 november 2017, 17:21:20 av jonasmj »

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Thermia Villa Classic, givarfel eller annat fel?
« Svar #5 skrivet: 28 november 2017, 22:14:09 »
Smuttsilen var nästan helt igensatt.
Visar sig oxå att säkerhetsventilen numera står och läcker rejält. Antagligen motionerat den lite föör mkt nu när jag felsökt. Den måste alltså bytas.
Inväntar nya givare till köldbäraren och efter jag bytt säkerhetsventil kan äventyret fortsätta...

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Thermia Villa Classic, givarfel eller annat fel?
« Svar #6 skrivet: 29 november 2017, 06:14:42 »
R404 är inte oljigt =) men det brukar däremot finnas olja där det läckt köldmedia.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Thermia Villa Classic, givarfel eller annat fel?
« Svar #7 skrivet: 06 december 2017, 19:59:19 »
Givarna  pÃ¥ köldbäraren bytta. Funkar. Säkerhetsventil bytt. Funkar.
Istället stiger nu trycket konstant på värmesystmet. I bästa fall läcker påfyllningsventilen. I värsta fall är det läckage från VVBn till värmesystemet. Hur ofta händer det senare på Thermias grejer?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Thermia Villa Classic, givarfel eller annat fel?
« Svar #8 skrivet: 07 december 2017, 06:22:08 »
Hur yttrar sig fel som lågt med köldmedia och luft på brinesidan? Hur kollar man?
Har du för mycket luft på brinesidan, så får du mest troligt lågtryckslarm, likaså om du har för lite köldmedia i kylkretsen. Är det inte för lite köldmedia för att ge lågtryckslarm, så kan man få höga hetgastemperaturer, då inte kompressorn får nog med kylning av av köldmediat på sugsidan.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!