Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skala Prisolrör och isolera med armaflex?  (läst 4832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skala Prisolrör och isolera med armaflex?
« skrivet: 20 augusti 2015, 07:09:29 »
Hej forumet!

Min rörmokare föreslog att använda prisolrör, eftersom de är mjukare och lättare att dra.När jag berättade att de inte anses lämpliga pga att deras isolering inte är diffusionstät, föreslog han att man skulle skala prisolrören och klä dem med armaflex-isolering.

Vad tycker ni på forumet om den idén?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skala Prisolrör och isolera med armaflex?
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2015, 11:58:19 »
Skala dom lär bli jobbigt men varför  Sc:,h räcker det inte med Armaflex utanpÃ¥ plasten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Skala Prisolrör och isolera med armaflex?
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2015, 17:46:22 »
Som sagt varför skala?? Jag tror att rörisen har fel där.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Skala Prisolrör och isolera med armaflex?
« Svar #3 skrivet: 05 september 2015, 19:50:24 »
Mitt tips är utan att veta vad för förutsättningar du har: prova med vanliga isoleringen först.

Jag har sett många olika installationer i mina dar. Många säger att man skall dra kv med isolerade rör för att det kan bli kondens. Ja visst kan det bli kondens, men det är inte säkert. Det beror på många olika faktorer. Tex drar du med ett plaströr, skall det mycket till att det skall bli kondens. Jag har alla vattenrör dragna med oisolerade alupex rör. Aldrig problem med kondens, inte ens till utkastaren som kan stå och spruta många timmar i streck.

Jag har installerat köldbärare till värmepump med oisolerad armerad slangkoppling utan problem med kondens.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skala Prisolrör och isolera med armaflex?
« Svar #4 skrivet: 05 september 2015, 20:28:54 »
Vi fÃ¥r rätt mycket kondens i badrummet pÃ¥ kv ledningen dragen högt upp pÃ¥ väggen. Om man drar brine i plast ledning ska den brand skydds isoleras enligt nÃ¥n regel och därför är det enklare med koppar dÃ¥ räcker det med armaflex och har svÃ¥rt att se att plast ledning förhindrar kondens  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Skala Prisolrör och isolera med armaflex?
« Svar #5 skrivet: 06 september 2015, 21:12:50 »
Jag antar att det är ett kopparrör du har i badrummet. Koppar leder värme väldigt bra och rörets yttemperatur får fort samma temperatur som vätskan i röret. Ett badrum är dessutom oftast ett av de fuktigaste rummen vilket gör att det kondenserar lättare. Att ditt rör som är högt upp kondenserar fortare/mer är för den varma fuktiga luften i badrummet stiger upp till taket. Plast leder värme dåligt, därav blir ytan på plaströret inte kallt så lätt. Nu sa jag ju inte att jag rekommenderar plaströr till kylan. Jag gav ett exempel att installationer där isolering rekommenderas behöver det inte betyda att det kommer bildas kondens även om det utförs utan isolering.

Så mitt tips är att testa med prisolrör, utan att skala, om rören inte skall byggas in omgående.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skala Prisolrör och isolera med armaflex?
« Svar #6 skrivet: 06 september 2015, 21:26:35 »
Ett brine rör med vissa tider på året konstant flöde bör bli i stort sett lika kallt på utsidan som insidan även om det är av plast och tror inte plast rör leder värme/kyla så dåligt då skulle det inte funka så bra till golvvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!