Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: elproppar gÃ¥r till elpannan  (läst 4751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad buster55

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
elproppar går till elpannan
« skrivet: 24 juli 2009, 13:04:32 »
Sen några veckor tillbaka gör vi av med mängder av elproppar på en o samma fas som går till vår kombielpanna (elburen vattenvärme, shunten står på noll (ingen uppvärmning just nu)).

Även överhettningsskyddet på värmepannan går i samma omgång. Noterade även en gg att även om vi har termostatet på 60C visade vattentankens termometer på 75C innan proppen gick. Är det nån som vet vad felet beror på o om vi kan göra för att åtgärda detta?
(följdfrågor nedan! Läs gärna dem oxå!)
« Senast ändrad: 24 juli 2009, 19:07:52 av buster55 »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: elproppar går till elpannan
« Svar #1 skrivet: 24 juli 2009, 14:53:52 »
 Av din beskrivning sÃ¥ har du med största sannorlikhet en värmeslinga som är skadad. Det kan man relativt lätt mäta fram.  Om du tar dit en elektriker kan han ev. koppla bort den felande slingan, men det är svÃ¥rt att avgöra utan att exaxt veta hur din panna "ser" ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad buster55

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: elproppar går till elpannan
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2009, 19:06:44 »
Är det en värmeslinga per fas som värmer upp vattnet, är det så jag ska tolka systemet? 3 faser = tre värmeslingor mao? Hur effektivt blir uppvärmningen med två fasers uppvärmning då tro?

Och hur pÃ¥verkar en trasig värmeslingas pÃ¥verkan pÃ¥ överhettningsskyddet som inte heller verkar fungera (vilket kanske är orsaken till att proppen gÃ¥r för jämnan?) Fler frÃ¥gor... jag vet!  :)
« Senast ändrad: 24 juli 2009, 19:10:12 av buster55 »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: elproppar går till elpannan
« Svar #3 skrivet: 24 juli 2009, 19:55:02 »
Eftersom överhettningsskyddet löser ut ligger en fas på sidan om termostaten och dom två övriga faserna styrs av termostaten. Är det då fel på slingan kommer strömmen inte att brytas även om termostaten bryter. Hur det hela fungerar är kanske inte så enkelt att förstå för dom "oinvigda" så mitt råd är att att dit en elektriker så kan han kanske koppla om slingorna så att du klarar dig utan att byta patron samt ge dig svar på dina funderingar. Att göra det över internet är svårt då man för att "råda" måste ha hela bilden klar för sig och för att få det måste man endera ha ett korrekt kopplingsschema eller på plats mäta sig fram.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad buster55

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: elproppar går till elpannan
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2009, 18:00:16 »
Undrar om värmeslingan självläker någorlunda eftersom jag på kort sikt har lös problemet genom att dra ut den "skadliga" proppen när temperaturen stigit nästan upp till 70C o då har jag märkt att temperaturen har stabiliserat sig runt mina önskade 60C (Överhettningskyddet) Det kan gå länge innan temperaturen drar iväg uppåt o nu har inte proppen gått på länge!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: elproppar går till elpannan
« Svar #5 skrivet: 27 juli 2009, 19:02:05 »
Självklart går alla 3 faser över överhettningsskyddet! Prova och megga mellan den skadade fasen och jord, borde vara kortis, annars har du lite kunskap så bryt strömmen och öppna upp pannan och lägg lös fasen, borde inte vara jättesvårt.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: elproppar går till elpannan
« Svar #6 skrivet: 27 juli 2009, 19:14:58 »
Det är inte säkert att alla faserna ligger över överhettningsskyddet, jag har repat elpannor som stÃ¥tt och kokat trots termostatbrutit och överhettningsskydd löst. PÃ¥ dom har man kopplat slingorna i D och haft en fas som gÃ¥tt förbi termostater och överhettningsskydd,  dom tvÃ¥ övriga faserna styrdes av termostater och lÃ¥g över ett överhettningsskydd. Det fungerade utmärkt till det blev en skada pÃ¥ en slinga sÃ¥ att strömmen gick direkt frÃ¥n den ostyrda fasen till jord. Skadan lÃ¥g även lÃ¥ngt"in"pÃ¥ slingan sÃ¥ det blev ingen kortslutning. Jag tror att samma sak är fallet här.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: elproppar går till elpannan
« Svar #7 skrivet: 30 juli 2009, 11:47:59 »
Tycker det låter konstigt, hur kan en fas ligga utanför termostat? Så den ligger till konstant då? Brukar väl ligga i effektsteg med olika effekter samt kontaktorer?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: elproppar går till elpannan
« Svar #8 skrivet: 30 juli 2009, 12:02:58 »
Om du bryter två av tre faser i en D-koppling finns inte längre någon strömkrets.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
« Senast ändrad: 30 juli 2009, 14:29:43 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!