Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilationshjälp, värmeväxlare, fläktar och frÃ¥gor!  (läst 4261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Hejsan!
Bor i ett enplanshus med källare i SkÃ¥ne, byggt 74-75 och vi har nu tagit tag i den där frÃ¥gan om ventialtion. Jag har nog gnällt ett bra tag om saken (jag är hemma dagtid och rör mig mer i huset) och ÄNTLIGEN har maken upptäckt bristen i ventilationen (krävdes världens fuktigaste sommar för att det skulle hända..)  :o

Vi har självdrag (..hm ja det sägs så iaf!) och installerade bergvärme för ett par år sedan.. har öppen spis i källaren men utan insats, så det blir inte att vi hjälper luften upp på den vägen direkt (eldar aldrig / murstocken blir aldrig varm).

Iaf hyrde jag in lite kunnig hjälp (konsult / ej offert för något) för att prata lite med denna.. om ventilation allmänt och om våran specifikt. Han var trevlig och hjälpsam och hade mycket att säga.. men man blev ju kvar med en del frågor och funderingar generellt.

Vi behöver både få in luft och få ut luft.. källaren har tillräckligt många ventiler att ta in luft ifrån - men övervåningen har bara EN (gästtoa) och det var tydligen på tok för lite (vi sover idag med lite öppet fönster i sovrummet iaf.. men ja.. det är ju inte kanske en varaktig ventilationslösning haha).

Vi har inga paxfläktar någonstans (varken uppe eller nere, men tanken var såklart att installera sådan när vi renoverade vissa utrymmen.. som bad /tvättstuga osv). Det enda vi har som suger in luft.. är spisfläkten, som är på när vi lagar mycket mat.. aldrig annars.

Såå.. förslagen han gav oss är:

1. Några paxfläktar i källaren.. och några inluftmojänger i sovrummena uppe.. (plus paxfläkt även där i badrummet) och de paxfläktarna borde tydligen vara på dygnet runt på en lämplig hastighet.

2. Efter just våra förutsättningar så kunde man tydligen också sätta en lite kraftigare fläkt i snickarbon/ett av källarens stora rum.. och dra några rör kors och tvärs (dvs till toaletten och tvättstugan därnere i källaren och badrummet uppe - det handlar inte om så mycket rör .. utrymmena ligger samlade).. och låta den suga ut alla rum samtidigt typ..(istället för paxfläktar alltså)

3. Värmeväxlare på vinden, med allt vad det innebär. För komfort var det tydligen perfekt.. men med tanke på att vi hade/har bergvärme så är det tydligen inget som lönar sig ekonomiskt (mer komfort då).. har vi tur går systemet på plus minus noll i slutänden när det är dags att köpa nytt.. men han sa också att det fanns lite pengar att tjäna in på att göra lite rördragningar själv..

Vad tror ni? Någon lösning som låter bättre än den andra? när vi summerade lite generellt (medan vi pratade) så var ju förslag 1 o 2 ganska likvärdiga (några tusenlappar till för förslag 2).. sen när vi tog steget över till värmeväxlaren så ökade prisklassen markant.. han sa runt 50 000 inkl rördragning osv..

Vad skulle ni tippa på att det kostade att dra in en värmeväxlare.. och är det svårt att göra själv? alltså rördragningen.. vad kostar själva värmeväxlaren??

MAIN ISSUE i HUS: Luften står stilla, källardoften har blivit påtaglig och börjar smita uppåt.. i övrigt är det mest att allt är så instängt.. kan liksom lukta gammalt på nått vis..

Hoppas någon har tankar eller funderingar.. och kanske lite priser och kunskaper ..
HA en trevlig kväll,
MVH Sandra

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag kan inbland tycka att det är lite problem att få självdrag att fungera bra på sommaren. Och på vintern har det en tendens att fungera lite för bra, vilket kan leda till kalldrag och komfortförsämring.

Ofta fungerar självdrag så att luft kommer in nere och går ut uppe. Det kan då innebära att man får med sig luft från källaren upp i huset. Men det kan också bli så att problemet försvinner på grund av korrekt luftutbyte i hela fastigheten. Svårt att säga innan man har testat.

En värmeväxlare går väl lös på i alla fall 20 000. Sedan ska det dras rör från tilluft i alla boytor och frånluft i alla våtrum och kök etc.


Är det ett enplanshus med källare? Är i så fall vinden lätt att komma åt och ok med utrymme?
Finns det anledning att tro att ni har problem med radon, har någon mätning gjorts? Om ni skulle ha radon över gränsvärdet så är det större anledning att välja alternativ 3. Därtill kan ni då få bidrag för delar av detta.

Sedan är det ju frågan om ekonomi. Med bergvärmepump är det kanske inte ekonomiskt försvarbart att i efterhand installera FTX (alt 3) men det kan vara det utifrån husets- och den personliga hälsans skull. Finns det pengar att tillgå så tycker jag att man skall fundera på att göra detta. Är man händig är det absolut görbart själv. Speciellt om man har gott om tid över :) Och så kan man ju göra det snyggare själv!

Om det inte finns god tillgång till pengar så är ju alternativ 1 värt ett försök.

Då gäller friskluftsventiler i alla rum samt forcerad frånluft i smutsiga rum. Dessa bör gå att justera eller jobba med automatik utifrån fuktnivå etc. Säker kommer man undan under 10 000kr utan större problem.

Alternativ 3 gissar jag går lös på 35-40 000 om man gör det själv. Men då gissar jag och vet inte så mycket om ert hus.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Själv har jag lösningen med PAX-fläktar i badrummen, de går på lågvarv jämt på sommaren och varvar upp vid högre luftfuktighet (vid duschning). På vintern stänger jag den ena (där funkar självdraget bra på vintern) och då startar den endast vid hög luftfuktighet (specialinkoppling).
I tvättstugan i källaren använder jag luftavfuktare istället för fläktar, anledningen är att tvätten torkar snabbare. Man slipper också unken luft där om den är torrare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Glömde också säga att det finns en utventil i källaren (i duschen) som går via rör upp och ut genom taket.. och likaså finns en sådan i taket på toaletten och en i taket i badrummet på entrevåningen (jag antar iaf att det är där luften ska gå ut.. förutom genom murstocken då).

Ventilationsgubben jag pratade med (som var här) hade nån liten rökelse som han använde för att se om det sögs ut något genom vissa ventiler.. och det gjorde det på iaf ett ställe i källaren då.. (inte mycket när man har 115 m2 källaryta..)

Vi har själva varit inne på alternativt 2 när vi pratat själva härhemma (en sådan fläkt med ljuddämpare skulle kosta kanske 1000 kr mer än EN paxfläkt.. och då får man ju tänka på det att det är en fläkt gentemot de 4 paxfläktarna vi skulle vara tvungna att köpa annars..). Det kändes som det var på något vis bättre att ha en lite kraftigare fläkt som sög ut hela tiden på ett kontrollerat ställe (en jämn nivå på nått vis) och drog ifrån alla "rätt ställen" på en gång.. istället för att sätta upp som ska sitta och gå och låta på 4 ställen..

Till sovrummena föreslog han sådana här ventiler som ligger bakom elementen så man slipper kallraset.. det verkade ganska smidigt (fast inte så snyggt när jag googlat på det haha).. funkar de bra?

MVH Sandra

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
DAVID RINNAN:

Tack för svaret! Självdrag är säkert bra, när det funkar.. men det verkar inte fungera så himla bra under våra förutsättningar (dvs när vi inte använder murstocken, eller har någon "utsug" någonstans).

Vi bor i en enplanvilla på 114 kvadrat.. plus uppvärmd källare på ytterligare 114 kvadrat.

Vinden används inte till nått speciellt, så ett ev värmeväxlarpaket får nog lätt plats däruppe med rördragningar och allt. Men som sagt, ganska dyrt paket och vi vill ju komma undan så billigt som möjligt. Många hål att stoppa pengarna i när man köpt ett 70talshus.. med renoveringsbehov.

Ventilationen var inget vi tänkt på förrän det började lukta i hallen uppe nu efter några år i huset (källare med en hint av mögel.. ) - så vi vill gärna ha ut luften och inte upp den.. (medan vi river o renoverar i källaren).

MVH Sandra

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
CARL N:

Tack för svaret :)

Antar att det var lite så ventilationsgubben menade med paxfläktarna, att de skulle gå på lågvarv hela tiden (och högra när man tex duschat eller så). Men han sa också att vi behövde tre stycken i källaren och 1 uppe (snickarbon nere, toa nere, tvätt nere.. och så bad uppe plus spisfläkten då).

I källaren har vi också en avfuktare står på. Den hjälper perfekt mot fukten på sommaren, men det gör också att vår dåliga /illaluktande luft kastas omkring mellan väggarna på ett helt annat sätt (även om den korrigerar en del med filter). Så den i kombo med något som får ut gammal luft ur huset.. skulle nog göra susen.. (oavsett hur och var luften kommer ut).

Svår det där..

MVH Sandra

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Att ha uteluftsventiler i källaren blir aldrig riktigt bra om man tittar på helheten. Stigkrafterna från termiken gör att luften kommer att ta sig uppåt i huset och man sprider källarens luft i övriga huset.
Alternativen ni fått är väl de vanliga. Jag skulle nog satsa på 1 frånluftfläkt, dels för ljudet och dels för att det blir en servicepunkt. En annan fördel är att kanalfläktar normalt sett har en högre materialkvalité än "PAX"-fläktar.

Om ni inte eldar och alls inte använder skorstenen så skulle jag försöka nyttja befintliga kanaler i skorstenen för att ventilera. Då finns det ofta naturliga kanaler till de rum som berörs: badrum, wc, tvätt, kök och förråd.
Man bygger upp en suglåda på skorstenstoppen och monterar en fläkt på den. Sedan monterar man kontrollventiler ( injusterbara frånluftsdon) i berörda utrymmen.

FTX är en lite annan sak. Det är som DR skriver mer en komfortgrej och det är i princip omöjligt att tjäna in investeringen under rimlig tid. Ju energieffektivare uppvärmning desto längre Pay-off tid.

Jag offererade en villaanläggning för ett tag sedan (något överdimensionerad pga radon) för en villa på ca 100m2 och det gick på över 100 000:-. Mycket pga att alla kanaler låg på kallvind och behövde värmeisoleras.
Isolering är inte så billigt och det är bökigt att göra själv.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!