Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe  (läst 7536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EbonLundin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Har installerat en jordvärmeanläggning hemma för 1.5 månad sen. Riktigt nöjd med installationen
men blev lite fundersam över om det är korrekt dimensionerat..
Pumpen är en NIBE F1226-12KW med 500 meter slinga.
Har fört bok och nu senaste månaden har det varit mellan -10 till -25 grader till och från ute.
Inkommande brinetemp pendlar mellan -0,4 till -1,2 och utgående mellan -4,0 till - 4,6.
Senaste dagarna har det varit kring -15 grader ute och har då haft (IN) -1,2 gr & (UT) -4,6 gr.
Är detta rimliga värden? Behöver jag vara orolig för permafrost? Elpatronen har ännu inte gått in
(annat än periodisk höjning på vv) och tänker mig att det kanske vore bra att låta den göra det
för att slingan ska få "vila upp sig". Tänker jag rätt? Hur går man isf till väga med inställningar?
Tacksam för svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2016, 20:04:11 »
Oj, 500 m är inte för mycket till denna värmepumpen.
Hur har installatören räknat då?
Normalt brukar man ha ca 500 m till en 8 kW värmepump.
Till din skulle jag sagt minst 700-800 m fördelat på 2 slingor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad EbonLundin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2016, 20:22:11 »
Ingen aning hur han räknade fram det...
Men det verkar som det blev för snålt med slang.. Järnspikar...
Iofs så blev det ganska kallt innan snön han lägga sig på marken
så tänkte att det ev var förklaringen till lite lägre brinetemp..

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2016, 21:36:14 »
Jeg antar du har noe sprit på brine kretsen ? Da trenger du ikke å bekymre deg for. Det bør være mellom 2 °C og 3 °C mellom KB inn og KB ut. Om det er minusgrader betyr ingenting.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad EbonLundin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2016, 22:07:26 »
Jovisst är det sprit i kretsen...
Har en diff på 3.4 grader på in o ut. Bör det justeras?
Hade som kallast -27 grader ute förra veckan och trodde då att tillsatsen skulle gå in
men det gjorde den inte. Bör man ändra någon inställning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2016, 05:22:30 »
Du får se hur det ser ut på marken i vår.
Om man kyler ner jordvärme för hårt kan det bli lite tjällyftning där slangen är.
Det finns även fall där slangen inte ligger kvar utan med tiden skjuts uppåt.
Jag skulle inte vara nöjd med denna installation.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2016, 07:11:25 »
Hei,
En  :dt: pÃ¥ 3,4 °C er perfekt. Ikke juster pÃ¥ noe. Hva er din  :dt: pÃ¥ den varme siden?

Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2016, 07:44:11 »
Första året brukar det kunna bli lite kallare än det blir senare, då marken närmast slangen inte hunnit sätta sig ordentligt.
Har man grävt eller plöjt ned slangen?
Sand, morän eller lera i marken?
Hur mycket snö på marken?
Var i landet?

Jag har 500 meter kollektor till en 7 kW värmepump och ligger även jag på minusgrader in för tillfället.
Har nu - 0.68°C och vår kompressor har gått nästan kontinuerligt sedan i söndags, temp -20 till -31 under perioden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad EbonLundin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2016, 10:21:06 »
Tack för alla svar. Härligt forum detta!  tummenupp

Jo det var det jag var lite orolig för. Att värmepumpen går för jämnan och kyler
slangen. Men frågan återstår; bör jag ställa in så eltillsatsen går in och stödjer?
Tänker så att den får chans att återhämta sig..

Slangen är nergrävd i lerig åkermark på 1 m djup och 2 m mellanrum.
Jag bor i Medelpad. Snön kom sent i år men nu ligger det väl kanske 3 dm eller något sånt.
Grävde iofs sent på året, i september men det kanske inte spelar någon större roll?



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2016, 10:31:10 »
Känns som att du kan vara helt lugn, du behöver absolut inte låta slangen vila, den finns där för att du på sikt skall bli ekonomiskt oberoende!!!
Spärra hellre elpatronen sÃ¥ den inte kan hoppa in av misstag.  ;)
Kör på du, den temp du har nu är inget att oroa sig över alls.
Det kommer troligen att bli bättre de kommande åren när marken får sätta sig runt kollektorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad EbonLundin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2016, 11:12:49 »
Tack för de lugnande orden Rickard! DÃ¥ kan jag sova gott   ::)
Det är ju en hel vetenskap detta och man får ju olika bud och tips här och var.
Jo är nöjd annars över installationen. Snittar ca 50-70 kwh om dygnet nu
inkl hh-el sÃ¥ det tycker jag är helt ok.  :)

Utloggad EbonLundin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2016, 23:53:46 »
Jojust, Per O ; framledningstemp ligger på 49 °C och retur på 42,8 °C så det är 6 °C vilket jag läst mig till ska vara godkänt.

Tycker kompressorn startar ofta dock. Håller sig oftast kring 24 st start/stopp om dagen. Är detta normalt? Är det något
man annars kan/bör justera på gradminuter för att få längre kompressortider?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2016, 06:08:08 »
Du kan öka värdet för gradminuter (default 60) till 90 för att halvera antalet starter.
Nackdelen med det är att du får lite högre framledningstemp i slutet av varje driftcykel, med sämre COP som följd.
Detta vägs delvis upp av att värmepumpen i början av varje driftcykel får arbeta med lägre temperatur, men troligen kostar det ändå några kronor/år att öka gradminutvärdet.
I andra vågskålen ligger den ökade livslängd som färre starter och längre drifttider troligen ger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2016, 07:36:42 »
 
Da er alle dine temperaturer helt perfekte. tummenupp
24 start i døgnet nå, - midt på vinteren er mye! Richard skriver hvordan du kan "omgå problemet", men på litt lengre sikt ville jeg "løst problemet" dersom jeg var deg.
Du har 2 valg: Montere en ekstra acc.tank for å få opp antall liter vann du varmer opp, eller "temme kompressoren" med å installere en frekvensomformer. Dette er ikke noe som er primært og må gjøres nå, men i et lengre tidsperspektiv ville jeg gjort ett av de to tiltakene.

Se for deg hvor mange start/stopp det blir på vår/høst, når du har 24 start/stopp midt på vinteren.

Som Richard skriver, så er det antallet start/stopp som avgjør levetiden på din Scroll kompressor.

Dersom man ser pÃ¥ økonomien i kompressor bytte, supplere en ekstra acc. tank eller montere en frekvensomformer vil jeg tro at det er tilnærmet lik kostnad for alle tiltakene. Dersom du er praktisk anlagt, og kan gjøre det ene tiltaket selv, sÃ¥ ville jeg "gÃ¥tt for den løsningen". Men dette er jo bare " hva jeg mener" 🤓
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Låg brine-temp? Behövs tillsats? Jordvärme Nibe
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2016, 08:33:16 »
Rekommenderat värmeuttag för markvärme är 10-15 W/m slang. I det här fallet är det ca 17 W/m om pumpen ger 12 kW vilket den med tanke pÃ¥ inkommande köldbärartemperatur och värmebärartemperatur inte lär göra. Det borde ha vari längre markslinga men det är ingen katastrof. Att marken är lerig är bra, det gör att man kan hÃ¥lla sig i det övre intervallet av rekommenderat uttag. 

Lite märkligt att så många antropomorferar sina anläggningar. "Vila upp sig", "återhämta sig" och varianter av det dyker upp rätt ofta här på forumet. Det är ju inte muskelarbete det handlar om. Många maskiner fungerar bäst om de får gå hela tiden. Några fikapauser behövs inte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!