Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline HT+ 9E Hetgas  (läst 3348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Greenline HT+ 9E Hetgas
« skrivet: 19 november 2020, 00:22:25 »
Hej på er kunniga

Har fått konstig, hackig form på hetgaskurvan vid varmvattenproduktion. Undrar vad detta kan bero på? Temperaturen går upp och ner mer än 10 grader i ganska snabb takt.
Alltså, detta förekommer endast när trevägsventilen är i läge för varmvattenproduktion. Pumpen är från 2006. E- modell.. Alltså separat varmvattentank på 300 liter.
Man ser i bilden att när ventilen släpper då återgå gasen till normal kurva igen. Brist på gas? Luft i kretsen för varmvatten? Kan inte komma på något vettigt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #1 skrivet: 19 november 2020, 08:20:21 »
Det verkar som om differensen köldbärare in/ut och värmebärare in/ut inte visar nÃ¥gra oregelbundenheter. Om ändringarna i GT6 var verkliga borde det betyda att pumpens effekt varierar. Högre värde pÃ¥ GT6 borde betyda lägre värmeproduktion och det bör man kunna se som ändringar i värmebärar- och köldbärardifferenserna. Jag undrar därför om variationerna i GT6 är verkliga. Ã… andra sidan, om variationerna beror pÃ¥ glappkontakt mellan givare och rör eller nÃ¥got annat givarfel borde de dyka upp hela tiden. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #2 skrivet: 19 november 2020, 12:59:39 »
Hej

Tack för ditt svar Roland.
Variationer i hetgasens temperatur verkar vara riktiga. Förekommer sedan några veckor tillbaka. Upptäckte detta när hetgastemperaturen blivit högre än normalt.
Att hetgasens temperatur stigit är logiskt tanke pÃ¥ att värmekurvan är ojämn och sÃ¥ledes mer ineffektiv. Tar länge tid att värma vattnet alltsÃ¥. Att tempgivare skulle ha lossnat kan man väl utesluta eftersom fenomenet förekommer endast vid varmvattendrift. Som du ocksÃ¥ skriver. Det har nÃ¥gonting med varmvattendriften att göra.  Bifogar driftbilden frÃ¥n i natt. Där ser man samma fenomen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #3 skrivet: 19 november 2020, 15:56:24 »
Förstår inte vad som menas med att värmekurvan är ojämn och således mer ineffektiv. Den gula kurvan ser jämn ut om det är den som åsyftas.

Tittar man på differensen köldbärare in/ut är den lite mindre vid varmvattenberedningen. Mätning i bilden visar att effektminskningen är ca 15%, det är lite svårt att mäta. Det tycker jag är normalt. Om pumpens effekt varierar borde det synas variationer i temperaturen på utgående köldbärare men tröghet i systemet kan göra att de inte syns.

Jag tror inte det är varmvattenberedningen som utlöser konstigheterna. Det är nog det faktum att värmebärartemperaturerna är högre vid varmvattenberedning vilket ger högre tryck i kondensorn. Förmodligen kommer fenomenet att visa sig när pumpen värmer huset i vinter och det är höga framledningstemperaturer då. Det verkar vara radiatorer i huset, stämmer det?

Undrar om det kan vara expansionsventilen som krånglar. Vet inte om köldmedelsbrist kan ge sådana här symptom.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #4 skrivet: 19 november 2020, 16:20:26 »
Oavsett om det är köldmediebrist eller expansionsventil som krånglar, så borde det synas på värmebäraren.

Jag kan tänka mig att det är givaren som spökar. Det kan vara så att kompressorn går hårdare och givaren vibrerar mer vid varmvattenladdningar, och därigenom ger felaktig temperatur.

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #5 skrivet: 19 november 2020, 18:38:11 »
Hej.

Tack för info. Jag menar att om hetgasens temperatur fluktuerar som bilden visar då tar det längre tid att värma vattnet och såldes även hetgasens temperaturen stiger mer än normalt.
I mitt fall ca 10 grader mer än normalt. Jag har 7 st element i övre plan och golvvärme i källaren (60kvm) .
Hmmm... Kanske ändå har tempgivaren lossnat? Nu när utetemperaturen rasade här i Stockholm då fick jag detta fenomen även när pumpen producerade värmevatten. Se bilden nedan. Temperaturen steg över 80 grader och dök fenomen upp även vid värmevattenproduktionen. Var finns denna givare?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #6 skrivet: 19 november 2020, 18:49:12 »
Du kan följa kabeln från plint GT6. Givaren sitter på gasrör typ 10 mm i diameter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #7 skrivet: 20 november 2020, 12:49:37 »
Tack för info. Jag menar att om hetgasens temperatur fluktuerar som bilden visar då tar det längre tid att värma vattnet och såldes även hetgasens temperaturen stiger mer än normalt.
I och med att det blev kallare ute ökade värmebärarens temperatur. Radiatorerna avger dÃ¥ mer värme vilket behövs för att hÃ¥lla önskad inomhustemperatur. Därav följer att det blir mindre effekt tillgänglig för att höja temperaturen pÃ¥ det cirkulerande vattnet till pumpens stopptemperatur. Att körcykeln blev längre betyder alltsÃ¥ inte att pumpen fungerar sämre.   

Jag kom att tänka pÃ¥ en sak. Det finns ett synglas alldeles före expansionsventilen. Under den tid hetgastemperaturen varierar, syns det bubblor i synglaset? Det ska bara synas bubblor nÃ¥gon minut efter det att pumpen har startat om allt är som det ska. 
« Senast ändrad: 20 november 2020, 14:47:54 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #8 skrivet: 21 november 2020, 04:25:04 »
Hej

Skall kolla närmare på bubblorna vid start. Har sett bubblor fara och gurglande ljud endast efter körningar. Gasen är i alla fall torr (grönt).
Orsaken till hetgasens onormalt beteende kan ocksÃ¥  vara expansionsventilen som du nämnde. Hade fel pÃ¥ den ca. 3 Ã¥r sedan. Den justerades om men det ocksÃ¥ kunde konstateras att styrningen av den (via bulben) var svag/instabil. Fick ocksÃ¥ pris pÃ¥ byte. Bytte aldrig den eftersom funktionen var ok efter justeringen. Även det offererade priset för bytet var hutlöst mycket som avskräckte. Har haft bra kolla pÃ¥ pumpen sedan starten 2006 och loggat hela den tiden. Vet hur kurvorna bör se ut om allt ok.
Öppnade igÃ¥r pÃ¥ expansionsventilen ett halvt varv. Hetgaskurvan vid värmekörningen blev bättre och sÃ¥g ut att vara bra men var fortfarande instabil,hackig vid varmvattenkörning. Ã…terställde ventilen till gamla läget. FÃ¥r testa mer pÃ¥ det senare om inget annat hjälper.  Temgivaren verkar sitta bra fast pÃ¥ röret men skall ändÃ¥ ta loss den och putsa kontaktytorna. Ã…terkommer sÃ¥ fort jag vet mer. Lite idéfattigt just nu.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #9 skrivet: 21 november 2020, 10:00:14 »
Lite idéfattigt just nu.

Vad är det som gör att du inte tror att det är givaren som är problemet?

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #10 skrivet: 21 november 2020, 12:27:27 »
Som sagt skall jag ta loss den och putsa ytorna, men den sitter ordentligt fast idag med alutejp och två små buntband då ....
Skall också kolla bulben till expansionsventilen om inte den har dålig kontakt. Återkommer.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #11 skrivet: 21 november 2020, 16:33:57 »
Eller att problemet är inne i givaren.

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #12 skrivet: 21 november 2020, 17:57:16 »
Hej
Ja, kan hända det med. Den borde vara billig investering?
Nu tog jag loss givaren och flyttade den till vertikala delen av röret. Där satt den tidigare 3Ã¥r sedan. Hittade en aluminiumhylsa (avsedd för tempgivare) som jag tejpade fast i röret(Se Bild). Sedan stoppade ja givaren inne i den. Givaren har ocksÃ¥ en metallhylsa som är löstagbar. Men ser pÃ¥ hetgasröret hur kladdigt det hade blivit av smält klister frÃ¥n aluminiumtejpen (se bild). 
Första värmekörning funkade bra men tyckte att tempen var lägre än körning innan. Kanske på grund av att givaren sitter nu annorlunda. Frågan är om hetgastemperaturen påverkar styrningen av pumpen? Tror inte det. Kanske ni vet? Vad jag förstått finns det larm för hög hetgas men det styr ju inte. Nästa varmvattenkörning säger om denna åtgärd hjälpte.
« Senast ändrad: 21 november 2020, 21:26:16 av Ransu »

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #13 skrivet: 22 november 2020, 21:06:48 »
Hei

Nu ser det bättre ut! Var tydligen klapp i mellan hetgasröret och givaren. Misstänker att limmet från alutejpen hade sökt sig mellan där. Såg kladdigt ut i kontaktytorna.
När tempen steg blev limmet mer och mer flytande och av kapilläreffekt, vid 80 grader sökte sig mellan. Eller nåt sånt....
Tack för hjälpen!!!


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Greenline HT+ 9E Hetgas
« Svar #14 skrivet: 23 november 2020, 09:13:43 »

Nu tror jag givaren har gett upp.  :'(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 520
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!