Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera golvvärmeslingor utan flödesmätare  (läst 1169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Justera golvvärmeslingor utan flödesmätare
« skrivet: 02 januari 2021, 09:37:42 »
Jag har gett mig på att försöka justera slingorna till golvvärmen här hemma.
Det finns inga flödesmätare så det gör det lite svårare.

Har 1 plan med golvvärme i hela huset.
Det är korkmatta överallt förutom i 2st rum där det är laminat.
I dom 2 rummen det är laminat är det ganska mycket kallare.
Jag vill öka värmen till dom 2 rummen och jag tror jag hittat vilken slinga det är.

Den slingan har jag fullt öppen och dom andra har jag strypt lite.

Hur mycket kan man strypa en slinga?
Alla har stått fullt öppna tidigare och har strypt alla andra lite grann.
En utav slingorna vet jag att jag har ungefär 0,5 varv öppen, är det för lite?
Är gamla grejer och det är ungefär 6 varv från stängt till öppet.

Finns ingen bra dokumentation, har bara ett gammalt blekt papper där man ser ungefär vilken slinga som går vart.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justera golvvärmeslingor utan flödesmätare
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2021, 10:28:37 »
Ofta vill man ha runt 3-6 graders tempskillnad mellan fram och returledningen (Brukar framgå i dokumentationen vad varje slinga skall ha för deltaT vid DUT, så enklast är kanske att du mäter temperaturen efter att du justerat, systemet är trögt så vänta gärna ett dygn innan du läser av vilken skillnad det gett.
Ett bra verktyg är en IR-termometer: https://www.energibutiken.se/sv/termometrar/110-ir-termometer.html?search_query=ir+termometer&results=2
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Justera golvvärmeslingor utan flödesmätare
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2021, 10:59:13 »
DeltaT över fördelare tycker jag är ett bra mått. Men för varje enskild slinga så vill jag lyfta upp utrymmes behov istället. Ibland skiljer U-värde i utrymmet och slingan kanske är lagd på samma vis i hela huset eller liknande problem.
Så länge det finns rum med ostrypta slingor som är för kalla så är det fritt fram att strypa andra slingor som ger för varma rum.
Stryp de rummen som känns känn/mäts varmast. Det blir kallt om det är för mycket strypt.

Håll koll på deltaT över fördelaren, det säger om du behöver höja cirkulationspumpen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera golvvärmeslingor utan flödesmätare
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2021, 22:27:25 »
Bifogar nÃ¥gra bilder pÃ¥ hur det ser ut hos mig, kom ihÃ¥g att det är gamla grejer det här  tummenupp
Fördelare vet jag inte ens vad det är för något eller om jag har någon sån.
Har den interna cirkulationspumpen inställd på 2/3 och den externa på returen står på 4/4.
Sen har jag en till pump sitter på framledningen på den längsta slingan, den står på 1/4, det är för övrigt inte den slingan som är öppen fullt.

Jag har 5st returer jag kan justera på.
Sen har jag bara 3 framledningar som grenar ut till dom 5st slingorna.

Ir termometer har jag en bosch som jag mäter med.

Hur vet jag åt vilket håll jag ska justera pumparna? Vad blir det för skillnad av att öka eller sänka flödet?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera golvvärmeslingor utan flödesmätare
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2021, 22:40:30 »
Mera flöde ,mer kraft på pumpen som går till där det är kallt, eftersom du vet var strypningarna är, sitter på rören strax över golvet.
Pumparna har lägesbrytare för fart på kopplingsplinten 1 - 2 - 3 där 3 är max.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justera golvvärmeslingor utan flödesmätare
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2021, 07:17:05 »
"Fördelaren" är de 3 framledningarna och de 5 returerna.
Det är inte självklart att en fullt öppen slinga är OK, det kan i vissa fall ge så stort flöde att deltaT är nära 0 och det kan göra att deltaT över värmepumpen blir för låg, även om man stryper andra slingor.
Jag skulle nog försöka verifiera att inte ens de kallaste rummen har mindre än 3 graders deltaT, sedan öka kurvan så att kallaste rummet blir tillräckligt varmt, för att sedan strypa lagom mycket på de "för varma" rummen.
Att referera till rumstempen är ju självklart det enda säkra sättet, men det kan ta flera dagar innan rumstemperaturen har stabiliserat sig efter en förändring - mäter man deltaT mellan framledning (samma på alla avstick) och returtempen så får man en snabbare indikation på hur stor skillnad (om alls) en viss förändring har gjort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera golvvärmeslingor utan flödesmätare
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2021, 20:48:20 »
Har mätt lite temperaturer nu.
GT1 från 27,7 Nuv 25,3
GT8 36,9
GT9 30,6

32,9-33,5 grader har jag mätt precis innan slangarna går ner i golvet.

Här är temperaturerna på returerna:
Slinga 1: 26,6, 0,25 varv öppen
Slinga 2: 28,7, 0,5-0,75 varv öppen
Slinga 3: 25,6, 0,25 varv öppen
Slinga 4: 24,6, 0,5 varv öppen
Slinga 5: 29,6, 6 varv öppen

Kurva 2,4.
Finjustering -2,0.

Kan inte öka kurvan högre än vad den är nu, då blir det nog för varmt i resten av huset.
Känns inte som jag kan strypa så mycket mer?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Justera golvvärmeslingor utan flödesmätare
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2021, 23:54:06 »
Har du dubbelkollat så slinga 5 är där det är för kallt? Du kanske skulle testa att stänga 5 och öppna resten så det inte är någon del av en annan slinga som påverkar samma område.

Testa snabbare pumpinställning.

Blir det inga nya upptäckter så kanske det behövs förstärkning med effektivare vattenburen radiator.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera golvvärmeslingor utan flödesmätare
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2021, 19:57:16 »
Efter att ha strypt resterande slingor lite till har det börjat blivit lite varmare i dom rummen.
Så det är iaf rätt slinga är jag rätt säker på.

Men jag har studerat mitt blekta papper lite närmare och ser att slingorna ligger med cc 500mm i dom rummen. Det känns lite långt emellan?
Det verkar vara 22mm slang och dom ligger ungefär 50-60mm ner i betongen.

Kan ju vara därför det är lite svårt att få upp temperatur där inne.
Rummen är ca 10,5kvm och 12,5kvm.
« Senast ändrad: 07 januari 2021, 20:04:52 av Andreasöstman »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justera golvvärmeslingor utan flödesmätare
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2021, 07:37:50 »
Kan säkert ta några dagar innan du ser hela effekten av ändringarna om de ligger ingjutna i betongen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!