Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjar undringar  (läst 48325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #120 skrivet: 05 april 2006, 22:36:29 »
Jag tror att det är svårt att räkna hem en investering i värmepump OCH solfångare idag, men köper man värmepump idag tycker jag definitivt tt man skall se till så att en dockning av solfångare är möjlig i framtiden.

Vill man spara på värmepumpens livslängd och är intresserad av ny teknik kan man mycket väl köpa solfångare redan nu, men som sagt var, kalkylen ger nog i de flesta fall en ganska läng payoff-tid.

Trots att värmepumpen drivs av el.

Nu är det med solfångare som med mark/berg-värme vs luftvärmepumparna. Räknar man med den värdeökning solfångaran ger huset så kan kalkylen bli betydligt intressantare.

Skulle vara kul att se en kalkyl på värmepump + solfångare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #121 skrivet: 06 april 2006, 11:26:53 »
Självklart är det så ett elpriserna kommer att stiga. Det är en av anledningarna att jag inte vill lägga alla äggen i en korg. Å därför väljer att försöka komma undan så billigt det bara går, på värmepumpen. För jag räknar inte med att köra pumpen mer än ungefär 3-5 år, efter att kostnaden för investeringen av den, är betald. Det bör i verkligheten bli ca 7-10 år, å efter det, gissar jag, är ett byte till pump med högre verkninggrad, lönsamt.

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Nybörjar undringar
« Svar #122 skrivet: 06 april 2006, 11:41:23 »
Självklart är det så ett elpriserna kommer att stiga. Det är en av anledningarna att jag inte vill lägga alla äggen i en korg. Å därför väljer att försöka komma undan så billigt det bara går, på värmepumpen. För jag räknar inte med att köra pumpen mer än ungefär 3-5 år, efter att kostnaden för investeringen av den, är betald. Det bör i verkligheten bli ca 7-10 år, å efter det, gissar jag, är ett byte till pump med högre verkninggrad, lönsamt.

mvh humlan.

Då vet jag den absolut ultimata pumpen för dig (och mig.) *vinkar*
Elfri!
http://wohnen.pege.org/2005-energiesparmesse/heimtrainer-waermepumpe.htm




Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #123 skrivet: 06 april 2006, 11:57:57 »
Självklart är det så ett elpriserna kommer att stiga. Det är en av anledningarna att jag inte vill lägga alla äggen i en korg. Å därför väljer att försöka komma undan så billigt det bara går, på värmepumpen. För jag räknar inte med att köra pumpen mer än ungefär 3-5 år, efter att kostnaden för investeringen av den, är betald. Det bör i verkligheten bli ca 7-10 år, å efter det, gissar jag, är ett byte till pump med högre verkninggrad, lönsamt.

mvh humlan.

Då vet jag den absolut ultimata pumpen för dig (och mig.) *vinkar*
Elfri!
http://wohnen.pege.org/2005-energiesparmesse/heimtrainer-waermepumpe.htm





Fy fan!! Jag är allergisk mot motion, blir bara trött Ã¥ svettig av sÃ¥nt  ;D Men det mÃ¥ste vara den ultimata julklappen, till nÃ¥n miljömupp  ;D ;D

mvh humlan.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #124 skrivet: 06 april 2006, 19:37:02 »
Appropå Rickards kloka (som vanligt) inlägg så vill jag bara lägga till ett förtydligande, nämligen att det torde stå klart att solfångare i kombination med en effektiv värmepump är den svåraste kombinationen att räkna hem idagsläget. Alternativkostnaden som solen ersätter är synnerligen måttlig sommartid. Annat kan det vara med olja/el/ved/pellets, där blir kalkylen bättre och vad gäller pellets och ved så kan man ju slippa vissa eldningsbestyr under del av året också.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #125 skrivet: 06 april 2006, 20:34:25 »
Det mÃ¥ste finnas nÃ¥n som vet vilken merkostnad för bergvärme (eller är det ytjordvärme) pumparna, slutar pÃ¥, om det samtidigt ansluts solvärme? Jag menar alltsÃ¥ dom pumarna som redan har den möjlighetet frÃ¥n början. För min egen del, skulle jag kunna göra det billigare, än vad jag väljer att göra. Men med över 10 Ã¥rs användande av solfÃ¥ngare, sÃ¥ ser jag vilken besparingsökning/Ã¥r det har blivit. Visserligen har driften av solfÃ¥ngarna/dygn ökat lÃ¥ngt över 100% pÃ¥ den tiden. SÃ¥ nu kostar det säkert närmare 1 sek/dygn att driva dom  ::) Men samtidigt har Ã¥xÃ¥ oljan ökat frÃ¥n nÃ¥nstans kring 2,5-3000 sek/m3 till.... Vet inte vad den ligger pÃ¥..., är det 8000 sek/m3? Skitsamma, mer än en fördubbling är det iaf. Tänker man även pÃ¥ att elpriset gÃ¥tt samma väg, frÃ¥n 30-40 öre/kWh till lite drygt 1 sek/kWh, sÃ¥ blir det otroligt mycket kWh man fÃ¥r ut för 1 sek frÃ¥n solfÃ¥ngare. Att oljepriset kommer att öka i samma takt, det är solklart  :o sÃ¥ frÃ¥gan är vad kommer elpriset att bli framöver. Vilket blir avgörande hur fort investeringen är Ã¥terbetald i form av kWh. Vad jag eg vill pÃ¥stÃ¥, är att solfÃ¥ngare aldrig kan bli en dÃ¥lig affär, dÃ¥ dom alltid kommer att leverera billig energi, oavsett vad som händer med priset pÃ¥ annan rÃ¥vara, inkl elpriset. Undantaget om vÃ¥ra kära politiker fÃ¥r för sig att beskatta solstrÃ¥lningen, eller inför nÃ¥n typ av solidaritetsbeskattning pÃ¥ dom  ;D

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Nybörjar undringar
« Svar #126 skrivet: 06 april 2006, 20:49:23 »
VP har sämst COP när den går mot högsta temp. Det brukar vara när den går för att producera tappvarmvatten.
På sommaren är det vanligt att VP bara producerar tappvarmvatten
Dvs sämsta driftsbetingelserna för en berg mark VP ÄR just sommaren. Tvärtemot en luft/vatten VP.
Så om man har års COP 3 enligt tex råd och rön har man antagligen inte COP 3 under sommaren.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #127 skrivet: 06 april 2006, 21:40:52 »
Det stämmer bra, kör man VB-cirkpumpen hela sommaren för bara tappvarmvattenberedning så har man nog inte mer än COP 2.0 under sommarhalvåret. Om VB-cirkpumpen startar och stoppar i samband med vv-tillverkning så ligger COP på ca 2.5.

Dessutom så belastas kompressorn mest när den tillverkar tappvarmvatten, så visst finns det grunder för solfångare, det är bara lite svårt att tydligt se någon större ekonomisk vinst med det, i alla fall på kort sikt.

Räknar man med:
1. COP på värmepumpen under sommarhalvåret på 2.0
2. Husets värde stiger med solfångare
3. Värmepumpens livslängd ökar med kanske 10%
4. Framtida elprishöjningar?
5. Grannarnas avundsjuka miner

Så kan man kanske finna anledning att investera, alla ovanstående punkter är faktiskt fullt rimliga att ta i beaktande, så jag lämnar dörren öppen...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #128 skrivet: 06 april 2006, 22:05:31 »
Med hänvisning till punkt 5 ovan, sÃ¥ kanske man skulle införskaffa ett antal värmepums-atrapper  ;D ;D

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Nybörjar undringar
« Svar #129 skrivet: 06 april 2006, 23:53:35 »
Det stämmer bra, kör man VB-cirkpumpen hela sommaren för bara tappvarmvattenberedning så har man nog inte mer än COP 2.0 under sommarhalvåret. Om VB-cirkpumpen startar och stoppar i samband med vv-tillverkning så ligger COP på ca 2.5.

Dessutom så belastas kompressorn mest när den tillverkar tappvarmvatten, så visst finns det grunder för solfångare, det är bara lite svårt att tydligt se någon större ekonomisk vinst med det, i alla fall på kort sikt.

Räknar man med:
1. COP på värmepumpen under sommarhalvåret på 2.0
2. Husets värde stiger med solfångare
3. Värmepumpens livslängd ökar med kanske 10%
4. Framtida elprishöjningar?
5. Grannarnas avundsjuka miner

Så kan man kanske finna anledning att investera, alla ovanstående punkter är faktiskt fullt rimliga att ta i beaktande, så jag lämnar dörren öppen...


Mmm, mark/berg värmepumpar är dåliga på att göra varmvatten. Jag jämför mej med en f d kollega, han har markvärmepump och vattenburet system. Det märkliga är att min kombination av solfångare på tappvatten och en luft/luft VP är minst lika effektiv. På månader som mars, april, maj, juni, juli, augusti, september och oktober drar mina grejor mindre energi.

MVH/Gano

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #130 skrivet: 07 april 2006, 17:30:50 »
Jag gör av med mera hushÃ¥lls el än du gör av med totalt  :'(

Var det den totala förbrukningen ni jämförde?
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Nybörjar undringar
« Svar #131 skrivet: 08 april 2006, 21:16:07 »
Jag gör av med mera hushÃ¥lls el än du gör av med totalt  :'(

Var det den totala förbrukningen ni jämförde?

Ja, vi jämför oss på total elförbrukning. Ingen av oss smygeldar. Vi har direktel och de har eldriven VP. Vi har ett handicap eftersom vi är 4 i familjen, de är 2. Räknar man bort lite tvättmaskiner och lite varmvatten så är vår förbrukning faktiskt lägre.

Märks speciellt på våren. Permafrost runt kollektorslangen. Utetempen ger bra COP på luft/luft VP och solfångaren börjar pumpa in gratisenergi. I mars hade vi lika hög förbrukning, ca 1300 kWh, men tänk på att vi är 2 fler...

Jag har en täckningsgrad på ca 60-65 % på solfångaren. Detta är med stor sannolikhet bättre än att tillverka varmvatten med en värmepump. Som Richard skriver så blir det COP=2 på sommaren, men det kan bli ännu sämre på vintern, då sker ibland varmvattentillverkning medelst elpatron eftersom systemet inte orkar med både kyla och varmvatten. Det är lite svårt att veta hur en värmepump lagar till varmvatten på årsbasis, men inte är det ett idellt driftfall, så mycket kan man säga.

MVH/Gano


Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #132 skrivet: 09 april 2006, 00:09:36 »
COP 2.0 är ju detsamma som "En väldimensionerad solfångaranläggning värmer ca 50% av vv/år" som flera leverantörer uppger.
Sen är det långt ifrån alla som kör VB cirkpumpen på heltid.

Du tror inte det kan bero på att du har en extremt väldimensionerad anläggning medans din fd kolega har en dåligt dimensionerad markvärmepump?

Har kollat runt lite på forumet om elförbrukningen på de olika typerna av anläggningar o tycker mig se att det är en viss skilnad mellan luft och mark/berg.

Har man ett lite större hus så tror jag ju att en väldimensionerad berg/mark pump är bättre totalkostnadsmässigt sett.

Men en väldimensionerad mark/berg pump i kombination med solfångare och solceller borde vara överlägset men inte totalt sett :'(

Att ta förgivet att antalet personer i hushållet är den avgörande faktorn för elkonsumtionen är inte helt självklart tycker jag.

Vi är två personer i hushållet o gör av med massor huvuddunk

Kan inte någon berätta hur ni gör för att få så liten HH-el förbrukning SNÄLLA.

Mycke TROR TYCKER OCH BORDE blev det. :) ;)
« Senast ändrad: 09 april 2006, 00:12:13 av R.C »
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Nybörjar undringar
« Svar #133 skrivet: 09 april 2006, 13:17:25 »
Nja, hur min f d kollegas markvärmepump är dimensionerad vet jag inte. Men min egen l/l värmepump är för liten, jag får stödvärma när det kryper under -6. Kan bli bättre med en till.

A-klassad kyl&frys, ny varmvattenberedare med polyuretanisolering (inställd på 55 grader). En gammal vvb från -70-talet drar 1500-2000 kWh/år mer i tomgångsström (!!!) Vi kör diskmaskinen kopplad på kallvatten, 55 graders värme utan torkprogram (bättre att låta lufttorka, blir inte så torrt inomhus på vintern). Vi kör tvättmaskinen på ekonomiprogrammen (kort temperaturspik i programmet). Har satt in strypventil i duschen, men det märks knappt.

Vi slängde ut torkskåpet, det var paj och tog en massa plats i vår trånga tvättstuga. Torktumlaren körde vi aldrig så den slängde vi. Behöver vi torka kläder så hänger vi dem i trappan framför värmepumpen, DET går FORT. Min sambo är syfröken, hon tycker torktumlare förstör kläderna.

Annars står datorn (bärbar) och tv:n på hela tiden tycker jag. 2 tvättmaskiner per dag och kanske 1,5 diskmaskiner ??
 
Har bytt en del lampor till lågenergi, men långt ifrån alla. De har lite "kallt och hårt" sken.

Summa:     Värmepumpsdrift: 3500 kWh
                HushÃ¥llsel: 3700 kWh
                Varmvatten: 1800 kWh (kom ihÃ¥g solfÃ¥ngaren).

Annars gör vi som signaturen "Joakar", kör med huvudbrytaren för elvärmen i läge AV. Värmen sprider sig bra ändå.

MVH/Gano

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #134 skrivet: 09 april 2006, 13:38:39 »
Jag blir väldigt avundsjuk.

Alla vitvaror , tvätt o torktumlare är helt nya
I mars gjorde vi av med 887kwh i hushÃ¥llsel  :'( :'(´

Ska skaffa fjärrkontroll till en dold huvudbrytare så jag kan stänga av allt när jag åker till jobbet >:D
Skulle nog fÃ¥  --/ av min fru
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!