Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybörjar undringar  (läst 48334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #105 skrivet: 03 april 2006, 08:31:27 »
ja kaj du och jag kommer ingenstans med den här diskussionen . för om jag säger till dig är du säker pÃ¥ din elektroniska signal? och sÃ¥ vidare, det du gör nu är att dra allt till sin spets ,  huvuddunk.  det blir man lite lessen över  .  sÃ¥ jag försöker en sista gÃ¥ng  .. mitt hus drar 45000 kwh vad skulle besparingen bli om jag valt 2 av dina maskiner  istället för min ena .  vi har samma kylmedel maskinerna lämnar lika mycket vid minus 15

och detär möjligt att fler kommer att gÃ¥ över till elektroniska ventiler  , och den undrade frÃ¥gan är %hur mycket bättre blir det pÃ¥ Ã¥rs basen för den mer kostnad det innebär som reservdelar kostar paketet nästan 8000 kr ,


och enligt våra svenska geologer är det pulpan och inte solen som värmer borr hålet

Utloggad vby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #106 skrivet: 03 april 2006, 12:41:38 »
NÃ¥gon som har sett uppgifter pÃ¥ hur mycket förluster det är frÃ¥n kompressor och övrig utrustning i utedelen? Det lÃ¥ter ju helt rätt att ha dessa förluster i källaren i stället och fÃ¥ nytta av dom.  Elda för krÃ¥korna gör vi tillräckligt i alla fall.

Mvh Anders
Hus på 160m2 i två plan, byggt 1945. 10m2 solfångare i rakt söderläge på plats 2000. Tilläggsisolerad vind och täljstenskamin 2001. Oljetanken åkte ut 2006. Sol, TVA, shuntar, golvvärme, radiatorer m.m. styrs av eget styrsystem. Planerar för L/V-VP till hösten 2006, helst med vx inomhus. Eldar 6-8m3 ved i kaminen, 5000kWh från solfångare, 16000kWh värme och 7000 kWh hushållsel.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #107 skrivet: 03 april 2006, 22:47:40 »

Alla rörmokare har inte kylbehörighet så det skulle troligen få konsekvensen att rörmokarna inte skulle sälja som de gör idag. Även den Gör-det-själv marknaden skulle påverkas.
PENGAR PENGAR och PENGAR

Lustigt att du säger så som förespråkar Dakin VP över allt annat, dom kräver ju en kylmässig installation
eller hur.

Tror du missförstod mig. Jag gillar de nya systemen med växlaren inne i huset.
Men de "STORA" vill ha en med växlaren i utedelen för då kan vem somhelst försöka sig på att installera dvs fler VP sålda.
Jag är mer intresserad av nya bra teknik och nöjda kunder.

mvh Rickard

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #108 skrivet: 03 april 2006, 23:03:45 »
 *vinkar* go natt

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nybörjar undringar
« Svar #109 skrivet: 03 april 2006, 23:04:37 »

Alla rörmokare har inte kylbehörighet så det skulle troligen få konsekvensen att rörmokarna inte skulle sälja som de gör idag. Även den Gör-det-själv marknaden skulle påverkas.
PENGAR PENGAR och PENGAR

Lustigt att du säger så som förespråkar Dakin VP över allt annat, dom kräver ju en kylmässig installation
eller hur.

Tror du missförstod mig. Jag gillar de nya systemen med växlaren inne i huset.
Men de "STORA" vill ha en med växlaren i utedelen för då kan vem somhelst försöka sig på att installera dvs fler VP sålda.
Jag är mer intresserad av nya bra teknik och nöjda kunder.

mvh Rickard

Kollade in vpgr hemsida... tackar för informationen den var något skral...
Nu till frågan??
Är det egentligen så otroligt dålig affär att köpa tex en fighter 2010 för 40000 inklusive moms å docka den till en elpanna eller vad du nu har... kan man göra det själv så är det lätt å räkna hem affären på en överskådlig tid..

Vad kostar en av dej nu rekomenderad supermaskin med installation...?

jag kan ju inte ens jämföra med de hemliga priser ni har..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #110 skrivet: 04 april 2006, 01:46:58 »


Kollade in vpgr hemsida... tackar för informationen den var något skral...
Nu till frågan??
Är det egentligen så otroligt dålig affär att köpa tex en fighter 2010 för 40000 inklusive moms å docka den till en elpanna eller vad du nu har... kan man göra det själv så är det lätt å räkna hem affären på en överskådlig tid..

Vad kostar en av dej nu rekomenderad supermaskin med installation...?

jag kan ju inte ens jämföra med de hemliga priser ni har..
[/quote]

Det finns inga hemliga priser som jag sagt tidigare. Vi har bara fått en ca prislista av Daikin. Och sätta ut priser på hemsidan blir fel då nästan inget hus är det andra likt.

De gånger det lönar sig att sätta in ALLA delar i systemet är om din el eller olje panna är slut eller nästan slut.

De gånger när du har en bra panna VED EL OLJA kanske ny fin VV-beredare så dockar man L/V Inverter 410 precis som tex fighter 2010.

Därför är det svårt att säga vad det kommer att kosta. Jag är troligen dum som går ut med det högsta priset 85000:- 6,1kW dvs en komplett värmeanläggning. Men sätta låga lock priser är inget för mig.

Köp en tex fighter 2010 + en VVM240 och få det monterat o klart. Det priset ska du jämföra med 85000:-

mvh Rickard

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #111 skrivet: 04 april 2006, 11:32:07 »
Men snälla Rickard VPGR , de flesta av oss vill INTE han fler pannor eller tankar i kåken. Själv har jag t.ex redan, en fullt fungerande ved/olje panna + en sol/elpanna i min kåk. Å jag är fullt övertygad om att många sitter i liknande situationer. Å dom vansinnigheterna, att riva ut fullt fungerande pannor, mot en annan, den merkostnaden går ALDRIG att få igen. Jag jämför då mot att själv installera, t.ex en Airwell LVP, som jag inkl installationspaket å frakt, sätter in själv, å då får betala 40000 sek , enligt den offert jag fått, + 4-6000 sek för övrig material, å besök av montör för igångsättande. Personligen tycker jag det är fördjäligt, rent ut sagt, att man lyckats förmå så många, att riva ut fullt fungerande anläggningar. Tala om kapitalförstöring å dålig affär...

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #112 skrivet: 04 april 2006, 12:55:49 »
Men snälla Rickard VPGR , de flesta av oss vill INTE han fler pannor eller tankar i kåken. Själv har jag t.ex redan, en fullt fungerande ved/olje panna + en sol/elpanna i min kåk. Å jag är fullt övertygad om att många sitter i liknande situationer. Å dom vansinnigheterna, att riva ut fullt fungerande pannor, mot en annan, den merkostnaden går ALDRIG att få igen. Jag jämför då mot att själv installera, t.ex en Airwell LVP, som jag inkl installationspaket å frakt, sätter in själv, å då får betala 40000 sek , enligt den offert jag fått, + 4-6000 sek för övrig material, å besök av montör för igångsättande. Personligen tycker jag det är fördjäligt, rent ut sagt, att man lyckats förmå så många, att riva ut fullt fungerande anläggningar. Tala om kapitalförstöring å dålig affär...

mvh humlan.

Många gånger är det inte en så dålig affär som du vill göra sken av. Jag har sett flera exempel på enkla värmepumpar dockade till befintlig utrustning som resulterar i:

Dålig verkningsgrad, dålig funktion, stora energiförluster och kort livslängd.

En effektiv värmepump kopplad till en effektiv och anpassad panna, installerad av en kunnig installatör och intrimmad av en insatt person kan , trots att det blir dubbelt så dyrt vara en god affär på sikt. Har man krav på bra funktion och god komfort och värderar det i stor utsträckning så kan det definitivt vara en fördel att köpa dyrt, men bra.

Har man ett brinnande intresse, är beredd att själv satsa tid på installation och intrimmning och vet hur en värmepump arbetar så effektivt som möjligt kan man visst spara pengar på att använda redan befintlig utrustning.

Jag skulle i alla fall inte använda mig av en gammal, dåligt anpassad panna till en värmepump. Jag skulle istället satsa på att hitta en väl anpassad panna till ett så lågt pris som möjligt och sedan installera allt själv. Det tror jag man sparar mest på. (förutsatt att man inte skjuter pannan i luften p.g.a. nån felkoppling...)

Sedan är ju naturligtvis denna investering som alla andra investeringar, har man inte pengarna som krävs så går det inte annat än att köpa billigt, men då får man inte heller räkna med lika stor årlig besparing.

OM du skall använda dig av befintlig utrustning, se till att dessa krav uppfylls:

1. Flytande kondensering skall vara reglerprincipen
2. Den skall värma tappvarmvattnet, inte förvärma, utan värma allt!
3. Eltillskottet skall ha en bra styrning, som inte "släcker" värmepumpen när eltillskottet går till.

Kan du genom att docka en värmepump till din befintliga anläggning och uppfylla dessa krav så finns ingen anledning att köpa nån ny panna, problemet är att det oftast inte låter sig lösas enligt ovanstående kravspec på en redan befintlig anläggning.

Men... räkna med onödiga energiföruster på i runda slängar 1000-4000 kWh om du dockar till en gammal anläggning, allt beroende på hur den ser ut och i vilket skick den befintliga utrustningen är.
« Senast ändrad: 04 april 2006, 13:01:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #113 skrivet: 04 april 2006, 13:16:30 »
Ja där ser Du! 4000kWh i sämsta fall, blir merkostnaden = ca 4000 sek/Ã¥r. Vlket grovt räknat skulle motsvara, mellan tummen Ã¥ pekfingret, 7-10 Ã¥r, innan nÃ¥n besparing infinner sig. Precis vad jag Ã¥xÃ¥ kommit fram till  :) Därför kastar jag inte ut nÃ¥n panna, utan nöjer mig med att uppgradera min solvärmeanläggning, till vakumrör istället. Ã… en pump som är dockningsbar mot befintlig anläggning förstÃ¥s. Men det förstod Du säkert ändÃ¥...

mvh humlan.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #114 skrivet: 04 april 2006, 17:41:22 »
Men snälla Rickard VPGR , de flesta av oss vill INTE han fler pannor eller tankar i kåken. Själv har jag t.ex redan, en fullt fungerande ved/olje panna + en sol/elpanna i min kåk. Å jag är fullt övertygad om att många sitter i liknande situationer. Å dom vansinnigheterna, att riva ut fullt fungerande pannor, mot en annan, den merkostnaden går ALDRIG att få igen. Jag jämför då mot att själv installera, t.ex en Airwell LVP, som jag inkl installationspaket å frakt, sätter in själv, å då får betala 40000 sek , enligt den offert jag fått, + 4-6000 sek för övrig material, å besök av montör för igångsättande. Personligen tycker jag det är fördjäligt, rent ut sagt, att man lyckats förmå så många, att riva ut fullt fungerande anläggningar. Tala om kapitalförstöring å dålig affär...

mvh humlan.

Precis vad jag skrev  :,v( (tillomed min fru hade förstÃ¥t mig där)  :)
Man måste se vad kund har. Har de en bra VED EL OLJA panna så dockar man en L/V mot det systemet.
Men det befintliga måste vara i bra skick och komplatibel, det avgör man vid kundbesöket.
Om anlägningen är slut byter man ALLT. Inget krångligt med det.

mvh Rickard

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #115 skrivet: 04 april 2006, 22:31:25 »
Citera
utan nöjer mig med att uppgradera min solvärmeanläggning, till vakumrör istället.

Den ytterligare besparing du gör med vacumsolfångare varje år kanske ligger på 1000 kr.

Vilken payoff-tid blir det?

Kanske en roligare investering, som dessutom impar på grannarna, men inte kommer det att löna sig bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #116 skrivet: 04 april 2006, 23:22:43 »
Nu hänger jag inte med  Sc:,h  Ska se om jag kan förklara mig genom lite enkla formuleringar. SÃ¥ häng inte upp er pÃ¥ nÃ¥n siffra... Ska alltsÃ¥ in med en värmepump, som är tänkt att ta över frÃ¥n oljan, Ã¥ behÃ¥ller allt + byte till vakumrör. Detta för att slippa oljekostnaden, minska slitaget pÃ¥ pumpen, Ã¥ för lÃ¥ng tid framöver ha "gratis" värme/vatten 4-6 mÃ¥n/Ã¥r. Riktigt vad besparing blir, mot vad jag nu betalar, utslaget pÃ¥ längre tid, kan jag knappast mer än gissa mig till. Men har man i minne att bÃ¥de elpris Ã¥ oljan blir dyrare för vart Ã¥r, sÃ¥ lär besparingen bli högre för vart Ã¥r som gÃ¥r. Total kostnad bör ligga kring drygt 50000 sek. Skulle jag helt ersätta det jag nu har, med ny panna, som klara bÃ¥de värmepump Ã¥ sol, sÃ¥ antar jag att det kommer att kosta mig minst 20000 sek till. Det är dom pengarna jag inte förstÃ¥r vitsen med, att investera i nÃ¥t som jag inte behöver, eller förmodligen heller aldrig fÃ¥r igen pengarna pÃ¥. Skulle jag dessutom leja bort allt, sÃ¥ ryker säkert minst 15000 sek ytterligare, Ã¥ dÃ¥ blir det ju en riktigt usel investering under min livstid. Även Ni verkar ju minst sagt oense, om vad besparingen med solen blir. Men lÃ¥t säga att den hamnar i mitten av vad Ni gissar = 2500 sek/Ã¥r. DÃ¥ är mina rör Ã¥terbetalda pÃ¥ exakt 5 Ã¥r, Ã¥ pumpen Ã¥terbetald av vad ca 2,5 m3 olja/Ã¥r i besparing blir. Vet ju inte vad oljepriset blir, men lägre blir det INTE. SÃ¥ allt bör med mitt sätt Ã¥ räkna, vara betalt efter 5 Ã¥r. Det tycker jag är helt överkomligt, framförallt som vakumrören kommer att vara till nytta betydligt längre än sÃ¥, Ã¥ inte behöver underhÃ¥llas/repareras för nÃ¥n nämnvärd kostnad.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #117 skrivet: 05 april 2006, 00:50:13 »
Jag kanske missat nåt, men om du har "vanliga" solfångare sedan förr, och sparar säg 4000 kr/år på dem, uppgraderar till vacumsolfångare så kanske du kan spara ytterligare 1000 kr.
Det var vad jag menade. Dessutom, de 1000 kr du spar är i förhållande till oljekostnaden. Med värmepump får du dela den typen av besparingar på 3. D.v.s. ca 300 kr/år för att investera hur mycket? i vacumsolfångaren...

Men som sagt, jag kan ha missat nåt i tråden,har inte läst riktigt allt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #118 skrivet: 05 april 2006, 11:40:42 »
Jag kanske missat nåt, men om du har "vanliga" solfångare sedan förr, och sparar säg 4000 kr/år på dem, uppgraderar till vacumsolfångare så kanske du kan spara ytterligare 1000 kr.
Det var vad jag menade. Dessutom, de 1000 kr du spar är i förhållande till oljekostnaden. Med värmepump får du dela den typen av besparingar på 3. D.v.s. ca 300 kr/år för att investera hur mycket? i vacumsolfångaren...

Men som sagt, jag kan ha missat nåt i tråden,har inte läst riktigt allt.

Aha, dÃ¥ hänger jag med bättre. Jo, det är sÃ¥ att Lartec:s paneler, dom första, Ã¥ som jag naturligtvis har/hade, är feltillverkade. Dom har använt fel teknik när dom svetsat rostfritt (klantigt) sÃ¥ det blir rosthÃ¥l i punktningen pÃ¥ panelerna. När jag nu ändÃ¥ var tvungen att ta ner dom vid renoveringen av fasaden, sÃ¥ blev det en fullgod anledning att sätta upp vakumrör istället. SÃ¥ Du har säkert rätt i att den besparing Du nämner, inte blir mer än nÃ¥gra kronor. Den stora besparingen med vakumrör, blir att jag slipper laga rosthÃ¥len pÃ¥ Lartec:s paneler  ;D. Visserligen hade jag kunnat byta innerdelarna istället, till ett lägre pris, men jag räknar inte bara besparingar. Utan det finns ett visst nöje inräknat för mig, med allt kring solenergi, Ã¥ dess obegränsade potential.

mvh humlan.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #119 skrivet: 05 april 2006, 22:23:46 »
Besparingen på solvärmen är beroende av vad solenergin ersätter för energi. Pay-offtiden blir därefter. Ersätter den el eller olja så är det en annan sak än om den ersätter en värmepump med COP 3. Med i beräkningen bör man väl ändå ta att elen torde stiga en del i pris under solanläggningens livslängd. Det verkar vara få värmepumpsägare som har förstått att deras värmepump faktiskt drivs av el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!