Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybörjar undringar  (läst 48340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #90 skrivet: 02 april 2006, 06:50:04 »
Sedan är det ju så att det sitter trefaskompressorer i enfasinvertrar

Tror faktiskt att invertersäljarna skulle vinna ett antal nordbor som kunder om dom satte in trefas frekvensomriktare i stället. Här försöker vi för det mesta att ha så jämnt uttag som möjligt på alla faser för att få ner fasta kostnaden för elabb. Om jag inte missminner mig så har man oftast enfasmatning till bostäder i sydligare delar av europa och eftersom invertertekniken hittills mest använts för kyla så är det kanske en naturlig förklaring till motståndet mot trefasmatning.

Mvh Anders
Hus på 160m2 i två plan, byggt 1945. 10m2 solfångare i rakt söderläge på plats 2000. Tilläggsisolerad vind och täljstenskamin 2001. Oljetanken åkte ut 2006. Sol, TVA, shuntar, golvvärme, radiatorer m.m. styrs av eget styrsystem. Planerar för L/V-VP till hösten 2006, helst med vx inomhus. Eldar 6-8m3 ved i kaminen, 5000kWh från solfångare, 16000kWh värme och 7000 kWh hushållsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #91 skrivet: 02 april 2006, 10:27:28 »
En av orsakerna till att man inte kör med trefas tror jag är att i dom flesta Europeiska länder använder man i stort sett bara 230 volt, dels som enfas eller som tvåfas. Som exempel kan nämnas att dom flesta inbyggnadsugnarna, tvättmaskiner, diskmaskiner mm. är 1fas 230 volt och enligt NOBÖ (stor elvärmeleverantör) är vi svenskar ganska ensamma om att ha 400V element.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #92 skrivet: 02 april 2006, 11:53:26 »
ja det här med läckande tankar i pannrumm som en energie bov vill jag bestrida. åtminstone 8233 timmar om året då den energien den läcker befinner sig inne i det termiska skalet och kommer mig som fastighets ägare till godo , sen måste jag i alla fall ha någonstans att förvara varmvattnet .

och igår var det 7 starter på systemet ..

så som dom kopplat den här anläggningen blir det aldrig några tok körningar med 58-60 ut ur värmepumpen . tempen på utvunnet kondensat ligger på 38 -44 grader , och max 50 grader i tanken ur det tar rörmokaren förvärmningen till vv behovet åt mig ,

6790 timmar om Ã¥ret är det över 0 grader ute i stockholm .  alla vill göra varmvatten och behovet är olika en del familjer gör av med knappa 3000 kwh och en del är uppe pÃ¥ nästan 10 000 kwh och jag är nog en av dom . och desto högre utomhus temp desto effektivare är en luft vatten värmepump. vilket gör att det är ok att tillverka 50 gradit vatten sÃ¥ länge man kann hÃ¥lla kondensatet pÃ¥ en temp av 40-44 grader efter att det passerat växlaren ,

 kopplat pÃ¥ det här viset om prognosen stämmer kommer det att hamna pÃ¥ nästan 62-65 % efter graddags beräkningar pÃ¥ värme och faktisk kostnad pÃ¥ varm vatten ( innbygd separat mätare för vv)

Ã¥kte till min röris och pratade med honom om den här dialogen . och hann svara mig att skillnaden är knappt jämförbar den enda man gör är precis som i bil industrin bygger systemen sÃ¥ komplexa att ingen kann serva/reparera utan en special utbildning man ska inte bygga julgranar i onödan om det enkla som finns i dag fungerar och reducerar uppvärmnings kostnaderna med upp till 70% i bästa fall .  och sÃ¥ länge det finns on-off för luft vatten kommer han att använda det. acktank med för man mÃ¥ste ge kunden en valmöjlighet. och det är solen, den behöver lagras nÃ¥nstans sÃ¥ det blir min nästa investering .

att värmepumpen skulle hinna med att ta upp solens strålningsvärme när fläkten blåser nästan 5000m3 luft ? det kann inte vara många milliwatt. luften som går genom pumpen borde hålla samma temp vare sig du är i sol eller skugga

ännu ett plus av besöket hos rörisen var att jag fick lÃ¥na hans gamla böcker inom kylteknik se om jag orkar läsa alla , nÃ¥n spännande läsning borde det stÃ¥  *vinkar*

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Nybörjar undringar
« Svar #93 skrivet: 02 april 2006, 15:30:30 »
Ny i gamet missförstod nog detta med solvärme  8)

All energi som finns att tillgå här på jorden härstammar ju från solen, värmepumpen utvinner den bara! Den tillverkar den inte.

Mvh Kaj *vinkar*
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #94 skrivet: 02 april 2006, 17:02:37 »
ja det var därför jag skrev att det inte spelade nÃ¥n roll vad den stÃ¥r,  :)

och fortfarande är jag nyfiken på vad skillnaden skulle bli med inverter eller on-off .

med eller utan ack? platsen mÃ¥ste du lämna för tillverkning av varmvatten ,  idag styrs det med nÃ¥gra digitala/ analoga utgÃ¥ngar och en  manöverstöm som vem som helst snabbt kan felsöka  , en ny regulator som klarar allt kostar inte mer en cirka 2000 plus moms och den kan du byta själv , till vÃ¥ra försäkringsbolags glädje . om den gÃ¥r sönder .

rätta mig gärna om jag har fel  a:gl det är ju det forumet är till för. 

skillnaden mÃ¥ste gÃ¥ att räkna ut ,om det är nÃ¥n ,verkningsgraden pÃ¥ maskinerna avgörs  av temperaturen pÃ¥ kondensatet och vilket köldmedium man använder  . tar fastigheten 5 kwh i timmen vilket skulle bli pÃ¥ ett dygn 120 kwh pumpen tar snÃ¥lt 30kwh  och gÃ¥r i 10 timmar pÃ¥ det gör den som idag nÃ¥gra avfrostningar pÃ¥ 45 sekunder i aktiverat läge  cirkpumpen gÃ¥r i 10 timmar 1,9kwh
temperatur på kondensatet ligger 38-44 grader . skulle vara hur spännande som helst att få vara med och mäta din pump för att se om det blir någon skillnad ?

tack för ordet , ny i gamet ,



Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #95 skrivet: 02 april 2006, 17:22:04 »
Kaj, när du påstår att "All energi som finns att tillgå här på jorden härstammar ju från solen" är det riktigt riktigt, de är ju en del som påstår att det inte är så så nu blir jag lite fundersam Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Nybörjar undringar
« Svar #96 skrivet: 02 april 2006, 18:16:36 »
Kaj, när du påstår att "All energi som finns att tillgå här på jorden härstammar ju från solen" är det riktigt riktigt, de är ju en del som påstår att det inte är så så nu blir jag lite fundersam Sc:,h

Det jag tänkte på är tillex vattenkraft, vindkraft, fossila bränslen etc. En värmepump utvinner ju solvärme som lagrats i mark, berg, luft eller vatten. I övrigt har jag för mig att energi i fast form har behövt massor med energi för att anta fast form, exvis från solen (kärnkraft).

Mvh Kaj  *vinkar*
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Nybörjar undringar
« Svar #97 skrivet: 02 april 2006, 18:47:02 »
ja det var därför jag skrev att det inte spelade nÃ¥n roll vad den stÃ¥r,  :)

och fortfarande är jag nyfiken på vad skillnaden skulle bli med inverter eller on-off .

med eller utan ack? platsen mÃ¥ste du lämna för tillverkning av varmvatten ,  idag styrs det med nÃ¥gra digitala/ analoga utgÃ¥ngar och en  manöverstöm som vem som helst snabbt kan felsöka  , en ny regulator som klarar allt kostar inte mer en cirka 2000 plus moms och den kan du byta själv , till vÃ¥ra försäkringsbolags glädje . om den gÃ¥r sönder .

rätta mig gärna om jag har fel  a:gl det är ju det forumet är till för. 

skillnaden mÃ¥ste gÃ¥ att räkna ut ,om det är nÃ¥n ,verkningsgraden pÃ¥ maskinerna avgörs  av temperaturen pÃ¥ kondensatet och vilket köldmedium man använder  . tar fastigheten 5 kwh i timmen vilket skulle bli pÃ¥ ett dygn 120 kwh pumpen tar snÃ¥lt 30kwh  och gÃ¥r i 10 timmar pÃ¥ det gör den som idag nÃ¥gra avfrostningar pÃ¥ 45 sekunder i aktiverat läge  cirkpumpen gÃ¥r i 10 timmar 1,9kwh
temperatur på kondensatet ligger 38-44 grader . skulle vara hur spännande som helst att få vara med och mäta din pump för att se om det blir någon skillnad ?

tack för ordet , ny i gamet ,




Skillnaden är enligt mig att olika kompressorer har olika verkningsgrad. Ta tillex en inverter luftvärmepump som vid 7 grader har ett cop-värde på 5 vid sin nominella effekt och copvärde på 7 vid sin lägsta effekt, det betyder att verkningsgraden varierar.

Inverterkompressorer är strömsnåla, du verkar ha låst fast dig vid att alla kompressorer har samma verkningsgrad vid lika driftförhållanden. Så är ju inte fallet, olika kompressorer använder sig av olika mycket energi när dom klarar av samma arbete.

Sen kan ju skillnaderna vara mycket små, men det handlade inte diskussionen om. Jag har ju inte själv konstruerat eller ens gjort några installationer av just din maskin, men man erhåller generellt ett högre cop om man har möjlighet att ligga lägre i kondenseringstemperatur.

Det som man har gjort med just Acqua inVertern är att man valt större kompressorer som man kör vid låga varvtal för att erhålla bättre cop-värden, detta tillsammans med elektronisk expansionsventil ger optimal kontroll över förångningen. Om din maskin har elektronisk expansionsventil vet jag inte? Mina erfarenheter från kylapplikationer av elektronisk expansionsventil är att man kan uträtta samma arbete med mindre kylmaskin bara man ökar kondensorkapaciteten (absorberar alltså mera värme vid mindre energiförbrukning).

Mvh Kaj  *vinkar*
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #98 skrivet: 02 april 2006, 18:50:15 »
Om bergvärme är solkraft eller kärnkraft kan ju diskuteras, jag hävdar att bergvärmen i försa hand är värme som läcker ut från det radioaktiva sönderfallet som pågår inne i vår moder jord
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #99 skrivet: 02 april 2006, 20:22:18 »
ja om okunskap är att ha lÃ¥st fast sig sÃ¥ ok dÃ¥ har jag det .. men det är därför jag frÃ¥gar, i min värd finns inga dumma frÃ¥gor bara dumma svar . nu säger jag inte att jag fÃ¥tt det av dig . jag är nyfiken pÃ¥ tekniken . vad blir det i Ã¥rs besparing om man valt ett alternativ frÃ¥n er . och jag trodde helt klart  att det inte skulle skilja pÃ¥ om du satsar 1 kwh med invertern i en timme och har en cop pÃ¥ 4 eller lÃ¥ter en on off maskin gÃ¥ i 20 minuter  med cop pÃ¥ 4  för att fÃ¥ 4 kwh i huset eller acken ,

rätt dimesionerad förÃ¥ngare -värmeväxlare i bÃ¥da maskinerna som kondenserar och förÃ¥ngas i samma temperaturer. borde bli samma resultat . jag fÃ¥r försöka läsa mig till dom svaren genom böckerna kyteknikern del 1-2 praktisk kylteknik  samt köldmedels termofysikaliska egenskaper .


svenska kocken har rätt det är pulpan som återvärmer borrhålen
tack för ordet,

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #100 skrivet: 02 april 2006, 23:06:05 »
Detta eviga tjatande om slitage av antalet starter pÃ¥ on off maskiner dessa gÃ¥r ocksÃ¥ att mjukstarta och kompressorn brukar sällan vara det som först ger upp i en vp.  huvuddunk
Sen kommer en liten undran till alla tillverkare av luft vatten pumpar varför envisas med att ha kompressorn i utedelen varför inte placera den inomhus och slippa vevhusvärme mindre slitage pÃ¥ känslig elektronik och framförallt bekvämare felsökning  när den gÃ¥r sönder. Det är ju lätt som tillverkare att hävda att kyltekniker har dÃ¥lig kunskap mm men vem har lust att dra fram ett ociloskop och felsöka kretskort när det är -18 ºC och snöar när man som tillverkare provat felsöka i ett varmt och torrt lab? fiR:
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #101 skrivet: 02 april 2006, 23:13:30 »
Detta eviga tjatande om slitage av antalet starter pÃ¥ on off maskiner dessa gÃ¥r ocksÃ¥ att mjukstarta och kompressorn brukar sällan vara det som först ger upp i en vp.  huvuddunk
Sen kommer en liten undran till alla tillverkare av luft vatten pumpar varför envisas med att ha kompressorn i utedelen varför inte placera den inomhus och slippa vevhusvärme mindre slitage pÃ¥ känslig elektronik och framförallt bekvämare felsökning  när den gÃ¥r sönder. Det är ju lätt som tillverkare att hävda att kyltekniker har dÃ¥lig kunskap mm men vem har lust att dra fram ett ociloskop och felsöka kretskort när det är -18 ºC och snöar när man som tillverkare provat felsöka i ett varmt och torrt lab? fiR:

Alla rörmokare har inte kylbehörighet så det skulle troligen få konsekvensen att rörmokarna inte skulle sälja som de gör idag. Även den Gör-det-själv marknaden skulle påverkas.
PENGAR PENGAR och PENGAR

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #102 skrivet: 02 april 2006, 23:19:04 »
Har man inte kylbehörighet kan man inte montera en maskin med växlare inomhus heller så där finns ingen skillnad mot att flytta in kompressorn och elektoniken!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #103 skrivet: 02 april 2006, 23:55:10 »

Alla rörmokare har inte kylbehörighet så det skulle troligen få konsekvensen att rörmokarna inte skulle sälja som de gör idag. Även den Gör-det-själv marknaden skulle påverkas.
PENGAR PENGAR och PENGAR

Lustigt att du säger så som förespråkar Dakin VP över allt annat, dom kräver ju en kylmässig installation
eller hur. Där ska man iaf ge Thermia en stjärna som har satt hela kylkretsen inne. Sen att dom kör
glykolsystem och inte köldmediekretsen ute kan man ju kanske ifrågasätta, man slipper ju en
kylinstallation och kan göra den klar i fabrik, kanske dom tänker.

Problemet är väll att de idag inte finns en riktigt L/V pump med växlaren inne som är enbart framtagen för
att klara dom stränga förhålandena, utan bara L/L pumpar med ersatt innedel mot en platt värmeväxlare.
Kan väll knappast vara en revolution.
Idén är inte fel men knappast nått att slå sig för bröstet och tro att man är bäst.
Precis som Overlander säger kom igen när man byggt en riktig vp som har de man behöver inne och bara ett fläktpaket ute som thermia gör, är väll inte så svårt. Fast de är klart, då kan man ju inte ta dom
serietillverkande L/L utedelarna utan mÃ¥ste ju bygga nÃ¥tt  nytt.
« Senast ändrad: 02 april 2006, 23:57:39 av dragan »

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Nybörjar undringar
« Svar #104 skrivet: 03 april 2006, 07:12:11 »
ja om okunskap är att ha lÃ¥st fast sig sÃ¥ ok dÃ¥ har jag det .. men det är därför jag frÃ¥gar, i min värd finns inga dumma frÃ¥gor bara dumma svar . nu säger jag inte att jag fÃ¥tt det av dig . jag är nyfiken pÃ¥ tekniken . vad blir det i Ã¥rs besparing om man valt ett alternativ frÃ¥n er . och jag trodde helt klart  att det inte skulle skilja pÃ¥ om du satsar 1 kwh med invertern i en timme och har en cop pÃ¥ 4 eller lÃ¥ter en on off maskin gÃ¥ i 20 minuter  med cop pÃ¥ 4  för att fÃ¥ 4 kwh i huset eller acken ,

rätt dimesionerad förÃ¥ngare -värmeväxlare i bÃ¥da maskinerna som kondenserar och förÃ¥ngas i samma temperaturer. borde bli samma resultat . jag fÃ¥r försöka läsa mig till dom svaren genom böckerna kyteknikern del 1-2 praktisk kylteknik  samt köldmedels termofysikaliska egenskaper .


svenska kocken har rätt det är pulpan som återvärmer borrhålen
tack för ordet,

Hejsan!


Naturligtvis är det så om du har samma cop, men vad är det som säger att du har det? Hur vet du att din förångning är optimerad vid ett visst driftläge? Varför tror du att det överhuvudtaget finns elektronisk expansionsventil? Jo, för att få bättre kontroll över förångningstemperatur och kondenseringstemperratur. Om du nån gång har justerat en expansionsventil (mekanisk) så vet du hur små justeringar som krävs för att utnyttja förångaren optimalt. Att kunna mäta förångningstemperatur/kondenseringstemperatur och samtidigt välja optimal kompressoreffekt, eller tvärtom, är en teknik som alla kommer använda ganska snart.
Det ger dig en bättre ekonomi att inte köra större kompressor än vad du behöver för tillfället.

När det gäller jordens innanmäte så är väl det likvärdigt solen, eller?

Mvh Kaj  *vinkar*
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!