Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybörjar undringar  (läst 48328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Nybörjar undringar
« Svar #75 skrivet: 30 mars 2006, 17:33:38 »
Först detta med avfrostningarna... Avfrostningstiden ligger runt 3 min, behovstyrd så det varierar. Acqua inVerter med 2 utedelar har inte synkad avfrostning utan sker individuellt, avfrostar inte alls mycket vid 15 minusgrader, dom har ju elektronisk expansionsventil så överhettningen vid olika utetemperaturer fungerar mycket bra.

Detta med snedbelastning av husets "elnät" är ju inget problem i sig, om det innebär att man måste säkra upp så förstår jag resonemanget. Det det finns ju ingenting i huset som tar skada av att man tar ut mer effekt på en eller två faser.

"Snedbelastar" gör man ju om man använder mikrovågsugnen, dammsugaren eller sin enfas tvättmaskin.
En omfördelning av belastningen på husets olika faser gör man ganska enkelt vid installationen av värmepumpen (tar ca en halvtimme).

Gör man detta på rätt sätt är min erfarenhet att man kan behålla, eller till och med minska sina huvudsäkringar.
En stor fördel med invertermaskiner är ju att startströmmar saknas, det innebär ju att husets el slipper sådana problem (blinkande lampor osv).

Mvh Kaj  *vinkar*
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #76 skrivet: 30 mars 2006, 21:07:18 »
ja . eftersom allt mer går på enfas typ mikro tvättmaskin torktumlare eller två faser vissa vvb behövs det inte mycket innan snelasten är uppnåd på dessa faser .plus att i gamla fastigheter borde man se över nollan eftersom ju mer 220 produkter du installerar desto större belastning på nollan .

utan en tre fas pump hade jag garanterat varit tvungen att säkra upp från 20 till 25 ampere . nu går systemet snällt ,ingen fru som ringer om trasiga säkringar för att hon tvättar diskar lagar mat .
alla är ju saliga i sin tro . jag tror på tre fas, jämn fördelning av effekter och mjukstartande relän.

var ute och tittade i dag på airvellen 100% luftfuktighet och plus 3 grader är som gjort för en ismaskin
men inte här. kompressorn är aktiverad cirka 45 sekunder sen är det klart vattnet forsar om maskinen fläkten blåser ur förångaren och värme produtionen startar . pumpen har sen igår klockan 20,30till idag 20,30 gått 11 timmar och med spetsen för vvb har det gått snålt 45 kwh .(330m2) efter som ett hus drar energie efter vad det läcker undrar jag vad invertern skulle kunna göra för att spara mig mer energie jämfört med en on off maskin som jag tror är inkopplad helt optimalt,

hoppas du kan hjälpa mig att fÃ¥ ett svar pÃ¥ den frÃ¥gan  m.v.h ny i gamet *vinkar*

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Nybörjar undringar
« Svar #77 skrivet: 31 mars 2006, 07:29:39 »
ja . eftersom allt mer går på enfas typ mikro tvättmaskin torktumlare eller två faser vissa vvb behövs det inte mycket innan snelasten är uppnåd på dessa faser .plus att i gamla fastigheter borde man se över nollan eftersom ju mer 220 produkter du installerar desto större belastning på nollan .

utan en tre fas pump hade jag garanterat varit tvungen att säkra upp från 20 till 25 ampere . nu går systemet snällt ,ingen fru som ringer om trasiga säkringar för att hon tvättar diskar lagar mat .
alla är ju saliga i sin tro . jag tror på tre fas, jämn fördelning av effekter och mjukstartande relän.

var ute och tittade i dag på airvellen 100% luftfuktighet och plus 3 grader är som gjort för en ismaskin
men inte här. kompressorn är aktiverad cirka 45 sekunder sen är det klart vattnet forsar om maskinen fläkten blåser ur förångaren och värme produtionen startar . pumpen har sen igår klockan 20,30till idag 20,30 gått 11 timmar och med spetsen för vvb har det gått snålt 45 kwh .(330m2) efter som ett hus drar energie efter vad det läcker undrar jag vad invertern skulle kunna göra för att spara mig mer energie jämfört med en on off maskin som jag tror är inkopplad helt optimalt,

hoppas du kan hjälpa mig att fÃ¥ ett svar pÃ¥ den frÃ¥gan  m.v.h ny i gamet *vinkar*

Hejsan!

Nu är det det ju inte så att jag menar att det finns några nackdelar med trefas, tvärtom så är jag emot stora enfasbelastningar. Original så är Acqua inVerter 8,6, 11,3 och 13 i enfasutförande, men ombyggd för våran skull till tvåfas.

Jag vill ändå slå ett slag för inverterns eminenta startegenskaper, vad jag förstår av broschyrmaterial så vill din airwell ha 3X16 trög medans min motsvarande maskin klarar sig med 2x10 snabb.

Jag håller också med dig, som du verkar vara inne på, att en väl genomtänkt installation är av större betydelse än många tror.
 
Airwell är ocksÃ¥ en intressant maskin som verkar vara genomtänkt, dock ser det roligt ut att dom har exakt samma cop-värden för alla maskiner vid dom olika drifttemperaturerna?  :D  Hur är det möjligt?

Finessen med invertermaskiner är ju att dom bara i undantagsfall tar ut sin högsta effekt från nätet, dom ligger ofta och smygkör med riktigt höga cop-värden.
 
Så länge man vill ha, eller behöver högsta effekt, så är det ingen större skillnad mellan on/off och inverter. Skillnaden visar sig när ditt värmebehov inte är maxeffekt, då har invertern fördelar. Exvis högre cop, alltså mindre belastning på nätet.

Din maskin vill ju alltid ha sin maxeffekt när kompressorn arbetar, vilket i sin tur betyder ganska rejält med starter vid litet värmebehov.

En inverter kan man dimensionera för att täcka hela behovet i huset medans en on/off skulle bli alldeles för stor när det är varmt ute. En Acqua inVerter på 11300W kommer ju ända ner till till 800W avgiven effekt.

En annan fördel med inverter är att temperaturvariationen blir mindre eftersom den smyger sig fram till din valda temperatur, inte som on/off, brakar på med "gasen i botten".

Mvh Kaj *vinkar*

Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #78 skrivet: 31 mars 2006, 08:01:41 »
det här finns det massor att skriva om återkommer om den delen med el.

att få en likvärdig cop faktor har med kompressorvalet att göra och dimensionen på värmeväxlaren .

med en väl dimesionerad flödesutjämnare spelar det ingen roll om maskinen gasar för fullt det laddas i acken och tas ut efter behov  och man kan nog kalla det system rörmockaren stoppade in till mig för full dimensionerande 22,8 grader inomhus minus 16 grader ute utan t,s . .

ja tyvär har man ett jobb att sköta sÃ¥ jag Ã¥terkommer i kväll ,  *vinkar*

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #79 skrivet: 31 mars 2006, 22:15:34 »
En annan anledning till att jag känner att det vore läge för en rejäl trefas inverter är ju att man klarar sig med en kompressor mindre saker som kan gå sönder visst det är bra med flera när det går sönder men då får man väl klara sig på el den stunden det tar att repa så är ju fallet med l/l och de flesta bergvärmepumpar. Det går att få on off maskiner att starta mjukare med en mjukstarts utrustning så det problemet med start strömen köper jag inte knUp
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #80 skrivet: 01 april 2006, 10:55:24 »
ja och en annan tankegÃ¥ng jag har haft är . i en luft-luft uppvärmd fastighet som värms med en inverter fÃ¥r man en hyffsad jämn inomhus  temp och det skulle aldrig en on-off maskin klara reglertekniskt där behövs inverter tekniken .

men till luft-vatten är jag inte sÃ¥ säker om man använder en effektutjämnare (ackumulator) med vatten som värme källa klarar man att hÃ¥lla inomhus tempen i huset med 0,1 , och dÃ¥ hamnar man i den här tankegÃ¥ngen . som i mitt fall pÃ¥ en timme tar huset vid 3 plus4,5 kwh acken har lagrat cirka 5 kwh dÃ¥ stÃ¥r pumpen nästan en timme innan start sker sen gÃ¥r det nästan 40-45 minuter innan den stÃ¥r igen och sÃ¥ fortsättert det. och frÃ¥gan är dÃ¥ skulle jag käna nÃ¥got mer pÃ¥ en inverter huset tar fortfarande den energien den läcker ,  vi använder oss av 410 som köldmedium i bÃ¥da maskinerna .
snitt förbruningen pÃ¥ kompressorn borde bli den samma  .

sen är det väll Ã¥ ocksÃ¥ detso fler regler enheter desto mer fel käller . enkla tekniska lösningar hÃ¥ller hur länge som helst,   en som undrar vad energie vinsten ligger i luft vatten värmepumpar,

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #81 skrivet: 01 april 2006, 11:48:51 »
Jag börjar åxå starkt tvivla på nyttan med inverter-teknink, om det finns en rejäl acktank att ladda emot. Ser eg ingen som helst nytta med det, utan en pump med växlingen på insidan + enklast möjliga styrning, tror jag faktiskt kan vara minst lika ekonomiskt. Skall man dessutom som jag, även ladda tanken med solvärme, då känns det riktigt bortkastat med en inverter-pump. Den kommer ju ändå att stå helt avslagen, flera månader om året.... Å vad återstår då för alternativ förutom Airwell å möjligen Kullafors? Möjligen finns det ingen mer som vill sälja en sån pump? Kanske blir man då tvungen å köpa en "vanlig" L/V pump, skrota innomhus delen, å jacka på en växlare + lite enklare styrning, a´la solvärme?

mvh humlan.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Nybörjar undringar
« Svar #82 skrivet: 01 april 2006, 12:51:59 »
Ursäkta men vad menar ni med inverter respektive inverterteknik ?
Jag har försökt ta reda på vad INVERTER betyder och det enda jag hittills lyckats hitta är att det är en elektronisk apparat som man matar med likström och som via elektronik hackar upp likströmmen till växelström och via en transformator får ut den spänning man önskar.
Det finns t.ex iverter som man matar med 12v DC och får ut 220v AC till bilar.

Messer
« Senast ändrad: 01 april 2006, 12:54:19 av messer »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #83 skrivet: 01 april 2006, 13:45:50 »
Ursäkta men vad menar ni med inverter respektive inverterteknik ?
Jag har försökt ta reda på vad INVERTER betyder och det enda jag hittills lyckats hitta är att det är en elektronisk apparat som man matar med likström och som via elektronik hackar upp likströmmen till växelström och via en transformator får ut den spänning man önskar.
Det finns t.ex iverter som man matar med 12v DC och får ut 220v AC till bilar.

Messer

Personligen tycker jag åxå det är ett sällsynt dåligt valt uttryck. Men i värmepumpskretsar, så har man lyckats få det till att inverter, enkelt utryckt, skulle vara detsamma som, varvtalsreglering/styrning av pumpen. Å jag hade, helt klart, svårt att begripa vad som avsågs, då din ovan beskrivna betydelsen, var den som fanns i mitt huvud.

mvh humlan.

Utloggad vby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #84 skrivet: 01 april 2006, 13:51:37 »
Ja, jag har också undrat lite över benämningen inverter, antar att det är en helt vanlig frekvensomriktare man egentligen menar. En frekvensomriktare funkar normalt så att man likriktar den inmatade växelspänningen till ett likspänningsmellanled och därefter gör om det igen till växelspänning nu med variabel frekvens (den sistnämnda blir då inverterdel eller växelriktare)
En nackdel är inte bara att det blir mer elektronik som det kan bli fel på, det innebär även en del förluster, kikade hos ELFA på en av deras frekvensomriktare och den har en verkningsgrad på 97%, även om det är högt så innebär det i alla fall att 3% går bort i värmeförluster.

Har själv en acktank på 750l (där mina solfångare på 10m2 just nu pumpar in 6kW). Och med den förutsättningen borde det rimligen som humlan57 skrev vara bättre med en enkel on/off-maskin.
Kör man däremot utan ack så blir det annorlunda.

PÃ¥ tal om solfÃ¥ngaren pÃ¥ taket som nu ger 6kW, sÃ¥ är effekten in c:a 30W (till cirkpumpen), snacka om COP!!  ;D

Hus på 160m2 i två plan, byggt 1945. 10m2 solfångare i rakt söderläge på plats 2000. Tilläggsisolerad vind och täljstenskamin 2001. Oljetanken åkte ut 2006. Sol, TVA, shuntar, golvvärme, radiatorer m.m. styrs av eget styrsystem. Planerar för L/V-VP till hösten 2006, helst med vx inomhus. Eldar 6-8m3 ved i kaminen, 5000kWh från solfångare, 16000kWh värme och 7000 kWh hushållsel.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #85 skrivet: 01 april 2006, 14:27:12 »
Härligt!! Äntligen finns nÃ¥n som har samma ideer som jag! Även om värmepumpar har sina fördelar, sÃ¥ är dom ändÃ¥ ena enorma energislukare, jämfört med solvärmen. SÃ¥ för mig ska pumpen vara ett komplement till solvärmen Ã¥ inte tvärtom  ;)  ;D Helt alvarligt sÃ¥ tror jag värmepumpar, endast kommer att vara en kortare parantes i vÃ¥r historia. För det finns absolut inget, som kan överträffa det som kommer att kunna göras, med den helt obegränsade energi som solen levererar till oss. Men tillsvidare, sÃ¥ är det en enklare variant av värmepump, som troligen fÃ¥r leverera det som inte kan tas tillvara frÃ¥n solen.

mvh humlan.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Nybörjar undringar
« Svar #86 skrivet: 01 april 2006, 14:43:20 »
Jaja solvärme är nog bra men jag var ute efter inverter och enfas/trefas drift.
Eftersom vi kan anta att dessa inverter-pumpar egentligen går på likström in till invertern så kan man ju lätt bygga dessa värmepumpar för enfas eller trefas drift, det är ju bara fråga om att likrikta strömmen till invertern.

MVH
Messer

Utloggad vby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #87 skrivet: 01 april 2006, 15:08:47 »
Helt riktigt, inga problem att köra enfas in och trefas ut eller tvärt om. Tror att det enbart är en kostnadsfråga varför man inte kör trefas, den bli något dyrare.

mvh Anders
Hus på 160m2 i två plan, byggt 1945. 10m2 solfångare i rakt söderläge på plats 2000. Tilläggsisolerad vind och täljstenskamin 2001. Oljetanken åkte ut 2006. Sol, TVA, shuntar, golvvärme, radiatorer m.m. styrs av eget styrsystem. Planerar för L/V-VP till hösten 2006, helst med vx inomhus. Eldar 6-8m3 ved i kaminen, 5000kWh från solfångare, 16000kWh värme och 7000 kWh hushållsel.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Nybörjar undringar
« Svar #88 skrivet: 02 april 2006, 00:02:37 »
Värmepumpen utvinner ju faktiskt solvärme den också. Inverterteknik, som det kallas, reglerar i många fall både amplitud och frekvens för att styra effekten till exempelvis en kompressor. Som något inlägg beskrev så omvandlas matningsspänningen till likspänning som blir till fyrkantsvåg växelspänning.

Sedan är det ju sÃ¥ att det sitter trefaskompressorer i enfasinvertrar  :,v(

Detta med varvtalsstyrning verkar skapa en stor osäkerhet hos många värmepumpstekniker, visst det krävs en hel del elektronikkunskaper för att felsöka i en sådan maskin (gärna ett oscilloscope också). Kunskaper som kanske många kylmontörer saknar.

Detta med solvärme i symbios med värmepumpar är helt klart värt att utveckla vidare, dock är detta precis som stora klumpiga utedelar också en utseendefråga för många kunder.

Med en invertermaskin kan man dessutom klara sig helt utan ackumulatortank, något som on/off inte klarar utan stora temperaturvariationer och skadligt många start-stopp vid lågt värmebehov. Många kunder vill ju, eller kan inte lämna plats för stora tankar. Säga vad man vill om isolering i ack-tankar, men dom läcker energi.
En inverter som jobbar med exakt den uttemperatur som behövs för tillfället på elementen, får ju en väldigt bra verkningsgrad.

Vinsten med inverter (som jag diskuterar med ny i gamet) är enligt mig, bättre copvärden (verkningsgrad) när värmebehovet är mindre än att värmepumpen utnyttjas till max. Mer installationsmöjligheter (behöver inte acktank). Ingen temperatur  i värmesystemet behöver vara högre nÃ¥gonstans än pÃ¥ dina element (minskar värmeförluster och höjer ocksÃ¥ verkningsgraden).

Det är klart att man kan vänta på nyare teknik än vad som finns idag om man tycker att två utedelar är skrymmande på husfasaden. Men det kommer förmodligen bara resultera i att en låda blir lika stor som två (förångarytan som krävs tar samma plats i alla fall).

Man kan också använda sig av lite äldre teknik och 407C som köldmedium. Vi som jobbar rent praktiskt med kyla vet ju att R407C inte är speciellt gammalt i sammanhanget heller.

Valet är fritt, min passion inom detta med värmepumpar har alltid varit att hitta det mest energisnåla alternativet och dessutom inte vara rädd för ny teknik som erbjuds.

Mvh Kaj *vinkar*
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #89 skrivet: 02 april 2006, 00:36:43 »

Med en invertermaskin kan man dessutom klara sig helt utan ackumulatortank, något som on/off inte klarar utan stora temperaturvariationer och skadligt många start-stopp vid lågt värmebehov. Många kunder vill ju, eller kan inte lämna plats för stora tankar. Säga vad man vill om isolering i ack-tankar, men dom läcker energi.
En inverter som jobbar med exakt den uttemperatur som behövs för tillfället på elementen, får ju en väldigt bra verkningsgrad.


Tja, jag kanske har ett unikt hus eller så... I mitt fall kör jag en on/off med scrollkompressor (CTC EcoAir 5,9) dockad till kombipanna med EcoLogic som styr allt, ingen acktank. I dag så hade vi en utetemp på +8, pumpen har gjort 8 starter det senaste dygnet och uttempen till mina radiatorer har legat på +20 (dagtid) till +28 (natt och 0:an ute). Utfallet efter 1 års drift med pumpen hamnade verkningsgraden på 62% (Vad har ni som installerade berg/mark- pumpar i årsverkningsgrad?).

Kan en inverterpump komma bättre än så?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!