Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybörjar undringar  (läst 48334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #60 skrivet: 24 mars 2006, 18:41:07 »
Jaså, vart ser du den då???

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #61 skrivet: 24 mars 2006, 18:44:45 »
Jaså, vart ser du den då???

FÃ¥r ju pÃ¥ moppe om jag lägger ut länkar  ;D sÃ¥ sök pÃ¥ sidan efter en PDF-fil att ladda ner för "Nyhet".

mvh humlan.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #62 skrivet: 24 mars 2006, 18:49:12 »
Ja om man läser vad jag skrev  :,v( så ser man att de står inverter maskiner.
Ariwell:en är ju ingen inverter utan en on/off maskin  huvuddunk.
Så nästa gång använd glasögon så blir det inte lika pinsamt för dig ;D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #63 skrivet: 24 mars 2006, 20:11:27 »
Ja om man läser vad jag skrev  :,v( så ser man att de står inverter maskiner.
Ariwell:en är ju ingen inverter utan en on/off maskin  huvuddunk.
Så nästa gång använd glasögon så blir det inte lika pinsamt för dig ;D

Nu är ju jag inte lika duktig som dig, men Du kanske kan upplysa mig mindre begåvade, var nånstans man kan läsa sig till, att den inte har nån varvtalsreglering/styrning. Jag visste, beklagligt nog, inte att det genom att titta på ett visst fabrikats märke, kan man se, om det är en inverter eller inte. Allra helst då man enligt Airwells hemsida använder sig av den tekniken, i åtminstone några, av sina pumpar.

mvh humlan.

 

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #64 skrivet: 24 mars 2006, 21:18:24 »
Nu visste jag de, och nä de står inte i klartext att de inte är en inverter. Men å andra sidan
om man läser om L/V pumpar står de inte så ofta att de är en on/off men är de inverter
så är man ganska snabb att få med de, även i rubriken till dom, när de nu är lite av en senastion
att dom börjar att komma i sånt utförande med L/V pumpar.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Nybörjar undringar
« Svar #65 skrivet: 25 mars 2006, 08:29:05 »
Det verkar som uppfinnarviljan är på topp, Acqua InVerter kommer nog inspirera kreativa sakkunniga personer att försöka ta fram liknande produkter. Det blir intressant att se vad som dyker upp.

Det är säkert fler än jag här på forumet som knåpat ihop en luft/vatten inverter 410, efter några besök hos Elfa gick det faktiskt.

Det jag upptäckte sedan var att programvaran för luft/luft fungerade dåligt till luft/vatten, det krävde sammarbete med tillverkaren. Tillverkaren finns ju i Japan, så det skulle kosta stora pengar.

Det krävs stora aktörer för att ta fram en sådan här produkt, vanligaste frågan som jag får är: varför har inte XXX, XXX och XXX en sådan här pump?

Jag skulle inte själv utveckla och marknadsföra en produkt som hotar att ersätta mina andra produkter som jag redan tjänar fina pengar på..

Jag inledde ett samarbete med ett företag som inte har intressen i inom bergvärme och som redan utvecklat detta med inverter 410A luft/vatten under flera år.  Företaget har funnits i 25 år och har ett mycket gott anseende.

Att med "små medel" och på kort tid utveckla den mest komplicerade typen av värmepumpar som finns, är en svår utmaning.
Kan man sedan lämna en garanti på fem år, så har man lyckats med något riktigt svårt.

Nya produkter behöver en bra garanti och en leverantör som tar detta på allvar.

Mvh Kaj


Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #66 skrivet: 25 mars 2006, 12:41:33 »
Ett tips till dig Kaj. När Du ändå har ett bra samarbete, så se till att få fram en innedel/tank med inbyggd solslinga. Så att man som jag slipper att ha dubbla tankar inomhus. Styrenheten böhöver Du ju inte bekymra dig om, det är ända bara att använda befintliga för soldelen.

mvh humlan.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #67 skrivet: 25 mars 2006, 21:40:57 »
Acqua inverter, mistolka mig inte, att föra över den välkända inverter tekninken till
L/V pumpar tycker jag är helt rätt linje, sen att vissa tycker man borde köra en mer
beprövad teknik som t.ex CTC, Nibe och IVT kan jag inte förstå, men dom kanske
fortfarande åker Volvo PV oxå.
Men jag menar med den tekniken skulle de inte vara fel att ha en L/V pump som tog
hela husets behov till -15 graders ute temp. Och de med en del ute vore ju exemplarisk.
Då pratar vi bergvärmeersättare på hög nivå inte den falska reklamen Sanyo körde med,
ja menar de var ju ganska långt ifrån bergvärmeersättare enligt min mening.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #68 skrivet: 25 mars 2006, 23:42:24 »
Hur många Acqua inverter utedelar går det på en CTC, Nibe, Euronom?

Skulle tro 5st

Jag tar gärna 2 utedelar istället för en storköks kyldisk

mvh Rickard
« Senast ändrad: 25 mars 2006, 23:48:25 av Rickard VPGR »

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nybörjar undringar
« Svar #69 skrivet: 26 mars 2006, 13:45:15 »
Hur många Acqua inverter utedelar går det på en CTC, Nibe, Euronom?

Skulle tro 5st

Jag tar gärna 2 utedelar istället för en storköks kyldisk

mvh Rickard

Hur många leksaker går det på en rejäl F 2005 14KW... ;)
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #70 skrivet: 26 mars 2006, 17:43:23 »
Hur många Acqua inverter utedelar går det på en CTC, Nibe, Euronom?

Skulle tro 5st

Jag tar gärna 2 utedelar istället för en storköks kyldisk

mvh Rickard

Hur många leksaker går det på en rejäl F 2005 14KW... ;)


Vet inte som jag skulle vÃ¥ga kalla F 2005 14kW rejäl i VP sammanhang. Men den kan va bra o ha framför huset om en lastbil kör in i huset  *roflmao*

Jag skulle vilja vet hur alla med vatten i utedelan klarat denna vinter. Hur mycket TS de har fått?

mvh Rickard

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Nybörjar undringar
« Svar #71 skrivet: 26 mars 2006, 18:29:58 »
Först vill jag ge komplimanger till fomgivaren av den "nya" snygga sidan! Trevligt för oss som hänger här en del.

 *vinkar*

Sedan undrar jag om digital fortfarande har täckning i nmt 450 nätet, samt får tag i nya stift till vinylspelaren? *roflmao*

Kalla en värmepump potent bara för den är stor och klumpig förnekar ju den fantastiska utveckling vi har haft inom industrin.

Acqua InVerter med två utedelar ( mått 780X533X255, X 2) har många fördelar, speciellt vid montage. Man kan lätt bära utedelarna själv och du har ändå 13 kW ( +7), som när det behövs inte tappat allt för mycket (ger 9 kW vid -15). Detta borde smiska --/ det mesta inom 407 luft/vatten.

Upplys mig gärna om jag har fel.. Vill ju faktiskt erbjuda det bästa till mina kunder  a:gl
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjar undringar
« Svar #72 skrivet: 26 mars 2006, 18:57:31 »
Acqua InVerter med två utedelar ( mått 780X533X255, X 2) har många fördelar, speciellt vid montage. Man kan lätt bära utedelarna själv och du har ändå 13 kW ( +7), som när det behövs inte tappat allt för mycket (ger 9 kW vid -15). Detta borde smiska --/ det mesta inom 407 luft/vatten.

Upplys mig gärna om jag har fel.. Vill ju faktiskt erbjuda det bästa till mina kunder  a:gl

Att den ger 9 kW vid -15° säger i sig inget om pumpens effektivitet om du inte samtidigt anger den tillförda effekten vid samma temperatur. Däremot var den låga vikten, att man kan bära utedelarna själv och inte behöver hjälp av en installatör eller någon annan, ett bra argument för din pump.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Nybörjar undringar
« Svar #73 skrivet: 26 mars 2006, 19:06:42 »
Att den ger 9 kW vid -15° säger i sig inget om pumpens effektivitet om du inte samtidigt anger den tillförda effekten vid samma temperatur. Däremot var den låga vikten, att man kan bära utedelarna själv och inte behöver hjälp av en installatör eller någon annan, ett bra argument för din pump.

Sture
[/quote]

Alla dom uppgifterna finns på min hemsida. Men förbrukningen ex c-pump är 3780W vid avgiven effekt 9000W och -15 grader.
 :,v(

Mvh Kaj
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #74 skrivet: 30 mars 2006, 00:15:02 »
Wow du e nasare va, vilken pump säljer du dÃ¥, jag gillar ditt "att skapa ett v-p system som garanterar flödet till v-p"  ;D undrar va det betyder  ;D

MVH
Messer
ja du messer eller vad du är , om du inte förstÃ¥r fÃ¥r du gärna frÃ¥ga vad ett säkerställt flöde över kondensorn betyder . det är lika viktigt att källan du kyler hetgasen med är säkerställd fÃ¥r du störningar där löser maskinen pÃ¥ högtryck óch den tilltänkta besparingen uteblir .  hoppas du förstog förklaringen men gjorde du inte det fÃ¥r du gjärna frÃ¥ga igen ,

och nej jag är ingen nasare eller installatör . men däremot grävmaskinist med intresse för v-p .
har själv en 12 kwh airvell som jag är super nöjd med , den har gått snart en månad och det var 16 minus ute då lämnade maskinen 8,7 kwh ,

och en liten undran här gällande strömm 2 invertrar belastar 2 av faserna med cirk 8,5 ampere per fas och inget på den tredje vilket blir en liten sne last.med en värmepump som är tre fas blir det som för mig dryga 4 ampere per fas och ingen sne belastning vilket är att föredra .

hur långa avfrostningstider får man med maskinen ?. är den provkörd på fler än ett ställe i landet ? vid vilka temperaturer är effekterna satta .
tack för ordet E


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!