Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybörjar undringar  (läst 48334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #45 skrivet: 23 mars 2006, 16:14:35 »
Hej igen!
nu har jag fått in lite offerter och tänkte höra vad ni tycker.

Offert1:
NIBE Fighter 2010-6 & NIBE VVM 240
98.852:-

Offert2:
IVT Optima 500 & IVT 290 A/W 9kW
94.750:-

Offert3:
NIBE Fighter 2010-6 & Nibe VVM 240
119.600:-

Offert4:
CTC EcoAir 105 & CTC EcoEl 1550
94.900:-

Det känns som det står mellan 2 & 4
Men sen såg jag den här länken:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6763.0.html
Då börjar man ju undra.
Nån som kan förklara hur det kan skilja så mycket ?
Lurar dom oss i Stockholm eller ?

Tacksam för svar.

Kom att tänka på en sak... Kan Du inte begära in en fullständigt uppspecad offert från varje firma? Pris på alla delar för sig, å prisuppgifter på alla arbetsmoment, som ska utföras. Då kan Du se själv vad som går att plocka bort från listan, alltså sån´t Du lika gärna skulle kunna göra själv. Dessutom skulle det vara av värde för oss alla här på forumet, att se vart pengarna rullar iväg nånstans, å ha som jämförelse t.ex. Skulle nån av firmorna vägra, så tycker jag lugnt Du kan utgå ifrån, att deras seriösitet inte är mycket att komma med...

mvh humlan.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Nybörjar undringar
« Svar #46 skrivet: 23 mars 2006, 16:58:30 »
Angånde den typ av elektronik som används till styrenheten, så lär knappast det vara nåt märkvärdigt. Tippar att det enbart sitter lite enklare kretsar å annat "billigt" i dom, för det är ju absolut inget som kräver några dyrare delar. Som en jämförelse kan nämnas, att det i vilken sketen miniräknare som helst, sitter betydligt kraftfullar datorer, äv vad som först tog oss till månen. Då förstår alla vad som kan tänkas sitta i en styrenhet till en värmepump. Så jag är fullt övertygad om att det finns färdiga lösningar, som jag skrev ovan.

mvh humlan.

Försök att hitta en "universalpryl" som styr elektronisk expansionsventil, tvåvägsventil för mindre påisning, fyrvägsventil för kyla och avfrostning samt hämtar information från fem stycken temperaturgivare för varvtalsstyrning, behovsstyrd avfrostning och mjuk-temperaturstyrning. Vidare finns intelligens för mjukstart, överström, högtryck osv..

Försök också hitta nån som skriver mjukvaran och garanterar dig att det fungerar.

Det är stora utvecklingskostnader på sådana här "prylar", och det borde inte anses fult att försörja sig på att arbeta med värmepumpar!
Vi som jobbar seriöst och tar ansvar för våra produkter måste vara lite dyrare än lycksökare som aldrig ens har planerat att ta garantiansvar för varken arbete eller produkt.

Idiellt arbete är nånting väldigt fint, bara svårt att leva på enbart det.

Vi är faktiskt knegare som alla andra och behöver smör på smörgåsen vi också.
 huvuddunk

Mvh Kaj
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #47 skrivet: 23 mars 2006, 17:38:04 »
Nä det är inte fult att leva pÃ¥ arbete, inte heller tror jag det finns nÃ¥n universalpryl som fungerar. Däremot finns säkert lösningar som fungerar, dÃ¥ det faktiskt finns en hel värld utanför lilla Svedala att leta i. Vi ska akta oss noga för att tro att Vi kan, Ã¥ vet bäst här i Sverige, för dÃ¥ kommer Vi garanterat att bli besvikna, när andra visar sig vara lika duktiga. Att Du vill vara seriös är jätte bra, Ã¥ behöver dÃ¥ inte alls ta Ã¥t dig nÃ¥n kritik, som de mindra seriösa med fog fÃ¥r utstÃ¥. För är det nÃ¥t Vi konsumenter behöver, sÃ¥ är det seriösa företagare, inom det här med värmepumpar. Det visar alla klagomÃ¥l som riktas mot dom. Men att vara billig, behöver inte betyda att man är mindre seriös, dom kanske bara har hittat bättre/billigare underlevrantörer m.m. Likväl som dyrast, inte heller behöver vara bäst. SÃ¥ lycka till med ditt företagande, Ã¥ lever Du upp till de krav de besvärliga kunder (som jag  ^-^) ställer pÃ¥ dig/företaget. DÃ¥ kommer Du säkert att fÃ¥ ett lÃ¥ngt Ã¥ lyckligt företagande Ã¥xÃ¥  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nybörjar undringar
« Svar #48 skrivet: 23 mars 2006, 20:17:16 »
Det ante mig... Vänligen notera att jag inte säger att Rickard (och Stina) har fel. Ni har säkert till och med rätt! Jag säger bara att man nog får vänta och se en tid. I min värld känns det lite för tidigt att totalsåga beprövade och väl fungerande koncept från Nibe, CTC, Thermia, Euronom osv (där vet vi att de fungerar i många år och att de spar 40-60% energiförbrukning) till förmån för produkter som bara finns i broschyrer ännu.

Beprövad o beprövad det är en serie med kompromisser som präglar dagens SVENSKA L/V.
Varför ha stor en kyldisk i trädgården?
Varför ha en VP som stänger av sig vid -10grader?
Varför köra en on/off VP som måste ha tillräkligt stor mängd vatten för att få långa gångtider?
Varför investera i VP med R407A när det endast är en ersättning för R22?
    eller R404A som är till för kylmaskiner?
Varför vill man ha vatten i utedelen?
Ska jag forsätta....

Ge mig ETT exempel där en on/off R407A med vatten i utedeln är bättre än en Inverter R410A om man bor i sverige.

Angående "Produkter som endast finns i broschyrer" konstigt att dessa VP redan monteras och fungerar i sverige.

Tekniken är inte NY den har funnits några år i Europa.
Anledningen till att den inte nåt sverige kan vara att en större stad i europa motsvarar hela sveriges befolkning. Och de "STORA" svenska aktörerna kör sitt R407A race med mördande reklam. Varför får man inte bidrag på L/V, jo för de "STORA" duger inte.

Ärligt säger någon Panasonic, inte tänker du på CD-spelare, TV mm dvs mördande reklam kan man göra mycket med.

mvh Rickard


Jag tror den mördande reklamen med Sanyos Co2 maskin med effektivitet i paritet med bergvärme tog musten ur allt som rör konstiga luft/vatten vp...

Inget ämne på detta forum har mer text än om dess eltillskott...

Visst det är kul med ny teknik.....MEN slå sej för bröstet kan man när det finns ett antal maskiner som går och helst då med nöjda kunder...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nybörjar undringar
« Svar #49 skrivet: 23 mars 2006, 20:29:57 »
Det ante mig... Vänligen notera att jag inte säger att Rickard (och Stina) har fel. Ni har säkert till och med rätt! Jag säger bara att man nog får vänta och se en tid. I min värld känns det lite för tidigt att totalsåga beprövade och väl fungerande koncept från Nibe, CTC, Thermia, Euronom osv (där vet vi att de fungerar i många år och att de spar 40-60% energiförbrukning) till förmån för produkter som bara finns i broschyrer ännu.

Beprövad o beprövad det är en serie med kompromisser som präglar dagens SVENSKA L/V.
Varför ha stor en kyldisk i trädgården?
Varför ha en VP som stänger av sig vid -10grader?
Varför köra en on/off VP som måste ha tillräkligt stor mängd vatten för att få långa gångtider?
Varför investera i VP med R407A när det endast är en ersättning för R22?
    eller R404A som är till för kylmaskiner?
Varför vill man ha vatten i utedelen?
Ska jag forsätta....

Ge mig ETT exempel där en on/off R407A med vatten i utedeln är bättre än en Inverter R410A om man bor i sverige.

Angående "Produkter som endast finns i broschyrer" konstigt att dessa VP redan monteras och fungerar i sverige.

Tekniken är inte NY den har funnits några år i Europa.
Anledningen till att den inte nåt sverige kan vara att en större stad i europa motsvarar hela sveriges befolkning. Och de "STORA" svenska aktörerna kör sitt R407A race med mördande reklam. Varför får man inte bidrag på L/V, jo för de "STORA" duger inte.

Ärligt säger någon Panasonic, inte tänker du på CD-spelare, TV mm dvs mördande reklam kan man göra mycket med.

mvh Rickard


Jag tror den mördande reklamen med Sanyos Co2 maskin med effektivitet i paritet med bergvärme tog musten ur allt som rör konstiga luft/vatten vp...

Inget ämne på detta forum har mer text än om dess eltillskott...

Visst det är kul med ny teknik.....MEN slå sej för bröstet kan man när det finns ett antal maskiner som går och helst då med nöjda kunder...

Ja just ja ett exempel på när en luft vatten med 407 är bättre än 410 ville du ha...

Jag har ett exempel som är passande en 14 kw uteluftpump som året om förvärmer 1000 liter varmvatten från cirka 20 till 40 grader... den stannar aldrig mer än när temp faller under -10 som sagt annars spar den enorma pengar åt den kund som fick den installerad...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #50 skrivet: 24 mars 2006, 00:30:41 »
Citera

Ja just ja ett exempel på när en luft vatten med 407 är bättre än 410 ville du ha...

Jag har ett exempel som är passande en 14 kw uteluftpump som året om förvärmer 1000 liter varmvatten från cirka 20 till 40 grader... den stannar aldrig mer än när temp faller under -10 som sagt annars spar den enorma pengar åt den kund som fick den installerad...
Citera

Och var visar detta att 407 är bättre än 410? :,v(

Jag väntar ivrigt  studs

mvh Rickard

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #51 skrivet: 24 mars 2006, 08:09:13 »
Jag tror den mördande reklamen med Sanyos Co2 maskin med effektivitet i paritet med bergvärme tog musten ur allt som rör konstiga luft/vatten vp...

Inget ämne på detta forum har mer text än om dess eltillskott...

Visst det är kul med ny teknik.....MEN slå sej för bröstet kan man när det finns ett antal maskiner som går och helst då med nöjda kunder...

Sådär enkelt kan man ju inte göra det för sig med att avfärda ny teknik. Om du tog och läste tråden om CO2 (spetsvärme på ...)skulle du inse att tråden snarare är en "officiell tråd" än en diskussion om eltillskott. (Jag tror nog att de flesta som justerat in sina pumpar är rätt så nöjda idag.)

Här kommer en fundering som gäller dessa split-pumpar (illa genomtänkt, men kanske kan fungera som en liten braständare):
Luft-vatten pumparna brukar ju anses ha sämre livslängd än bergvärmepumpar - vilket säkert är helt korrekt. För de luft-vatten där värmebärare är radiatorvatten så torde det vara trivialt att byta utedel om den går sönder (eventuellt krävs kompletterande styrning typ SMO) och därmed behöver man inte byta hela pannan om utedelen lägger av. Därmed kan "kalkylperioden" för den extra investeringen i värmepump (om man nu i alla fall skulle byta panna), göras mot vad själva värmepumpen, plus lite till.

Hur fungerar detta med split-systemen? Finns det anslutningar på pannan så att man kan sätta dit en "vanlig" luft-vatten, när den splittade utedelen lägger av (efter sin livslängd)? Finns det inte ett bra system för detta kan ju en komplett ny panna krävas och då måste även kostnaden för pannan (som måste ha en längre livstid) med i kalkylen för investeringen. Detta försämrar givetvis investeringskalkylen.

Nu kanske detta är beaktat vid systemuppläggen, jag tyckte mig se att något av systemen redan hade en separat vvb och att uppvärmning av denna skedde med vatten som värmebärare. Men om någon försökte övertyga mig om att köpa allt integrerat i en panna - då skulle jag dra öronen åt mig.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #52 skrivet: 24 mars 2006, 09:00:47 »
Problemet med 410 inverter maskinerna är att dom är för små för normalvillan och det är enfas snedbelastning.
Ser fram emot störe trefasmaskiner.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #53 skrivet: 24 mars 2006, 11:21:51 »
Problemet med 410 inverter maskinerna är att dom är för små för normalvillan och det är enfas snedbelastning.
Ser fram emot störe trefasmaskiner.

Han/firman har tydligen fler varianter på G.

http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/18/kullaforsab/w.jpg

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #54 skrivet: 24 mars 2006, 11:35:54 »
Angående livslängden på pumparna... Häng upp lite solfångare, så kommer pumen att stå i princip minst halv året.... Detta är vad jag själv kommer att ha när allt finns på plats. Att det kommer att bli så, grundar jag på att mina gamla, nu uttjänta solfångare, kunde leverera tappvatten + en del till värme, till mer än halva året. Å med 44st nya effektiva vakuumrör för 12500 sek/inkl all fästmaterial, så kommer dom att leverera ännu mer varmvatten. Den slanten villl jag tro, gör att det blir billigare i längden, än ev reperationer ....

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #55 skrivet: 24 mars 2006, 11:43:32 »
Som sagt efterlyser en riktig trefas inverter med 410 inte två ihopdockade luft luft pumpar vem vill ha hela fasaden täckt med utedelar
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #56 skrivet: 24 mars 2006, 11:47:58 »
Som sagt efterlyser en riktig trefas inverter med 410 inte två ihopdockade luft luft pumpar vem vill ha hela fasaden täckt med utedelar

Den som inte vill att de ska låta som hötork på går´n, fast ta en större istället då... Eller kolla in värmeutvecklings hemsida

mvh humlan.

edit, plockat bort upprepade länkningar till enskilt företag. (läs reglerna för forumet)
« Senast ändrad: 24 mars 2006, 15:27:51 av Rickard »

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Nybörjar undringar
« Svar #57 skrivet: 24 mars 2006, 17:16:36 »
Acqua InVerter med två utedelar är i tvåfasutförande, så någon större belastning på "huset" behöver man inte oroa sig för.

Det är desutom invertermaskiner som inte har "startströmmar" som on/off maskiner dras med.

Konstigt att overlander som är kylmontör aldrig monterat två luft/luft i samma hus? Här nere i Östergötland är det ganska vanligt med en sådan lösning istället för multisplit.

Mvh Kaj

Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #58 skrivet: 24 mars 2006, 17:27:51 »
Nu förekommer de inte så ofta att man monterar dubbla maskiner i norr utan har man ett sånt
behov så ser man efter en mer seriös och långsiktig lösning, typ mark och bergvärme.
Jag personligen har aldrig monterat två maskiner i en vanlig villa.
Sen är de ju dåligt att skylla på "vanligt med två utedelar här nere" bättre att hålla sig till saningen, de
finns idag inga så stora maskiner med inverter teknik så vi måste ha två för att nå upp i styrka.
Måste väll hålla med om att de skulle se snyggare ut med en utedel, mindre installationsjobb också.
Kan inte påstå att jag hör till dom som tycker de ser kaxigt ut med flera utedelar på gården.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #59 skrivet: 24 mars 2006, 18:17:49 »
Bergslagskyl har en Airwell pump, med R410A Ã¥ 3-fas inkoppling, Ã¥ ett par olika inst alternativ att välja pÃ¥... Lägger inte ut nÃ¥n länk  :) ;)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!