Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybörjar undringar  (läst 48320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #30 skrivet: 21 mars 2006, 21:27:01 »
Hej!
Det känns som diskutionen spårade ur.
Har ni några synpunkter på offerterna ?

Tacksam för svar
/Patrik

Med ett ord: Svindyrt! Även om det nu må vara de priser som gäller idag blan dessa nasare..... Å enligt vad Kullafors AB skriver på sin hemsida, så kommer deras anläggningar att kosta ca 49000 sek/inkl installation. Beprövat elller inte, så är det ändå en ENORM skillnad i pris...

mvh humlan.

Vad får du för pengarna?
Finns det någon välutveklad styrning med tanke på att det är Inverter VP?
(undrar om det är E12 som man satt lite motstånd på inne kortet 2st 17500:-)
Vad finns det för VV-beredare?
m.m

Mycket att tänka på...

/Rickard

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #31 skrivet: 21 mars 2006, 21:43:28 »
Jag vet inte så mycket än, så det återstår att se vad som kommer att finnas med. Men vid kontakt, så var det fan så mycket roligare å prata med han/firman än "dom stora". Vad jag förstår är det nåt som han/firman utvecklar själva, så nåt direkt jämförbart lär knappast finnas. Sen var det heller inga problem med att få vilken konfigurering jag själv ville ha..., tycker den visade anläggningen verkar lite i kraftigaste laget för mig. Vad jag förstod, så var han nån som ledsnat på "dom stora" å börjat ta fram produkter på egen hand, å antagligen är det nåt eget, baserat på beprövad hårdvara. Nu ska jag heller inte ha ett helt paket, utan förhoppningsvis ska jag kunna få nåt hopkok, som fungerar bra ihop med mina nya solfångare/vakuumrör.

mvh humlan.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #32 skrivet: 22 mars 2006, 07:01:26 »
Jag skulle då inte vilja vara försökskanin antingen skulle jag satsa på visserligen dyrare men beprövade produkter eller så vänta 1 år o låta andra prova ut grejorna.Det gäller på nästan allt här i samhället

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #33 skrivet: 22 mars 2006, 11:36:46 »
Jag skulle då inte vilja vara försökskanin antingen skulle jag satsa på visserligen dyrare men beprövade produkter eller så vänta 1 år o låta andra prova ut grejorna.Det gäller på nästan allt här i samhället

Det är ju samma som teknik som redan funnits/finns, bara med den skillnaden att det dockas mot en panna, å inte en "vanlig" innomhusenhet. Åtminstone är det som jag fattat det. Kan inte vara speciellt märkvärdigt att få det att fungera bra...

mvh humlan.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #34 skrivet: 22 mars 2006, 12:17:51 »
SvÃ¥rt eller inte - det finns i alla fall nÃ¥gra exempel pÃ¥ företag som hitills har lyckats mindre bra. 

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjar undringar
« Svar #35 skrivet: 22 mars 2006, 12:39:19 »
Svårt eller inte - det finns i alla fall några exempel på företag som hitills har lyckats mindre bra. 

Nordic Air?

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #36 skrivet: 22 mars 2006, 15:01:01 »
Svårt eller inte - det finns i alla fall några exempel på företag som hitills har lyckats mindre bra. 

Antagligen är jag för korkad, för att inse vad som skulle va problemet... Det enda som ska göras, är att skicka in värme i en acktank/solvärmepanna. Via samma anslutning, där nu min ved/oljepanna sitter. SÃ¥ vad som behövs är en ju bara en värmeväxlare, en pump Ã¥ lite styrutrustning. SÃ¥ vad skulle isf vara problemet  Sc:,h Det borde vara "a piece of cake" att fÃ¥ det Ã¥ fungera, Ã¥ inget som behöver göras speciellt komplicerat. SÃ¥ om nÃ¥n vänlig själ, vill förklara i vad svÃ¥righeterna sitter, skulle jag bli glad.

mvh humlan.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #37 skrivet: 22 mars 2006, 15:20:33 »
Fråga dom som försökt - Nordic Air, KW Smart, Starline etc etc. Det har tydligen varit svårare att få det att funka bra (effekt) och under en längre tid (kvalitet) än att t.ex. baka en piece of cake. Sen tror jag konstruktionen av en väl fungerande värmepumpslösning alltid kräver viss kompetens och vissa resurser, precis som är fallet för många produkter här i världen. Man kan väl gissa att de existerande fungerande luft/vattenvärmepumparna inte konstruerades på en kaffekvart i nåt garage. Avslutningsvis, självklart kommer det att komma nya bättre luft/vattenpumpar än de etablerade idag och det är väl troligt att det blir R 410 A L/V, men än har inte jag sett nån som uppfyller mina krav vad gäller effekt och kvalitet för att slå till.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #38 skrivet: 22 mars 2006, 16:06:33 »
En annan sak man bör veta är att bara för att en pump har R410 behöver det inte vara bra. Det finns pumpar med den gasen som fungerar sämre än pumpar med R407. Att få en pump att rassla o gå de är lätt men att få den att spara rejält med pengar det är betydligt svårare

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #39 skrivet: 22 mars 2006, 16:46:22 »
Det finns ju redan ett flertal som använder sig av inverter-tekniken, t.ex Acqua inVerter, bara det att plösligt har dom blivit svindyra, dÃ¥ man ersatt inomhusdelen med en värmeväxlare, eller ett komplett system. AlltsÃ¥ finns redan färdiga fungerande lösningar, som inte ska vara nÃ¥gra större problem att klona  ^-^ :)  Varför skulle det vara svÃ¥rt att fÃ¥ det Ã¥ hÃ¥lla? Det är ju samma grejor som används pÃ¥ utsidan, Ã¥ ersätts bara pÃ¥ insidan med en värmeväxlare. Det är nÃ¥t som inte stämmer i det som pÃ¥stÃ¥s... NÃ¥väl, jag är gärna "försökskanin" om det kan bli till nÃ¥n nytta i framtiden. Ã… min nyfikenhet gör att jag inte kan acceptera, de problem som Du pÃ¥stÃ¥r ska finnas. SÃ¥ kommer jag över grejor till rätt pris, sÃ¥ tar jag risken med ett ev fiasko.

mvh humlan.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #40 skrivet: 22 mars 2006, 22:09:11 »
Att man tar ute delen från L/L till L/V är sann.

Men sen att bara ersätta innedelen med plattväxlare är inte sant.
Det krävs att man bygger ett nytt styrkort som kan hantera inverter styrningen på ett sätt som fungerar mot vatten. På L/L sätter man in helt andra värden.
Sen tillkommer VV-beredare, acc-tank om man vill, el patroner, cirkpumpar mm. Sånt är inte gratis.
Så kommer vi till montering som inte går på 4timmar som en L/L. Ingen vill jobba gratis.

Det viktigaste är en välbyggd och utvecklad styrning.

mvh Rickard

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #41 skrivet: 22 mars 2006, 23:19:18 »
håller med om att styrning . elektroniken måste vara av högsta kvalitet.
sen gäller det även att skapa ett v-p system som garanterar flödet till v-p .
hÃ¥ller med tolins i hans utalande . euronoms v-p med 407 i har en  betydligt bättre cop faktor en t.ex argon frÃ¥n citcop ner till minus 10 grader , sen är det kallare en det cirka 250timmar i stockholm gör du dÃ¥ rätt fÃ¥r du i alla fall nästan 60 procent i besparing . en pump med 410 vill dom inte ha en max 50 grader pÃ¥ fram ledningen ,

sen den här diskussionen om vad som är dyrt eller inte kan egentligen ingen av oss säga förens man har varit på plats och tittat hur det ser ut . vad ingår i priset asbest sanering .isolering elektriker skrot/riv hjälp byggjobb för håltagning i ordningställande av fundament . skall det upprättas driftpärm eller inte plus allt vvs jobb , och om man tar en firma med ansvars försäkringar och utan skatteskulder hamnar priset på dom alternativ du har fått .

 sen finns det alltid dom som känner nÃ¥gon som gör det  och pÃ¥ sÃ¥ vis fÃ¥r ner priset pÃ¥ sitt pannbyte-v-p installation och till dom fÃ¥r man väl säga grattis du sparde nÃ¥n krona men till oss som inte känner nÃ¥gon röris eller liknande blir det fel .

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Nybörjar undringar
« Svar #42 skrivet: 22 mars 2006, 23:32:28 »
Wow du e nasare va, vilken pump säljer du dÃ¥, jag gillar ditt "att skapa ett v-p system som garanterar flödet till v-p"  ;D undrar va det betyder  ;D

MVH
Messer

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #43 skrivet: 22 mars 2006, 23:56:37 »
Att man tar ute delen från L/L till L/V är sann.

Men sen att bara ersätta innedelen med plattväxlare är inte sant.
Det krävs att man bygger ett nytt styrkort som kan hantera inverter styrningen på ett sätt som fungerar mot vatten. På L/L sätter man in helt andra värden.
Sen tillkommer VV-beredare, acc-tank om man vill, el patroner, cirkpumpar mm. Sånt är inte gratis.
Så kommer vi till montering som inte går på 4timmar som en L/L. Ingen vill jobba gratis.

Det viktigaste är en välbyggd och utvecklad styrning.

mvh Rickard

Det Du räknar upp är ju självklara saker, men för min del så finns allt utom värmeväxlare, pump å en styrning. Å monteringen har jag ju sagt att den står jag för själv. Alltså återstår en pump, vilket Vi konstaterat redan finns å fungerarar. Sen är det lämplig värmeväxlare, å det lär säkert finnas nån person, eller kanske t.o.m nån tabell att använda sig av, för att hitta en lämplig sån. Kvar är då styrenheten, som jag misstänker redan finns i färdigt utförande nånstans, bara man letar på rätt ställe. Vi får se, men jag tror säkert det finns fler än jag, som funderar i samma banor....

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #44 skrivet: 23 mars 2006, 00:07:12 »
Angånde den typ av elektronik som används till styrenheten, så lär knappast det vara nåt märkvärdigt. Tippar att det enbart sitter lite enklare kretsar å annat "billigt" i dom, för det är ju absolut inget som kräver några dyrare delar. Som en jämförelse kan nämnas, att det i vilken sketen miniräknare som helst, sitter betydligt kraftfullar datorer, äv vad som först tog oss till månen. Då förstår alla vad som kan tänkas sitta i en styrenhet till en värmepump. Så jag är fullt övertygad om att det finns färdiga lösningar, som jag skrev ovan.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!