Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luktar märkligt i tvättstugan, misstänker Altherman  (läst 1319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Sedan några dagar har jag en obekant lukt i tvättstugan där innedelen till min Altherma från 2008 är monterad. Det finns inte mycket annat än Altherman att misstänka, det som mer finns där inne är tvättmaskin, torktumlare, varmvattenberedare (Daikin) och ett FTX-aggregat.

Jag kan inte beskriva lukten, det är inte avlopp eller nåt sånt utan bara en obekant doft som jag bara kan tänka mig kan komma från antingen något gasläckage eller möjligtvis något material som blir varmt och gasar av sig.

Efter vädring så kommer lukten tillbaka även om tvättmaskin o torktumlare inte använts. VP+VVB går såklart hela tiden, likaså FTX men den kör inte tillskottsvärme i nuläget. Om det var FTXen som bar boven borde det finnas spridning till andra rum men där luktarnget.

Jag får ta hit en tekniker för undersökning, men min fråga är om köldmediumet i en Altherma (se signatur för beteckning) luktar nåt och ifall det är hälsovådligt att andas in i så fall?
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luktar märkligt i tvättstugan, misstänker Altherman
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2020, 23:55:27 »
R410A tror jag att det är, du kommer att dö.
Men inte nu, att andas in gasen är inte sÃ¥ jättefarligt.  ;)
http://www.refrigerants.com/pdf/SDS%20R410A.pdf

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Luktar märkligt i tvättstugan, misstänker Altherman
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2020, 09:10:21 »
Men luktar R410a något märkbart och om et nu är det - var skulle det kunna läcka?

Jag såg frost på den tunna köldmedieslangen där den ansluter mot värmepumpen (kopplingen är oisolerad) under en avfrostningscykel då pumpen hade fel värde från temperaturgivaren på utedelen (visade -9 men det var +3 och hela värmeväxlaren ute var en stor isklump), men det kanske är normalt?
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Luktar märkligt i tvättstugan, misstänker Altherman
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2020, 16:06:54 »
Tekniker kollade idag och konstaterade felkod för brist på köldmedium och Att det mesta var sönderrostat i utedelen.

Inga läckor funna inomhus så Jag förstår inte hur det kan lukta såpass mycket inomhus och teknikern menar att det kan följa isoleringen runt köldmedierören till insidan men det tycker jag verkar lite skumt.

Det är inte så mycket lukt ute och det är inte isolering hela vägen till pumpen, det saknas några centimeter vid anslutningen till utedelen.

Kanske kan ett rör spruckit och det bubblar ut innanför isoleringen och följer röret?

Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!