Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spara el (timavläsning) med Altherma frÃ¥n 2008?  (läst 1544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Spara el (timavläsning) med Altherma från 2008?
« skrivet: 14 december 2019, 14:28:41 »
Jag har nyligen bytt elleverantör till Tibber och i samband med det gått över till timavläsning av min elförbrukning. Uppvärmning är den absolut största delen av förbrukningen, enligt Tibbers analys 70-75%.

Min pump är från 2008 (Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A) och har inte någon extern koppling men jag funderar på vad jag kan göra för att optimera förbrukningen.

Idag använder jag automatisk styrning (ej fast framledning) och utesensor. Det här är kopplat till golvvärme där jag har rumstermostater och styrning per rum i golvvärmecentralerna. Jag vet att det är rekommenderat att justera in fasta strypningar och låta värmepumpen reglera, men för komfortens och enkelhetens skull vill jag ha det som det är för stunden.

Vad kan jag göra? Tankar som slagit mig är att förhindra varmvattenberedning vissa tider, t.ex. förmiddagar på vardagar. Ofta går den igång efter morgonduscharna och kör då när det oftast är som dyrast el. Om jag kan få den att vänta till ca kl 10-11 nåntig så inbillar jag mig att jag kan spara något.

Finns det smarta saker att göra med uppvärmningen? Vi är två i hushållet - en jobbar varje dag och den andre jobbar för tillfället 2 dagar + en halv (oftast samma varje vecka). Kan man kanske värma huset (och tappvatten) lite extra tiiidigt på morgonen (t.ex. kl 3-5) och sedan dra ner värmen de dagar och timmar folk ändå inte är hemma?

Jag har ett deltaT på ca 2-3 grader oftast men kan i nuläget inte dra ner orginal-cirkulationspumpen till lägre läge en max, då stannar den efter ett tag pga flödesfel (7h), antagligen kass sensor efter att ett golv bilades upp med gamla gjutjärnsrör under - skakade loss ofantliga mängder skräp ur rören då (rören är utbytta men inte sensorn).
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spara el (timavläsning) med Altherma från 2008?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2019, 19:45:05 »
Öka flödet på cirkulationspumpen, öppna dina ventiler fullt och sänk sedan framledningstemperaturen.
Kontrollera även temperaturen på VV, kan du hålla kring 48-52 C och det räcker så är det effektivt.

Mvh
D

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Spara el (timavläsning) med Altherma från 2008?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2019, 12:08:36 »
Öka flödet på cirkulationspumpen, öppna dina ventiler fullt och sänk sedan framledningstemperaturen.
Kontrollera även temperaturen på VV, kan du hålla kring 48-52 C och det räcker så är det effektivt.

Mvh
D

Öka flödet på cirkulationspumpen? Jag har originalpumpen och den går på max, annars får jag flödesfel (eventuellt i samband med att trevägsventilen växlar mellan värme o varmvatten, men jag har inte bekräftat det). För att öka flödet behöver jag byta cirkulationspump.

Ska fundera på att sänka VV-tempen lite till, den står idag på 52, men kan kanske dra ner lite (har 300-litersberedaren).

Ska även kolla min kurva, kanske kan jag dra ner den lite men det går inte att bryta kurvan på den här modellen vad jag vet så det blir nog inte optimal komfort då.

Nu har jag inga ventiler att skruva på mer än justeringar av termostaterna på min golvvärme (9 termostater som styr två Uponor-fördelare).
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Anderswankenobi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spara el (timavläsning) med Altherma från 2008?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2021, 16:37:20 »
Hakar på denna gamla tråd eftersom jag också har Tibber och Daikin fortfarande inte verkar ha ngt samarbete med dem (Nibe kan kopplas ihop). Kan man, i så fall hur, ställa in sin Daikin så den jobbar hårdare på natten och mindre på dagen, och låta trögheten i huset fördela värmen över dygnet? Hittar inga såna inställningar i manualen. Typ att höja temperaturen mellan 24-06. Vet Daikin råd?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!