Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera Luft vatten monoblock själv.  (läst 2542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Installera Luft vatten monoblock själv.
« skrivet: 17 februari 2021, 12:48:32 »
Hej.

Tänkte höra om någon installerat ett luft vatten monoblock själv?

Jag har nyligen flyttat till min verkstad som är en gammal affär och håller på och renoverar lägenheten ovanför på ca 70 kvm, verkstaden under är på 70 kvm och källare på 70 kvm.

Har en luftvärmepump I verkstaden och en luftvärmepump I lägenheten pÃ¥ övervÃ¥ningen och inget mer sÃ¥ det är lite smÃ¥kallt när det varit -20  ^-^ ca 4 grader i källaren.

Har kapat ur alla vattenvärme och asbestsanerat och ska riva ur pannan snart som frusit sönder för nÃ¥gra Ã¥r sedan..  Alla rör/element var nästan helt igentäppta och gÃ¥tt läck titt som tätt sÃ¥ lessnade ur och kapade ur allt....

Har börjat planera med att sätta vattenburengolvvärme i hela lägenheten, 5 slingor 12mm rör. Direkt mot plankgolvet och sen golvgips i mellan slingorna och flyta pÃ¥ det för att fÃ¥ ner höjden. 170 mm isolering under golvet mot verkstaden. Tänkt att direktmata golvvärmen + en aeurotemper i verkstaden med en vattenmantlad pelletskamin pÃ¥ övervÃ¥ningen men min skorsten vart utdömd sÃ¥ mÃ¥ste lösa värmen tillfälligt innan nästa vinter.. Min luftvärmepump pÃ¥ verkstadsvÃ¥ningen börjat ge upp med, märkte det för nÃ¥gra dagar sen.... Har ca 5 grader i verkstaden sÃ¥ kalla golv pÃ¥ övervÃ¥ningen  ::)

Tänkte dra upp 20 mm pexrör från källaren (har byggt en isolerad kanal från källaren till övervåningen för vatten och avlopp) och mata golvvärmen och sätta i en luft vatten monoblock så länge och när jag fått igång pelletskaminen tänkte jag koppla in den på samma slinga men.. Finns ju beggade acc tankar så kanske är bra att sätta en i källaren samtidigt och mata den först sen vidare upp i huset.

Snubblade över monoblocken igår och är ju väldigt billiga mot split. Har en 200 liters vvb i källaren som är billig i drift så behöver bara värme. Såg det finns några billiga märken, någon som kan rekommendera något? Även nackdelar..

Mvh


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Installera Luft vatten monoblock själv.
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2021, 19:48:33 »
Billiga luft/vatten är ingen idé att köpa. Inte en siffra stämmer, ingen garanti osv. Livet är fört kort för lägga tid på sånt skräp.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera Luft vatten monoblock själv.
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2021, 22:29:32 »
Billiga luft/vatten är ingen idé att köpa. Inte en siffra stämmer, ingen garanti osv. Livet är fört kort för lägga tid på sånt skräp.

Varför är du så negativ Hampus. Mäniskan tänker slå huvudet mot väggen. Du försöker rädda honom.
Bravo. Men han kan ha tur okså. Att träffa rätt person. Ok, Vi tittar på Blocket vad fins där.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Installera Luft vatten monoblock själv.
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2021, 23:17:42 »
Varför är du så negativ Hampus. Mäniskan tänker slå huvudet mot väggen. Du försöker rädda honom.
Bravo. Men han kan ha tur okså. Att träffa rätt person. Ok, Vi tittar på Blocket vad fins där.
Jag ger råd som gäller dagens utbud. Billig pump brukar betyda Lyfco från Outl1. Det borde jag dock kontrollerat före jag sågade okänd pump.
Lyfco och de liknande outvecklade kinapumparna ser ut som ett fynd när prissänkingen visas på hemsidan. Men det är inget fynd.
Vissa fungerar inte ens från fabrik, inga reservdelar att tillgå inom rimlig tid, ingen support, för enkelt styrsystem så driften inte blir optimal m.m.

Bättre att lägga på lite till, 10-50 tusen beroende på tidigare utrustning i pannrummet och få den upplevelsen man sökte från första början tycker jag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!