Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?  (läst 24713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« skrivet: 08 juli 2011, 08:48:01 »
Jag har fÃ¥tt min IVT E9 HT Plus med en NIBE varmvattenberedare 300 l som volymtank monterad parallellt med radiatorsystemet. Enligt offert ville jag ha den i serie. Firman har jobbat flitigt. Och stämningen har varit trevlig.  De som jobbat har fÃ¥tt tydlig handledning av chefen, som gjort flera besök. SÃ¥ nÃ¥got slarv är det inte som jag kan se det. Men när rörkonstruktionen sÃ¥g för mig annorlunda ut började jag frÃ¥ga.( Ja har gjort flera vp installationer Ã¥t mig själv tidigare som fungerat bra, men ROT-avdrag och bra offert gjorde att jag tog offerten).
Jo dÃ¥ volymtanken var parallelkopplad. BÃ¥de radiatorsystem och volymtank är kopplade i ett T frÃ¥n stigare och och returerna samlas i ett  annat T.
Min först tanke var att när det är klart på måndag önska mig -15 grader kallt (Och förstöra för alla semesterfirare) och provköra och se. Då föll poletten ner och "varmepumpsforum" dök upp. Där finns skarpslipade och erfarna hjärnor som varit med om allt.
SÃ¥ därför frÃ¥gar jag här? Fungerar det? Kortslutning över volymtanken? Inga strypmöjligheter eller styr, ingen extra Cp finns.Fördelar? Nackdelar. Enligt firman mycket "bättre". Men inte gett nÃ¥got svar pÃ¥ vad och hur.  Är det nÃ¥gon firma med mycket höga ambitioner som vill bjuda lite extra pÃ¥ sin erfarenhet och kunskap eller har man varit pÃ¥ semester och sedan det rÃ¥kat komma flera mÃ¥ndagar efter varandra? Jag behöver hjälp för jag kan inte överblicka funktionen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2011, 09:04:23 »
Om man inte har valt väldigt klena rör till tanken så känns det som att större delen av vattnet kommer att gena genom den iställer för att gå ut till radiatorerna. Hur tänkte dom?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2011, 09:44:03 »
Det skulle vara en stor fördel om radiatorvattnet skulle cirkulera bÃ¥de i volymtanken och radiatorsystem samtidigt. Det skulle bli jänare temp  i systemet. Jag fÃ¥r inte nÃ¥got annat svar än att det är bara att slÃ¥ pÃ¥ strömbrytaren sÃ¥ löser det sig och jag behöver inte bekymra mig!!!.
(Nu kan jag relativt enkelt  själv göra om till vanlig serie- sÃ¥ det ordnar sig). Problemet är att jag kan inte förstÃ¥ funktionen.
Om det nu är möjligt. Och jag vill ju inte gära bort mig.
Jag har tvÃ¥ borror parallellkopplade i en annan fastighet. Det är 137m och 167m.  Flödet gÃ¥r till största delen i det kortare.
Det borde bli samma problem med vp och tank. En villa på 175 kvm med 4 eller 5 kretsar jämfört med en tank på 300l borde ge samma problem (eller större).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2011, 11:25:57 »
Om det är kopplat som du beskriver utan extern CP så fyller tanken ingen vettig funktion.
Risken är som Purjolöken skriver att den bara kortsluter flödet.
Den som gjort detta har helt enkelt haft otur när han tänkt.
Principen för en VP är att vattnet ska kylas av i radiatorsystemet och värmen ska komma huset till nytta innan det går tillbaka till VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #4 skrivet: 08 juli 2011, 11:40:34 »
Tack till Carl N och purjo. Det är precis så jag tänker ochså Tyvärr har jag för liten erfarenhhet och då känns det bra att få hälp av er.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #5 skrivet: 08 juli 2011, 17:18:13 »
Har du aktiva termostater på radiatorerna?
Om du har det så har jag en idé om hur de kan ha gjort...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #6 skrivet: 08 juli 2011, 17:56:42 »
Jag tycker det låter helt koko. För att det ska funka som volymtank överhuvudtaget utan att i slutet av gångcyklerna kortsluta systemet, måste du nog ha någon slags motorventil som styr det inbördes flödet mellan tank och radkrets. Men varför frågar man sig? Kan inte se någon fördel med att koppla på det sättet jämfört med en enkel seriekopplad volymtank.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #7 skrivet: 08 juli 2011, 18:02:56 »
Och dÃ¥ dömmer ni ut det som installerades utan att ha sett det, det enda ni vet är det TS skrivit.  Omöjligt att säga om det är bra eller inte om vi inte sett anläggningen :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #8 skrivet: 08 juli 2011, 19:02:35 »
Och dÃ¥ dömmer ni ut det som installerades utan att ha sett det, det enda ni vet är det TS skrivit.  Omöjligt att säga om det är bra eller inte om vi inte sett anläggningen :)

Du som har sett en del kan det funka utan extern cp flödet kommer väl nästan bara vara genom tanken eftersom det inte finns strypningar eller extern cp eller?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #9 skrivet: 08 juli 2011, 19:20:39 »
Jag har ju inte heller sett detta, men det är förmodligen en av IVT:s standardlösningar på denna problematik.

Jag gillar inte nÃ¥gra standard lösningar ;D  Jag löser mina problem pÃ¥ andra sätt efter att ha gjort min inspektion av anläggningen.

Du vet,,UVL Thumbsup  Och skulle jag gÃ¥ bet, vilket händer,  sÃ¥ kontaktar jag min konsult för dessa frÃ¥gor och sÃ¥ diskuteras en lösning fram. :)

Man mÃ¥ste ha ett kontaktnät  där man kan fiska fram rÃ¥d och tips, själv är inte bäste dräng. *vinkar*

Tänkte pÃ¥ dig när jag var pÃ¥ statoil igÃ¥r,  de hade Smurfglas ;D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #10 skrivet: 08 juli 2011, 19:22:27 »
Jag har ju inte heller sett detta, men det är förmodligen en av IVT:s standardlösningar på denna problematik.

Jag gillar inte nÃ¥gra standard lösningar ;D  Jag löser mina problem pÃ¥ andra sätt efter att ha gjort min inspektion av anläggningen.

Du vet,,UVL Thumbsup  Och skulle jag gÃ¥ bet, vilket händer,  sÃ¥ kontaktar jag min konsult för dessa frÃ¥gor och sÃ¥ diskuteras en lösning fram. :)

Man mÃ¥ste ha ett kontaktnät  där man kan fiska fram rÃ¥d och tips, själv är inte bäste dräng. *vinkar*

Tänkte pÃ¥ dig när jag var pÃ¥ statoil igÃ¥r,  de hade Smurfglas ;D


Säkert en bra glass måste prova ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #11 skrivet: 08 juli 2011, 19:23:04 »
G L A S  inte glass :)

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #12 skrivet: 08 juli 2011, 22:20:19 »
Sobris., jag har radiatortermostater pÃ¥ samtliga radiatorer,men hade tänkt hÃ¥lla dem helt öppna förutom nÃ¥gon enstaka  som regleras av termostat av speciellt skäl, t.ex för varmt annars. Är inte det det vanligaste? Jag kommer att montera en innegivare innan uppvärmningssäsongen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #13 skrivet: 09 juli 2011, 09:32:28 »
Och dÃ¥ dömmer ni ut det som installerades utan att ha sett det, det enda ni vet är det TS skrivit.  Omöjligt att säga om det är bra eller inte om vi inte sett anläggningen :)

Dömer ut? TS har skrivit de fakta han vill presentera, och frågar efter synpunkter. Det är väl det ett forum är till för? Föreslår du att vi alla ska åka hem till TS innan man får komma med synpunkter?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #14 skrivet: 09 juli 2011, 10:21:12 »
Jag tycker det låter helt koko. För att det ska funka som volymtank överhuvudtaget utan att i slutet av gångcyklerna kortsluta systemet, måste du nog ha någon slags motorventil som styr det inbördes flödet mellan tank och radkrets. Men varför frågar man sig? Kan inte se någon fördel med att koppla på det sättet jämfört med en enkel seriekopplad volymtank.

Det ser du väl att du dömmer ut denna lösning eller??   Jag menar bara att den som installerade detta kanske har gjort ngt bra som vi inte se nu,vid vÃ¥ra datorer.   Vi vet inte det.  Vi kan tro att detta inte var sÃ¥ smart, du pga dina övertygelser och jag pÃ¥grund av helt andra saker.
 :)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #15 skrivet: 09 juli 2011, 19:39:43 »
Det är just det som är det svåra Labold . Att ge råd eller döma ut innan helhetsbilden av en installation innan man har alla fakta om installationen och vilken princip dom tänkt andvända. Det finns inga enkla recept utan fakta ;)
Cocacola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #16 skrivet: 09 juli 2011, 20:25:21 »
I dag var det dags för provkörning av värmepumpen. Varmvattnet kom fint som det skulle. Men när det var dags testa värmen gick det som vi förväntat oss. Till radiatorsystemet kom ingen värme och full cirkulation genom volymtanken. En blek installatör såg frågande ut. Då frågade jag om han vilhöra min teori. Jo nu var den intressant. Jag presenterade den. Han ville fundera tills i morgon.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #17 skrivet: 09 juli 2011, 20:28:32 »
Och vad är din teori då? :)

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #18 skrivet: 09 juli 2011, 20:38:47 »
Jo jag gjorde en enkel skisspå hela systemet . Och man kunde se att det var mycket mindre flödesmotstånd genom volymtanken än genom radiatorsystemet. Och då kan man vänta sig att vattnet strömmar genom just volymtanken. (Så långt kom jag med mina enkla tankar och ringa kunskap i ämnet.) Återstår att se resultatet i morgon. Lovar återkomma och berätta.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #19 skrivet: 09 juli 2011, 20:50:58 »
Vill ditt system ha värme nu?  Tanken är väl förmodar jag att det ska hamna där när huset tacka nej.  Tackar huset nej nu när det är 25-30 grader ute, ja dÃ¥ funkar det eller :)

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #20 skrivet: 09 juli 2011, 20:58:26 »
Det var detta jag var ute och fiskade efter när jag frågade om termostaterna,,,,
Var det installatörerna eller du själv som har bestämt att termostaterna skall
stå öppna?

Med arbetande termostater så räcker det ju att se till att kortslutningen genom
tanken bara uppstår när trycket på framledningenen ökar p.g.a. stängande
termostater....

Om de verkar oförstående till vad som händer så lutar det ju mot att de inte har
riktigt koll pÃ¥ läget i alla fall  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #21 skrivet: 09 juli 2011, 21:04:56 »
Skicka bilder och en princip skiss så vi kan se vilket 'recept" som kan rekomenderas
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #22 skrivet: 09 juli 2011, 21:27:36 »
Cocacola du förstÃ¥r jag har varit pensionär i 10 Ã¥r och har aldrig riktigt klarat av det här med tekniken och datorn pÃ¥  den nivÃ¥ som ni ungdomar kan. Min dator gör inte som jag vill vad det nu kan bero pÃ¥. Men eftersom jag tycker det är intressant sÃ¥ skall jag se om nÃ¥gon kan visa mig.  Jag gläds Ã¥t dig Cocacola och dina vänner för engagemang och kunnighet.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #23 skrivet: 09 juli 2011, 21:35:23 »
 :) min dator är som din ,  krÃ¥nglar som f-n med mig  huvuddunk
Cocacola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #24 skrivet: 09 juli 2011, 21:55:20 »
Det är just det som är det svåra Labold . Att ge råd eller döma ut innan helhetsbilden av en installation innan man har alla fakta om installationen och vilken princip dom tänkt andvända. Det finns inga enkla recept utan fakta ;)
Cocacola  *vinkar*

Jaja. Du försöker att upphöja hydroniska värmesystem till något mystiskt och jättesvårt som bara kan hanteras av vvs-are i fält, varför läser du ens det jag skriver här då, ja varför hänger du här? Det här är ett nätforum, inget pannrum. Här har man aldrig alla fakta, menar du att vi ska lägga ner forumet för att det inte går att diskutera runt frågor där inte alla fakta är kända? Ska vi på juristmanér ha disclaimers/brasklappar på alla inlägg, typ "de tips, försök till hjälp och åsikter jag uttrycker i inlägget ovan är helt värdelösa, eftersom jag inte kan TS värmesystem i detalj och ej varit på plats. Istället för att läsa det jag just skrivit föreslår jag att TS tar dit en vvs-are som kan analysera systemet och felsöka."

Fakta i detta mål är: TS verkar ha koll på läget, och skriver i sitt första inlägg att det inte finns någon styrning, ingen strypning, ingen extern cp. Dessutom visar det sig att han använder termostater vilket skapar en föränderlig resistensbild i vb-kretsen. I ett sådant läge finns det tre scenarios för vad som kommer hända i tanken:

1. Tankens anslutningar är så klena att det blir ett mycket mindre flöde genom tanken än den skulle fått med 2-rörskoppling. Resultat: Hela vattenvolymen i tanken används inte, och skulle det vara så att gångtiden är så lång att de facto hela volymen kommer i bruk, så uppstår det strax därefter en kortslutning genom tanken.

2. Tanken får ett mycket större flöde än den skulle fått som 2-rörs-tank. Kortslutningen uppstår nu mer eller mindre direkt. Vp får snabbt stigande returtemperaturer och kommer gå med sämre COP, många start/stopp, kanske stoppa på larm.

3. Tanken får samma flöde som den skulle haft som 2-rörs-tank. Eftersom det finns termostater är detta dock ingen hållbar situation, då resistensen över raddar kan förändras. Om den ändå som genom ett trollslag skulle råka ha samma medelflöde som vid en 2-rörs-koppling, är det ändå så att den efter tillräckligt lång gångtid blir en kortslutning.

Dessa är alltså de nackdelar jag kan komma på. Till vilken vinst kan man då undra? Jag kan inte se någon vinst att koppla såhär jämfört med en 2-rörs-koppling. Kan du? Den funktionen som föreslås här på slutet i tråden förstår jag inte riktigt, TS har ju beställt en volymtank. Det enda syftet med en volymtank är att öka vattenvolymen, med bonusen att den minskar knäpprisk om den monteras på framledningen.

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #25 skrivet: 09 juli 2011, 22:02:48 »
Vilken ton vill du ha Labold ? Du kan få en chans till innan jag svarar på ditt inlägg och vad jag tycker om dina " amatör recept" och rekomendationer
Cocacola

Hur lÃ¥ng erfarenhet har du av VVS ? Din egna vp och det lilla som finns att läsa i en bok antagligen  --/   
Kan man så lite som du kan Labold borde man vara liiiite försiktigare innan man delar ut recept som någon tar åt sig av och andvänder i en installation . Tar du funktions ansvar för dina rekomendationer?
« Senast ändrad: 09 juli 2011, 22:10:13 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #26 skrivet: 09 juli 2011, 22:04:01 »
Tagga ner nu pojkar och ta en läsk till  8)
Det kan ju sitta en tryckstyrd ventil så att bara tanken laddas när tillräckligt många termostater på radiatorerna är stängda. Om det är så så får man ju varmvatten till radiatorerna när dom behöver det, annars laddas tanken. Det är i så fall kopplat enligt IVT's standardprincip, förutom att man i normalfallet bara har en tryckstyrd by-pass och ingen tank...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #27 skrivet: 09 juli 2011, 22:24:52 »
Vilken ton vill du ha Labold ? Du kan få en chans till innan jag svarar på ditt inlägg och vad jag tycker om dina " amatör recept" och rekomendationer
Cocacola

Hur lÃ¥ng erfarenhet har du av VVS ? Din egna vp och det lilla som finns att läsa i en bok antagligen  --/   
Kan man så lite som du kan Labold borde man vara liiiite försiktigare innan man delar ut recept som någon tar åt sig av och andvänder i en installation . Tar du funktions ansvar för dina rekomendationer?


Om du tycker att min ton blev otrevlig ber jag om ursäkt för den. Vad det gäller dina åsikter om mina "recept" så är jag bara glad om du vill komma med dessa, under förutsättning att du kritiserar dem i sak och förklarar vad du tycker är fel, istället för att bara hänvisa till hur lång erfarenhet du har och hur lite jag har. Jag hänger här för att ifrågasätta och ifrågasättas. Varsågod, här har vi det omtalade receptet, tacksam om du kan i sak påpeka felaktigheter:

Labolds recept för en god vp-installation:

1. Se till att ha en bra historisk förbrukningssiffra att dimensionera vp utifrån.
2. Se till att veta vilken framledningstemperatur som krävs vid DUT, så att dimensioneringen görs med korrekt vp-effekt.
3. Dimensionera vp med 80-90% effekttäckning.
4. Inspektera befintlig vb-krets och gör ett överslag på tryckfall - om det finns risk att kretsen inte klarar flödet som vp behöver, så byt lite rör eller välj mindre vp eller gå på en arbetstankslösning.
5. Beräkna värmeavgivningskapaciteten för raddarna vid deltaT som är aktuellt för huset enligt punkt 2. Om inte kapaciteten överstiger vp-ns effekt, komplettera med mer metall.
6. Beräkna total systemvattenvolym. Om under 20 liter per kW vp-effekt, komplettera med 2-rörs volymtank.
7. Säkerställ att alla raddar har fungerande ventil för fast instrypning.
8. Installera vp-n med separat elmätare, och kör igång.
9. Justera hastighet på kb-cp till diff 3 grader.
10. Balansera flödena i radiatorsystemet så samtliga raddar har samma diff. Minst en radiator ska vara helt ostrypt.
11. Justera hastighet på vb-cp till diff 7-8 grader.
12. Ställ in värmekurvan med öppna dörrar i huset.
13. Aktivera innegivaren.
14. Justera flödena på raddarna med stängda dörrar i huset, så önskad temp nås i alla utrymmen.
15. Handrattar på raddarna. Sätt termostater på raddar i rum som utsätts mest för "extern" värmetillförsel. Ställ termostaten på 1 grad över önskad rumstemperatur.
16. Kontrollera elmätaren efter första vintern.



30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #28 skrivet: 09 juli 2011, 22:30:39 »
Får väl också passa på att påminna om att receptet gör sig bäst i villor, och är skrivet med utgångspunkt i den typen av installation.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #29 skrivet: 09 juli 2011, 22:40:55 »
Söker du en Mentor Labold?
jag har inte hänvisat till min erfarenhet jag efter frågar din .
så vilka är dina informationskäller för dina åsikter och rekomendationer och tillväga gångs sätt?

viller  *roflmao* ett termiskat skal beräknas dimensioneras installeras trimmas in pÃ¥ samma sätt oavsett storlek 100m2 eller 10 000m2 samma principer gäller .. tror du  att vvs ingenjörer och konstruktörer har en lista som din ? :D :D
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #30 skrivet: 09 juli 2011, 23:27:45 »
Söker du en Mentor Labold?
jag har inte hänvisat till min erfarenhet jag efter frågar din .
så vilka är dina informationskäller för dina åsikter och rekomendationer och tillväga gångs sätt?

viller  *roflmao* ett termiskat skal beräknas dimensioneras installeras trimmas in pÃ¥ samma sätt oavsett storlek 100m2 eller 10 000m2 samma principer gäller .. tror du  att vvs ingenjörer och konstruktörer har en lista som din ? :D :D


Nej jag söker inte en mentor, och skulle jag göra det skulle jag fråga någon som kommer med konstruktiva och sakliga ifrågasättanden. Du försöker "skrämmas" med att du ska skriva dina åsikter om mina rekommendationer, och när jag välkomnar detta, så kommer... ingenting. Inte en enda saklig åsikt om det jag skrivit, bara nedvärderande kommentarer om min kunskap/erfarenhet, kryddade med asgarvssmilies.

Mina källor:
Universitetsutbildning omfattande bland annat kurser i fluid-dynamik och termodynamik.
Utmärkt bok som jag studerat mycket - Modern Hydronic Heating av Siegenthaler.
Läst Lundagrossistens vvs-kompendier.
Läst mycket på KensaEngineering.com
Ytterligare kanske 50 timmars läsande i olika källor från vp-tillverkare, universitet, forskningsinstitut.
Hängt här på Värmepumpsforum en del...
Hängt på Svep.
Många timmars stötande och blötande med äldre släkting som är erfaren röris och installerat ett par hundra bvp.
Köpt och injusterat eget bvp-system.
Genomfört funktionskontroll, injustering, förslag på kompletteringar mm på flera befintliga bvp-system hos bekanta.
Hjälpt bekanta med råd och inköpsstöd för bvp.

Och ja, jag tror att vvs-ingenjörer har en lista, i huvudet. Givetvis följer de någon typ av metodik. Jag tror inte att den är samma som jag beskriver i mitt "recept", men så har jag heller aldrig sagt att det är det enda receptet, utan mitt recept. Nu har det funnits tillgängligt här på forumet i olika trådar ett tag och varken du eller någon annan har kommit med några sakliga argument mot det som gett mig anledning att ändra på det. Vilket iofs inte är så förvånande, det är inget revolutionerande i mitt recept, bara en koncis sammanställning av saker jag lärt mig om vad som kan vara vettigt att tänka på vid vp-inköp/installation. Förhoppningsvis har det hjälpt någon att göra en bättre affär.

För övrigt håller jag inte med om att 100m2 och 10000m2 är samma sak. Visst, gällande beräkning av värmeförluster till omgivningen är det samma, men det finn en stor skillnad. I en villa bor oftast en familj, som brukar ha nått konsensus om ungefär hur varmt det ska vara inomhus, och deras beteende är tämligen statiskt. I den större fastigheten bor/arbetar ofta olika familjer/företag med vitt skilda verksamheter/preferenser/behov. De olika termiska zonerna i den större byggnaden är ofta helt avskilda fysiskt, medan i villan det ofta är öppen planlösning, öppna dörrar, personer som rör sig mellan rummen mm. Därför tycker jag att värmesystemet i en villa kan dimensioneras och byggas mindre flexibelt än det i den stora fastigheten.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #31 skrivet: 09 juli 2011, 23:39:28 »
Labold.  Tänk om det blir sÃ¥ att bara för att du (eller ngn annan) säger att en sak inte fungerar sÃ¥ kapar TS ner grejerna och det blir kalabalik, vore det bra??

läste en trÃ¥d förut frÃ¥n 2005 tror jag det var, tack vare de felaktiga rÃ¥den som delade ut där sÃ¥ har den som frÃ¥gade om rÃ¥d i den trÃ¥den nu förlorat mkt pengar pga felaktigheter.  Nej jag gÃ¥r inte in pÃ¥ vem som sa vad.

Men det kan ju bli stora fel, om vi bara säger saker,eller hur.  Tänk om du jobbade med ett projekt i din dator
och det började kärva.  Hur bra blir det när jag ger dig rÃ¥det att -dra ur sladden och stoppa i den igen,dÃ¥ funkar det ::)

Du fattar vad som menas eller hur, eller kom ni inte så långt på universitetet?

Jag är en RÖRIS  har sysslat med det i runt 20 Ã¥r och har gjort ALLA fel som man kan göra flera gÃ¥nger.
Men du har läst Lundas kompendium ::)
Jag har monterat 600 pumpar och många av dem felaktigt som jag då fått lösa.
Du kände ngn va?eller?

Sedan sÃ¥ har jag utbildat mig till Kylgubbe, för att lära mig den biten,  den kan du lära dig i helgen eller hur tjacka en bok bara sÃ¥ fixar du det ganska snart.

Det verkar ha varit en piss kurs du gick  eftersom det gÃ¥r fint att fixa till sÃ¥ att en parallell tank funkar, gjorde det i helgen och en förra helgen. ;)




 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #32 skrivet: 09 juli 2011, 23:44:18 »
C-C, vill för sakens skull också poängtera att jag inte vill framstå som respektlös inför din och andras erfarenhet. Tvärtom har jag respekt för all typ av kunskap, och jag är övertygad om att du är mycket kunnig i konsten att projektera och installera ett värmesystem. Det jag inte förstår är varför jag ska bemötas på ett ibland respektlöst sätt bara för att jag inte skaffat mig mina kunskaper i ämnet på samma sätt som de som är vvs-are. Står vi i ett pannrum ska jag inte säga pip för jag har inte en aning hur man ska böja rör eller installera ventiler. Men här på forumet tycker jag att man ska bedömas för det man skriver i sak, och att de som tycker att jag skriver grova felaktigheter påpekar detta på ett konstruktivt och sakligt sätt. Om du gör detta så är jag den förste att erkänna att jag har fel och ändra på det jag skriver.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #33 skrivet: 10 juli 2011, 00:08:35 »
Labold.  Tänk om det blir sÃ¥ att bara för att du (eller ngn annan) säger att en sak inte fungerar sÃ¥ kapar TS ner grejerna och det blir kalabalik, vore det bra??

läste en trÃ¥d förut frÃ¥n 2005 tror jag det var, tack vare de felaktiga rÃ¥den som delade ut där sÃ¥ har den som frÃ¥gade om rÃ¥d i den trÃ¥den nu förlorat mkt pengar pga felaktigheter.  Nej jag gÃ¥r inte in pÃ¥ vem som sa vad.

Men det kan ju bli stora fel, om vi bara säger saker,eller hur.  Tänk om du jobbade med ett projekt i din dator
och det började kärva.  Hur bra blir det när jag ger dig rÃ¥det att -dra ur sladden och stoppa i den igen,dÃ¥ funkar det ::)

Du fattar vad som menas eller hur, eller kom ni inte så långt på universitetet?

Jag är en RÖRIS  har sysslat med det i runt 20 Ã¥r och har gjort ALLA fel som man kan göra flera gÃ¥nger.
Men du har läst Lundas kompendium ::)
Jag har monterat 600 pumpar och många av dem felaktigt som jag då fått lösa.
Du kände ngn va?eller?

Sedan sÃ¥ har jag utbildat mig till Kylgubbe, för att lära mig den biten,  den kan du lära dig i helgen eller hur tjacka en bok bara sÃ¥ fixar du det ganska snart.

Det verkar ha varit en piss kurs du gick  eftersom det gÃ¥r fint att fixa till sÃ¥ att en parallell tank funkar, gjorde det i helgen och en förra helgen. ;)
 

Tack för ytterligare ett inlägg utan saklig argumentation om det jag skriver. 2005 var 4 år innan jag gick med på forumet tror jag, vet inte riktigt hur du tycker att det exemplet är relevant i sammanhanget. Är det så att du känner till något fall där jag gett råd till någon på forumet som medfört skada?

Du kan raljera bäst du vill över min erfarenhet. Jag har aldrig sagt att jag är särskilt erfaren vad gäller v-p, men C-C frågade, och jag tror på öppenhet och ärlighet, därför skrev jag ner en del av de grejer jag läst och pluggat på. Andra får bedöma min trovärdighet och om hur de värderar de råd och tips som jag ger här på forumet. Det här är inget proffs-forum, utan ett forum där installatörer och konsumenter av varierande kunskapsnivå försöker hjälpa varandra och ha givande diskussioner.

Angående parallell-tanken så är det som vanligt. Du säger att den är fixad så den funkar, men du förklarar inte hur du gjort. Frågan i den här tråden var ju att TS beställt en volymtank, han vill alltså få 300 liter mer volym i sitt värmesystem. Har du fått en parallell-kopplad tank utan styr, stryp eller extern cp att i ett system med termostater göra hela tankvolymen tillgänglig för vp, utan möjlighet till kortslutning? Det låter mycket intressant, men för att vara till hjälp i tråden tycker i alla fall jag att du kan berätta hur du löste detta.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #34 skrivet: 10 juli 2011, 00:19:25 »
Det verkar som om ni inte kom till den delen där man lär sig tolka en text,suck

Jag menar såklart att det KAN bli fel. Inget annat. Detta säger jag då generellt och inte menat direkt till dig,även om du nu håller på att döma ut en installation.

Hur jag gör är min sak inte din, blir lite tjatigt att du ska hålla på med det snacket hela tiden. huvuddunk
Vill jag säga ngt så gör jag det som du kanske märkt.

Du verkar trovärdig i det du skriver, vilket blir ett av problemen de gånger du har fel. Men vad vet jag förresten?
Jag har ju ingen tjusig universitets examen, jag har bara jobbat. --/   

 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #35 skrivet: 10 juli 2011, 00:54:18 »
I dag var det dags för provkörning av värmepumpen. Varmvattnet kom fint som det skulle. Men när det var dags testa värmen gick det som vi förväntat oss. Till radiatorsystemet kom ingen värme och full cirkulation genom volymtanken. En blek installatör såg frågande ut. Då frågade jag om han vilhöra min teori. Jo nu var den intressant. Jag presenterade den. Han ville fundera tills i morgon.

Jag vill inte delta i käbblet i denna tråden utan bara konstatera att dina misstankar om att installationen är felaktig troligen stämmer, så stå på dig. Men t ex en extern CP som vänder flödet i volymtanken kan ju göra att det funkar, det kan vara så att installatören helt enkelt glömt den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #36 skrivet: 10 juli 2011, 06:25:31 »
Ja Labold  dÃ¥ hade jag rätt det du lärt dig stÃ¥r i en bok . Allt som finns inom VVS finns inte att läsa i en bok , Det är en start .
Principen för hur ett värme system är upp byggt vare sig den är för villan på 100 m2 eller 10 000m2 är dom samma, Och det står till och med i böckerna !

När du justerar flödet med pumpen vilka referenser andvänder du för att uppnå ditt mål?
Historisk förbrukning, mm med den rekomendationen som generell kan det bli ruskigt fel
En av kunderrna jag va ute till hade han lyssnat på ett likvärdigt recept som du har så hade han fått köpa 14000kwh om året i spets , jag skulle inte vilja va orsaken till ett sånt råd / installation varken här på forumet eller till konsument .
Framledning  och delta flöden , omjusterade frÃ¥n ursprung, bytta radiatorer , i vissa fall har folk i ombyggnader tagit bort radiatorer i  ombyggnad .
Oftast är det så här , en gammal kåk flera plan smårum olika önskemål på temp i klimatzonerna . Att uppnå flödes balans gentemot installerad VP effekt görs på plats ,Alla andra råd är egentligen som att blöta fingret och gissa när det hänger i luften.

Forumet är en bra informations källa för styr fråger med optimeringar , märkes bundna fråger och att dom delger andra befintliga drift erfarenheter,
 
« Senast ändrad: 10 juli 2011, 06:27:35 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #37 skrivet: 10 juli 2011, 08:19:04 »
Jag lyckades uppenbarligen få fart på tråden. Jag hade tänkt mig en mer teknisk diskussion kring sakfrågan.
Som relativt okunnig men ändå installerat 3 vp-villaanläggningar 8,5-17 kW åt mig själv. (Detta tack vare er och www.varmepumpsforum.com) De fungerar enligt önskemålen.
 Mitt problem är förstÃ¥s att ge er rätt förutsättningar=information. Jag ser ju anläggningen och dÃ¥ är det enkelt.
Radiatortermostater finns för det har varit en frånluftsvp. Sedan har jag utan att tänka efter utgått från att öppna termostater är lämpligast. Sedan kommer Sobris och väcker mig till nya tankar. (Tack) Det kanske skulle gå att utveckla till något riktigt bra!
Men då behöver jag ny stöttning och betänketid. Skulle man genom strypning av volymtanken (Stad?) kunna hitta balansen så att man kunde utnyttja radiatorventilerna? Jag har en innegivare liggande för inmontering. Tillsammans med öppen planlösning borde den klara reglering av temp bra. Huset är 10 år 1,5 plan 175 kvm + garage 30 kvm.
Det blir nytt test av radiatordelen idag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #38 skrivet: 10 juli 2011, 08:25:19 »
Skulle man genom strypning av volymtanken (Stad?) kunna hitta balansen så att man kunde utnyttja radiatorventilerna?

Utan att använda en extern CP menar du?
Själv är jag skeptiskt till principen att skicka framledningsvatten direkt till VP:ns retur utan att det får passera nån radiator eller golvvärmeslinga. Det vatten som trycks in i tanken kommer helt enkelt inte huset tillgodo utan gör endast att temperaturen på VP-in höjs.
Laddar man in värme i en tank så måste man även kunna ladda ur värmen ur den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #39 skrivet: 10 juli 2011, 08:35:03 »
Men hur gjorde ni när försökte få ut värme till radiatorerna,Står inte växelventilen i läge öppen mot vv och stängd mot radiatorerna
nu när det är varmt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #40 skrivet: 10 juli 2011, 09:35:59 »
Carl N: Jag vill inte ha en extern cp. Det kostar för mycket energi. Nu är jag mera inne på en rent teoretisk diskussion om hur det skulle fungera. Det är säkert lätt att föreställa sig att det blir diskussioner i pannrummet i eftermiddag när allt skall rättas till så det fungerar. Det är därför jag uppskattar dina sakliga och genomtänkta förslag.

MÃ¥le 10: Jag har en IVToch dÃ¥ ställde jag upp sommarurkopplingen  till  + 30 grader och dÃ¥ började cpvb snurra.  Jag kollade inte läget pÃ¥ vx-ventilen. Det skall jag göra (Tack)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #41 skrivet: 10 juli 2011, 09:47:55 »
Har du funderat på hur mycket energi en extra cirkpump egentligen drar jämfört med hur mycket du kan spara genom att du kan köra ett optimalt flöde genom VP'n oberoende av hur radiatorsystemet uppför sig för tillfället?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #42 skrivet: 10 juli 2011, 10:05:59 »
Lars, ledsen för stickspåret. Sakligt: Du har beställt en volymtank. Installatören har gjort felleverans. Du säger att du inte vill ha någon extra cp, det tycker jag inte heller du ska ha. Jag tycker du ska kräva att de kopplar om den som 2-rörs volymtank, inga konstigheter. Då får du den volymförstoring du efterfrågat. Du kommer sannolikt fortfarande att kunna köra med termostater på några radiatorer utan problem, men du behöver börja med att strypa in radiatorsystemet. Problemet att vp producerar värme som huset inte vill ha undviker du genom att justera värmekurvan och genom att ha en innegivare, som du ju redan tänkt. Behöver du hjälp med hur du ska strypa in radiatorsystemet så fråga bara, kan hänvisa dig till gamla trådar med mycket info.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #43 skrivet: 10 juli 2011, 10:17:37 »
Labold: jag tackar för sidospÃ¥r för vi som kan lite fastnar lätt i vÃ¥ra egna tankar och dÃ¥ faller inte poletten ner. Jag har levt frÃ¥n 1982 med jordvärm osv. Det är  genom dig och dina tankar och tips vi förs framÃ¥t. Slingriga vägar är intressantare.

Purjo: Du har sÃ¥ rätt. Jag har inte räkat. Jag har nÃ¥gra Alpha 2 cp som periodvis klarar sig pÃ¥ 5w till 75 kvm sÃ¥ det blir att tänka om  (Tack)

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #44 skrivet: 10 juli 2011, 12:26:10 »
Vad gör en seriekopplad volymtank?
Jo, den maskerar, mer eller mindre bra, det faktum att VP inte levererar precis
den energi som huset vill ha. Tempertursvängningarna på framledningen i varje
körningscykel blir mindre, men fortfarande märkbara. Högtemp-chock efter
varmvattenberedning  tas ocksÃ¥ om hand lite bättre eftersom den "späds ut" i tanken.
Men den gör det också omöjligt att ha alla termostater aktiva. Det är fortfarande huset
som måste "svälja och ta emot" det som VP får för sig att trycka ut. Att man dessutom
måste köra cirkulationspumpen hela tiden för att VP:s styrning skall fungera gör ju
inte saken bättre. En volymtank är ungefär som att sätta ett plÃ¥ster pÃ¥ en bruten arm  Thumbsup

Det man egentligen vill åstadkomma är t.ex.
- individuell temperaturbegränsning i alla rum
- helt avstängd cirkulationspump om huset inte behöver värme
- VP och ev. tilläggsinstallation runt den skall själv ta hand om oönskad energiproduktion
- VP skall förstås helt avhålla sig från att leverera energi om inget behov finns

Vad kan då en parallellkopplad tank åstadkomma om vi gör det så bra vi kan?
Jo, då kan huset få tacka nej till mer värme precis när som helst. T.o.m. mitt i en värmekörningscykel!
Överskott hamnar i pannrummet. VP kan få precis vilket flöde den än önskar sig för att gå bra.
Hur fort den får sin egen, felproducerade energi, tillbaka på returen beror ju på hur stor tanken är.
Allra bäst blir det förstås med en extra CP och shunt mot värmesystemet.

Jodå, jag vet att det inte är tänkt att VP skall skicka ut värme i onödan (, men varför gör dom det då?)
Jodå, jag vet att det finns goda exempel på hur en VP-installation kan fungera även utan
både tankar och termostater
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #45 skrivet: 10 juli 2011, 14:42:53 »
Lyssna pÃ¥ Sobris, han har helt rätt. Knäppkärl? nej det vill vi inte ha.  Det kan inte ingÃ¥ i ett bra "recept" att ha ett knäppkärl. Har ännu inte kopplat in ett enda knäppkärl och kommer aldrig göra det heller ;)

Du kanske kan se faran nu dÃ¥ LABOLD   dina rÃ¥d för folk framÃ¥t,  synd dÃ¥ om skulle vara mindre bra, eller?
Det kanske inte gör dig ngt förresten,  du sitter ju bara pÃ¥ ett nätforum eller hur?

Men dem som följde dina felaktiga råd, dem får betala med sin surt förvärvade slantar huvuddunk
« Senast ändrad: 10 juli 2011, 14:51:59 av VP ORAKLET »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #46 skrivet: 10 juli 2011, 15:55:43 »
TS är en cirkpump frÃ¥n att fÃ¥ en riktigt bra anläggning, men du vill att han ska kapa ner den och bygga knäppkärl av alltihop huvuddunk  Det kan jag inte förstÃ¥.  Och varför är du sÃ¥ rÃ¥d för dem hundralappar som den drar i ström när du inte har nÃ¥gra problem med att man inte tätar ut ut maskinen?  Samt de pengar du sparar pÃ¥ att maskinen fÃ¥r optimala flöden jämt och mindre start/stopp vilket borde ge en längre livslängd.

Om TS vÃ¥tlöpande CP drar 20w och 80% av dem hamnar i systemet, Hur mkt kostar det dÃ¥ pÃ¥ ett Ã¥r  för att fÃ¥ en kanon anläggning?

100l knäppkärl?  dÃ¥ kan vi ju lika bra dra lite foderrör som blev över efter borrningen sÃ¥ blir det samma sak :)   

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #47 skrivet: 10 juli 2011, 16:28:17 »
TS är en cirkpump frÃ¥n att fÃ¥ en riktigt bra anläggning, men du vill att han ska kapa ner den och bygga knäppkärl av alltihop huvuddunk  Det kan jag inte förstÃ¥.  Och varför är du sÃ¥ rÃ¥d för dem hundralappar som den drar i ström när du inte har nÃ¥gra problem med att man inte tätar ut ut maskinen?  Samt de pengar du sparar pÃ¥ att maskinen fÃ¥r optimala flöden jämt och mindre start/stopp vilket borde ge en längre livslängd.

Om TS vÃ¥tlöpande CP drar 20w och 80% av dem hamnar i systemet, Hur mkt kostar det dÃ¥ pÃ¥ ett Ã¥r  för att fÃ¥ en kanon anläggning?

100l knäppkärl?  dÃ¥ kan vi ju lika bra dra lite foderrör som blev över efter borrningen sÃ¥ blir det samma sak :)   

Ska skriva lite mer ikväll, men för att bespara dig besväret med att skriva fler inlägg om mig och volymtankar, ber jag dig läsa TS första inlägg igen. Då ser du att TS har en 300 liters vvb som han beställt ska kopplas som volymtank. Mao kan den sannolikt inte kopplas annat än 2-rörs utan modifiering. Och ev fler spydigheter om hur dumt det är med volymtank kan du alltså rikta direkt till TS eftersom han tagit beslut om att beställa en sådan.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #48 skrivet: 10 juli 2011, 16:31:56 »
Och jag undrar vart han fick den eminenta idén ifrån ::)

Skriv du, jag väntar   kanske kan vi fortsätta käbblet i du vet vart ;)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #49 skrivet: 10 juli 2011, 16:35:13 »
Kan man inte koppla en VVB som 4-rörs arbetstank med T-kopplingar på de två anslutningarna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #50 skrivet: 10 juli 2011, 16:45:21 »
Jo men ne VVB kanske inte är det bästa  beroende pÃ¥ VP

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #51 skrivet: 10 juli 2011, 16:53:40 »
Nej, anslutningarna kan ju var lite klena, men rent principiellt så borde det ju funka...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #52 skrivet: 10 juli 2011, 16:58:00 »
japp  men en tank med skiktrör blir bättre.  hur funkar ehec för dig förresten  man blir orolig :-\

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #53 skrivet: 10 juli 2011, 17:56:22 »
Tack VP-oraklet m.fl. för allt inspirerande engagemang. P.g.a. okunnighet och bristande erfarenhet bidde det bara en Nibe 300ES varmvatten beredare med 2 22mm anslutningar som volymtank. Kunde inte komma på något bättre. Förmodligen så hade jag läst om något sådant här. Sålunda ideer som jag knyckt i brist på egna.
Som pigg och glad pensionär i 70-årsåldern vägrar jag sätta mig på "hemmet" och gnälla när man kan pyssla med något så spännande som värmepumpar. Hellre göra något tokigt än inget alls. Blir det inte bra direkt så kan man " utveckla".
Så till anläggningen:jag mottager tacksamt tips och ideer hur jag kan få till något riktigt lyckat. Det finns ju energisnåla cp-ar typ Alpha2. Om man sedan vet var man skall sätta dem så är det inget problem. Så nya ideer tack.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #54 skrivet: 10 juli 2011, 21:32:35 »
Jag håller väl med om att om den redan är inkopplad som arbetstank så gör om den till en sån med en extra CP.
Denna externa CP placeras lämpligen på returen från radiatorerna till tanken.
IVT:s värmepumpar har en utgång för att styra denna externa CP också.
Det behöver inte betyda så väldigt mycket mer driftström för VP:ns interna CP ska då gå intermittent, endast samtidigt med kompressor.
För att VP:ns returgivare ska känna av temperaturen i värmesystemet ska denna placeras på returen till arbetstanken, helst på T-kopplingen (radiatorretur, VP-in, tank).
« Senast ändrad: 10 juli 2011, 21:36:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #55 skrivet: 10 juli 2011, 21:36:08 »
HÃ¥ller med CarlN *vinkar*

Labold, peace :-*

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #56 skrivet: 10 juli 2011, 21:38:03 »
Citera
Jag håller väl med om att om den redan är inkopplad som arbetstank så gör om den till en sån med en extra CP.
Det behöver inte betyda så väldigt mycket mer driftström, VP:ns interna CP ska då gå intermittent, endast samtidigt med kompressor.
För att VP:ns returgivare ska känna av temperaturen i värmesystemet ska denna placeras på returen till arbetstanken.
Oops... Hur går det vid legionella-topup? Eller vid larm och bara tillsats är aktivt...?
Det krävs lite mer kopplande. Kör så själv.

Ang lämplig volymtank sÃ¥ använder vi oftast http://www.boroe.com/tank.php?tankid=2&volume=320  Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #57 skrivet: 10 juli 2011, 21:40:48 »
Det fixar man med manövern till elpatronen.  Kanske har IVT färdiga sÃ¥na saker?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #58 skrivet: 10 juli 2011, 21:43:22 »
Ja ja, visst är det så. Men det måste man komma ihåg. Märkte jag... :D
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #59 skrivet: 10 juli 2011, 21:44:32 »
Blev det varmt ;D  smälte isoleringen?  det har den gjort för mig ngn gÃ¥ng eller 2 ::) *roflmao*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #60 skrivet: 10 juli 2011, 21:55:06 »
Citera
Jag håller väl med om att om den redan är inkopplad som arbetstank så gör om den till en sån med en extra CP.
Det behöver inte betyda så väldigt mycket mer driftström, VP:ns interna CP ska då gå intermittent, endast samtidigt med kompressor.
För att VP:ns returgivare ska känna av temperaturen i värmesystemet ska denna placeras på returen till arbetstanken.
Oops... Hur går det vid legionella-topup? Eller vid larm och bara tillsats är aktivt...?
Det krävs lite mer kopplande. Kör så själv.

Nja, vid VV-laddning och legionellakörning går ju värmevattnet via växelventilen direkt till VVB:n.
Arbetstanken är inte till för VV-beredning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #61 skrivet: 10 juli 2011, 22:05:16 »
Men om inte kompressorn gÃ¥r och CP bara gÃ¥r vid komp drift sÃ¥ blir det varmt.  I min och tobocop´s thermia värld sÃ¥ blir det ett litet problem här.  Kanske IVT har en smartare lösning :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #62 skrivet: 10 juli 2011, 22:19:13 »

Kanske IVT har en smartare lösning :)

Jepp!  :)


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #63 skrivet: 10 juli 2011, 22:19:52 »
Ohhhhhhh   du är aldrig här,  men nu var du snabb *roflmao*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #64 skrivet: 10 juli 2011, 22:25:44 »
Jaha, nu är jag med, rätta mig om jag har fel, men på IVT så går interna CP även då elpatron går själv vid intermittent drift.
Detta är en inställning i styren på IVT, man behöver inte koppla om CP:n på nått sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #65 skrivet: 10 juli 2011, 22:45:20 »

Jaha, nu är jag med, rätta mig om jag har fel, men på IVT så går interna CP även då elpatron går själv vid intermittent drift.
Detta är en inställning i styren på IVT, man behöver inte koppla om CP:n på nått sätt.

Stämmer.

Den interna pumpen P2 kan ställas som drift enbart med kompressor/el-patron.
Den externa pumpen P1 anslut även den till värmepumpens elsystem, som i sin tur stoppar pumpen vid "sommarurkoppling".
Returgivaren GT1 monteras på returrör innan arbetstank alternativt i tanken dykrör.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #66 skrivet: 10 juli 2011, 22:48:51 »

Ohhhhhhh   du är aldrig här,  men nu var du snabb *roflmao*

Ha ha.. ja du fÃ¥r välja dina ord bättre, de fÃ¥ gÃ¥nger jag är här.  ;)




Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #67 skrivet: 10 juli 2011, 23:24:34 »
Tack Vp-oraklet,Carl N,Labold, Purjo,Tobocop och Lexus för en spännande och intressant kväll.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #68 skrivet: 11 juli 2011, 10:41:06 »
Citera
Stämmer.

Den interna pumpen P2 kan ställas som drift enbart med kompressor/el-patron.
Den externa pumpen P1 anslut även den till värmepumpens elsystem, som i sin tur stoppar pumpen vid "sommarurkoppling".
Returgivaren GT1 monteras på returrör innan arbetstank alternativt i tanken dykrör.
Smart!
Ifråga satte Thermia och deras styr om det för ett par veckor sedan. Kke kommer till Värmland snart ;D
Bufferttank finns ju med i styren med tanke på givare och överladd etc, men ingen styrning av ext cp. Däremot finns en reläsats att köpa så att den yttre kan kopplas parallellt med den inre, men de är ju inte riktigt ända fram som Vi vill ha det.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #69 skrivet: 06 oktober 2011, 11:59:09 »
Smart!
Ifråga satte Thermia och deras styr om det för ett par veckor sedan. Kke kommer till Värmland snart ;D
Bufferttank finns ju med i styren med tanke på givare och överladd etc, men ingen styrning av ext cp. Däremot finns en reläsats att köpa så att den yttre kan kopplas parallellt med den inre, men de är ju inte riktigt ända fram som Vi vill ha det.
Bumpar en gammal men intressant tråd. Vad fick du för svar från Thermia på detta? Din uppfattning att reläsatsen enbart är till för att parallellkoppla yttre cp med inre har jag svårt att tro på. Dels för att man isåfall bara skulle kunna koppla in på samma plint. (Varför ett relä?) Men framförallt för att det inte skulle funka då inre cp bara går under kompressorgång vid bufferttankskonfiguration. Jag vill koppla min yttre cp på detta vis men får inget klart svar vad reläet egentligen gör. Idag kör jag yttre cp med stickkontakt helt ostyrd men trivs inte riktigt med det.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #70 skrivet: 07 oktober 2011, 00:16:22 »
egenligen är det ju bara o bestämma exakt hur man vill ha det och koppla där efter.

Kan det vara så att användande av bufferttankfunktionen bara gör upplägget svårare med avseende på CP?

Vad får man ut av denna bufferttank funktion som är så värdefullt?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #71 skrivet: 07 oktober 2011, 10:20:37 »
egenligen är det ju bara o bestämma exakt hur man vill ha det och koppla där efter.

Kan det vara så att användande av bufferttankfunktionen bara gör upplägget svårare med avseende på CP?

Vad får man ut av denna bufferttank funktion som är så värdefullt?
Jo självklart. Men den enda inbyggda styrning jag hittat för yttre cp är plint 337-38 som är en 1-10V styrning. Jag vet helt enkelt inte rent tekniskt hur jag ska koppla denna för styrning av en vanlig tryckstyrd pump.

Man kan skita i bufferttanksfunktionen. Men i min värld måste måste det vara bättre att ha den aktiverad om man har 400l bufferttank därför att:
-Integralen beräknas på systemframledningen. Inte på framledningen som matar bufferttanken. Det är ju systemframledningen som är den intressanta och rimligen bör skiktningsverkan göra att systemframledningen håller sig varm längre än den interna.
-Interna cp stannar när kompressorn stannar vilket sparar ström och bidrar till bättre skiktning.
-Utan funktionen aktiverad står interna cp och kör mot buffertanken som suger in bottenvatten som passerar vp och snabbare ger en kall framledningstemp som räknar ner integralen som drar igång pumpen, vilket ger fler starter.
-Man får fler temperaturer att logga... ;D
-Får man sen bara till en styrning som stoppar yttre cp vid värmestopp så skulle jag känna mig helt nöjd. (Därav min fråga till dig tidigare hur din yttre cp var kopplad David?)

Jag inser att det inte finns tusenlappar att spara, det kan kanske tillochmed vara så att jag tänker fel. Men i min optimeringsverklighet finns det lite att tjäna.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #72 skrivet: 07 oktober 2011, 11:03:50 »
Om funktionen inte ger det man vill ha och man ändå måste koppla om och mecka så kanske den är onödig. Flytta en framledningsgivare är ju inte jättesvårt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #73 skrivet: 07 oktober 2011, 16:23:53 »
Är nog enklast att köpa en till framledningsgivare så slipper man ta bort den gamla kan man inte ha extern framlednings givare på Thermia.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #74 skrivet: 07 oktober 2011, 18:06:41 »
Följer diskussionen med intresse, men blir besviken på Thermia som har så lite teknisk information på sin hemsida. Någon som vet var man hittar info om extra tankar kopplade till en Diplomat optimum?
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #75 skrivet: 07 oktober 2011, 18:29:07 »
jag satt på ipad på bussen förra svaret.....

Det jag menar är att om man oavsett vilket kommer behöva göra ändringar i elsystemet för att få CP att gå när man vill så kanske det är enklast att bara utgå från hur maskinen fungerar out of the box. Bestämma hur man skulle VILJA att den fungerar och göra de kopplingar som krävs.

Genom att aktivera bufferttank så beter sig pumpar och sådant annorlunda och gör det kanske svårare att uppnå sitt mål med mindre än att man köper dyra tillbehör från thermia.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #76 skrivet: 07 oktober 2011, 21:51:34 »
Är nog enklast att köpa en till framledningsgivare så slipper man ta bort den gamla kan man inte ha extern framlednings givare på Thermia.
Precis vad jag gjort. Det går absolut att ha en till givare. Som då kallas systemframledningsgivare i menyerna.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #77 skrivet: 07 oktober 2011, 23:43:01 »
Ja absolut. Då väljer man thermias lösning och den bygger på att man ska köra med deras tillbehör.
Och likförbannat kommer man få lov att trixa och fixa i slutändan och kanske ännu mer än om man nyttjat systemet som det ser ut som standard och byggt vidare på det.

Som standard går ju den interna pumpen alltid när det inte är värmestopp. Kan vi utnyttja det till att istället använda detta som startsignal till något annat också?

Som standard går brinepumpen alltid när kompressorn går. Kan vi utnyttja detta för att starta något annat?

Kvar är det som redan tagits upp i denna tråd. Legionella. Som om det inte hanteras gör lite brännsår här och där.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad jason28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #78 skrivet: 17 februari 2012, 16:23:45 »
Jag håller väl med om att om den redan är inkopplad som arbetstank så gör om den till en sån med en extra CP.
Denna externa CP placeras lämpligen på returen från radiatorerna till tanken.
IVT:s värmepumpar har en utgång för att styra denna externa CP också.
Det behöver inte betyda så väldigt mycket mer driftström för VP:ns interna CP ska då gå intermittent, endast samtidigt med kompressor.
För att VP:ns returgivare ska känna av temperaturen i värmesystemet ska denna placeras på returen till arbetstanken, helst på T-kopplingen (radiatorretur, VP-in, tank).

Jag har denna lösning men min externa CP sitter på framledning efter arbetstanken. Och Gt1 mellan t rör till arbetstank och extern CP. Är det en bättre lösning som du säger med extern CP på retur och Gt1 på t röret?
Kan nämnas att jag bara har golvvärme och en arbetstank på 300L

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #79 skrivet: 17 februari 2012, 19:10:53 »
Kollar man på systemritningar (gamla IVT ej HE) så sitter GT1 alltid på T-röret mot returen.
CP kan däremot sitta lite var som helst, själv rekommenderar jag returen just för att den ska få sitta där vattnet är kallast.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #80 skrivet: 17 februari 2012, 19:15:48 »
Är det inte en vedertagen regel att CPn ska sitta nära expansionstanken? Så att tanken sitter nära pumpens sugsida?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad jason28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #81 skrivet: 17 februari 2012, 19:19:18 »
Kopplat såhär enligt bilaga.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #82 skrivet: 17 februari 2012, 19:31:29 »
Kopplat såhär enligt bilaga.

Du har nog en nyare IVT typ HE eller liknande, på dessa så ska T1 sitta på framledningen.

Är det inte en vedertagen regel att CPn ska sitta nära expansionstanken? Så att tanken sitter nära pumpens sugsida?

Det finns väl inget som hindrar att expansionstanken sitter på returen den med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jason28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #83 skrivet: 17 februari 2012, 19:34:01 »
Du har nog en nyare IVT typ HE eller liknande, på dessa så ska T1 sitta på framledningen.

Det finns väl inget som hindrar att expansionstanken sitter på returen den med?

Nä jag har en HT plus e17

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #84 skrivet: 17 februari 2012, 19:38:03 »
Det finns väl inget som hindrar att expansionstanken sitter på returen den med?

Nej det gör det inte. Tyckte bara ditt "var som helst" behövde ett litet förtydligande.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #85 skrivet: 17 februari 2012, 19:41:00 »
Nä jag har en HT plus e17

Den där installationsbilden är från manualen för HE.
Din installatör har blandat ihop modellerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #86 skrivet: 17 februari 2012, 19:41:25 »
Nej det gör det inte. Tyckte bara ditt "var som helst" behövde ett litet förtydligande.

OK, bra!
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jason28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #87 skrivet: 17 februari 2012, 19:44:40 »
Den där installationsbilden är från manualen för HE.
Din installatör har blandat ihop modellerna.

Så om jag förstått dig rätt så räcker det i princip med att jag flyttar T1 till t röret på returen? Eller bör även flytta CP till returen?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #88 skrivet: 17 februari 2012, 19:46:34 »
Om man har öppet kärl dÃ¥  Sc:,h dÃ¥ blir det ganska lÃ¥ngt mellan cp och kärlet spelar det nÃ¥n roll vart cp sitter  min sitter pÃ¥ framledningen rörmockaren som satte dit den -98 pÃ¥stod att det var bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jason28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #89 skrivet: 17 februari 2012, 19:50:02 »
Hittade även denna bilagen. Där står ju faktiskt HT+E !?

Står ju iofs i bilagan att den bör monteras på framledningen om man har efterföljande shuntgrupper. Vilket jag inte har. Men kan inte hitta att den ska monteras på returen någonstans.
« Senast ändrad: 17 februari 2012, 19:59:41 av jason28 »

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #90 skrivet: 17 februari 2012, 20:50:06 »
Den där systemlösningen är inte ny, en typisk inkoppling till HT pumparna.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad jason28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #91 skrivet: 17 februari 2012, 21:20:07 »
Den där systemlösningen är inte ny, en typisk inkoppling till HT pumparna.

Kan jag förbättra den? Som jag förstår av Carl så kan jag flytta T1 till returen och ändra kopplingsdifferensen till 5 i normala fall istället för 10 som jag har nu.
« Senast ändrad: 17 februari 2012, 21:29:51 av jason28 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #92 skrivet: 18 februari 2012, 10:30:14 »
Det är kanske så att IVT numera rekommenderar att GT1 sitter på framledning även på HT.
Jag kan inte avgöra vilket som är bäst pÃ¥ en VP som jobbar med kopplingsdifferens.  :-\

Men det som är tydligt är att GT1 satt pÃ¥ returen i schemana pÃ¥ "gamla" IVT och flyttades till framledningen pÃ¥ HE-värmepumparna. Men de kanske även flyttades pÃ¥ HT-pumparna i samband med introduktionen av HE, men i de manualen jag har pÃ¥ HT sÃ¥ sitter GT1 pÃ¥ returen.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #93 skrivet: 18 februari 2012, 10:31:03 »
Kan jag förbättra den? Som jag förstår av Carl så kan jag flytta T1 till returen och ändra kopplingsdifferensen till 5 i normala fall istället för 10 som jag har nu.

Flyttas den till returen så måste du även sänka kurvan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jason28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #94 skrivet: 19 februari 2012, 11:13:16 »
Ok... I detta fallet är det ju ganska lätt att prova sig fram och se. Givaren är ju inte så jobbig att flytta runt.
Tackar för visat intresse  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 502
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!