Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 februari 2013, 18:36:47 »

Diff på 6,5 är ok.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 11 februari 2013, 17:57:08 »

Har förstått att ivt gärna monterar en bypas på sina maskiner
av någon anledning.Just nu med lägsta fart på pumpen och utan
bypas har jag en diff på 6,5.Alla termostater öppna enligt fabriken.
Stryper jag några kanske jag får upp deltat lite.Men det är ju en balansgång.
Stryper jag för mycket så blir returen för kall och då.......Ständigt denna elpatron....
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 februari 2013, 16:28:22 »

Blir nog bra det  tummenupp kopplet var antagligen inställt på 1 rörs system.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 11 februari 2013, 15:47:11 »

AHA! Så ere tydligen.Hittade en skiss på det koppel jag skickat
bild på.Innuti sitter en kägla som styrs av en insexskruv innanför
blindlocket.(Inget spill!)
Läge längst in=allt stängt.
Läge mellan = varmvatten till radiator + bypasfunktion +retur.
Läge längst ute = Varmvatten till radiator + retur.Ingen bypas.
Kör på det sista nu så får vi se var det landar....... tummenupp
Skrivet av: Remo
« skrivet: 11 februari 2013, 09:26:38 »

Du kan jo öppna lite försiktigt och se, jag tror att man kan stänga av radiatorn där genom att
skruva på antingen en sporskruv eller en insexa. Men vad som händer med flöde genom koppel
kan jag inte sia om. 
Rörkrökaren borde kunna koppla om radiatorn att det blir så som den sista bilden.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 11 februari 2013, 06:56:02 »

Just så är alla övriga radiatorer inkopplade.Stryper jag någon av dom så
kallnar både in och utlopp efter en stund.
Så det är inte så konstigt att det inte går att få upp värmebärardeltat.
Får se om jag vågar öppna på den stora pluggen i änden på kopplet.
I vilket fall vill jag ha bort denna funktion som kortsluter in och utlopp
från vp:n.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 10 februari 2013, 22:15:33 »

Misstänker att denna radiator är utrustad för enrörssystem
eftersom det är fritt lopp in/ut även då radiatorn är strypt.

Stämmer bra här hjälper det inte att stänga av på vredet, vattnet går bara rund genom kopplet direkt till returen.
Skulle vilja ha ett rör som går bara till övre delen av radiatorn och den andra från ner kanten till returen.  Så här kan det inte bli fel
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 februari 2013, 21:33:34 »

Har för mig att vissa koppel kan användas till både 1 samt 2 rörs system kanske går att ställa bakom den stora muttern för är termostaten stängd ska den vara stängd.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 10 februari 2013, 21:18:19 »

Misstänker att denna radiator är utrustad för enrörssystem
eftersom det är fritt lopp in/ut även då radiatorn är strypt.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 10 februari 2013, 21:14:38 »

Så här ser kopplet ut.Man stänger av radiatorn med vredet
som sitter på returledningen från botten.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 februari 2013, 18:16:13 »

Vet inte hur dit hus ser ut men har du den stora radiatorn i tex källaren prova att stänga av den om du inte behöver värmen där hos mig gör det enorm skillnad om jag kör lite varmare i källaren som visserligen är oisolerad men ändå.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 10 februari 2013, 17:43:22 »

Det kan hända att detta radiator ställer till problem??
Kan du ta en bild på radiatorn så att kopplena syns det är lättare förstå.
Jag förstår inte riktigt att det kan gå igenom varmtvatten även om du stänger av radiatorn på vredet.  Man kanske kan se om det finns möjlighet att strypa på returen.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 10 februari 2013, 16:54:22 »

En bov i dramat? Då vi satte in maskinen så ville jag ha en radiator
som kompensation för pannan.Fick en dubbel radiator kopplad direkt
från stigarledningen till returledningen.Stängde av radiatorn med vredet
men konstaterat att då radiatorn är stängd så går det i alla fall varmvatten
runt så det utgående vattnet går direkt tillbaka in i returen!!!!
Kanske är detta som gör att jag inte får den differens som ska vara mellan
in och utgående.Med elementet stängt så så sjönk diff.en grad.
Det blir liksom en bypas.Ska det vara så?????Läste nånstans om element
som "kortsluter" systemet.De övriga radiatorerna skickar inte tillbaka varmvatten
då jag drar igen dom.....?????? Sc:,h
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 februari 2013, 16:17:44 »

Misstänker att det inte blir så mycket spets ändå fast vp bara klarar -5 grader och kom ihåg att kompressorn drar ca 1/3 del av elpatron så även med en större vp får man inte mera värme gratis.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 10 februari 2013, 14:32:19 »

He,he. Njaä det får vara som det är nu.Slet bort rökröret som gick
rakt igenom kåken.
Vintern varar ju inte i evigheter och vår sommar och höst så klarar
vp:n det hela utan elpatron.Det är väl vintermånaderna som det blir
dyrt och som man förfasar sej över.Utslaget på helår blir det ju inte så
farligt.Förra året gick det t.ex. 8.657Kw/h året innan 9.931Kw/h.
Mycket bra med separat mätare till vp:n.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 februari 2013, 12:54:17 »

Finns billiga pannor på blocket om du vill börja med pellets igen och du får nog en slant för din vp också ;)
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 10 februari 2013, 12:08:20 »

Jovisst!
Pelletsbrännaren jag körde med tidigare var på 20Kw.Monterad på en
Calmarpanna i övre luckan.Det var en underförbränningspanna med 93%
verkningsgrad.Jag kunde hålla på rökröret då den gick! Inget sotande i
pannan bara lite brunt pulver att sopa/damsuga ur till rena plåten.
Så det är ju en viss skillnad på värmekälla.Pelletsen är oöverträffad i
jämförelse.....!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 februari 2013, 11:57:54 »

Huvudsaken är att kompressorn går hela tiden när det är så kallt så eltillskott behövs då går den så billigt som det är möjligt tummenupp
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 10 februari 2013, 11:48:08 »

Jodå,elpatronen går in efter att pumpen tuggat en timme på samma
temperatur.Och då elen kopplar ifrån tuggar pumpen och temperaturen
sjunker........ Precis som förut.Men det har jag sagt tidigare att det beror
på att det fattas C:a 6Kw på pumpen så det är inget förvånande.......
Den klarar jobbet bra ner till c:a 4-5 minusgrader.Så hade det varit en
sommarstuga hade jag varit nöjd.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 10 februari 2013, 09:35:52 »

Det låter bra, går det mycket tillägs el nu och fortsätter pumpen att gå efter att elen har gått ut?  tummenupp
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 10 februari 2013, 08:52:18 »

Största effekten på värmebärardeltat blev av att jag
sänkte hastigheten på cp:n till lägsta.
Har nu en differens på 7grader både vid nollan och
minus tio grader.Elementen känns lite svalare nertill.
Så det går framåt.......
Skrivet av: Remo
« skrivet: 08 februari 2013, 10:33:24 »

Det ser bra ut än så länge. Rekommenderat differens på varma sidan är 7 till 10 grader.
Glöm bara inte att vänta tillräkligt länge mellan ändringarna att systemet hinner stabiliseras
efter varje ändring. Radiatorerna är jo bra att kolla som Roland skrev  tidigare men du har jo
redan börjat med det.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 08 februari 2013, 09:30:54 »

Nu skruvas det! Sänkte hastigheten på cp:n från mellanläge till lägsta.
Reaktion direkt.Temp ut steg direkt.Öppnade en radiator i källaren,då
sjönk intempen efter en stund.Ökade diffen från 5grader till 6,8.Bra/
dåligt? Värmekurvan på 4,8 och förskjutningen på 2,0.Rumstemp 20,1
grader.Får se om det ändrar sej.Nollgradigt ute. Stigare 43,4 grader
retur 36,6.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 06 februari 2013, 11:02:24 »


Fick ett tips av någon här att sänka värmekurvan och i stället
höja paralellförskjutningen.Svårt att säga verkan nu då det är
0-gradigt.Men det verkar åt det positiva hållet.Får köra så här
några dygn.

Det var positivt :)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 februari 2013, 09:13:51 »

Det är klart vettigt att sänka värmekurvan och höja parallellförskjutningen. Med IVT:s sätt att styra pumparna blir det gärna lite svalt inne när det vår och höst när det inte behövs så mycket värme. Det tar väldigt lång tid för radiatorvattnet att svalna ner till stopptemperaturen, differensen mot rumstemperaturen blir mycket liten. Det undviker man genom att parallellförskjuta kurvan någon grad uppåt.

17 radiatorer, jag är rätt övertygad om att det finns några som vattnet passerar utan att kylas av nämnvärt. Små radiatorer och sådana nära pumpen brukar vara bovarna i sådana fall.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 06 februari 2013, 07:02:32 »

Svar till Roland!
Det är helt vanliga radiatorer.Systemet är ett tvårörsystem
och radiatorerna ligger paralellkopplade så jag kan strypa
ett och annat.Förnärvarande ett av ett av fyra i källaren och
ett litet på övervåningen.Totalt sitter det sjutton radiatorer
varav två dubbla.Men jag har ännu inte lyckats lista ut hur
rören går i kåken.

Fick ett tips av någon här att sänka värmekurvan och i stället
höja paralellförskjutningen.Svårt att säga verkan nu då det är
0-gradigt.Men det verkar åt det positiva hållet.Får köra så här
några dygn.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 04 februari 2013, 22:03:48 »

Är huset från 75 så är det väl minst 7 cm isolering bakom teglet, dvs nästan ingen.

Skulle tro jag har nåt liknade på mitt hus från -67  :'(
Men va fan, slipper ju måla skiten ist  tummenupp
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 04 februari 2013, 22:01:09 »

Är huset från 75 så är det väl minst 7 cm isolering bakom teglet, dvs nästan ingen.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 04 februari 2013, 21:51:57 »

Men det är tegelhus!!!!
Och det är väl de varmaste husen......?

Beror ju på hur tjock isoleringen är bakom teglet men som regel är de kalla på vintern och varma på sommaren...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 februari 2013, 21:35:27 »

Det var inte gegga jag tänkte på utan det faktum att radiatorer nära pumpen ofta får alldeles för högt vattenflöde. Temperaturen kanske bara sjunker någon grad eller två vid passagen genom radiatorn och det är inte bra för pumpens verkningsgrad.

Det låter som en ovanlig variant av radiator. Har du möjlighet att bifoga en bild? Är det ett- eller tvårörssystem (serie- eller parallellkopplade radiatorer)?
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 04 februari 2013, 17:39:27 »

Bor i sö sverige. Jo det bevisar ju att pumpen är för liten
att elpatronen måste gå in så ofta.Den ska ju inte koppla
in förän i extremfall och då kompressorn pajjar.Man sätter ju
in en vp för att det ska vara ekonomiskt på sikt och kunna
ränta sej.Flera grannar har ivt-pumpar och dom fick 7:or
som går jättebra utan elpatroner.Men det är tegelhus!!!!
Och det är väl de varmaste husen......?
Men där kom du med en bra grej! Har en ir-termometer.
Pratade med en granne som är rörkrökare,han sa något
om att skölja ur hela radiator systemet.Det är sedan 1975
och består av gammeldags grönmålade stålrör.Kan vara
som du säger "gegga" i rör och radiatorer.Ska kolla det till
sommaren.Vinner kanske något?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 februari 2013, 15:46:06 »

3 m3/år. Räknar man med att det går åt 300 L/år för att hålla pannan varm och det är en förlust och att förbränningsverkningsgraden är 85 % blir det 23 000 kWh/år. Det är ungefär vad mitt hus behöver. Max effektbehov blir runt 8 kW vid dimensionerande utetemperatur men det beror lite på var i landet huset ligger. Kan vara uppemot 9 kW om det är sydligaste Sverige, 7 om det är norra delen av landet. Håller med om att 5 kW blev ett snäpp för liten pump. En på 7 kW hade blivit bättre. 

Jag tror att du behöver se över radiatorerna. Det skulle inte förvåna mig alls om det är så att det finns några radiatorer som vattnet passerar utan att kylas av nämnvärt. Det gör att pumpen måste arbeta vid onödigt hög temperatur. Det verkar inte rimligt med värmekurva 6 såvida det inte är en Skånelänga. Inköp av en sådan här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50911.msg517626#msg517626 kan betala sig på någon vintermånad.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 04 februari 2013, 14:38:03 »


Så från c:a -10 ute så fick jag sänka kurvan för att  inte få för varmt inne. Kunde
annars skena iväg uppåt 22-23-24grader,samtidigt då som det fattades värme
vid andra temperaturer.

Här ser du själv att du har för brant kurva, men IVT:s innergivare med hög verkan är så bra att den klarar
av att dölja det så bra att du inte märker det.
Enda sätt att kolla hur bra kurvan stämmer med utomhus temperaturen, när du är så övertygat att din kurva är rätt inställd, att koppla ur rumsgivarverka och vänta vad som händer när det blir respektive
kallare och varmare ute.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 04 februari 2013, 14:20:29 »

Jo,det var en del diskutioner om förbrukningen.Och en väldigt stressad
och forserad rörmokare jag hade att göra med.Så det blev väl som det blev
liksom.Och han räknade in elpatronen i den ordinarie driften verkar det som.
Och så får man inte räkna,har jag nu lärt mej.Dessutom så fick han exakt
uppgift om tidigare oljeförbrukning.Där hade jag exakt 3kbm/år de sista
fyra åren.Då var vi fyra i hushållet.
Men nog om detta! Jag har fått en stabil innertemperatur med rumsgivaren
sen får pumrackarn göra som den vill för att uppnå detta.....
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 februari 2013, 09:42:14 »

Jag kan inte alls får de uppgifter som har angetts att gå ihop. 

Utifrån pelletsförbrukningen på 4 pallar per år verkar det förbruka 14 000 kWh/år. Konverteringen från olja till pellets som kostade 30000 betalade sig på 6 år. Besparingen var alltså 5000 kr/år. En kWh från pellets kostar ca 0,6 kr och en kWh från olja ca 1,3 kr. Skillnaden för några år sedan var kanske 0,6 kr/kWh. Det skulle betyda att huset behöver ca 8300 kWh/år. Bägge värdena är orimliga för ett hus på runt 140 m2 som är så dragigt att blåst kan få innetemperaturen att pendla 5 grader.

Det faktum att 70 W/m2 skulle vara ett rimligt effektbehov och att en pump på 9-11 kW hade varit rätt storlek tyder på att huset drar runt 10 kW vid dimensionerande utetemperatur. Ligger max effektbehov på 10 kW betyder det i en stor del av Sverige att värmebehovet är ca 30 000 kWh/år. 

Det var möjligen inte så att installatören av värmepumpen fick helt felaktiga värden att dimensionera utifrån, att det blev skit in, skit ut helt enkelt?
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 04 februari 2013, 09:36:14 »

Ett tillägg.
Innan jag hade rumsgivaren så nyttjade jag funktionen "knäcka värmekurvan".
Detta funkade ganska bra då husets värmebehov inte är linjärt utan logaritmiskt.
Så från c:a -10 ute så fick jag sänka kurvan för att  inte få för varmt inne. Kunde
annars skena iväg uppåt 22-23-24grader,samtidigt då som det fattades värme
vid andra temperaturer.Då var det bara att höja några pinnar.Så värmekurvan
såg tillsisst ut som en gammal vedsåg.Men nu kör jag en "rak" kurva på 6 och
låter rumsgivaren shunta vp:n.Och med perfekt resultat.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 04 februari 2013, 08:49:51 »

Till Remo.
Om jag ändrar paralellförskjutningen så stämmer det inte runt nollan.
Vet inte hur jag ska förklara.Som det är nu så så stämmer det perfekt
då den står på "0" och jag höjer kurvan till 6.Helt normalt för radiatorvärme
enligt fabriken.Allt mellan 4-6,5 ses som normalt.2-4normalt för golvvärme.
7-10 ser dom som onormalt hög inställning.I deras exempel i instr.boken så
säger dom att lutning 4 ger en returtemp på +35grader då det är +-0 ute.
Och det är då jag behöver 38grader.Och det får jag med lutning 6.Sedan
sköter rumsgivaren finliret.Håller 20grader inne konstant +-några tiondelar.
Och detta var mitt mål i stället för att behöva traska uppochner för att ändra
pannan.Blir så då man har många kvm utsatta för nordanvind.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 03 februari 2013, 22:34:21 »

Den ojämna temperaturen jag nämnt var framför allt mellan+5 och
-5 grader ute och det blåste vilket detgör ofta här.Och där kände ju
inte pumpen annat är tempen ute,även om givaren sitter på norrsidan.
Detta är eleminerat i och med rumsgivaren som får vp:n att brassa på
lite mera. Så den var absolut värd sina 300spänn och lite hobbyfix.

Vist är innergivaren jätte bra grej, som sagt, har körd själv hela tiden sen jag fick stabil gång utan innergivarn
och att jag har också  körd med faktor 10. Men det är just den varma ändan av kurvan som det är viktigt med fininställningen. Om du höjer och sänker bara kurvan så händer det nästan ingenting vid +5 och 0 grader.
resultatet av det blir att innergivaren måste göra större ändring där än kalla väderlek. Och även om man tycker
att innergivaren är bra men den kan inte reagera innan en fel har inträffat. 
Innergivaren påverkar jo till fininställningen alltså höjer och sänker parallellförskjutningen, och om lutning av
kurvan inte är rätt så måste innergivaren kompensera även det efter att den börjar känna att det börjar bli för kallt.  Är ingen pedagog så det här kan vara helt obegripligt för någon annan så ber om ursäkt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 februari 2013, 19:26:57 »

Tycker också innegivare är ett måste men kurvan måste ställas rätt utan att innegivaren stör sen kan givaren gå in och fixa till börvärde vid tex blåst.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 03 februari 2013, 19:13:31 »

Det är där med olika värme pga yttertemp och blåst framför allt
som hjälpen kom in med rumsgivaren.Den styr nu vp:n efter
innerbehovet.Har aldrig haft så jämn temperatur inne någon gång
förut.Och det är väl så det ska vara.Konstant 20 +-några tiondelar.
Den ojämna temperaturen jag nämnt var framför allt mellan+5 och
-5 grader ute och det blåste vilket detgör ofta här.Och där kände ju
inte pumpen annat är tempen ute,även om givaren sitter på norrsidan.
Detta är eleminerat i och med rumsgivaren som får vp:n att brassa på
lite mera. Så den var absolut värd sina 300spänn och lite hobbyfix.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 februari 2013, 18:24:25 »

Jo visst jag skulle inte vilja ha en vp som behöver 6 kw tillskott av ekonomiska skäl men det betyder inte att det blir ojämn värme inne då är nått annat fel. För ett antal år sen var det inte så ovanligt med effekt täckning på 50% men i dag dimensionerar man högre men vill man ha 100% effekttäckning kan det tillkomma kostnader som gör att man väljer att lägga sig lägre.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 03 februari 2013, 17:51:20 »

Till Smurfen.
Det var just så som rörkrökaren resonerade! Han räknade in
elpatronen i effekten och det är helt fel.
Elpatronen är bara till för extremtoppar och om kompressorn
pajjar.Det är den avgivna effekten av av enbart vp:n som gäller.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 februari 2013, 15:15:41 »

Pelletsen var trots allt
helt överlägsen denna "leksak".Framför allt ekonomiskt.Den instalationen
kostade c:a 30.000 och var intjänad på sex år!Jämfört med oljan.
Pelletsen för året 4pallar kostade lite över sju tusen.......Dyra lärpengar altså.

4 pallar pellets är 33328 kg pellets vilket med 85 % verkningsgrad blir strax under 14 000 kWh/år. Det var nog lite mer än 4 pallar som gick åt, kanske även el. Hade värmebehovet varit 14 000 kWh/år hade en pump på 6 kW räckt till mer än väl. 
Skrivet av: Remo
« skrivet: 03 februari 2013, 14:46:31 »

Om pumpen går och värmer huset så kan du kolla stopptemperaturen för GT1 i meny 3
skriver upp detta, sedan sänker du kurvan till 4 samtidigt höjer du fininställningen så
mycket att du får samma stopptemperatur för GT1 som förut. Eller gör du tvärtom att
pumpen inte stannar, höjer fininställningen först och sänker kurvan sedan.
Då hamnar du alla fall närmare rätta inställningar.
För min pump är ”fyrkantigt” inställning perfekt har haft 4/4 över 5år och max 0,3graders
avvikelse på vardera håll i inomhustemperatur.
Detta betyder inte att det passar för dig men om du ska börja ändra så är det en början.
Fininställning 0 kan inte vara rätt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 februari 2013, 14:16:03 »

Din vp är på 12 kw tillsammans med elpatron så effekten räcker till. Även om du haft en större vp så skulle du haft problem med ojämn värme så länge inte vp är rätt injusterad.
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 03 februari 2013, 13:57:43 »

Paralellförskjutningen står på "0".
Fabriksinställningen för värmekurvan är ju "4".
Så en höjning till "6,2" kan vara rätt i förhållande
till huset.Lite självdrag runt fönster och så.Ganska
stora fönster dessutom.
Har haft värmekurvan på "4" men det blir för svalt
inne.Har försökt med alla möjliga och omöjliga inställningar
men det är som att stoppa in en saab tvåknackare i en
stor merca.Effekten räcker bara inte till.Problemet fick en
förklaring då jag snackade med en kille som jobbat hela sitt
liv med beräkningar av energiåtgång i olika hus och fastigheter.
Man beräknar 70w/kvm.Stämmer bra här på mitt trähus.Vp:n
skulle vara på 9-11Kw inte på 6Kw.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 februari 2013, 09:07:24 »

Jag instämmer med andra skribenter. Det måste vara något fel på grundinställningen. Har man hittat rätt värmekurva varierar inte inomhustemperaturen med 5 grader. Att det skulle behövas värmekurva 6.2 verkar också otroligt.

Nu händer det tillockmed att vp:n slår ifrån emellanåt.Även om den måste ta
till elpatronen för att ta upp pemperaturen igen.Underdimentionerad vp.

Det här är för mig ett tecken på att det är fel på inställningarna. Stannar pumpen för att den klarar av att värma  huset ska elpatronen inte gå in och hjälpa till. 
 
Vad är det för typ av radiatorer? När är huset byggt? Finns det termostater på radiatorerna? Hur gammal är pumpen?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 februari 2013, 00:39:36 »

Oavsett om VP'n själv klarar att hålla värmen eller om eltillskott behövs så skall du få jämn innetemp med rätt kurva. Du skrev att tempen varierar 5 grader, vilket tyder på att du behöver lägga ner lite mer tid på att hitta rätt kurva.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 02 februari 2013, 22:53:29 »

Vad har du på fininställningen eller (parallellförskjutningen) nu, tror också att 6.2 är för hög kurva.
Hyr stämmer temperaturen inne när det blir 0 gradigt ute eller varmare?
Kanske hinner innergivaren parera så bra att du inte märker något.
Bästa är som purjo skriver att hitta bra inställning utan innergivare innan
man aktiverar innergivaren. Det räcker att sätta påverkan till 0 och se vad som
händer om ute temperaturen ändrarseg .
Skrivet av: 17sundberg
« skrivet: 02 februari 2013, 22:22:42 »

Skillnaden på kurvorna verkar vara kommat.Den gamla hade 0,62
och denna 6,2.I stort funkar det som jag kör nu.Bara det att det fattas
c:a 5Kw till mitt hus och det är det som får elpatronen att gå in så ofta.
Hade jag haft en vp på 10-11 Kw så hade jag varit där pelletspannan var.
Och då hade jag dessutom haft en buffert på några hundra liter 90gradigt
pannvatten som buffert,så egentligen var det dumt med en vp bara för
bekvämlighetens skull,när läget blev som det blev.Pelletsen var trots allt
helt överlägsen denna "leksak".Framför allt ekonomiskt.Den instalationen
kostade c:a 30.000 och var intjänad på sex år!Jämfört med oljan.
Pelletsen för året 4pallar kostade lite över sju tusen.......Dyra lärpengar altså.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!