Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Kommer ni att vaccinera er mot corona/ Covid-19 när det blir möjligt?

Ja, så snart det går
14 (28%)
Ja, men jag vill inte vara först ute (inte bland de första 100 000)
12 (24%)
Har inte funderat
2 (4%)
Nej, aldrig
4 (8%)
Nej, men kanske ändrar jag mig
18 (36%)

Antal personer som röstat: 50

 

Författare Ämne: Kommer ni att vaccinera er mot corona/ Covid-19 när det blir möjligt?  (läst 12595 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vaccinationstvång för att få resa känns fel på nåt sätt.
Vi kontrollerar ju inte ens asylsökande mot vanliga smittsamma sjukdomar som HIV, TBC, Hepatit C eller Mässlingen ens när de kommer hit för att bosätta sig här.
Skall vi nu plötsligt börja ha krav på vaccin mot en lite allvarligare influensa för att få resa så känns det som att världen plötsligt fått totalt frispel.
Det rimliga vore att de som vill vaccinerar sig, och resten blir med tiden sjuka och sedan immuna på naturlig väg.
Troligen är "normal" sjukdom inte mycket mer riskfyllt än vaccinet, och troligen ger det ett bättre skydd både mot Covid-19 och kommande mutationer.

Men jag håller med dig, ju längre tiden lider, desto fler kommer att vaccinera sig om det inte finns några vanliga allvarliga biverkningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
Jag har tittat lite mer på FHM:s studie. Faktorn för gymnasielärare är 0,7, för grundskolelärare 1,1. Undervisningen på gymnasiet var i form av distansundervisning, lärarna kom inte i kontakt med eleverna. En gymnasielärare borde därför kunna jämställas med vilken tjänsteman som helst som arbetar hemifrån. En lärare som har kontakt med elever har därför ca 50% högre risk att insjukna jämfört lärare utan  elevkontakt eller med hemarbetande. Det är rätt naturligt att risken är högre för dem som måste ta sig till en skola och där kommer i kontakt med kollegor och elever men jag tycker inte ökningen i risk är anmärkningsvärd.

Det finns ca 4 miljoner arbetande personer i Sverige. Totala antalet insjuknade var 3188. Drar man bort 479 insjuknade i kategorin skolpersonal och 804 stycken i högriskyrkena blir det 1905 fall kvar fördelade på 3,36 miljoner personer (skolpersonal ca 365 000, högriskyrken ca 278 000 har exkluderats). Det ger för gruppen övriga, det vill säga icke skolpersonal och icke högriskyrke, en faktor på 0,71, alltså som gymnasielärare. Det tycker jag är en rimlig siffra. Gruppen övriga omfattar stora grupper tjänstemän som arbetar hemifrån och permitterade. Det är inte matematiskt möjligt att gruppen övriga har en låg faktor då de är många och medelvärdet för alla tillsammans måste bli 1.

Jag såg igår på DN:s hemsida att det finns forskare som är kritiska mot FHM:s studie men då jag inte är prenumerant vet jag inte vad de tyckte var problemet med den.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag vidhåller min ståndpunkt, barnen smittar inte så mycket mindre att de är ofarliga på något sätt.
Det vore rimligt att införa de skyddsåtgärder som är möjliga utan att stänga skolorna.
Glesa ut bänkarna, stoppa grupparbeten, vädra ofta, lärare får (bör) ha munskydd eller visir, och självklart de elever som kan och vill.
Garantera att varje elev sitter på en egen plats med ledig stol intill på skolbussarna, eller munskyddskrav på bussarna.
Ha inte gymnasitk med t.ex. innebandy eller basket, utegympa i största möjliga mån - kanske skulle det räcka med en rask promenad eller löpning utomhus.
Nu skall jag erkänna att jag inte vet hur stora åtgärder som vidtagit, men jag har sett väldigt lite om några som helst anpassningar inom skolan.
Jag kan självklart ha fel.
« Senast ändrad: 20 november 2020, 10:17:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Citera
Troligen är "normal" sjukdom inte mycket mer riskfyllt än vaccinet

Det man bör ha klart för sig om man väljer att avstå vaccin är att COVID är kanske runt 5-6ggr värre än säsongsinfluensa som alltså redan kan ge lunginflammation.

Jag uppskattar att uppåt 20% får någon typ av inflammation i lungor, hjärta eller hjärnan. Somliga får multi-inflammation i stora delar av kroppen samtidigt. 10% har uppenbara svårigheter fortfarande efter en månad i långdragna symptom.

Så det är en allvarlig sjukdom, inget snack. Man riskerar sjukskrivning i flera månader och ingen som gått igenom detta skulle avstått ett vaccin om man fått välja.
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vaccinationstvång för att få resa känns fel på nåt sätt.
Vi kontrollerar ju inte ens asylsökande mot vanliga smittsamma sjukdomar som HIV, TBC, Hepatit C eller Mässlingen ens när de kommer hit för att bosätta sig här.
Skall vi nu plötsligt börja ha krav på vaccin mot en lite allvarligare influensa för att få resa så känns det som att världen plötsligt fått totalt frispel.
Det rimliga vore att de som vill vaccinerar sig, och resten blir med tiden sjuka och sedan immuna på naturlig väg.
Troligen är "normal" sjukdom inte mycket mer riskfyllt än vaccinet, och troligen ger det ett bättre skydd både mot Covid-19 och kommande mutationer.

Men jag håller med dig, ju längre tiden lider, desto fler kommer att vaccinera sig om det inte finns några vanliga allvarliga biverkningar.

Nej, Sverige har inga sådana krav. Däremot känns det troligt att andra länder kommer krävs intyg. I Australien skrev jag en gång på ett papper att jag var okej med att om blodprovet visade att jag hade HIV så skulle de säga till Department of Immigration and Citizenship (som sedan dess bytt namn några ggr) innan jag själv fick reda på det. Sedan tog vi lungröntgen för att kolla att jag inte hade tuberkulos och en uppsjö andra tester.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag säger inte att det är fel att testa, men då måste vi börja med verkligt allvarliga sjukdomar som HIV, Mässling, TBC, EBOLA och liknande, Covid-19 verkar vara en tämligen harmlös sjukdom jämfört med många andra allvarliga sjukdomar som florerar sedan länge.
Som jag ser det är den enda "krisen" kapaciteten inom sjukvården, själva smittan är inte så allvarlig, snittåldern för döda i Sverige är 84 år och även om det är tråkigt när våra gamla dör så har jag svårt att se något katastrofalt med detta.
Min gamla mor har KOL och skadade lungor efter lunginflammation, hon är inte möjlig att vårdas i respirator, och hon blir allt svagare och lider allt mer - i detta specifika fall skulle Covid-19 till och med vara en "snabb" och relativt smärtfri (med tanke på den palliativa vård vi har i Sverige) befrielse.
Jag säger inte att alla som dött har varit i hennes situation, men kanske fler än vi tror eller får veta?

För varje ung människa som dör i Corona är det självklart en stor katastrof, men det känns som att det finns väldigt lite statistik som tydliggör hur många unga/friska som drabbas?
« Senast ändrad: 20 november 2020, 20:31:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Citera
Covid-19 verkar vara en tämligen harmlös sjukdom jämfört med många andra allvarliga sjukdomar som florerar sedan länge.
Som jag ser det är den enda "krisen" kapaciteten inom sjukvården, själva smittan är inte så allvarlig,

Om ca. 8.000.000 människor bara i EU, även yngre, får allvarliga komplikationer och riskerar blodproppar i lungorna eller stroke samt syrebrist och ev. effekter på hjärnan, kan inte anses som harmlöst. Man dör kanske inte, men somliga är dödssjuka faktiskt. Återhämtningen är oerhört långdragen, vissa kommer aldrig tillbaka helt.

Uppskattningsvis 30.000.000 worldwide har blivit ordentligt sjuka hittills och det ökar som bekant fortfarande. (Jämför inte med konstaterade fall, mörkertalet är stort - över 5ggr)
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 634
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vaccinationstvång för att få resa känns fel på nåt sätt.
Saknar du att resa, får du väl göra som norrmannen:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/saknade-att-resa-byggde-en-flygplanskabin-i-sitt-eget-kok
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej, Sverige har inga sådana krav. Däremot känns det troligt att andra länder kommer krävs intyg. I Australien skrev jag en gång på ett papper att jag var okej med att om blodprovet visade att jag hade HIV så skulle de säga till Department of Immigration and Citizenship (som sedan dess bytt namn några ggr) innan jag själv fick reda på det. Sedan tog vi lungröntgen för att kolla att jag inte hade tuberkulos och en uppsjö andra tester.

Ja på tal om Australien: ” Qantas CEO Alan Joyce says proof of COVID-19 vaccination will be a condition of international air travel” (https://www.news.com.au/travel/travel-updates/health-safety/qantas-ceo-alan-joyce-says-proof-of-covid19-vaccination-will-be-a-condition-of-international-air-travel/news-story/410d37274bcdbd7adf60db6ca4112a8d)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Man kan säkert fixa ett intyg i Sverige utan att ha tagit sprutan, det finns ju som regel ingen som helst koll på vad man hävdar gentemot myndigheterna.
Eller så går man till en privat läkare och betalar för vaccinet och får intyget utan att behöva ta sprutan.  ^-^

Vem skall intyga det förresten, och hur vet Quantas hur ett intyg från min privatläkare ser ut?
Man kan säkert skriva ett eget intyg som ser trovärdigt ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man kan säkert fixa ett intyg i Sverige utan att ha tagit sprutan, det finns ju som regel ingen som helst koll på vad man hävdar gentemot myndigheterna.
Eller så går man till en privat läkare och betalar för vaccinet och får intyget utan att behöva ta sprutan.  ^-^

Vem skall intyga det förresten, och hur vet Quantas hur ett intyg från min privatläkare ser ut?
Man kan säkert skriva ett eget intyg som ser trovärdigt ut.

Pappersvarianten är i de fall jag har sett en liten bok, ofta gul, med text på franska, engelska och sådana där internationella språk. Du får tag på dem på närmaste privata vaccinationsklinik, så den behöver inte förfalskas. Systemet/intygen de pratar om används redan för gula febrar och sådana sjukdomar som vi slipper i vårt land.

Min erfarenhet är att de vid vaccinering sätter en klisterlapp i boken. Den kommer från den vaccindos du påståtts ha fått injicerad. Tanken är väl att man kan blippa den om man är i ett land där det finns ström och så. Vad som faktiskt hänt i rummet vet förstås ingen, så sprutans innehåll kan ha hamnat i vasken förstås. Australien hotar, som vanligt, med dryga böter, fängelse och/eller bannlysning om man uppger falsk information.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
Ja på tal om Australien: ” Qantas CEO Alan Joyce says proof of COVID-19 vaccination will be a condition of international air travel” (https://www.news.com.au/travel/travel-updates/health-safety/qantas-ceo-alan-joyce-says-proof-of-covid19-vaccination-will-be-a-condition-of-international-air-travel/news-story/410d37274bcdbd7adf60db6ca4112a8d)
Är det en vacc som krävs för att få åka till Australien så får det väl bli så.
De gula vaccinationsböckerna får tas fram.
Tror de fortfarande sprejar passagerarna med DDT innan ankomst? :)
Australien tänker tydligen öppna gränserna den 1/1, men kravet på 2 veckors karantän kvarstår.

Här nåt att fundera på.
Samma dag som Pfizer och de andra gick ut med att vaccinet var 95% effektivt, inte hade biverkningar och var perfekt för de äldre sålde Bourla och andra executives aktier för hundratals miljoner USD.
Snacka om drivkraft för att lova guld o gröna skogar.
Pfizer tänker leverera 1.2 miljarder doser 2021. Jag beräknade det till intäkter runt 218 miljarder kronor.
Hittills har de vägrat ta ansvar för biverkningar, som med pandemrix 2010. De borde ha råd.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det en vacc som krävs för att få åka till Australien så får det väl bli så.
De gula vaccinationsböckerna får tas fram.
Tror de fortfarande sprejar passagerarna med DDT innan ankomst? :)
Australien tänker tydligen öppna gränserna den 1/1, men kravet på 2 veckors karantän kvarstår.

Här nåt att fundera på.
Samma dag som Pfizer och de andra gick ut med att vaccinet var 95% effektivt, inte hade biverkningar och var perfekt för de äldre sålde Bourla och andra executives aktier för hundratals miljoner USD.
Snacka om drivkraft för att lova guld o gröna skogar.
Pfizer tänker leverera 1.2 miljarder doser 2021. Jag beräknade det till intäkter runt 218 miljarder kronor.
Hittills har de vägrat ta ansvar för biverkningar, som med pandemrix 2010. De borde ha råd.

Har inte blivit sprejad på några år. Tror att de fortfarande gör det på vissa rutter. Diskuterades om att de skulle sluta men de hade inte bestämt sig.

Fördelen med antalet doser är att även ovanliga biverkningar borde upptäckas rätt snabbt. (Återstår långsiktiga problem.)

Inloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Nu har de ju en ny teori. Att smittan sprids och att man kanske bara är mottaglig för en viss blodgrupp.

Så om man nu har blodgrupp B så kan man ju bara ta emot blod från blodgrupp B och blodgrupp O. Om man till och med har B - , alltså blodgrupp B med Rhesusfaktor negativ så kan man ta emot blod (och därmed att bli smittad av coronaviruset) enbart från blodgrupp B - och O - . Det är ca 8 % av Sveriges befolkning som har dessa blodgrupper.

(De flesta har A + och O +).

Blodgrupp B är dessutom generellt inte så mottagligt för vaccin och det här är en ny vaccintyp.

I så fall borde man egentligen låta bli det att vaccinera sig (i början) om man har blodgrupp B- och inte jobbar så mycket med andra. Smittningsrisken borde då vara låg och risekn att det blir komplikationer med vaccinet kan då vara större.

Men det finns generellt få som har Rhesusfaktor - ... så risken för dem att bli smittade borde vara lägre.


« Senast ändrad: 06 december 2020, 13:20:57 av Ewald »

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1168
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Avvaktar ev biverkningar ;) Sedan kanske jag törs....Inte alltid bäst o spränga målsnöret först!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!