Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räcker 12mm rör till STORT element?  (läst 5695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
Räcker 12mm rör till STORT element?
« skrivet: 26 januari 2006, 16:06:55 »
Hej,

Efter VP-installationen för några månader sedan är det nu dags att slänga ut två av de gamla REX-raddarna och sätta in nya istället. Elementen jag köpt är Korados 33:or, en är 140x60 och den andra är 120x60.

Rören till de gamla elementen är 3/4 tums järnrör som jag får kapa strax ovanför golvet. Sen monterar jag dit övergången till radiatorkopplen med kopparrör.

Nu till min frÃ¥ga: Räcker 12mm koppar för ett sÃ¥pass stort element. Radiatorkopplen jag köpte har 12mm rör upp till ventilen, och det blir ca 10-20cm kopparrör mellan de gamla järnrören och radiatorkopplen. Totalt blir det alltsÃ¥ ca 70cm 12mm koppar frÃ¥n det att vattnet lämnar de gamla grova järnrören tills det nÃ¥r elementet. 

Alternativet hade varit att skippa radiatorkopplen och köpa knärör, returventil etc i större dimension. Men det blir också mer jobb tänker jag mig.

Vore ju synd om de nya elementen bara blir varma i halvan närmast tilloppet pga för dÃ¥ligt flöde.  Sc:,h
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Räcker 12mm rör till STORT element?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2006, 20:09:28 »
Ja det räcker, hålet i radiatorventilen är bra mycke mindre on ditt 12 rör
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Räcker 12mm rör till STORT element?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2006, 00:38:17 »
Det har du alldeles rätt i.

Jag tror det var Bertil som skrev i en annan tråd att man ej fick blanda klena kopparrör med gamla grova järnrör. Antar att det har med flödesmotstånd att göra. Det var iofs en hel källare det handlade om, och då blir det ju mycket längre rör än jag skarvar dit.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Räcker 12mm rör till STORT element?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2006, 01:03:13 »
Ja flödödesmotstÃ¥ndet kommer av  flödeshastigheten * längden ossÃ¥ rÃ¥hetstalet pÃ¥ materialet pÃ¥ röret.
Kort längd ger liten (acceptabel) påverkan även av ett pyttehål som i en rad. ventil.

Men har man grova rör och slottsventiler, blir det tok om man monterar in nya raddar tex i en källare med klena dimensioner på kopparn!!!

Det är nog illa att radiatorventilen stryper mycket kraftigare i den nya än i "slottventilen"

ex från rinkaby på tryckfallsdiagram sök på vatten polytenslang välj en slang osså scrolla nedåt..

http://www.rinkabyror.se/index.asp



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!