Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hardwork
« skrivet: 30 december 2017, 14:42:44 »

Hardwork, när du kör -200 riskerar du att få onödigt hög framledning i slutet av en on/off-körning. Börjar du komma 3-4 grader över börvärdet tycker jag du skall höja gm start kompressor. Har du drifttider på minst 20-30 minuter är det bra. Det här bör kollas på sommaren dock. En inverter startar så vansinnigt mjukt så (enligt mig) är det inget man skall haka upp sig på.

Enda risken med att ha gm tillskottet på 800 eller 1000, är att du kan få kallt inne, speciellt där du har radiatorer. Har den räknat ner till -1000, tar det ca 500 minuter att köra in det, dvs 8 timmar.

Shunten borde du ställa med förstärkning mindre än 1. I princip skulle du kunna koppla bort den bara den har ställt sig "rätt", dvs efter en tid med kontinuerlig, jämn drift.
Eller kan det vara så, att tack vare att du kör med relativt låga gm-värden, så börjar golvvärmen svalna?

Shunt-idén gav jag igår till uffen i officiella 1255-tråden.
Men jag undrar om du ens har de problemen, som uffen hade.

Hm låter vettigt där med -200 kan skapa ett rejält "drag" vid on/off körning, men nu med utetemp under och runt noll så går kompressorn (värme) kontinuerligt (oftast...) och gm jobbar upp mot -200. Pendlar oftast mellan -200 <-> -450. Men ska prova justera upp till kanske -100-150 och se hur det blir.
Framledning Klimatsystem 1 ligger sällan över 1-2,5g förutom vid varmvattenkörning som det pendlar rätt rejält när Klimatsystem 2:s (golvvärme) retur blir dominerande så att säga och sänker temp i både Klimatsystem 1 och 2. Uffen upplevde samma vad jag förstått att retur från Klimatsystem 2 blir "dominerande" för båda systemen.

Ok jag ska nog prova öka shuntväntetiden ännu mer, Uffen körde 300s jag har bara kommit upp i 30s haha. Upplever inte golvvärmen svalnar med de låga gm värdena, det jag upplever är ojämn värme i olika rum håller på nu och försöker strypa de kortare slingorna en aning och de längre är fullt öppna.

Har läst Shuntidén, ska försöka förstå också HAHA :-)
Skrivet av: hardwork
« skrivet: 30 december 2017, 13:55:42 »

Jag kör med 0,5 och 300 sek. Minskar jag tiden börjar systemet att svänga.

Fortsätt gärna i den Officiella 1255 tråden.

Okay, vet inte om jag förstått det här riktigt rätt med begreppen: Shuntförstärkning anger hur lång tid shunten "jobbar" per gång och Väntetiden är hur många sekunder det dröjer innan Shunten börjar arbeta?
Kanske ska prova samma sak själv, ställa upp värdet mer, har bara gått från 20s till 30s hittills.

Ok kanske ger mig in i den tråden, som glad nybörjar-amatör.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 28 december 2017, 21:07:59 »

Hardwork, när du kör -200 riskerar du att få onödigt hög framledning i slutet av en on/off-körning. Börjar du komma 3-4 grader över börvärdet tycker jag du skall höja gm start kompressor. Har du drifttider på minst 20-30 minuter är det bra. Det här bör kollas på sommaren dock. En inverter startar så vansinnigt mjukt så (enligt mig) är det inget man skall haka upp sig på.

Enda risken med att ha gm tillskottet på 800 eller 1000, är att du kan få kallt inne, speciellt där du har radiatorer. Har den räknat ner till -1000, tar det ca 500 minuter att köra in det, dvs 8 timmar.

Shunten borde du ställa med förstärkning mindre än 1. I princip skulle du kunna koppla bort den bara den har ställt sig "rätt", dvs efter en tid med kontinuerlig, jämn drift.
Eller kan det vara så, att tack vare att du kör med relativt låga gm-värden, så börjar golvvärmen svalna?

Shunt-idén gav jag igår till uffen i officiella 1255-tråden.
Men jag undrar om du ens har de problemen, som uffen hade.
Skrivet av: Uffen
« skrivet: 28 december 2017, 18:59:06 »

>Uffen

Hittade historiken, när systemet gick bananas (innan ändring av shuntfördröjning).
Inverter blev On-Off


Kanske blir i fel tråd nu...

Jag kör med 0,5 och 300 sek. Minskar jag tiden börjar systemet att svänga.

Fortsätt gärna i den Officiella 1255 tråden.
Skrivet av: hardwork
« skrivet: 28 december 2017, 14:11:10 »

>Uffen

Hittade historiken, när systemet gick bananas (innan ändring av shuntfördröjning).
Inverter blev On-Off


Kanske blir i fel tråd nu...
Skrivet av: Uffen
« skrivet: 28 december 2017, 12:19:56 »

>Uffen

Har inte kontrollerat måtten på vad som får plats bakom själva frontdörren mot USB panelen, men det är den här typen jag tänkte mig, bör fungera:
https://www.dustin.se/product/5011015129/micro
Tack för tipset. Jag såg att även Kjell & CO har en motsvarighet för 150 kr https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/lagring/usb-minnen/sandisk-ultra-fit-3-0-usb-minne-16-gb-p95984
Skrivet av: hardwork
« skrivet: 28 december 2017, 12:09:51 »

Hardwork, kontrollera att du har radiatorer+golvvärme valt i meny 5.1.14.
Dessutom (enligt mig) så bör du hålla förhållandet mellan gm start kompressor och gm tillskott.
Dvs från fabriken står dom -60/400. Dubblerar du det ena, borde du dubblera det andra också.
Men det kan hända att jag har fel, att det är mera beroende på klimatsystemet hur gm tillskott skall väljas. Men du skall nog absolut inte ha under 600 på tillskottet. Hellre mer.

Jag har en ide på gång när man har flera klimatsystem, men jag måste testa lite saker innan jag publicerar....

Yes, det är inställt på Radiator+Golvvärme.
Har läst dina inlägg med intresse och där du resonerar kring förhållandet mellan de båda dvs. gm start och gm tillsats. Så jag provade ändrade mina värden -200 / -600 till -200 / -800 (och även provade -1000) det var i den vevan min VP tyckte det här med självsvängning gjorde livet mer värt att leva... MEN ett stort men, samtidigt så var Mr klåfingrig här igång och provade andra inställningar (värmefaktor lägre värde på båda systemen, högre värmekurva) samtidigt... inte speciellt smart för att testa ut EN ändring...

Så jag ska prova ändra GM tillsats och delger resultat :)  om mitt system nu fungerar bättre när det blir lite kallare (Gått tillbaka till det som fungerade bättre). En ändring kvarstår som verka fungera bra och det är den ni skrivit om att ändra shuntstyrningen på klimatsystem 2. Har 1,5 och 30 sek där nu och det verkar vara bättre för VP efter VV körning.

Att jag har -200 som start är jag tror/upplever 1255-16 är aningen kraftfull för rådande förbrukning. Ska kopplas på Poolvärme och Garagevärme med tiden som troligen låter VP jobba mer.

Ser med spänning fram emot att läsa mer om din idé :D
Skrivet av: hardwork
« skrivet: 28 december 2017, 11:48:02 »

>Uffen

Har inte kontrollerat måtten på vad som får plats bakom själva frontdörren mot USB panelen, men det är den här typen jag tänkte mig, bör fungera:
https://www.dustin.se/product/5011015129/micro
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 27 december 2017, 20:11:17 »

Mina är Lacie. Hittade dem inte när jag sökte tidigare i dag, men de kanske finns fortfarande.
Skrivet av: Uffen
« skrivet: 27 december 2017, 20:00:18 »

Jag kör konstant loggning med enminuts intervall. Har två stycken 4G minnen som jag alternerar mellan. Jag brukar skifta när det kommer ny programvara vilket brukar vara en gång per år eller så.

Jag har allt sparat sedan installationen i början av 2011. Det är trevligt att kunna gå tillbaka och se om något ändrats över tid.

Minnena är så små att de får plats under luckan utan att det syns att det ett minne i. Det blir inga mängder  av data.

Kollade just, och ett års loggning blir ca 45 Mbyte, dvs jag får plats med nästan 100 års loggning på ett minne :)
Har du tips på några bra minnen som är så små att luckan går att stänga och som dessutom fungerar ihop med VP? Den är ju känslig på minnen.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 27 december 2017, 17:26:58 »

Hardwork, kontrollera att du har radiatorer+golvvärme valt i meny 5.1.14.
Dessutom (enligt mig) så bör du hålla förhållandet mellan gm start kompressor och gm tillskott.
Dvs från fabriken står dom -60/400. Dubblerar du det ena, borde du dubblera det andra också.
Men det kan hända att jag har fel, att det är mera beroende på klimatsystemet hur gm tillskott skall väljas. Men du skall nog absolut inte ha under 600 på tillskottet. Hellre mer.

Jag har en ide på gång när man har flera klimatsystem, men jag måste testa lite saker innan jag publicerar....
Skrivet av: hardwork
« skrivet: 27 december 2017, 12:57:43 »

Ok, tackar för info. Får skaffa ett till storleken litet USB minne så front dörren kan vara stängd på Vp:n

Verkar vara känsligt med vilket USB minne man använder? 1 av 3 testade USB minnen (alla formaterade med samma filsystem) fungerade. De andra 2 fick VP starta om likt en BSOD på pc, med allmänt konstiga felmeddelanden...
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 27 december 2017, 05:02:21 »

Jag kör konstant loggning med enminuts intervall. Har två stycken 4G minnen som jag alternerar mellan. Jag brukar skifta när det kommer ny programvara vilket brukar vara en gång per år eller så.

Jag har allt sparat sedan installationen i början av 2011. Det är trevligt att kunna gå tillbaka och se om något ändrats över tid.

Minnena är så små att de får plats under luckan utan att det syns att det ett minne i. Det blir inga mängder  av data.

Kollade just, och ett års loggning blir ca 45 Mbyte, dvs jag får plats med nästan 100 års loggning på ett minne :)
Skrivet av: Uffen
« skrivet: 26 december 2017, 21:35:18 »

Ska prova logga med USB, Uplink loggar inte dessa värden (vad jag vet) och se hur systemet ter sig vid nästa "självsvängning".
- Loggningsintervall, något bra värde som ger nödvändig info, men inte terabyte med data...?
Forumet brukar rekommendera att logga med 1 minuts intervall. Jag har för mig att ett dygn då blir ca 150 kb.
Skrivet av: hardwork
« skrivet: 26 december 2017, 20:28:15 »

Nu är jag lite nyfiken då mitt system påminner om ditt med 2 klimatsytem. Jag hade problem med att regleringen för klimatsystem 2 var för snabb vilket medförde svängningar i systemet. Har du koll på hur ditt klimatsystem 2 beter sig? Hur mycket hinner shunten röra sig när vp går i on-off. Öppnar den helt när vp står still?

Ja jag har för mig det var tal om ditt system och shuntstyrningen där och du ändrade det till det bättre. Så sista ändringen jag gjorde förra veckan var med just det i åtanke med vi har 2 klimatsystem.

Provade då med: shuntförstärkning till 1,5s och väntetid till 30s - och det verkar fungera bättre!! men det har inte varit så kallt här heller sista veckan för att se hur det här beter sig när det ligger under -5 en längre tid, MEN som sagt det har sett betydligt bättre ut sista veckan!

Ska prova logga med USB, Uplink loggar inte dessa värden (vad jag vet) och se hur systemet ter sig vid nästa "självsvängning".
- Loggningsintervall, något bra värde som ger nödvändig info, men inte terabyte med data...?
Skrivet av: Uffen
« skrivet: 26 december 2017, 19:54:58 »

Tack för tipset, har inga rumsgivare längre. De är bortkopplade. Kör endast 2st innegivare. En för övervåning 19 grader och en för bottenvåning 22 grader.
Bottenvåning består av 2 st fördelningsgrupper (med separata cirkpumpar till varje) och Nibe shunt som går till båda fördelningsgrupperna för golvvärmen. Håller på och försöker få in jämn värme i alla rummen med att justera ned flödena i de närmsta slingorna.
- Vet inte, känns som att köra Radiator krets och golvvärme kan förvärra allt när regleringen inte verkar vara den bästa.


Bra man har något att göra på fritiden LOL
Nu är jag lite nyfiken då mitt system påminner om ditt med 2 klimatsytem. Jag hade problem med att regleringen för klimatsystem 2 var för snabb vilket medförde svängningar i systemet. Har du koll på hur ditt klimatsystem 2 beter sig? Hur mycket hinner shunten röra sig när vp går i on-off. Öppnar den helt när vp står still?
Skrivet av: hardwork
« skrivet: 26 december 2017, 19:26:11 »

Kan vara fel visning hos uplink också använder man usb loggningen visar den rätt och den visar vad vp gör.

Troligen är det så, ska prova logga med USB när jag ser de här tendenserna igen ( förhoppningsvis inte :-) )

Har 2 klimatsystem och även golvvärmesystemet fick liknande konstiga värden...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 december 2017, 19:07:44 »

Kan vara fel visning hos uplink också använder man usb loggningen visar den rätt och den visar vad vp gör.
Skrivet av: hardwork
« skrivet: 26 december 2017, 19:03:21 »

Det tar lång tid för framledningen att stiga från 30 till 60 grader är du säker på att inte vp gjorde vv ?

Ingen aning, försöker lära mig det här :) i den datan jag kunde utläsa från historiken på Uplink så går det från framledning BT2 från 61,8 -> 31  på 1 sekund likadant gradminuter en gång från 21 -> -349. Stod och slog så en hel natt med 8st stopp och start med minusgrader ute...

Tänkte i mitt stilla sinne det måste vara någon givare som inte mår bra...
Skrivet av: hardwork
« skrivet: 26 december 2017, 18:32:52 »

Välkommen till Nibes underbara värld och dess GM-regulator. Svängningar efter varmvattenproduktion får vi leva med då GM-regulatorn inte fungerar optimalt ihop med växling mellan VV och värme.
Problemet är att om värmepumpen går på hög effekt pga att det är kallt ute så rasar GM efter VV-körningen. GM-regulatorn hatar stora GM-underskott och gasar på så den spricker. Särskilt jobbigt får den som sagt när det är kallt och det använts mycket VV. Då går den bananas totalt.
Normalt brukar den sedan svänga in ganska snabbt och börja reglera bra. Har du problem med svängningar långt efter en VV-körning så kan du behöva justera andra saker. Det står en hel del i Optimeringstråden samt den Officiella 1255-tråden om hur du kan göra. Orkar du inte läsa trådarna så är tipset att ha koll på att du har tillräckligt flöde samt att du inte har rumstermostater som arbetar mot värmepumpen.

Tack för svar! Jo jag försöker lära mig här i alla trådar på forumet och detta verkar vara ett ganska vanligt problem att efter vv och som du skriver lite mer häftigt användande av varmvatten ex. tonårsdöttrar... så upplever jag problemet är större och systemet kör på och av för fullt för att kompensera gm underskottet samtidigt som det kommer en snabb peak av varmare vatten efter vv produktion ut i systemet. Det är där det verkar bli knepigt för regleringen...

Tack för tipset, har inga rumsgivare längre. De är bortkopplade. Kör endast 2st innegivare. En för övervåning 19 grader och en för bottenvåning 22 grader.
Bottenvåning består av 2 st fördelningsgrupper (med separata cirkpumpar till varje) och Nibe shunt som går till båda fördelningsgrupperna för golvvärmen. Håller på och försöker få in jämn värme i alla rummen med att justera ned flödena i de närmsta slingorna.
- Vet inte, känns som att köra Radiator krets och golvvärme kan förvärra allt när regleringen inte verkar vara den bästa.


Bra man har något att göra på fritiden LOL
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 december 2017, 17:57:29 »

>Hobbysnickarn
Sorry glömde svara... bra att du fick ner antal start och stopp lite grann.

Efter läst igenom en hel del trådar så började jag mixtra... givetvis med gradminuterna och värmekurva. Provade högre start av tillsats och märkte det blev en hel del självsvängningar i systemet efter Varmvattenproduktion. VP har gått bananas mer eller mindre vid ett par tillfällen, lyckas inte reglera ned framledning mot bör värdet utan kompressorn slog till och från mellan 0 och 55Hz så framledning gick mellan 30grader - 60grader...

Var väldigt märkligt, kompressorn slog till och från med -6 ute. Fick stänga av Vp en stund, och efter det så kom regleringen mer i fas...

Ställde tillbaka till -200 - 600 förra veckan och det fungerar bättre. Har inte varit så kallt å andra sidan nu sista veckan.


Har du märkt något liknande att efter Varmvattenproduktion hamnar regleringen i självsvängning några timmar?
Det tar lång tid för framledningen att stiga från 30 till 60 grader är du säker på att inte vp gjorde vv ?
Skrivet av: Uffen
« skrivet: 26 december 2017, 16:39:57 »

>Hobbysnickarn
Sorry glömde svara... bra att du fick ner antal start och stopp lite grann.

Efter läst igenom en hel del trådar så började jag mixtra... givetvis med gradminuterna och värmekurva. Provade högre start av tillsats och märkte det blev en hel del självsvängningar i systemet efter Varmvattenproduktion. VP har gått bananas mer eller mindre vid ett par tillfällen, lyckas inte reglera ned framledning mot bör värdet utan kompressorn slog till och från mellan 0 och 55Hz så framledning gick mellan 30grader - 60grader...

Var väldigt märkligt, kompressorn slog till och från med -6 ute. Fick stänga av Vp en stund, och efter det så kom regleringen mer i fas...

Ställde tillbaka till -200 - 600 förra veckan och det fungerar bättre. Har inte varit så kallt å andra sidan nu sista veckan.


Har du märkt något liknande att efter Varmvattenproduktion hamnar regleringen i självsvängning några timmar?
Välkommen till Nibes underbara värld och dess GM-regulator. Svängningar efter varmvattenproduktion får vi leva med då GM-regulatorn inte fungerar optimalt ihop med växling mellan VV och värme.
Problemet är att om värmepumpen går på hög effekt pga att det är kallt ute så rasar GM efter VV-körningen. GM-regulatorn hatar stora GM-underskott och gasar på så den spricker. Särskilt jobbigt får den som sagt när det är kallt och det använts mycket VV. Då går den bananas totalt.
Normalt brukar den sedan svänga in ganska snabbt och börja reglera bra. Har du problem med svängningar långt efter en VV-körning så kan du behöva justera andra saker. Det står en hel del i Optimeringstråden samt den Officiella 1255-tråden om hur du kan göra. Orkar du inte läsa trådarna så är tipset att ha koll på att du har tillräckligt flöde samt att du inte har rumstermostater som arbetar mot värmepumpen.
Skrivet av: hardwork
« skrivet: 26 december 2017, 12:41:41 »

>Hobbysnickarn
Sorry glömde svara... bra att du fick ner antal start och stopp lite grann.

Efter läst igenom en hel del trådar så började jag mixtra... givetvis med gradminuterna och värmekurva. Provade högre start av tillsats och märkte det blev en hel del självsvängningar i systemet efter Varmvattenproduktion. VP har gått bananas mer eller mindre vid ett par tillfällen, lyckas inte reglera ned framledning mot bör värdet utan kompressorn slog till och från mellan 0 och 55Hz så framledning gick mellan 30grader - 60grader...

Var väldigt märkligt, kompressorn slog till och från med -6 ute. Fick stänga av Vp en stund, och efter det så kom regleringen mer i fas...

Ställde tillbaka till -200 - 600 förra veckan och det fungerar bättre. Har inte varit så kallt å andra sidan nu sista veckan.


Har du märkt något liknande att efter Varmvattenproduktion hamnar regleringen i självsvängning några timmar?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 december 2017, 09:05:58 »

Den stod ca 50 minuter när det var 6 grader varmt ute blir det några grader kallare går den konstant tycker det är rätt ok.

Håller med, det är helt OK, tolkade "Förstår dock inte varför när väl kompressorn stoppar så startar den igen efter så kort tid igen?" som att det bara rörde sig om några få minuter.
Allt över 30 minuter är helt ok så länge det finns ett värmebehov.
Spärra inte kompressorn längre tid är så, det kan spöka när det blir kallare ute och den kanske ligger på gränsen att kunna hålla värmen.
Skrivet av: Hobbysnickarn
« skrivet: 05 december 2017, 08:55:50 »

Tack för tipset Rickard, känner inte till om det finns någon sådan möjlighet, får undersöka när jag kommer hem.

 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 december 2017, 08:42:46 »

Den stod ca 50 minuter när det var 6 grader varmt ute blir det några grader kallare går den konstant tycker det är rätt ok.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 december 2017, 08:32:00 »

Kanske kan du justera nåt värde för att den skall vänta lite längre innan den startar.
Finns inget värde för "min stopptid" på kompressorn du kan ställa in på typ 30 minuter?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 december 2017, 22:11:15 »

Tycker du ska köra ett år och kolla antalet starter tror inte det blir allt för många på ett år.
Skrivet av: Hobbysnickarn
« skrivet: 04 december 2017, 19:48:47 »

Tack, Smurfen för att du tittade igenom loggfilen och din analys om hur pumpen går.  tummenupp

Förstår dock inte varför när väl kompressorn stoppar så startar den igen efter så kort tid igen?  Trodde att frekvensstyrningen av kompressorn skulle medföra längre gångtider och även längre tider mellan start och stopp? 

Ska överväga installation av arbetstank för att få ned antalet starter och få längre gångtider i utetemperaturområdet 3 - 8 °C, dvs det temp-området som medförde många starter tidigare i höst. Skulle vara intressant att få veta hur många starter och vilka gångtider ni som haft pumpen ett tag har?

 


Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 november 2017, 10:31:25 »

Har kollat på loggarna och vp verkar gå fint den följer börvärde i stort sett hela tiden om det är kallare än nån plus grad annars ligger den på lägsta effekten fast framledningen ligger trots det lite över vilket är normalt eftersom min effekten är större än vad huset kräver. Jag tror inte din vp kommer få speciellt många starter om man räknar på hela året men vill man ha ner dom är det mera vatten som gäller dvs arbets eller volym tank. Såg en konstig sak i loggen det kom ett larm 274 under några minuter men kompressorn verkade gå som vanligt och jag vet inte vad larmet betyder men nån annan kanske har koll.
Skrivet av: Hobbysnickarn
« skrivet: 29 november 2017, 22:34:27 »

Smurfen - Stort tack för att du vill titta på hur pumpen går. Bifogar två filer, den ena filen från 23:e förekommer det korta start och stopp och den andra från idag, 29:e där kompressorn har gått hela tiden. Vet ej vilket filformat som är ok för dig, provar med txt. 

Uffen - Tack för förklaringen, således inget att vara orolig för.
Skrivet av: Uffen
« skrivet: 29 november 2017, 20:10:15 »


Det andra som förbryllar mig är varför kompressorfrekvensen, fram och returtemperaturen pikar, dvs ökar så kraftigt korta stunder och så ofta som det sker? dontknow

Tacksam om någon kan kan förklara varför pumpen uppför sig som den gör.
Kompressorn varvar upp för att säkerställa smörjning.
Det fungerar lite olika beroende på modell av VP.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 november 2017, 14:43:15 »

Du kan omöjligt haft längre gångtider på din gamla Thermia i så fall skulle nuvarande Nibe vara riktigt underdimensionerad. Om du kör en usb loggning och lägger in filen tråden kan jag titta hur vp går.
Skrivet av: Hobbysnickarn
« skrivet: 29 november 2017, 12:27:29 »

En större vattenvolym som lagrar värme är nog ett sätt att förändra start och stoppfrekvensen vid pumpens mineffektområde. Även om det blir en arbetstank så undrar jag en del om hur det är tänkt att pumpen ska reglera.

Tidigare VP var en Thermia Villa 155 på 15 kW med relativt många start och stopp och korta gångtider oavsett huset behövde hög eller lägre effekt. Efter bytet till Nibe, inverterpump och 4 kW min effekt, dvs långt under Thermia-pumpens 15 kW, förväntade jag mig påtagligt längre gångtider vid låga effektbehov. I grafen några inlägg ovan framgår att när väl kompressorn stoppar gör den det endast en kort stund (några minuter). Vid snarlik utetemp. och effektbehov hade Thermia-pumpen längre gångtider, oftast >10 min och märkbart längre tider som den stod stilla oftast >15 min.

Är det min okunskap som visar sig med min förväntan på längre gångtider och mindre antal start/stopp med en inverterpump med och därmed låg min effekt? dontknow
Det andra som förbryllar mig är varför kompressorfrekvensen, fram och returtemperaturen pikar, dvs ökar så kraftigt korta stunder och så ofta som det sker? dontknow

Tacksam om någon kan kan förklara varför pumpen uppför sig som den gör.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 november 2017, 10:55:47 »

Så länge min effekten hos din vp är större än vad huset behöver så måste vp starta/stoppa för att reglera ner effekten. F1255 lämnar nog närmare 6 kw som min effekt så över det bör den kunna gå hela tiden. Att utöka vatten volymen är ett bra sätt att minska på antalet start stopp.
Skrivet av: Hobbysnickarn
« skrivet: 23 november 2017, 10:40:41 »

Hej
Tack för att du delar med dig av din driftdata, bra att ha ngt att jmf med när man är osäker på hur VPn ska reglera.
 
Trodde nog inte att denna typ av VP skulle starta och stoppa så ofta som den har gjort. Under de första 10 dygnen efter installationen den 26 okt startade kompressorn 120 ggr och drifttiden var 185 h, dvs 11 starter/dygn och gått 73% av total tid. I går 27 dygn efter installation har kompressorn startat sammantaget 174 ggr och gått 557 h, dvs 6,4 starter/dygn och 86 % av total tid.

Veckan efter att VP installationen varierade utetemp en del mellan +1 - +7 grader vilket kanske är ett olyckligt temp-område för VPn? F.o.m 20 nov har jag samma GM inställningar som hardwork, dvs -200, 600 och 100. Under senaste veckan har antal starter gått ned en hel del men drifttiden har däremot gått upp väldig mycket. Vilket av ute-temp. eller ändringar som påverkar kan jag bedöma.
/Jan


Skrivet av: hardwork
« skrivet: 20 november 2017, 18:54:53 »

>Hobbysnickarn

Vi satte in en 1255-16 i april i huset med 280m aktivt djup.
Huset är 290kvm, timmerkåk från slutet på 1800. Tilläggsisolerad och 2-glas. 22 grader på bottenvåning och 19grader övervåning med innegivare.

Har ändrat om inställningarna en smula då jag likt dig tyckte maskinen slår till och från lite väl ofta och har nu satt -200 på gradminuter och 600 tillsats och fått ned antal start och stopp. Runt 5 grader utetemp har vi nu cirka 5-7 start/stopp. Runt 10 grader bortåt 10-12 start/stopp.
- Innan ändring av gradminuterna hade vi cirka 50% mer start/stopp!

Under 2-3 grader utetemp så är kompressorn på konstant mellan 20-30hz (för värme).


Över Nollan i utetemp blir det fler start/stopp, men givetvis kan man försöka justera så det blir så få som möjligt.


Följer med spänning nu hur 1255-16 kommer bete sig med minusgrader :-)

Vänl,,,
Skrivet av: Hobbysnickarn
« skrivet: 06 november 2017, 21:49:30 »

Jag ska prova med ditt förslag på ändringar i morgon då jag bättre kan följa upp hur pumpen fungerar.

Vad tror ni, är installatörsfirmorna är så pass kunniga att de kan hjälpa till med felsökningar av denna sorts problem?
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 06 november 2017, 20:10:23 »

Testa med dessa värden på gradminuterna:
-100
600
100
Det bör ge dig lite färre start/stopp utan att det märks på temperaturen inne. Håll lite koll på att kompressorn går snällt på 20 Hz mestadels när maskin går i on/off drift. Börjar den varva upp ibland för att sedan tvingas stanna får man trixa vidare.

// Magnus
Skrivet av: Hobbysnickarn
« skrivet: 06 november 2017, 18:31:36 »

Inställningarna ser du nedan. Hur stora/små ändringar ska jag prova?
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 06 november 2017, 13:33:47 »

Du kan ju testa att justera GM inställningarna för kompressorstart och tillskott till större värden, det bör kunna få lite färre start/stopp. Vad står de på idag?

(Dock påverkar de kompressorregleringen också på ett inte helt klarlagt sätt så man får justera med förstånd och kolla så det blir bra och inte börjar självsvänga. )

// Magnus
Skrivet av: Hobbysnickarn
« skrivet: 06 november 2017, 12:13:03 »

Så kanske det är - däremot är den psykologiska effekten hos frugan stor!  tummenupp
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 november 2017, 12:09:50 »

Nja, braskamin gör ingen större skillnad, mer än att du får bättre ventilation så länge murstocken är varm.
Skrivet av: Hobbysnickarn
« skrivet: 06 november 2017, 11:37:50 »

Tack för ert engagemang i problemet. Nej vi har varken elgolvvärme eller ngt FTX system (självdrag). Om det har ngn betydelse har vi eldat lite i kaminen (frugan är lite frusen av sig) trots att VPn håller innetemperaturen på ett föredömligt vis på ca 21°C med hjälp av rumsgivaren.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 november 2017, 11:31:38 »

Ändrade inlägget innan du svarade, fick du ingen varning om det?

Sorry

Nej, ingen varning.

Troligast för att jag läste tråden och sidan låg öppen en stund, innan jag loggade in och skrev inlägget.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 november 2017, 11:25:32 »

19 enkla panelradiatorer utan konvektorplåtar samt 2 stycken dubbla panelradiatorer med konvektorplåtar på bägge panelerna, ger 4 100 Watt om/när alla är 600x1200 mm.

Detta vid deltaT 16° d.v.s. skillnaden mellan radiatorernas medeltemperatur och rumstemperatur.

Effektbehovet från värmepumpen ser ut att vara runt 4 kW vid ±0°. Därför blir det start och stopp så fort ute-temperaturen hamnar på plus. Under tiden 26/10-6/11 har den levererat ca: 2,8 kWh/h för rumsvärme.

Finns det el-golvvärme och/eller elektrisk eftervärmare i FTX?

Oavsett svar på frågorna, så är jag inne på samma spår som Roland. Installera en arbetstank typ 500 liter.




Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 november 2017, 11:19:43 »

Nja Calle, nog tolkar du loggbilderna lite galet nu. På bilden för ett dygn visar den 20 starter.

Det är först när utetemperaturen sjunker ner mot ±0° som den går hela tiden d.v.s. effektbehovet är över 4 kW. Det förklarar också varför Thermian dog i förtid.

Ändrade inlägget innan du svarade, fick du ingen varning om det?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 november 2017, 09:16:40 »

Gradminutrarna dyker för att det blir kallare ute. Dock ökar inte kompressorfrekvensen före det att underskottet är -150 GM. Likaså sjunker frekvensen när underskottet har ökat till -100 GM.

Jo nu ser jag att det blir lite kallare. Gillar inte dom här bilderna men tydligen funkar dom bra för vissa eftersom du verkar se det som man vill veta  tummenupp
Skrivet av: Hobbysnickarn
« skrivet: 06 november 2017, 09:16:05 »

Vi har sammantaget 21 radiatorer i huset. 19 st platta enradiga och 2 st är nya 2 randiga. Samtliga har termostater som är öppna, ca 4 på den 5 gradig skalan som finns på termometrarna. Inte osannolikt att ngn ventil kanske kärvar i källaren. 
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 november 2017, 09:09:43 »

Tittar man på logg bilden rasar gradminuterna mycket på slutet varför gör dom det  Sc:,h Tycker det är svårt att få ut nån riktigt bra info från uplink bilder.

Gradminutrarna dyker för att det blir kallare ute. Dock ökar inte kompressorfrekvensen före det att underskottet är -150 GM. Likaså sjunker frekvensen när underskottet har ökat till -100 GM.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!