Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CU-PW9DKE  (läst 2331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
CU-PW9DKE
« skrivet: 24 september 2010, 18:19:38 »
Jag har inte brytt mig om min lilla luft-luftvärmepump innan eftersom jag har jordvärme som huvuduppvärmning. Luftpumpen har jag i ett uterum och nu har fjärrkontrollen lagt av. Ibland har jag kunna starta pumpen med en liten knapp på pumpen men nu senast gav den ingen värme alls.

Är det överhuvudtaget lönt att försöka fixa denna typ av pump? Den är troligen ganska gammal men behövs bara ca 2 månader per år + några enstaka dagar för kylning.

Går det att få tag i billiga fjärrkontroller eller brukar man enkelt kunna fixa dessa?

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: CU-PW9DKE
« Svar #1 skrivet: 25 september 2010, 07:43:39 »
Beror ju pÃ¥ om du kan lokalisera felet pÃ¥ den, annars  finns det  efter vad jag sett firmor som säljer beg fjärrar pÃ¥ nätet.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: CU-PW9DKE
« Svar #2 skrivet: 25 september 2010, 10:15:05 »
En beg. fjärr som sagt, eller om du kan laga den du har.

Vanligaste felen på fjärrisar brukar vara dålig kontakt vid batteripolerna, eller trasiga lödningar vid antingen batterikontakterna eller IR-dioden.
Det första fixas med en bit smärgelduk och det andra med en varm lödkolv + tenn. Thumbsup

Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CU-PW9DKE
« Svar #3 skrivet: 25 september 2010, 20:25:34 »
Kladd på undersidan tryckknapparna är också rätt vanligt, demontera, rengör, kör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: CU-PW9DKE
« Svar #4 skrivet: 25 september 2010, 20:39:14 »
Om jag tolkar det rätt så går det inte att tvångsköra värmepumpen via knappen på innerdelen i fabriksinställt värme eller kylläge och då spelar det ingen roll om fjärrren fungerar eller inte utan något är fel på maskinen.

Kommer det ingen värme så är det första man tänker på att det är läckage någonstans.

Har dock för mig att via knappen är det förinställt 24 grader i värmedrift och har du varmare än så kommer den inte starta värmeproduktion utan bara ligga på en mycket låg fläkthastighet för att känna temperaturen.
Nu verkar det vara ett uterum så det är knappast över 24 grader där om det inte var dagtid och solsken ute !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: CU-PW9DKE
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2011, 11:48:39 »
Nu har jag lyckats laga fjärrkontrollen genom att löda på en ny batterikontakt.
Men jag är tveksam till om pumpen verkligen fungerar.

Pumpen är placerad i ett uterum med mycket glas = dÃ¥lig isolering. Utetemperatur va 0 grader. Efter 2 timmar med pumpen  var det 5 grader, efter 5 timmar 10 grader och efter 15 timmar 15 grader. Jag tycker inte det blÃ¥ser varmluft med nÃ¥gon större kraft men lite kommer det.Utedelen snurra och jag tycker luften känns kall.  LÃ¥ter detta normalt eller är pumpen helkass?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!