Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En radiator helt kall efter VP installation  (läst 2264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne55

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En radiator helt kall efter VP installation
« skrivet: 06 december 2015, 00:22:08 »
Hej.
Premiärinlägg.
Har precis fått en Nibe F1245-8 installerad och har en radiator som inte vill bli varm. Den är helt kall. Innan hade jag en 1210-8 och har aldrig haft problem med denna radiator. Just denna radiator är tvåradig som alla radiatorerna på övervåningen. Den sitter ledningsmässigt längst ifrån VP i huset.

Äldre villa från -50 renoverad över åren. Markkollektor 400m.
Jag har säkrat att alla radiatorer är luftade. När jag öppnar luftskruven på denna radiator tappas vatten men inte med något större tryck, jämfört med andra radiatorer där vatten tappas med högre tryck. Så det känns lite som det är ett tryckproblem, att cirkulationen ej orkar komma fram till radiatorn, men jag är novis här så jag vet helt enkelt inte.
Alla radiatorerna i huset är fullt öppna.
VB-pumpen ligger oftast på 30% hastighet, men har sett 42% också.
VP har bara varit driftsatt sedan i torsdags em.
RÃ¥d mottages tacksamt.

MVH
/Dan

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: En radiator helt kall efter VP installation
« Svar #1 skrivet: 06 december 2015, 09:05:34 »
Det finns olika hastigheter på cirk pumpen på en 1245 en när kompressorn går som regleras automatiskt så det blir rätt delta och ett manuellt läge när kompressorn står jag tror du behöver höja vänteläget på cp så cirkulationen kommer igång. Om du haft kallt de senaste dagarna så stämmer inte ovanstående för då har ju kompressorn gått mycket och cp gått med högre hastighet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: En radiator helt kall efter VP installation
« Svar #2 skrivet: 06 december 2015, 09:53:29 »
minska strypningen till radden och stryp på de andre raddarna.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: En radiator helt kall efter VP installation
« Svar #3 skrivet: 06 december 2015, 10:52:28 »
Om du har en termostat, lossa denna och kolla att piggen under fjädrar ut.
Om inte knacka på ventilen eller dra väldigt försiktigt i piggen (den lossnar helt om du tar i).
Det kan också vara nått skit som sitter i denna radiator, prova att tillfälligt stänga övriga radiatorer och se om detta får fart på grejerna?
Annars får du som hawkeye99 skriver justera ner flödena på övriga radiatorer med nån fast instrypning för att tvinga flödet till denna radiator.
« Senast ändrad: 06 december 2015, 10:54:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: En radiator helt kall efter VP installation
« Svar #4 skrivet: 06 december 2015, 11:04:18 »
Din gamla vp var kraftigare och krävde högre flöde kan vara det som skiljer men helt kall borde radiatorn inte vara.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Danne55

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: En radiator helt kall efter VP installation
« Svar #5 skrivet: 06 december 2015, 11:47:11 »
Tack för svaren.
Har nu strypt alla på övervåningen utom den kalla radiatorn, och se på sjutton det verkar komma igång :)
Har 12 plusgrader just nu utomhus så ingen större värmeproduktion från pumpen men kan klart känna att det är på G.
Frågan är vad som händer när jag öppnar upp allt igen, lär väl visa sig.

Åter tack för tipsen.
/Danne

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: En radiator helt kall efter VP installation
« Svar #6 skrivet: 06 december 2015, 13:30:36 »
Ökade du cp hastigheten ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Danne55

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: En radiator helt kall efter VP installation
« Svar #7 skrivet: 06 december 2015, 13:49:19 »
Ökade du cp hastigheten ?

Nej, antar du menar att köra VB pumpen i manuellt läge men den är i AUTO fortfarande. Ska snacka med Nibe imorrn om inte installatören hör av sig, för riktigt optimalt är det ju inte om pumpen inte orkar trycka ut till alla radiatorer.
Just nu har jag öppnat alla radiatorer på övervåningen igen men strypt två radiatorer i ett rum på nedre plan där jag också har golvvärme som bör kunna hålla rummet uppvärmt. Kanske detta kan räcka för att trycka ut till alla radiatorer på övervåningen utan att göra andra ändringar.

Misstänker det kommer att bli fler inlägg i detta eminenta forum.

MVH
/Danne

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: En radiator helt kall efter VP installation
« Svar #8 skrivet: 06 december 2015, 14:21:20 »
När man väl har fått ogång cirkulationen i radiatorerna, så brukar det fungera.

Du ska dock aldrig stänga av/strypa radiatorn ifråga......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Danne55

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: En radiator helt kall efter VP installation
« Svar #9 skrivet: 06 december 2015, 15:13:10 »
När man väl har fått ogång cirkulationen i radiatorerna, så brukar det fungera.

Du ska dock aldrig stänga av/strypa radiatorn ifråga......

Jag hoppas på det bästa :)
Har inte dragit till dem helt o hållet bara nästan, tack för infon.

MVH
/Danne

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: En radiator helt kall efter VP installation
« Svar #10 skrivet: 06 december 2015, 15:42:42 »
Nej, antar du menar att köra VB pumpen i manuellt läge men den är i AUTO fortfarande. Ska snacka med Nibe imorrn om inte installatören hör av sig, för riktigt optimalt är det ju inte om pumpen inte orkar trycka ut till alla radiatorer.
Just nu har jag öppnat alla radiatorer på övervåningen igen men strypt två radiatorer i ett rum på nedre plan där jag också har golvvärme som bör kunna hålla rummet uppvärmt. Kanske detta kan räcka för att trycka ut till alla radiatorer på övervåningen utan att göra andra ändringar.

Misstänker det kommer att bli fler inlägg i detta eminenta forum.

MVH
/Danne
Den går alltid i manuellt läge när inte kompressorn går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!